AMD tillkännager Radeon RX 470 och RX 460

Permalänk
Melding Plague

AMD tillkännager Radeon RX 470 och RX 460

Under E3 2016 tillkännager AMD ytterligare två grafikkort i Radeon RX-familjen, där fokus går från virtuell verklighet till 1080p-spelande och MOBA-titlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tror dem aldrig varit så tydliga med vad dem vill att man använder grafikkorten till.

Permalänk
Medlem

Hoppas RX 490 tillkännages snart.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Det blir ett intressant år då Nvidia helt och hållet kommer behålla toppsegmentet. Jag vet att det inte har varit AMDs fokus med Polaris men det är ändå lite synd, Nvidia kan fortsätta med sina höga priser.

Permalänk
Medlem

Priserna låter riktigt bra men vill ha något som slåss emot 1070/80.

Jag är lite orolig att dessa korten ska funka för bra för AMD. Visst, det kommer ge dom marknadsandelar tillbaka men varför sälja kort i det högre segmentet om vinsten blir mycket högre i de nedre även i fortsättningen? Nvidia kan bli de korten som är kungen över mid/high och då kommer det kosta därefter också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

"idealt för 1080p", hoppas dom syftar på 1080p@100fps, max settings.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jaja fram med värstingmodellerna nån gång!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Priserna låter riktigt bra men vill ha något som slåss emot 1070/80.

Jag är lite orolig att dessa korten ska funka för bra för AMD. Visst, det kommer ge dom marknadsandelar tillbaka men varför sälja kort i det högre segmentet om vinsten blir mycket högre i de nedre även i fortsättningen? Nvidia kan bli de korten som är kungen över mid/high och då kommer det kosta därefter också.

Fast å andra sidan, ju mer nVidia dominerar i högre segmentet ju mer höjer dom priserna. Ju mer överpris ju mer kommer AMD sälja i sitt low/mid segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

"idealt för 1080p", hoppas dom syftar på 1080p@100fps, max settings.

När har "idealt för 1080p" någonsin vart max settings vid 100 fps? Det lär ju prestera nånstans vid R9 290 så 1080p @60fps nånstans mellan high och ultra är ju att förvänta sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Priserna låter riktigt bra men vill ha något som slåss emot 1070/80.

Jag är lite orolig att dessa korten ska funka för bra för AMD. Visst, det kommer ge dom marknadsandelar tillbaka men varför sälja kort i det högre segmentet om vinsten blir mycket högre i de nedre även i fortsättningen? Nvidia kan bli de korten som är kungen över mid/high och då kommer det kosta därefter också.

För AMD har antagligen ingen High-end GPU 100% redo för lansering. Polaris var aldrig menat som ett svar på Nvidias High-end Pascal kort. Vega är AMDs svar på 1080, men den verkar dröja tills nästa år

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Fast å andra sidan, ju mer nVidia dominerar i högre segmentet ju mer höjer dom priserna. Ju mer överpris ju mer kommer AMD sälja i sitt low/mid segment.

Det är ju precis det jag är orolig för. Det är den delen som Nvidia kommer få för sig själv som jag personligen är intresserad utav.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Fast å andra sidan, ju mer nVidia dominerar i högre segmentet ju mer höjer dom priserna. Ju mer överpris ju mer kommer AMD sälja i sitt low/mid segment.

Jag tycker ändå det är bra fördelat. Nvidia har hand om high end och AMD mid och low där Nvidia inte har någonting i dagsläget. Visst det kommer säkert ett 1060 så småningom, men varken 960,750 osv har varit speciellt prisvärda.

Jag kommer definitivt köpa ett 480 när det kommer ut, jag har svårt att rättfärdiga ett grafikkorts köp för mer än 5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Priserna låter riktigt bra men vill ha något som slåss emot 1070/80.

Jag är lite orolig att dessa korten ska funka för bra för AMD. Visst, det kommer ge dom marknadsandelar tillbaka men varför sälja kort i det högre segmentet om vinsten blir mycket högre i de nedre även i fortsättningen? Nvidia kan bli de korten som är kungen över mid/high och då kommer det kosta därefter också.

Ju mer pengar de drar in desto mer/bättre produkter kan de göra i framtiden, de kanske har mindre marginal på 4xx men kan de få upp volymen ordentligt så.
En bra försäljning av 460/470/480 kan ju vara positivt för Vega också, eller kanske nästa generation igen.

Visst, det är inte lika "coolt" som en 1080 killer nu, men kan vara smart i långa loppet ändå.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Fast å andra sidan, ju mer nVidia dominerar i högre segmentet ju mer höjer dom priserna. Ju mer överpris ju mer kommer AMD sälja i sitt low/mid segment.

Men det ger även AMD och/eller återförsäljarna chansen att höja priserna för att öka marginalerna. AMD behöver alla pengar de kan få och höjer Nvidia så kan även AMD höja lite och fortfarande vara lika prisvärda jämfört med Nvidia.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Priserna låter riktigt bra men vill ha något som slåss emot 1070/80.

Jag är lite orolig att dessa korten ska funka för bra för AMD. Visst, det kommer ge dom marknadsandelar tillbaka men varför sälja kort i det högre segmentet om vinsten blir mycket högre i de nedre även i fortsättningen? Nvidia kan bli de korten som är kungen över mid/high och då kommer det kosta därefter också.

Grejen är väl om dem vill slåss i toppskiktet så måste dem har pengar. pengar som du inte få in genom att vara "second best" och/eller "better price/peformance" när folk ändå bara köpa Nvidia "för dem är bäst".
AMD måste först få in pengar genom att tar tillbaka mellansegmentet och OEM marknaden för färdigbyggda datorer och laptoppar.
Sen hur bra denna taktiken är kan ju diskuteras visst. men jag själv tycker i all fall det kan vara en bra satsning för just AMD's framtid.
Dem har ingen nytta av att göra ett "värstingskort" som "besegra" Nvidia när det inte gå att göre större vinster med det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Polaris 11? Fram med de mobila och lite design-wins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tycker ändå det är bra fördelat. Nvidia har hand om high end och AMD mid och low där Nvidia inte har någonting i dagsläget. Visst det kommer säkert ett 1060 så småningom, men varken 960,750 osv har varit speciellt prisvärda.

Jag kommer definitivt köpa ett 480 när det kommer ut, jag har svårt att rättfärdiga ett grafikkorts köp för mer än 5000kr.

Det är väl fruktansvärt o-bra att Nvidia inte utsätts för konkurrens? Jag förstår inte resonemanget att det skulle vara bra fördelat.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ju mer pengar de drar in desto mer/bättre produkter kan de göra i framtiden, de kanske har mindre marginal på 4xx men kan de få upp volymen ordentligt så.
En bra försäljning av 460/470/480 kan ju vara positivt för Vega också, eller kanske nästa generation igen.

Visst, det är inte lika "coolt" som en 1080 killer nu en kan vara smart i långa loppet ändå.

Jag hoppas verkligen du har rätt! Deras jobb är ju ändå att göra aktieägarna lyckliga och fungerar det för bra medans deras nästa kort uppe i toppen går sämre så kanske dom stannar kvar där som 460/70/80 kommer vara nu. Den som lever får se.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Grejen är väl om dem vill slåss i toppskiktet så måste dem har pengar. pengar som du inte få in genom att vara "second best" och/eller "better price/peformance" när folk ändå bara köpa Nvidia "för dem är bäst".
AMD måste först få in pengar genom att tar tillbaka mellansegmentet och OEM marknaden för färdigbyggda datorer och laptoppar.
Sen hur bra denna taktiken är kan ju diskuteras visst. men jag själv tycker i all fall det kan vara en bra satsning för just AMD's framtid.
Dem har ingen nytta av att göra ett "värstingskort" som "besegra" Nvidia när det inte gå att göre större vinster med det.

och än en gång, det är just det jag som konsument fruktar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Det är väl fruktansvärt o-bra att Nvidia inte utsätts för konkurrens? Jag förstår inte resonemanget att det skulle vara bra fördelat.

De har inte haft konkurrens de senaste 5 åren och tycker inte priserna har inte höjts särskilt mycket från high end då till nu. Givetvis är konkurrens bra, men det finns inte så mycket vi kan göra åt det i dagsläget. Hade det varit bättre om AMD struntat helt i low end nu, haft undermålig high end line-up för att sedan gå i konkurs helt?

AMD har insett att de inte kan konkurrera längre och väljer sitt läger, nu vet man var man har dem iaf.

Nvidia har så stor del av grafikkorts marknaden så att även om AMD skulle gjort en värsting gpu som varit bättre än 1080 och kostat mindre, hade de flesta valt Nvidia ändå. AMD har inte särskilt bra rykte och måste bygga ett förtroende igen.

De som inte har råd till Nvidia kort köper amd idag och om några år när de ska uppgradera köper de amds (high end) kort ifall upplevelsen var bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

och än en gång, det är just det jag som konsument fruktar.

så vad vill du istället? att dem tävla mot Nvidia och folk bara "heja på" AMD för att Nvidia ska sänka priser på sina kort och köper Nvidia i slutet ändå? då går AMD bara i graven och alla förlora.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

"Gällande priser berättar Lisa Su att hela Radeon RX-serien ska täcka prisspannet 99–299 dollar"
Så RX 490 borde gå på 299 dollar då?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

så vad vill du istället? att dem tävla mot Nvidia och folk bara "heja på" AMD för att Nvidia ska sänka priser på sina kort och köper Nvidia i slutet ändå? då går AMD bara i graven och alla förlora.

Jag vill att det ska finnas konkurrens och att ett företag siktar in sig på ena kundgruppen medans det andra på en annan så blir det väl indirekt monopol vilket många här på Sweclockers skriker att dom inte vill ha i trådar men nu är det en bra idé?

Vad jag kommer köpa istället? Ja, den delen jag är intresserad utav och det är den delen som AMD kanske slutar satsa på.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

ÄNTLIGEN INTRESSANTA NYHETER! RX 460 - Det intressantaste grafikkortet på hela året.

Permalänk
Avstängd

Tänk om några drivrutinsuppdateringar...RX480 lika med 980Ti?

Så som R9 380 ligger tätt intill GTX970 på vissa tester?

RX480 för 1890:- låter riktigt intressant! Speciellt i crossfire!

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

"idealt för 1080p", hoppas dom syftar på 1080p@100fps, max settings.

"100fps" har aldrig varit en generell måttstock, snarare 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

så vad vill du istället? att dem tävla mot Nvidia och folk bara "heja på" AMD för att Nvidia ska sänka priser på sina kort och köper Nvidia i slutet ändå? då går AMD bara i graven och alla förlora.

Varför skulle alla köpa Nvidia i slutet ändå, om det finns ett fullgott alternativ hos AMD?
Konkurrens är bra så att vi får ner priserna som är helt vansinniga i dagsläget.
Ingen konsument mår bra av att företagen har fria händer att prissätta som dom vill.

Ser ut att bli bra kort från AMD för det lägre segmentet, jag väntar med intresse på info om RX 490 som kan bli mitt nya köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hoppas verkligen du har rätt! Deras jobb är ju ändå att göra aktieägarna lyckliga och fungerar det för bra medans deras nästa kort uppe i toppen går sämre så kanske dom stannar kvar där som 460/70/80 kommer vara nu. Den som lever får se.

Åh har de chans att ta marknadsandel från nVidia även i toppsegmentet kommer de att hugga på dom, det behöver vi inte oroa oss för.
Men som sagt det får tiden utvisa.

Meme/§1.6 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De har inte haft konkurrens de senaste 5 åren och tycker inte priserna har inte höjts särskilt mycket från high end då till nu. Givetvis är konkurrens bra, men det finns inte så mycket vi kan göra åt det i dagsläget. Hade det varit bättre om AMD struntat helt i low end nu, haft undermålig high end line-up för att sedan gå i konkurs helt?

AMD har insett att de inte kan konkurrera längre och väljer sitt läger, nu vet man var man har dem iaf.

Nvidia har så stor del av grafikkorts marknaden så att även om AMD skulle gjort en värsting gpu som varit bättre än 1080 och kostat mindre, hade de flesta valt Nvidia ändå. AMD har inte särskilt bra rykte och måste bygga ett förtroende igen.

De som inte har råd till Nvidia kort köper amd idag och om några år när de ska uppgradera köper de amds (high end) kort ifall upplevelsen var bra.

Nvidia har ju haft konkurrens från AMD hela tiden. Det är Intel som inte har haft konkurrens på länge.

Det med rykte stämmer bra. Antagligen har CPU-sidan en stor del i orsaken till budgetstatusen. Jag undrar hur det hade sett ut om ATI inte hade blivit uppköpt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@krilleoh: MMm, vet att 100fps inte varit en generell måttstock. Men det kanske borde bli ändring på det. Förra generationers kort hade väl 1080@60, då borde dessa nya med ny nod och ny arkitektur sätta ribban högre? Visst jag kunde lika sagt 1440@60, men jag citera bara från artikeln och tycker att det lät lite lågt att sikta på 1080@60 med RX 4xx.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w