Avstängt nätagg gör surrande ljud

Permalänk
Medlem

Avstängt nätagg gör surrande ljud

Hej!

Helt plötsligt har mitt nätagg (Cooler Master V 750W Updated version) börjat göra ett surrande (bzzzz) ljud, både när det är på men även när datorn är avstängd och nätagget är avstängt på sin knapp. Det enda sättet att få ljudet att sluta är att dra ur sladden.

Är detta något man kan få utbytt på garanti tror ni? Bör jag oroa mig?

Permalänk
Medlem

Pröva vänd på kontakten i grendosan/väggen

Skämt åsido, det låter som att du bör kontakta återförsäljaren och fråga om en utbytesenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Pröva vänd på kontakten i grendosan/väggen

Skämt åsido, det låter som att du bör kontakta återförsäljaren och fråga om en utbytesenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha provade detta, provade ny sladd, andra uttag i hemmet. Samma sak överallt dessvärre.

Sitter just nu och skruvar loss nätagget och tänker ta det till inet imorgon.

Tack för din input!

Permalänk
Medlem

Tog nätaggregatet till inet idag. Såklart lät den ingenting då och lät faktiskt inte alls under hela dagen här hemma. Tills nu, på kvällen. Nu är ljudet tillbaka igen.

Kan det bero på att datorn varit igång hela dagen? Blir psun mer högljudd pga värme eller liknande? Fruktansvärt irriterande ljud men svårt att göra något när det såklart inte låter när man kommer till butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som coilwhine. Tog du endast med dig nätaget eller hela datorn till inet? Ljudet brukar kunna försvinna om man matchar det med andra komponenter.

Vet hur jobbigt det kan vara hade också ett som pep hela tiden Fick dock mitt utbytt

Så försök att kom med hela datorn till inet. Eller spela in ljudet och visa dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Låter som coilwhine. Tog du endast med dig nätaget eller hela datorn till inet? Ljudet brukar kunna försvinna om man matchar det med andra komponenter.

Vet hur jobbigt det kan vara hade också ett som pep hela tiden Fick dock mitt utbytt

Så försök att kom med hela datorn till inet. Eller spela in ljudet och visa dom

Tog tyvärr endast med mig komponenten, orkade inte släpa på hela datorn.

Tänkte också försöka spela in imorgon, tycker dock det är konstigt att det bara låter ibland.

Tack för ditt tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bero på att elnätet inte är rent där du bor så det är inte säkert att det låter på nått annat ställe som har en annan övertonsnivå eller kanske saknar en dc komponent på nätet, men det kräver bra instrument om du ska mäta kvaliten på elnätet, att byta nätdel kan påverka ljudet men det är inte säkert att problemet egentligen beror på nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Menar du att den låter ibland eller med olika komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Menar du att den låter ibland eller med olika komponenter?

Samma komponenter. Den verkar dock endast börja låta på kvällen efter att ha varit igång under hela dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracoin:

Samma komponenter. Den verkar dock endast börja låta på kvällen efter att ha varit igång under hela dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det bero på olika belastningar? Spelar du något speciellt på kvällen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dracoin:

Samma komponenter. Den verkar dock endast börja låta på kvällen efter att ha varit igång under hela dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så beror det på att nån annan apparat påverkar elnätets kvalitet på kvällen, lasten brukar ju öka när folk lagar mat och sedan kan övertonshalten öka pga att datorer och tv och annat startas på kvällen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att fler grannar är hemma på kvällen vilket ger större belastning. På dagen är du ensam viket gör att du får hela kapaciteten för dig själv. Självklart är det något som du skall kolla med hyresvärden eller elbolaget om.

Prova att låta maskinen vara avstängd under dagen och se om det uppstår igen på kvällen så kan du kanske utesluta något.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Kan det bero på olika belastningar? Spelar du något speciellt på kvällen?

Nej det hände först när datorn stått idle i minst 2 timmar. Men har även hänt när jag spelat.

Skrivet av mrqaffe:

Eller så beror det på att nån annan apparat påverkar elnätets kvalitet på kvällen, lasten brukar ju öka när folk lagar mat och sedan kan övertonshalten öka pga att datorer och tv och annat startas på kvällen.

Skrivet av OldComputer:

Kan vara så enkelt att fler grannar är hemma på kvällen vilket ger större belastning. På dagen är du ensam viket gör att du får hela kapaciteten för dig själv. Självklart är det något som du skall kolla med hyresvärden eller elbolaget om.

Prova att låta maskinen vara avstängd under dagen och se om det uppstår igen på kvällen så kan du kanske utesluta något.

Borde kanske förtydligat att "kvällen" även syftar fram mot 02 på natten. Betvivlar att det är så mycket folk vid liv där jag bor eftersom jag bor i ett område med relativt många gamla.

Kan tilläggas att idag har datorn inte låtit konstigt alls. Blir inte klok på detta. Dock så lät den igår vid 12-snåret innan jag stängde av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracoin:

Nej det hände först när datorn stått idle i minst 2 timmar. Men har även hänt när jag spelat.

Borde kanske förtydligat att "kvällen" även syftar fram mot 02 på natten. Betvivlar att det är så mycket folk vid liv där jag bor eftersom jag bor i ett område med relativt många gamla.

Kan tilläggas att idag har datorn inte låtit konstigt alls. Blir inte klok på detta. Dock så lät den igår vid 12-snåret innan jag stängde av den.

Vet iallafall att coil whine med grafikkort kan komma med för hög fps. Vilka spel spelar du och vilken fps har du? Försvinner ljudet om du sätter på v-sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Vet iallafall att coil whine med grafikkort kan komma med för hög fps. Vilka spel spelar du och vilken fps har du? Försvinner ljudet om du sätter på v-sync?

Update, nu började det låta igen.

Nej det spelar ingen roll om jag spelar eller inte. Just nu har jag inga spel igång men det surrar likväl. Har ett 1080 och spelar i 1080p så FPSen är ofta väldigt hög. Dock har jag spelat för någon timme sedan, men då lät det inget.

Permalänk
Medlem

Verkar vara svårt att få det utbytt på garanti eftersom det såklart inte låter när jag tar med det till inet. Har gjort en halvtaskig inspelning med telefonen nu, får hoppas att det räcker som bevis. Börjar bli så irriterad på ljudet att jag överväger att bara köpa ett nytt. Tråkiga pengar att lägga dock.