Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Jäklarns 10 v haha ...

Hade du provkört båda bilarna? Clios interniör är rätt snygg den med faktiskt !

ja båda bilarna är bra. frugan gillar Clio mer (snyggare enligt henne röd)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belarion:

TSI-motorer från VAG-koncernen innebär vadå? kan inte så mkt

VAG-koncernen är Volkswagen och deras dotterbolag som t.ex. Skoda, Seat, Audi m.fl...

Alla bilmodeller från dessa märken som har en motor som "heter" TSI eller TFSI har en defekt som eventuellt kan orsaka motorhaveri. Vad jag vet gäller detta endast motorer som har kamkedja istället för kamrem. När jag säger "alla" så menar jag dock inte alla som någonsin tillverkats. Det berör endast vissa motorer som tillverkats under vissa årtal.

Kolla upp det ordentligt innan köp om du tvunget måste ha en utav dessa bilmodeller, det är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

VAG-koncernen är Volkswagen och deras dotterbolag som t.ex. Skoda, Seat, Audi m.fl...

Alla bilmodeller från dessa märken som har en motor som "heter" TSI eller TFSI har en defekt som eventuellt kan orsaka motorhaveri. Vad jag vet gäller detta endast motorer som har kamkedja istället för kamrem. När jag säger "alla" så menar jag dock inte alla som någonsin tillverkats. Det berör endast vissa motorer som tillverkats under vissa årtal.

Kolla upp det ordentligt innan köp om du tvunget måste ha en utav dessa bilmodeller, det är mitt tips.

Stort tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ja båda bilarna är bra. frugan gillar Clio mer (snyggare enligt henne röd)

Vad hade du fått för offert för dessa och vad ingick exakt?

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om en bil som denna då? den kanske blir jätte dyr dock på leasing det vet jag ju inte

http://www.blocket.se/sodermanland/Mazda_2_5dr_M5_1_5_Vision_...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belarion:

Vad säger ni om en bil som denna då? den kanske blir jätte dyr dock på leasing det vet jag ju inte

http://www.blocket.se/sodermanland/Mazda_2_5dr_M5_1_5_Vision_...

den ligger på ca 2500 inkl försäkring och service, utöver det så är det en bra bil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Inte innan du lämnar tillbaks bilen och firman du leasar av hittar en massa fel som inte bedöms som normalt slitage, nej.

Håller helt med, em kompis lämnade tillbaka sin passat och fick reda på att han skulle betala 20k för onormalt slitage. 12k var för att framrutan spruckit av ett stenskott.

Hade varit billigare att själv fixa till felen... ...det är billigare att själv lämna bilen till glasfirma än det som vag krävde av honom för rutan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet ej om du övervägt, men leasa en elbil? Typ Nissan Leaf, ingen riktig koll på kostnaden, men åker du mycket så sparar du ju in på bensinkostnader t.ex. Också väldigt bekväma att åka och köra och väldigt tysta!

Enda egna erfarenheten jag har är min praktikhandledare som leasade, han var extremt nöjd med sitt val iallafall!

Annars, såg en fin Audi på Blocket, tror det var 2195:- i månaden, bra utrustning och hela rubbet.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Vet ej om du övervägt, men leasa en elbil? Typ Nissan Leaf, ingen riktig koll på kostnaden, men åker du mycket så sparar du ju in på bensinkostnader t.ex. Också väldigt bekväma att åka och köra och väldigt tysta!

Enda egna erfarenheten jag har är min praktikhandledare som leasade, han var extremt nöjd med sitt val iallafall!

Annars, såg en fin Audi på Blocket, tror det var 2195:- i månaden, bra utrustning och hela rubbet.

Har du länk till den annonsen?

Jag bor i Eskilstuna så måste ju ligga i närheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Håller helt med, em kompis lämnade tillbaka sin passat och fick reda på att han skulle betala 20k för onormalt slitage. 12k var för att framrutan spruckit av ett stenskott.

Hade varit billigare att själv fixa till felen... ...det är billigare att själv lämna bilen till glasfirma än det som vag krävde av honom för rutan

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, skall få presenterat på papper vad firman anser är onormalt slitage.

Permalänk
Medlem

Först skriver du "alla bilmodeller" och sedan skriver du att det gäller bara bilar med kamkedja och bara vissa motorer under vissa årtal, det går väl inte riktigt ihop? Alla TSI är inte drabbade och alla modeller från VAG-koncernen är inte drabbade.

De drabbade motorerna (1,2L och 1,4L) hade bara kamkedja mellan 2011-2013, därefter har alla haft kamrem. 1,2L-motorn var mindre drabbad (kanske ffa för att den är svagare) men har även den kamrem sedan 2014, den är också standard i både Polo och Golf idag, dock med olika effekt (90 resp 110 hk). Det kommer alltså knappast bli aktuellt med kamkedja för TS, även om han/hon väljer en bil från VAG.

@Belarion: TSI/TFSI är bensinmotorer, de heter TSI hos VW, Skoda och Seat men TFSI hos Audi. Dieselmotorerna kallas TDI.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Först skriver du "alla bilmodeller" och sedan skriver du att det gäller bara bilar med kamkedja och bara vissa motorer under vissa årtal, det går väl inte riktigt ihop? Alla TSI är inte drabbade och alla modeller från VAG-koncernen är inte drabbade.

De drabbade motorerna (1,2L och 1,4L) hade bara kamkedja mellan 2011-2013, därefter har alla haft kamrem. 1,2L-motorn var mindre drabbad (kanske ffa för att den är svagare) men har även den kamrem sedan 2014, den är också standard i både Polo och Golf idag, dock med olika effekt (90 resp 110 hk). Det kommer alltså knappast bli aktuellt med kamkedja för TS, även om han/hon väljer en bil från VAG.

@Belarion: TSI/TFSI är bensinmotorer, de heter TSI hos VW, Skoda och Seat men TFSI hos Audi. Dieselmotorerna kallas TDI.

Ahh stort tack för att du rätade ut dem frågetecknen

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Har du länk till den annonsen?

Jag bor i Eskilstuna så måste ju ligga i närheten

På jobbet just nu, så kan inte googla runt så att säga.. Men det fanns ej förut!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en trevlig bil (min syster har en och åkt en del gånger och även kört några gånger). Men är ingen bil man åker längre sträcker i. Provade Malmö->Stockholm och min rygg var sådär efter den resan. Beroende på hur lång man är så har man inte mycket nytta av baksätet. Men så är det väl iofs med de flesta små bilar.

Utan att ha googlat på det. Är det någon som vet vilken mindre bil som har störst kupeutrymme?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi köpte en Polo -16 i höstas och är grymt nöjda, den har rullat knappa 1000 mil sedan dess. Trots sin lilla motor är den förvånansvärt rapp i gasen (även om den blir lite surrig i farter över 100-110 km/h pga den femväxlade lådan). Frugan kör mest <80-vägar till jobbet och älskar den, inte minst för att den är lätt att parkera. Snittförbrukning så här långt är 0,55-0,56 L/mil.

Tänk på att vinterhjul inte ingår i leasing-priset. När vi kollade på bilar ville VW-handlaren ha 200 kr/månad för vinterhjul om man leasade, dvs 7200 kr på tre år. Det kan man utan problem köpa kompletta hjul för och då har man dem kvar när leasingperioden är över och kan antingen använda dem på nästa bil eller sälja dem om de inte passar.

Tyvärr är inte farthållare standard, vill man ha det får man ta ett av tillvalspaketen (5000 kr eller 8000 kr extra har jag för mig). Vi valde det stora paketet, då ingick även parkeringsvarnare, 16"-hjul, regnsensor och dimljus. I lilla paketet ingår bara farthållare och parkeringsvarnare.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vi köpte en Polo -16 i höstas och är grymt nöjda, den har rullat knappa 1000 mil sedan dess. Trots sin lilla motor är den förvånansvärt rapp i gasen (även om den blir lite surrig i farter över 100-110 km/h pga den femväxlade lådan). Frugan kör mest <80-vägar till jobbet och älskar den, inte minst för att den är lätt att parkera. Snittförbrukning så här långt är 0,55-0,56 L/mil.

Tänk på att vinterhjul inte ingår i leasing-priset. När vi kollade på bilar ville VW-handlaren ha 200 kr/månad för vinterhjul om man leasade, dvs 7200 kr på tre år. Det kan man utan problem köpa kompletta hjul för och då har man dem kvar när leasingperioden är över och kan antingen använda dem på nästa bil eller sälja dem om de inte passar.

Tyvärr är inte farthållare standard, vill man ha det får man ta ett av tillvalspaketen (5000 kr eller 8000 kr extra har jag för mig). Vi valde det stora paketet, då ingick även parkeringsvarnare, 16"-hjul, regnsensor och dimljus. I lilla paketet ingår bara farthållare och parkeringsvarnare.

Grym info tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Därav att jag förklarade vad jag menade när jag skrev "alla bilmodeller". Klumpigt uttryckt, jag vet.

Enligt de bilförsäljare och serviceverkstäder som jag pratade med inför mitt eget bilköp så gäller det dock INTE endast 1,2L och 1,4L, utan även resterande storlekar på motorerna som t.ex. 2.0L (var bland annat intresserad av en Seat Leon FR som hade dessa problem). Det hela är dock en djungel, som jag själv inte är helt insatt i, så mitt tips är helt enkelt bara att kolla upp det ordentligt innan köp (oavsett vilken VAG-bensinmotor man än köper).

Permalänk
Medlem

Därav att jag förklarade vad jag menade när jag skrev "alla bilmodeller". Klumpigt uttryckt, jag vet.

Enligt de bilförsäljare och serviceverkstäder som jag pratade med inför mitt eget bilköp så gäller det dock INTE endast 1,2L och 1,4L, utan även resterande storlekar på motorerna som t.ex. 2.0L (var bland annat intresserad av en Seat Leon FR som hade dessa problem). Det hela är dock en djungel, som jag själv inte är helt insatt i, så mitt tips är helt enkelt bara att kolla upp det ordentligt innan köp (oavsett vilken VAG-bensinmotor man än köper).

TSI har lite problem överlag även om 1.2 och 1.4 är dom som drabbats värst.
Men detta spelar mindre roll om man leasar. Skulle den paja så står ju Leasingfirman för fiolerna ändå. Man har ju garantier.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd

Sen uppgav både bilförsäljarna och serviceverkstäderna som jag talade med att även VAG-koncernens DSG-växellådor har stora problem. Efter att ha hört detta vågade jag helt enkelt inte satsa på en automatväxlad bil från VAG-koncernen, vilket är synd då de har ett flertal olika bilmodeller som annars intresserar mig.

Permalänk
Medlem

Sen uppgav både bilförsäljarna och serviceverkstäderna som jag talade med att även VAG-koncernens DSG-växellådor har stora problem. Efter att ha hört detta vågade jag helt enkelt inte satsa på en automatväxlad bil från VAG-koncernen, vilket är synd då de har ett flertal olika bilmodeller som annars intresserar mig.

Håhåjaja, då tar vi det här från början:

Ja, VW hade en del problem med sin sjuväxlade automatlåda med sk torrlamellkoppling där lådan rasade i förtid. Problemen uppstod främst i bilar med gasmotor som kördes i ständig stadstrafik, t.ex. taxi. Även en del privatägare drabbades men långt ifrån alla. Anledningen till problemen är som jag förstått det att motorns vridmoment ökar när man kör på gas och kör man då i stadstrafik med ideliga start och stopp så sliter det hårt på växellådan som i det här fallet var något underdimensionerad.

Detta gällde främst bilar som såldes 2009-2013 så det är återigen inget som drabbar den som tar ut en bil på privatleasing idag.

Detta gäller inte de sexväxlade automatlådor som används i de flesta dieseldrivna bilar och starkare bensinare (vridmoment över 250Nm) och det skall nog en hel del till för att man skall få dessa problem med 1,2L och 1,4L TSI (160-175Nm resp 200Nm).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Jag hade nog övervägt en Skoda jag med i ditt fall,
De brukar slänga med lite extra smålull utrustningsmässigt, de har ju lite mindre status än VW/Ådi, så känns som de kompenserar lite med sådant absolut bland de mer prisvärda alternativen.

Värt att tänka på att 1500mil på tre år är i... minsta laget om du kör lite mer.
För att jämföra är det samma miltal du får på en veteranförsäkrad veteranbil som i princip ska till bilträffar och nöjesåka till havet någon gång med (500mil/år)
en långresa t.ex Stockholm-Göteborg kommer förbruka 80-100 av de 500milen du har per år.

Ta en fundering på hur långt du faktiskt kommer åka, 15:- milen extra är INTE billigt, kan eventuellt vara värt att öka miltalet isåfall, eller iaf kolla på möjligheterna.,

Precis, själv kör man cirka 2500 mil om året och ha en leasingbil skulle blivit rejält dyrt för min del

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sådär då har man varit och kollat på en skoda fabia och en Volkswagen polo och det landade på följande med snarlika egenskaper och allt ingår dvs försäkring vinterdäck etc.

Polo: 2247kr/mån
Fabia: 2650kr/mån

Ska provköra båda imorgon! Återkommer med feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Sådär då har man varit och kollat på en skoda fabia och en Volkswagen polo och det landade på följande med snarlika egenskaper och allt ingår dvs försäkring vinterdäck etc.

Polo: 2247kr/mån
Fabia: 2650kr/mån

Ska provköra båda imorgon! Återkommer med feedback!

Prova Mazda 2 också, lär väl hamna kring liknande kostnader.

Permalänk
Medlem

Valet blev en Skoda Fabia, roligare att köra samt bra med utrustning för dem 2200kr/mån som offerten blev tillslut !

Tackar alla för all input och energi ni lagt ned på denna tråd !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Valet blev en Skoda Fabia, roligare att köra samt bra med utrustning för dem 2200kr/mån som offerten blev tillslut !

Tackar alla för all input och energi ni lagt ned på denna tråd !

Grattis! Vad ingick i det priset?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD