Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej Det kan jag meddela att man inte kan. Isåfall är det dygna som gäller och det vill man inte göra för ett sådant här släpp.

Pfft, i så fall bör du se mina händer på tangentbordet i arbete
Klart man kan klara av det på 2 dygn.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Pfft, i så fall bör du se mina händer på tangentbordet i arbete
Klart man kan klara av det på 2 dygn.

Det är inte skrivandet som är problemet, det är jag helt med på att man kan klara. Men när alla spel ska testas flera rundor, dessutom i olika upplösningar så kommer det suga tid som attan. Även om det säkerligen är automatiserat tar varje spel lång tid.

Sen alla eventuella krasher och konstiga resultat som kan dyka upp.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

@hereafter

Säkrast är nog att vänta på Nvidias svar på RX 480... de har inte släppt sina mellansegment, om man nu ändå ska vänta in Vega och Titan/GTX1080Ti så att säga (som vissa gör).

Själv tänkte jag slå till på 2st RX 480 4GB (barnens datorer) om priset blir skapligt (runt 2000-2500) annars blir det 1 ändå och senare då Nvidia släpper sina mellansegment så kanske ett GTX1060 "4GB" eller GTX1060Ti "8GB" beroende på priset till den äldsta grabben.

Sådär tror jag det kan komma att bli med korten och var de ställs mot varandra.
1.GTX1070 - GP104-200
2.GTX1060Ti - GP104-150
3.RX480 - Polaris 10
4.RX470/RX460 - Polaris 10/11
4.GTX1060/GTX1050- GP106

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hereafter:

Nu mena jag ju att man köper nytt från butiken men som du säger det är ännu billigare om man köper gammalt begagnat...pris och prestanda slår inte 980 som jag ser det just nu

Vilken prestandanivå är det du förväntar dig av RX 480 om du tror att ett GTX 980 som kostar närmare 4000:- för de billigaste exemplaren ska ha bättre pris/prestanda?

Permalänk
Medlem

@RaBlack: 8gb versionen kommer ligga runt 2600-2700 hos en ÅF vad jag vet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Vilken prestandanivå är det du förväntar dig av RX 480 om du tror att ett GTX 980 som kostar närmare 4000:- för de billigaste exemplaren ska ha bättre pris/prestanda?

För mig är 1070 mer intressantare då mitt nuvarande kort är ungefär som 980 (referens).

Visa signatur

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hereafter:

För mig är 1070 mer intressantare då mitt nuvarande kort är ungefär som 980 (referens).

Hur snabbt tror du RX 480 blir? Jämfört med GTX 980 alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur snabbt tror du RX 480 blir? Jämfört med GTX 980 alltså?

Enligt något nytt test blir RX 480 sämre än GTX 980.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@hereafter

Säkrast är nog att vänta på Nvidias svar på RX 480... de har inte släppt sina mellansegment, om man nu ändå ska vänta in Vega och Titan/GTX1080Ti så att säga (som vissa gör).

Själv tänkte jag slå till på 2st RX 480 4GB (barnens datorer) om priset blir skapligt (runt 2000-2500) annars blir det 1 ändå och senare då Nvidia släpper sina mellansegment så kanske ett GTX1060 "4GB" eller GTX1060Ti "8GB" beroende på priset till den äldsta grabben.

Sådär tror jag det kan komma att bli med korten och var de ställs mot varandra.
1.GTX1070 - GP104-200
2.GTX1060Ti - GP104-150
3.RX480 - Polaris 10
4.RX470/RX460 - Polaris 10/11
4.GTX1060/GTX1050- GP106

MVH

Enbart prestandan är ganska ointressant. Prestanda per krona är det enda vettiga måttet, och eftersom vi inte alls har koll på priserna på speciellt många av kretsarna i ditt exempel är det svårt dra några slutsatser.

Det vi vet är iaf att AMD kommer vara först i det lägre mellansegmentet. I dagsläget ser det ut att bli mycket prestanda per krona, men det kan mycket väl ändras om Nvidia kontrar. Ska vi dock vara visa av historien brukar även Nvidias kort i de lägre segmenten vara ganska dyra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@RaBlack: 8gb versionen kommer ligga runt 2600-2700 hos en ÅF vad jag vet.

Vad jag förstod så pratades det om priser över 3000:- (webhallen) men om 4GB versionen kostar 2600-3000 så kanske man ska invänta Nvidias svar på dem, man blir kluven då man inte vet... och de släpper sina kort för helt olika segment, gillar absolut inte detta påfund, att de enda grafikkortstillverkarna gör sådär verkar vara att mjölka oss kunder direkt från start med höga priser??? Fult av dem, AMD borde svara med samma segment som Nvidia för att få konkurrensen är blomma, INTE lämna monopol åt det redan större "Nvidia". FULT SPEL är vad det hela är gentemot oss kunder.

MVH

Permalänk
Medlem

@RaBlack: Jag vill inte outa för mycket men jag vet både priser och kvantiteter som kommer in. 8gb versionen kommer gå att få för under 3000kr så mycket kan jag säga

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Enligt något nytt test blir RX 480 sämre än GTX 980.

http://i.imgur.com/bdOMZcD.png

Intressant, verkligen inte omöjligt. Vad är källan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Hur snabbt tror du RX 480 blir? Jämfört med GTX 980 alltså?

Se staplarna så ser du skillnad

Visa signatur

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hereafter:

Se staplarna så ser du skillnad

Var förväntar du dig att t.ex. RX 480 4GB hamnar i pris?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@RaBlack: Jag vill inte outa för mycket men jag vet både priser och kvantiteter som kommer in. 8gb versionen kommer gå att få för under 3000kr så mycket kan jag säga

Najs vännen... Jag verkligen hoppas på det du sa nu. Kanske får bli ett 4GB och ett 8GB... från Sapphire da.

Tack för ditt svar...

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Var förväntar du dig att t.ex. RX 480 4GB hamnar i pris?

Som ett begagnat 980ti

Visa signatur

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Intressant, verkligen inte omöjligt. Vad är källan?

Enligt PalmiNio något inlägg på Reddit.
Lyckas inte hitta den ens genom att söka med hjälp av bilden.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

@hereafter

Säkrast är nog att vänta på Nvidias svar på RX 480... de har inte släppt sina mellansegment, om man nu ändå ska vänta in Vega och Titan/GTX1080Ti så att säga (som vissa gör).

Själv tänkte jag slå till på 2st RX 480 4GB (barnens datorer) om priset blir skapligt (runt 2000-2500) annars blir det 1 ändå och senare då Nvidia släpper sina mellansegment så kanske ett GTX1060 "4GB" eller GTX1060Ti "8GB" beroende på priset till den äldsta grabben.

Sådär tror jag det kan komma att bli med korten och var de ställs mot varandra.
1.GTX1070 - GP104-200
2.GTX1060Ti - GP104-150
3.RX480 - Polaris 10
4.RX470/RX460 - Polaris 10/11
4.GTX1060/GTX1050- GP106

MVH

Okej tack för förklaringen till hur du tänker och resonerar

Visa signatur

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Intressant då NordicHardware är så litet.
Då borde Sweclockers också sitta på ett exemplar nu eller väldigt snart.

Det talar ju på ett sätt inför en recension nu på fredag som det ryktades om här i tråden men å andra sidan så skriver de ju i artikeln att det är 29:e Juni som gäller.

https://www.facebook.com/sweclockers/photos/a.421651816575.20...

^^

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@RaBlack: Jag vill inte outa för mycket men jag vet både priser och kvantiteter som kommer in. 8gb versionen kommer gå att få för under 3000kr så mycket kan jag säga

Hoppas verkligen det!:)

Kan du inte säga vad det kommer ligga på xD? haaha

Är det 2500-2700 för 8gb ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Intressant, verkligen inte omöjligt. Vad är källan?

Random reddit så salt på det.

Jag förväntar mig mellan 970 o 980 på REF

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Hoppas verkligen det!:)

Kan du inte säga vad det kommer ligga på xD? haaha

Är det 2500-2700 för 8gb ?

Kan bekräfta att ÅF kommer ha 8GB kort för under 3000kr.

Jag räknar med 2695 som billigast.

4GB kommer inte finnas vid släppet i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Kan bekräfta att ÅF kommer ha 8GB kort för under 3000kr.

Jag räknar med 2695 som billigast.

4GB kommer inte finnas vid släppet i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart ett acceptabelt pris

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flopper:

dx12 async compute i hårdvara vs alternativet nvidia avsaknad av det dvs gammal teknologi.
så varför skulle jag köpa gammal teknologi som nvidias?
AMD ny teknologi tack vare Mantle och Dx12/Vulkan hårdvarustöd.

DX12 nämner mycket riktigt asynkrona operationer, dock är det inte samma sak som att kräva det AMDs PR-avdelning kallar "async compute". AMD async compute är lika kritiskt för DX12 som Intels Hyperthreading är för att kunna köra flera trådar i Windows, d.v.s. inte alls men respektive teknik kan i vissa lägen ge en positiv boost när den används.

Men säg att kravet nu ska vara att GPUn måste kunna köra beräkning och grafik parallellt (inget krav från DX12, däremot är det något som GCN kan). Det kan minsann inte någon annan krets!

Faktum är att den enda aktuell GPU-implementation som inte kan köra grafik och beräkning parallellt är Intels. Ändå är Skylake den enda krets som funktionellt fullt ut stödjer alla funktioner i DX12. Märkligt... Eller inte, då DX12 överhuvudtaget inte säger något om huruvida det ska köras parallellt eller inte, asynkront != parallellt. Skylake kan absolut hantera async compute på det sättet DX12 kräver.

Efter väldigt många om och men har Nvidia till slut beskrivit hur det ligger till med Maxwell och compute. Varje SM kan bara köra endera beräkning eller grafik, en krets består av flera SM och över en krets kan man köra beräkning och grafik parallellt. GCN kan köra båda parallellt i samma CU.

Maxwells problem med hur Ashes of the Singularity använder "async compute" har väldigt lite att göra med att man måste separera saker på SM nivå, orsaken till något negativt tillskott är i stället man statiskt måste göra fördelningen mellan vilka SM som kör beräkningar och vilka som kör grafik. Att lyckas göra detta på ett sätt som faktiskt ger ökar prestanda är i praktiken hopplöst med mindre än konsolnivåoptimering, d.v.s. det händer inte på PC.

Pascal lyfter restriktionen på statiskt uppdelning för parallell exekvering av grafik och beräkning, nu är uppdelningen dynamisk precis som i GCN (fast uppdelningen ligger på sub CU nivå i CGN, gissningsvis per SIMD enhet som det finns fyra av i varje CU, går tyvärr inte att läsa sig till i någon dokumentation från AMD jag hittat så här långt).

Sedan är det ingen riktig killer-feature på GCN heller, där ser man 0-15 % effekt av "async compute" så här långt (hur mycket man får varierar mellan olika GPU-modeller och titlar).

Däremot säger rykten att Uncharted 4 på PS4 fick 30-35 % boost av "async compute" (inte förvånad om det stämmer, Nauty Dog var de enda som riktigt kunde hantera Cell på PS3, det är absolut ett gäng alphageeks som jobbar där), så det går absolut att utnyttja denna teknik men för det krävs konsolnivåoptimering, d.v.s optimering för en specifik HW (att CPU-delen är en flaskhals i PS4 är en stor del i förklaringen att "async compute" ger så mycket mer, på PC är i praktiken alltid GPU-delen flaskhals vilket minskar antal fall när man har nytta av tekniken).

Rent krasst så är det GCN som faktiskt ligger efter Maxwell på DX12 om man tittar på vad DX12 specifikationen faktiskt innehåller. Pascal lägger till väldigt lite DX12 nyheter, tror det var en sak som är DX12 specifikt (Conservative Rasterization går till tier 2). Skylake är fortfarande ensam om att fullt ut stödja DX12 (vilket kanske visar hur irrelevant just den aspekten är). Rimligen kommer Polaris också implementera feature level 12.1 och då är man minst på samma nivå som Nvidia vad det gäller DX12-stöd rent finessmässigt.

Att Maxwell/Pascal i stort sätt ser noll vinst att gå från DX11 till DX12 beror på att drivarna för DX11 är så pass optimerade att flaskhalsen totalt ligger på GPU-sidan oavsett API. Tar man en riktigt klen CPU ser man däremot en rejäl boost med DX12 även på dessa kretsar.

Därför svårt att förstå varför så många ser det som en fördel för AMD (eller nackdel för Nvidia) att GCN har så pass dålig effektivitet i DX11 att man i ofta ser en förbättring även med relativt starka CPUer med DX12.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Därför svårt att förstå varför så många ser det som en fördel för AMD (eller nackdel för Nvidia) att GCN har så pass dålig effektivitet i DX11 att man i ofta ser en förbättring även med relativt starka CPUer med DX12.

Det skall väl gå att förklara. Eftersom spelbenchmarks testar DX11 produkter, så gör man antagandet att AMDs grafikkort kommer att prestera relativt bättre för DX12/Vulkan spel än vad de nu normala benchmarktesterna indikerar. Vilket förefaller rimligt.
Att detta sedan beror på att nVidias DX11 drivrutiner är högt optimerade gör ingen skillnad för slutsatsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Datavetare

Det beskriver rätt mycket vad jag skrev, informationen för Nvidia är med stor sannolikhet ett destillat av detta.

Däremot är det ett fel i texten

"There is no parallelism between the 3D and the compute engine..."

Dels är det helt fel för Pascal och det går att göra detta även på Maxwell, men då måste man statiskt bestämma hur många SM som ska göra respektive sak. I praktiken är det bättre att köra jobben seriellt om man inte vill sitta och handoptimera varje fall för om man inte får SM-splitten perfekt kommer det i nästa 100 % av fallen ta längre tid att köra parallellt än att köra seriellt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av criscros:

Helt klart ett acceptabelt pris

Med tanke på att AMD rekommenderar 2400kr inkl moms, tycker jag inte det.
Mycket möjligt att han får rätt, men räkna i så fall med att priserna kommer att falla ned mot 2500kr, när kartellen mellan handlarna faller sönder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Med tanke på att AMD rekommenderar 2400kr inkl moms, tycker jag inte det.
Mycket möjligt att han får rätt, men räkna i så fall med att priserna kommer att falla ned mot 2500kr, när kartellen mellan handlarna faller sönder.

Alltså visst ju billigare desto bättre men om de hamnar på 2600-2700kr så är det väl ok?

Det vore mkt värre ifall de skulle ligga på över 3000kr

2500kr borde de ligga på men aja.. Det lär inte hända:/ hoppas dock

Permalänk
Medlem

Nån som skulle kunna mata mig med en länk till nån som kan förklara vad för slags fördel 8GB versionen av 480'n skulle ha över 4GB? 80% av folket verkar tänkas köpa en 8GB'are för "framtiden" men det säljer inte kortet för mig

Visa signatur

i7 9700k @4.9GHz w/ NH-D14, RTX 3080