Asus och MSI anklagas för "dopning" av Geforce GTX 1080 till media

Permalänk
Melding Plague

Asus och MSI anklagas för "dopning" av Geforce GTX 1080 till media

Ännu en gång uppmärksammas att vissa grafikkortstillverkare "dopar" testexemplar som skickas ut till media, i syfte att komma högre upp i prestandatabellerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kommer ni testa Asus & MSI korten med consumer bios?

Permalänk
Entusiast

Det här var riktigt tråkigt att läsa.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Men då blir de ju också mer högljudda/varmare/strömhungrigare. Blir ju inte magiskt enbart snabbare. Men visst, de borde ju säga att det är en extra överklockad variant de skickar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RsSpelensMakt:

Kommer ni testa Asus & MSI korten med consumer bios?

Saxat från nyheten:

Vad gäller andra aktörer kontrollerar testlabbet alltid att allt står rätt till med alla grafikkort och att de testas med rätt klockfrekvenser, det vill säga de konsumenter kan vänta sig direkt ur kartong.

Permalänk

Dieselgate?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nja, om alla kan få upp kortet i samma frekvenser bara genom att aktivera ett "OC mode" ser jag inte detta som någon "doping".
Det hade varit skillnad om korten kommit med frekvenser som den vanlige användaren hade behövt OC själv för att nå, dvs inget som är förinställt via ett "knapp tryck".
Sen är det väl bra om det står i recensionerna att korten kör i OC mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nja, om alla kan få upp kortet i samma frekvenser bara genom att aktivera ett "OC mode" ser jag inte detta som någon "doping".
Det hade varit skillnad om korten kommit med frekvenser som den vanlige användaren hade behövt OC själv för att nå, dvs inget som är förinställt via ett "knapp tryck".
Sen är det väl bra om det står i recensionerna att korten kör i OC mode.

Fast varför ha olika bios för recensenter och konsumenter? Det blir missvisande, vilket artikeln visar.

Permalänk
Medlem

Fulspel. Ej acceptabelt.

Jag använder aldrig tillverkarnas bloatware, och skulle därför aldrig ha märkt detta.

Mycket bra att Swecs testlabb känner till och inte faller för detta trick, så jag vet att jag kan lita på era recensioner!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Swec körde med "konsumentversionen". Så just på swec blir det inte missvisande siffror.
Jag tycker inte det spelar någon större roll, visar snarare att kortet överklockar bra, alla når dessa frekvenser själva.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Nja, om alla kan få upp kortet i samma frekvenser bara genom att aktivera ett "OC mode" ser jag inte detta som någon "doping".
Det hade varit skillnad om korten kommit med frekvenser som den vanlige användaren hade behövt OC själv för att nå, dvs inget som är förinställt via ett "knapp tryck".
Sen är det väl bra om det står i recensionerna att korten kör i OC mode.

Problemet är ju då att i recensionerna kommer det inte stå att den kör i OC mode då recesserna inte vet om det själv, eller så var det iallafall menat.

Permalänk
Medlem

Kommer det bli protester, tillbakaskickade kort och bojkott av MSI/Asus a la 3.5+5 skandalen nu?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Fast varför ha olika bios för recensenter och konsumenter? Det blir missvisande, vilket artikeln visar.

Det är väl inte olika BIOS, bara att de kort recensenter fått har haft OC-läget aktiverat från start medans konsumenter får aktivera det i medföljande programvara.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Ren bogus från ASUS och MSI´s sida. Jag är en som inte vågar röra något i BIOS. Varför iht finns möjligheten, "möjligheten" till en lägre klockfrekvens om "alla konsumenter" ändrar detta i BIOS? Alla utom mig då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nja, om alla kan få upp kortet i samma frekvenser bara genom att aktivera ett "OC mode" ser jag inte detta som någon "doping".
Det hade varit skillnad om korten kommit med frekvenser som den vanlige användaren hade behövt OC själv för att nå, dvs inget som är förinställt via ett "knapp tryck".
Sen är det väl bra om det står i recensionerna att korten kör i OC mode.

Citat:

bolaget förväntar sig att alla konsumenter installerar GPU Tweak II och aktiverar "OC mode".

jag hade aldrig installerat det, och då är det doping

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ska reklamera mitt kort ÖGONABÖJ! Skandal är vad detta är, tvi, känner mig verkligen förkrossad nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kommer det bli protester, tillbakaskickade kort och bojkott av MSI/Asus a la 3.5+5 skandalen nu?

Haha, nej, det är ingen fara. Inte riktigt jämförbart heller. I GTX970s fall så var det rena och skära hårdvaruspecifikationer som var medvetet felaktiga till Nvidias gynning. I det här fallet är det bara mjukvaruinställningar det handlar om på en i övrigt identisk produkt. Vill man kan man ju alltid klocka upp till de frekvenserna själv.

Sen kan vi ju lätt konstatera att tillverkarna handplockar kort som de skickar ut för recensioner, men det går inte att bevisa heller och det är rätt välkänt att olika kort klarar av olika högsta klockfrekvenser även om det är samma modell.

Egentligen ingenting jättestort, klart att tillverkare handplockar kort.

Permalänk
Medlem

Bra Sweclockers, helt rätt att ta upp detta.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

@MacAllan:

Håller med, doping hade det varit ifall de lyckats höjja klockfrekvenserna vid visst användande av programvara.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag överlever om mitt kort presterar 1% sämre än de testade korten.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Kommer det bli protester, tillbakaskickade kort och bojkott av MSI/Asus a la 3.5+5 skandalen nu?

Nja, det är väl inte en lika stor skandal. Som konsument går det ju utmärkt att aktivera OC-läget och uppnå dessa resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Varför ändrar man bara inte så att alla kort kör med "OC läget" som förval?

Tar man t.ex. MSI Gaming korten och deras MSI Gaming App så finns ju tre officiella lägen att välja mellan

  • silent

  • gaming

  • OC

Att detta är officiella lägen är viktigt i sammanhanget. Det betyder att om jag får ett kort som inte fixar klockfrekvensen i "OC" läget så har jag fått ett kort som inte lever upp till sin specifikation, d.v.s. jag har full rätt att kräva en ny produkt.

Enda argumentationen mot att köra OC-läget som förval är att det drar lite mer ström och eventuellt låter lite mer. De som stör sig på att det låter mer borde rimligen kunna läsa sig till att man kan ändra läge med officiell programvara.

Frågan är om den högre strömförbrukningen kan öka antalet fall där det ställer till problem tillräckligt mycket för att det ska vara rimligt att bry sig om. Här kan man ju argumentera att om kortet startar i "OC" läget och systemet inte bootar därför att PSU ligger så på gränsen, men att det skulle göra det i ett lägre läge, så är det bättre att vara "safe than sorry". Låter dock som ett väldigt svagt argument i mina öron.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intressant ändå att "dopade" kort är så lite överklockade.
Nvidia ligger verkligen på marginalen med dessa kort.

Permalänk
Medlem

Kan förstå Msi lite i alla fall deras Msi afterburner är en mycket bra överklocknings mjukvara. Asus gpu tweak är inte det! Sist jag använde gpu tweak så röd skärmade datorn. Sen vet jag inte ur många som går och köper ett 1080 och inte är entusiast? och klockar kortet själv.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nja, det är väl inte en lika stor skandal. Som konsument går det ju utmärkt att aktivera OC-läget och uppnå dessa resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt artikeln förväntar dom sig att alla ska aktivera det läget, men hade dom verkligen förväntat sig att alla skulle göra det så hade det självklart kommit så ur kartong. Dom lurar ju konsumenterna med detta. Är det okej att luras så länge det är lite?

Dom åkte dit och nu försöker dom snacka bort det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Så dåligt, hoppas folk bojkottar de

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Varg:

Jag tror jag överlever om mitt kort presterar 1% sämre än de testade korten.

9% sämre

Permalänk
Medlem

Hade ändå aldrig tänkt köpa Asus eller MSI, tycker dem är B företag, Asus kylare är typ sämre än alla andras och MSI har inget roligt. Håller mig till EVGA och Sapphire.

Visa signatur

En dator

Permalänk

Kränkt folket blir x) Frågat mig själv om folk har läst eller om man själv har missförstått. Det är ju bara att OC läget är föraktiverat, det är inget special från tillverkaren som inte slutkonsumenten har tillgång till.
Ser detta som självklart ^^ Man vill ju visa upp produkten från sin bästa sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Det är väl inte olika BIOS, bara att de kort recensenter fått har haft OC-läget aktiverat från start medans konsumenter får aktivera det i medföljande programvara.

Ser ut som om det faktiskt är olika BIOS om du kollar på GPU-Z bilderna. Så kan ju vara andra skillnader också, tycker det är dåligt och onödigt i alla fall.

86.04.17.00.27 vs 86.04.17.00.50

Dold text
Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.