SweClockers drop!

Varmt i lägenheten, vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Jag i ett pojk rum. Spelar och hela datorn låter som en hårtork på sommaren med stekheta fönster med en takfläkt i 30-grader och nästan helnaken. xD

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ja, om det bara är sommaren som man behöver härda ut så klarar man nog av den max en vecka lång period den varar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag i ett pojk rum. Spelar och hela datorn låter som en hårtork på sommaren med stekheta fönster med en takfläkt i 30-grader och nästan helnaken. xD

Brings me back! Kunde lätt bli 35-37 grader på rummet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här i veckan http://haceklimat.se/wp-content/uploads/2015/01/AC-Cortina_20... Har stekhet liten lägh, svalt och gött när man kommer hem från jobbet. Finns ju timer

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX™ 4070 SUPER DUAL EVO OC Edition | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem

Finns en enkel lösning som hjälper lite. Lägg is i påse och lägg ispåsen precis där ventilationerna är (helst inne i ventilationen om finns plats eller hängande precis där det blåser ut). På det sättet så blåser det kallt luft runt lägenheten.
Eller använd en fläkt som blåser mot ispåsen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varaflame:

Köpte en sån här i veckan http://haceklimat.se/wp-content/uploads/2015/01/AC-Cortina_20... Har stekhet liten lägh, svalt och gött när man kommer hem från jobbet. Finns ju timer

Gött! Funderar på att ha en portabel AC till v-rummet med, har ju en i det viktigaste rummet, verkstan/sovrummet...
Frågan är vilken man ska ha... har väl ca 4*6m och högt i tak... den jag har i sovrummet kyler knappt ner vrummet, är för liten effekt... budget ca4-5papp kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Finns en enkel lösning som hjälper lite. Lägg is i påse och lägg ispåsen precis där ventilationerna är (helst inne i ventilationen om finns plats eller hängande precis där det blåser ut). På det sättet så blåser det kallt luft runt lägenheten.
Eller använd en fläkt som blåser mot ispåsen.

Men då blir det ju fuktigare i rummet... fukten gör att det känns varmare/klibbigare... ingen bra ide tror jag...

Permalänk
Medlem

Har ett rum som är väldigt varmt, Men har inte behovet att ljus från fönstret. Hur fäster jag aluminiumfolien? Det bästa antar jag är att sätta den på utsidan, men då blåser den ju sönder direkt..
Om man fäster den på insidan av ytterfönstret kanske den sitter bättre?
Ska man satsa på att spraya vatten på fönstret och bara trycka dit den?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Har ett rum som är väldigt varmt, Men har inte behovet att ljus från fönstret. Hur fäster jag aluminiumfolien? Det bästa antar jag är att sätta den på utsidan, men då blåser den ju sönder direkt..
Om man fäster den på insidan av ytterfönstret kanske den sitter bättre?
Ska man satsa på att spraya vatten på fönstret och bara trycka dit den?

Det spelar ingen roll för funktionen var den sitter. Du kan sätta den på insidan av fönstret, vilket borde vara det enklaste.
Typ tejpa upp den på fönsterramen.

Permalänk
Medlem

@ddr:
Inte för att jag har provat det men prova spreja lite vatten på fönstret med typ blomspruta och tryck sedan fast aluminiumfolie direkt mot fönstret, kan funka.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det spelar ingen roll för funktionen var den sitter. Du kan sätta den på insidan av fönstret, vilket borde vara det enklaste.
Typ tejpa upp den på fönsterramen.

Man skall egentligen aldrig sätta sådant på insidan för då kan fönstret överhettas och spricka när solen ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Lånar tråden lite.

Jag har problem med hög värme i mitt sovrum. Sovrummet har kvällssol och har nu cirka 23-25C på kvällen men på sommaren så blir det närmare 30C+ på nätterna vilket för mig blir olidligt. Det högsta jag har haft är väl cirka 35-38C på natten med öppet fönster för några år sedan.

Jag har en portabel AC som jag tyvärr inte kan använda, delvis på grund utav avsaknad av plats men också för att jag inte har någon annanstans än fönstret att sätta slangen/röret och jag kan inte ha fönstret öppet för att jag har svår fobi för getingar/bin som älskar mitt fönster. (Har försökt sätta upp nät och sådant men mitt fönster har inte så bra fästningsmöjligheter)

Har för tillfället persienner som är lite mörkgrå som alltid är stängda och det hjälper inte så mycket.

Det jag undrar är om en luftavfuktare och ett sådant där filter på fönstret kommer att hjälpa nämnvärt? Tänkte då skaffa solfilter från stället som @Exxovion nämnde samt denna luftavfuktare.

Har också en stor väg utanför mitt rum, kommer ett sådant filter att vara ett problem för bilister? Vill inte direkt blända någon så att de krockar eller något liknande.

Vad bör man förövrigt ha för % RH/RF i rummet för att det ska kännas svalare? Räcker det med 40% eller bör man gå under det?

Skrivet av SanyaIV:

Tack för svar!

Jag har testat att sätta upp nät samt "skyddet" (eller vad man nu ska kalla det) som kom med min portabla AC. Problemet är att jag inte har lyckats sätta upp det korrekt, blir alltid så att skyddet antingen inte är komplett eller att jag inte kan stänga fönstret efter det. Rullgardin och sådant kan jag tydligen inte heller sätta upp, har gipsskivor till väggar och även när jag försökte följa specifika instruktioner för gips så gick allt åt helvete, mörkläggningsgardinen ligger nu i garderoben...

Det ovan spelar egentligen inte så stor roll eftersom att jag ändå inte har plats för min portabla AC längre. Mitt skrivbord samt min stol är i vägen. Detta är inte någonting jag kan ändra på, så sjukt fullt med saker i mitt rum så detta är den enda "konfigureringen" där jag kan ha alla möbler. Förtydligande så har jag plats för min portabla AC i rummet men inte nära fönstret och slangen är inte lång nog.
Med tanke på detta så kommer jag flytta min portabla AC till gäststugan på landet där det också blir hett som fan på sommaren. Där kan jag också köra en permanent lösning med ventil genom väggen.

Det jag funderar på nu är ett sådant där solfilter på utsidan av fönstret i kombination med persienner samt den luftavfuktaren från Sandstrøm men skulle vilja veta om det ens kommer göra skillnad i mitt läge?

Kort svar... allt hjälper.

Problemet med avfuktare är ju att du måste själv också försöka få ner temperaturen, men i gengäld så kan du lätt sova i 25 grader "torr" luft, så lakan mm snabbt torkar, vilket ger en svalkande effekt när man är svettig. Är luften fuktig så kan du ha svårt att sova även om det är 20 grader...

Kan du dessutom blocka ut solen mer, och bara vädra när de är mörkt (man behöver lite syre också ), så lär de hjälpa ännu mer, eftersom solen är en enorm värmekälla. Den värmer ffs upp planeten... så den kan lätt värma ett rum.

Som en föreslog, börja med billigaste biten... dvs aluminiumfolie. Rengör dina persienner också, se till att de glänser och reflekterar ljuset, inte absorberar det. Mörkläggningsgardin gör det endast bättre om du kan studsa ut ljuset igen, med reflektiv-väv. Om den är endast svart så kommer det inte hjälpa och kan tom förvärra det, eftersom allt ljus absorberas och blir infraröd värme (grundläggande fysik).

När du lyckats blocka ut solen nog för att inte temperaturen ska skjuta i höjden så kommer avfuktare + ev golvfläkt/takfläkt på lågt varv att göra mycket verkan.

@Sploofy Om persienner kan sitta och bli uppvärmda av solen, utan att rutan spricker så är det högst osannolikt. Du reflekterar ju ut ljuset och IR-värmen, inte absorberar den. Vanligt fönsterglas är inte ljus eller IR-värme hindrande.

Plexiglas eller andra udda typer av glas kan ta skada, ja. Tex vissa balkongglas är designade så att de ska isolera mot IR-strålning, och dessa kan ta skada av att du reflekterar ut ljuset igen, eftersom de då får all IR-strålning från solen, och sen en del av ljuset som IR-som strålar ut igen.

Sen självklart är det bättre om du nu kan sätta detta på utsidan, för du får då svalare fönster (än om solen träffar något av det), som i sin tur ger lite svalare vägg och rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Sploofy Om persienner kan sitta och bli uppvärmda av solen, utan att rutan spricker så är det högst osannolikt. Du reflekterar ju ut ljuset och IR-värmen, inte absorberar den. Vanligt fönsterglas är inte ljus eller IR-värme hindrande.

Plexiglas eller andra udda typer av glas kan ta skada, ja. Tex vissa balkongglas är designade så att de ska isolera mot IR-strålning, och dessa kan ta skada av att du reflekterar ut ljuset igen, eftersom de då får all IR-strålning från solen, och sen en del av ljuset som IR-som strålar ut igen.

Sen självklart är det bättre om du nu kan sätta detta på utsidan, för du får då svalare fönster (än om solen träffar något av det), som i sin tur ger lite svalare vägg och rum.

Jag tittade lite på att köpa reflekterande film för fönster då jag hade samma problem med värme i min lägenhet. Försäljaren sa då att de absolut inte fick sättas på insidan av denna anledning. När man googlar på sådan typ av fönsterfilm så står det också nästan alltid att den måste monteras på utsidan. Jag antog att de också skulle gälla aluminiumfolie på rutan då.

Nu visade det sig att det berodde på icke-fungerande självdragsventilation i lägenheten och nu när den är fixad och utbytt mot mekanisk ventilation är det mycket svalare i lägenheten. Så det var tur att det inte blev av att jag köpte fönsterfilmen.

Permalänk
Medlem

Jag brukar öppna frysen ett tag så brukar det bli ca 14 grader i min lägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Antingen har du en väldigt liten lägenhet eller så har du världens mest överdimensionerade frys.

EDIT:
Det är dessutom fysikaliskt omöjligt såvida du inte monterat delar av frysen utanför lägenheten.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad gött det är med AC i sovrummet, sovit som ett litet barn inatt!
Men hade nog den riktad lite mot mig, för fått lite ont i halsen... brukar sätta den på 4h, och sen har en vanlig bordsfläkt på ett bord vid fotänden av sängen, brukar räcka, men hade råkat sätta ACn på att va på hela tiden...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wow_jon:

Nej, det händer inte.

Frysen flyttar bara värme till utsidan. Stoppar du alltså in ett varmt glas vatten kan du se frysen som en värmepump som effektivt kommer flytta värmen från vattnet ut till luften i rummet.

Kör du frysen med öppen dörr kommer luften på framsidan av frysen att bli lite kallare medan baksidan blir väldigt varm. Du kan alltså säkert få lite svalare precis framför frysen men om luften i rummet rör på sig kommer det helt enkelt bli varmare än att köra utan frys (då frysen kommer jobba otroligt hårt för att kyla rummet).

Dessutom kan det medföra att frysen går sönder då den inte är gjord för att jobba kontinuerligt.

Permalänk
Medlem

Ni får flytta till äldre hus, bor i en lägenhet som är byggd innan förra sekelskiftet och även igår använde jag tofflor under kvällen. Lyckades sova några timmar utan tjocktäcket utan att frysa också. Jag är dessutom en person som typ alltid är varm.

Permalänk
Medlem

Jag och sambon sitter i samma båt. Redan äckligt varmt. Alla persienner neddragna, alla element av, ingen elektronik på. Fick nästan panik i morse när jag vaknade, för kändes helt seriöst som att jag inte kunde andas pga värmen. Vad fasiken kan man göra? Ser inte fram emot sommaren pga detta..

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Jag och sambon sitter i samma båt. Redan äckligt varmt. Alla persienner neddragna, alla element av, ingen elektronik på. Fick nästan panik i morse när jag vaknade, för kändes helt seriöst som att jag inte kunde andas pga värmen. Vad fasiken kan man göra? Ser inte fram emot sommaren pga detta..

Portabel AC? Som jag nämnde ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Men då blir det ju fuktigare i rummet... fukten gör att det känns varmare/klibbigare... ingen bra ide tror jag...

Förklara gärna ditt påstående. Menar du att den relativa fuktigheten ökar eller ånghalten i luften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Jag tittade lite på att köpa reflekterande film för fönster då jag hade samma problem med värme i min lägenhet. Försäljaren sa då att de absolut inte fick sättas på insidan av denna anledning. När man googlar på sådan typ av fönsterfilm så står det också nästan alltid att den måste monteras på utsidan. Jag antog att de också skulle gälla aluminiumfolie på rutan då.

Nu visade det sig att det berodde på icke-fungerande självdragsventilation i lägenheten och nu när den är fixad och utbytt mot mekanisk ventilation är det mycket svalare i lägenheten. Så det var tur att det inte blev av att jag köpte fönsterfilmen.

Detta är ju pga som jag sa ovan... beror på typ av fönster. Om du har en som isolerar mot IR-strålning så är det en dum ide på insidan, ja. Men då hade han också haft det svalare i rummet redan, då värme isolerande fönster gör en hel del.

Skrivet av Sploofy:

Antingen har du en väldigt liten lägenhet eller så har du världens mest överdimensionerade frys.

EDIT:
Det är dessutom fysikaliskt omöjligt såvida du inte monterat delar av frysen utanför lägenheten.

Eller så får du som jag har nu.... en trasig frys :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej, det händer inte.

Frysen flyttar bara värme till utsidan. Stoppar du alltså in ett varmt glas vatten kan du se frysen som en värmepump som effektivt kommer flytta värmen från vattnet ut till luften i rummet.

Kör du frysen med öppen dörr kommer luften på framsidan av frysen att bli lite kallare medan baksidan blir väldigt varm. Du kan alltså säkert få lite svalare precis framför frysen men om luften i rummet rör på sig kommer det helt enkelt bli varmare än att köra utan frys (då frysen kommer jobba otroligt hårt för att kyla rummet).

Dessutom kan det medföra att frysen går sönder då den inte är gjord för att jobba kontinuerligt.

Många här som tvivlar. Men jag vet själv att det funkar och inga random personer på internet kan ändra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Många här som tvivlar. Men jag vet själv att det funkar och inga random personer på internet kan ändra på det.

Du borde genast kontakta forskare eftersom du just bevisat att termodynamikens första lag inte gäller. Du kommer bli världsberömd för detta och antagligen bli stenrik. Du kommer omnämnas i samma sammanhang som Einstein.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har svårt att se att detta skulle vara hyresvärdens ansvar. Om det vore så skulle de flesta som hyr lägenhet kunna kräva AC.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lag på att det inte får vara för varmt i lägenheten.
Som lägst 18 grader, som högst 24°c under icke-sommartid, 26°c under sommartid och vid kortvarig värmebölja 28°c.
Om du vill veta mer om detta så kan du vända dig till Folkhälsomyndigheten.

Till TS: Du kan kräva att åtgärd ska utföras av Hyresvärden, speciellt när det handlar om barn. Vänd dig annars till hyresgästföreningen och se vad de säger.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Det är lag på att det inte får vara för varmt i lägenheten.
Som lägst 18 grader, som högst 24°c under icke-sommartid, 26°c under sommartid och vid kortvarig värmebölja 28°c.
Om du vill veta mer om detta så kan du vända dig till Folkhälsomyndigheten.

Se mitt senare inlägg. #16154327

Permalänk
Medlem

Transient kanske han får ett marginellt kallare rum mot att utrymmet i frysen blir varmare, men på det stora hela är det inte ens i teorin möjligt att kyla rummet. Frysen värmer rummet, och det blir värre ju mer den behöver arbeta, tex om man öppnar dörren. Vill man "kyla" rummet ska man stänga av frysen.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

När min lägenhet når över 25 så blir det att öppna tvärdrag och ta fram fläkten och blomsprutan!
Duscha iskallt ett par gånger per dag är även att rekommendera.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | Gigabyte 32" OLED 4K 240 Hz -

Permalänk

Idag har det varit förbannat varmt. Så nu när jag kom hem från jobbet gick jag raka vägen upp på vinden och hämta ner min AC som jag köpte för ca 5 år sedan och använder dom varmaste veckorna på sommaren. Det va nästan 27 grader när jag starta den nyss och det är snart nere mot 25 grader och det är underbart skönt.

Om man inte vill ha varmt är det bara köpa en AC. Man måste ju acceptera att vissa dagar kan det blir varmt och det är inte ekonomiskt försvarbart av fastighetsägaren att kosta på "kylning" tycker jag.

Permalänk
Skrivet av wow_jon:

Smart! Själv brukar jag bara dra på spisen för fullt, så att det blir varmare och varmare, tills det går upp i värmetaket och slår om till kyla. Funkar bra, med det är ju lite olidligt ett tag i väntan på kylan.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |