Begagnat GTX680 eller vänta på nytt RX 480?

Permalänk
Medlem

Begagnat GTX680 eller vänta på nytt RX 480?

Hej Sweclockers!

Är i tankarna att byta upp mig från mitt gamla GTX660Ti för att det inte riktigt är bra nog att driva runt Guild Wars 2. Har blivit erbjuden att köpa ett begagnat GTX680 DC2 Top av en kompis för 700kr och jag har precis stoppat in det i datorn för att prova det. Jag får något bättre FPS i spelet men jag tycker det är rätt så högljutt i förhållande till mitt gamla 660Ti.

Har hört att AMD ska släppa nya grafikkort nu i juni och dom skulle kosta ca 2000kr. Nu har jag fått turen att få ett välbetalt sommarjobb så att betala 1300kr till för ett grafikkort är inget omöjligt, dessutom får jag ett kort som drar mindre ström (svalare och då antagligen tystare) samt att det förhoppningsvis lär prestera ganska mycket bättre. Vad skulle ni ha gjort i denna situation? Jag har inget emot att vänta en månad, för jag spelar inte så fasligt mycket ändå.

I övrigt så har jag en Intel 4690K som jag kör i 4.4GHz samt 8GB ram (ska uppgraderas till 16GB nu i sommar). Spelar i 1920x1200 och jag har just nu inga planer på att byta till en mer högupplöst skärm.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart vänta på nyare kort speciellt med tanke på att det är som du säger, att det inte är så värst mycket skillnad i fps än vad du redan har i förhållande till ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Blir förvånad om inte alla röstar på alternativ två.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du svarar på din egen fråga, ta och vänta istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är för liten skillnad mellan 660 Ti och 680 för att det skulle vara värt även om ljudnivån skulle varit samma. Vänta på RX 480 eller håll ögonen öppna och se om du hittar något begagnat bra 970 till ett bra pris.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

hehe, nån har trollat dig i omröstningen

Visa signatur

PC 1: 5820K, 32 GB corsair DDR4 @3000 MHz, 1080 SC EVGA SLI 240 SSD, 2 TB HDD. 2X ASUS 144Hz monitor. PC 2: i7-6700K 4,0Ghz,GTX 980 GAMING x2 SLI , Gigabyte GA-Z170X-GAMING 3-EU, SSD 240GB , HDD500GB, 16GB DDR4 2800 MHz, corsair 850 G2

Permalänk
Medlem

RX 480 kommer gå på runt 3000kr enligt Webhallen, så räkna med ett påslag på 2300 från 680:n, men fortfarande galet mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

RX 480 kommer gå på runt 3000kr enligt Webhallen, så räkna med ett påslag på 2300 från 680:n, men fortfarande galet mycket bättre.

Åfan... Var finns den infon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Åfan... Var finns den infon?

Skickades från m.sweclockers.com

Någon som postade detta på Radeon delen av SweClockers:

Skrivet av Anwest:

Webhallen skriver på sin Facebook-sida (som ett svar på en som tycker att deras sänkta GTX-priser fortfarande är för höga jämfört med när RX480 kommer för cirka 2000 kr):

Webhallen Sverige AB: Du får nog tyvärr lägga på 50% på priset du anger där, ca 3000.

Samt:

Webhallen Sverige AB: Kompis, det är inte så att vi lägger på 50%. Den prisbilden kommer vara rätt samma lika i hela vårt avlånga land Givetvis kan saker ändras men som det ser ut nu så kostar korten bra mycket mer än 2000 kr att köpa in till att börja med, sen ska du ha på 25% moms på det osv.
Så under rådande omständigheter skulle ett slutkundspris på 2000 kr innebära en förlust för återförsäljaren på 30-40% eller så. Och då snackar vi bara referenskorten, tredjepartskorten väntas bli dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Någon som postade detta på Radeon delen av SweClockers:

Tack för svar! Surt, hade sett fram emot ett för typ 2500 kr. :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktpriset i USA på $199 är utan moms. Lägg till stärk dollar, avgifter i EU, svensk moms samt att förhandlarna också skall tjäna lite pengar så låter 3000:- ganska vettigt. Tror att folk som förväntar kunna köpa RX 480 för 2000:- kommer bli besvikna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Tack för svar! Surt, hade sett fram emot ett för typ 2500 kr. :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade dom flesta. Detta gäller även bara referenskorten så tredjepartskorten kommer bli klart dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Tack för svar! Surt, hade sett fram emot ett för typ 2500 kr. :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Som vanligt när MSRP anges i dollar så räknas inga skatter etc. med.
Så man kan inte översätta direkt med dollarpriset.
Kollar man på 1080 FE ($599 MSRP) så ligger dom på ungefär 7200:- (om man räknar bort de uppenbara troll företagen).
Vilket ger en faktor på x12.
Så 4Gb RX480 med MSRP på $199 borde hamna på ungefär 2400:-