Flytta från Windows 10 till Ubuntu server 16,04

Permalänk

Flytta från Windows 10 till Ubuntu server 16,04

Hej Alla
Jag har idag en intel nuc i5-4250U med 8gb ram och 250Gb mssd med windows 10 på som jag använder som server till mitt plex samt alla nödvändiga program till mitt media. Jag har fått för mig om att om jag kör med ubuntu 16 istället så kommer jag få bättre prestanda samt stabilare server.
Mitt problem dock är att när jag förra gången skulle installera så kunde jag tyvärr inte nå min Nas som innehåller all min media samt att jag hade svårt att mappa upp mappar för dowload osv.
Jag skulle gärna vilja se en guide om hur man permanent mappar en nätverks drive typ en synology nas.
Mitt mål är att sonarr samt coutch potato samt någon torrent och NZB program också kan köras på servern.
Finns det någon komplett guide som täcker in alla dessa steg eller kan ni som är insatta peka mig i rätt riktning?
Jag följde förra gången guiden från htpcgudes.com men nu så är det ju 16,04 o jag är osäker på om det är samma förfarande vid installationen.

Permalänk
Medlem

snabb sökning på samma sida som du länkade gav en uppdatering av den guide du använt:
http://www.htpcguides.com/install-plex-media-server-ubuntu-16...

Permalänk
Medlem

Det är lite annat tänk med linux. Man monterar nätverkssökvägar i mappar.
Ska det vara permanent lägger man en rad i filen fstab
Se https://wiki.ubuntu.com/MountWindowsSharesPermanently

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Hej Alla
Jag har idag en intel nuc i5-4250U med 8gb ram och 250Gb mssd med windows 10 på som jag använder som server till mitt plex samt alla nödvändiga program till mitt media. Jag har fått för mig om att om jag kör med ubuntu 16 istället så kommer jag få bättre prestanda samt stabilare server.
Mitt problem dock är att när jag förra gången skulle installera så kunde jag tyvärr inte nå min Nas som innehåller all min media samt att jag hade svårt att mappa upp mappar för dowload osv.
Jag skulle gärna vilja se en guide om hur man permanent mappar en nätverks drive typ en synology nas.
Mitt mål är att sonarr samt coutch potato samt någon torrent och NZB program också kan köras på servern.
Finns det någon komplett guide som täcker in alla dessa steg eller kan ni som är insatta peka mig i rätt riktning?
Jag följde förra gången guiden från htpcgudes.com men nu så är det ju 16,04 o jag är osäker på om det är samma förfarande vid installationen.

Bättre prestanda kommer du inte få med Ubuntu. Det var många år sedan man märkte den prestandaskillnaden
mellan Windows och Linux.
Om du har problem med stabilitet är det mest troligt hårdvara som strular och lär inte fungera bättre i linux.
Jag har gjort resan själv några gånger men bytt tillbaka alltid då en apt-get upgrade ofta sabbar mina drivrutiner till grafkkortet och
det krävs en linux guru för att lösa det och timtals med googlande.
Helt enkelt inte värt om man är en gammal gubbe som jag

Permalänk

"Linux is free if your time is worthless". Å andra sidan kan man lära sig något vettigt. Om apt upgrades har uppdaterat drivrutiner för dig och sedan inte fungerat, har du troligtvis gjort något fel.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

"Linux is free if your time is worthless". Å andra sidan kan man lära sig något vettigt. Om apt upgrades har uppdaterat drivrutiner för dig och sedan inte fungerat, har du troligtvis gjort något fel.

Jag brukar inte pilla så mycket då jag inte har tid. Allt default men ändå är det alltid något som strular till det.
Om inte grafiken så är det grub som får en kass uppgradering och inte vill boota.

Det är just det att man bara vill att det ska fungera utan att pilla för mycket men tyvärr är dem inte där än.
Den stora massan är ju dem som inte "pillar" själva så ska det blir bra ska det fungera för den stora massan.
Jag har stora förhoppningar på Velt OS när det väl blir klart dock...

Permalänk

Jag tror jag skiter i det , det rullar ju o går nu men va sugen på om det blev lite mer drag i den med ubuntu.
Jag får se om jag tar tag i det till vintern.

Permalänk
Medlem

Då ny Elementary OS släpptes tänkte jag jag gör ett försök.
Körde installationen med kryptering på hela disken.
Det gick smidigt och fungerade bra tills jag skulle installera drivisar för grafikkortet.
apt-get install nvidia-current gick smidigt tills jag skulle starta om.
Förvrängd bild vid uppstarted och det gick inte längre att skriva in lösenordet till krypteringen.
Det hände inget medans man skrev. Ännu en omstart och man kom inte ens fram till där man skulle
skriva in lösen utan man kom fram till en svart ruta endast.

Tyvärr var jag inte redo denna gång heller.
Back to Win 10...