Program flr att ställa in fläkthastighet m.m!

Permalänk
Medlem

Program flr att ställa in fläkthastighet m.m!

Halloj på er!
Jag undrar om det finns något bra program som kan ställa in när fläktarna ska gå igång i datorn, tillexempel efter 55 grader? Att den med andra ord blir semi-passiv typ?

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

SpeedFan kan man göra det med, dock är det inte helt lätt att ställa in.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk

Speedfan är king of kräm. Annars kan du köra med asus ai suite om datorn i sig stämmer:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trött:

SpeedFan kan man göra det med, dock är det inte helt lätt att ställa in.

du har ingen bra guide som visar hur man gör i rockärmen?

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

+1 speedfan, finns massor av inställningar också.

Finns massa guidar på nätet, men kortfattat:

- Tryck i "automatic fan speed"
- Tryck på Configure
- Tryck på Fan Control
- Tryck i Advanced fan control
- Tryck på Add, skriv in ngt namn
- Välj vilken fläkt du vill styra i dropdown listan
- Tryck på Add, välj varifrån speedfan ska mäta temperaturen (tex Core 0 = kärna 1 på CPU:n)
- Ange en fin graf, Y axeln visar hur många % som fläkten ska snurra i

Så i mitt fall har jag satt i att min övrefläkt + bakrefläkt (kopplade till PWM3 på moderkortet) ska sluta snurra när CPU:n är kallar än 48 grader. Vid 48-55 grader snurrar de på 40% takt, sen ökar de till 60% osv. Syns inte i bilden men jag har också angett när fläktarna ska igång relaterat till hur varm GPU:n är.

Små pro tips:
- I "Temperatures" tabben kan man ställa in max tillåtna temperatur på en enhet ("Warning"), när denna temperatur uppnås så kommer alla fläktar köras igång på 100%.
- Lyckas du inte styra någon fläkt? Se först och främst till att du låst upp fläktstyrning i BIOS. Funkar det fortfarande inte kan du gå in i fliken "Advance" och sen välja rätt chip (gå igenom listan tills du hittar rätt), där kan man välja att en fläkt ska vara i "manual" mode, då går det att styra den.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

går annars ställa fläktkurva i bios... mitt mobo funkade inte med speedfan tyvärr så jag gick på bios alternativet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

du har ingen bra guide som visar hur man gör i rockärmen?

Här har du min vän

https://www.youtube.com/watch?v=1OkBRELqEgM

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Om det är Asus Z97-A det handlar om så har det moderkortet väldigt bra möjligheter till att ställa in fläktkurvor i BIOS, se sid 66 i manualen.