VCR-spelare slutar tillverkas nästa månad

Permalänk
Melding Plague

VCR-spelare slutar tillverkas nästa månad

Nästa månad tillverkas den sista VCR-spelaren, då den japanska elektroniktillverkaren Funai Electric upphör med produktionen på grund av låg efterfrågan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att tänka efter vad VCR var! X-D
Har inte haft en egen på säkert 10 år.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag tyckte 750 000 enheter sålda på ett år lät väldigt mycket. Visste inte ens att det fanns tillverkning kvar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag var tvungen att tänka efter vad VCR var! X-D
Har inte haft en egen på säkert 10 år.

VCR var ju ändå löjligt död år 2006 så man kan lugnt säga att du hade din länge

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickecs:

Jag tyckte 750 000 enheter sålda på ett år lät väldigt mycket. Visste inte ens att det fanns tillverkning kvar

Skickades från m.sweclockers.com

Tyckte också det lät som mycket särskilt under förutsättningen att alla dessa såldes i Japan där befolkningen är 127 miljoner. Låter orimligt dock så utgår från att de har sålts internationellt också eller åtminstone i resten av Asien.

Permalänk
Avstängd

Var rejält seglivade ändå och vet vi hade en av dom tidigare som släpptes när jag var liten och kommer ihåg man nötte tecknade robinhood utav helvete på tidigt 80tal sen när man var äldre "född 77" hyrde man teknat på helgerna och film vart lite mer speciellt mot idag när man blir bombarderad och utbudet är oändligt och känns lite samma som med spel att det finns så mycket att välja på att det blir lite urvattnat

Men jag gav nog upp video på mitten av 90 talet och dvd slutade jag nog med år 2004 eller så men dammade faktiskt av den och drog in den igen när vi fick en ikea kasse med barnfilmer på dvd till dottern på snart 3 år

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Med tanke på de äldre generationerna och alla deras VHS-band på familj o annat så kan jag tänka mig att de köper ny VHS så fort den gamla brakar. Då låter 750k inte så mycket.

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos
@Beatnutz

Väntar själv fortfarande på att grammofonskivan ska dö... men den är nog en av de mest seglivade tekniken någonsin, förutom kanske bensinmotorn.
Tekniker håller vid liv så länge som det finns någon som önskar dem, även om det ibland är konstiga anledningar till varför.

Permalänk
Medlem

Otroligt, men inte jätte förvånad.

Kommer dock ihåg vilken "wow" känsla det var när man skaffade första dvd-spelaren runt 99-00.
Mer procentuell wow faktor än från dvd till bluray.

RIP VHS!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tur att man köpte en ny förra året då! Men kassettband och kassettdäck tillverkas i alla fall fortfarande

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Läge för Jen-Hsun att lansera en sin skinnklädda Founders Edition VCR för bara $399.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Va tvungen att fundera ett tag va VCR va för något. Sen kom jag på VHS, men tänkte att "Det kan väl inte va möjligt". Men oj jag hade aldrig kunna gissa att Video/videokassetter fortfarande såldes, än mindre tillverkades än idag.

Vår första video 1980/85 någon gång hade inte ens fjärrkontroll. Vår andra video hade sladdburen "fjärrkontroll".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Otroligt, men inte jätte förvånad.

Kommer dock ihåg vilken "wow" känsla det var när man skaffade första dvd-spelaren runt 99-00.
Mer procentuell wow faktor än från dvd till bluray.

RIP VHS!

Det fanns ju en meny och man behövde inte spola tillbaka filmen (eller svära över jäveln som hyrt filmen innan och inte spolat tillbaka efter sig). Mycket större steg än att "bara" höja upplösningen och fixa lite pop up-menyer och annat smått från DVD till BluRay.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Undrar om det inte fortfarande finns en del gamla bröllop och grejer på ett vhs band någonstans hos mina föräldrar. Några tips på hur man fixar in sånt till datorn?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Det fanns ju en meny och man behövde inte spola tillbaka filmen (eller svära över jäveln som hyrt filmen innan och inte spolat tillbaka efter sig). Mycket större steg än att "bara" höja upplösningen och fixa lite pop up-menyer och annat smått från DVD till BluRay.

Glöm heller inte att livslängden på en DVD var mycket längre än hos ett VHS-band. Kollade mycket på VHS-film som barn och vill minnas att det tog inte så många visningar innan bandet genererade svartvita ränder på skärmen. Det problemet var bortblåst med DVD.

Permalänk
Medlem

Öh...

Permalänk
Rekordmedlem

Det var ett tag sen man använde vhs och jag trodde inte det tillverkades så många fortfarande men vhs säljer ju i nästan samma volymer som win telefoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Först var det Plasma-tv och nu VCR. Fy fan alltså!

Dags att börja #bunkra

Permalänk
Medlem

Sista Videobandspelaren för VHS har inte tillverkats än.
Att Funai slutar betyder ingenting annat än på sin höjd en paus i tillverkningen.

Än idag tillverkas kassettbandspelare för ljudkassetter och matrisskrivare. Båda dessa teknologierna skulle ju vara utdöda sedan länge sedan.
För att inte tala om tjock-TV/bildskärmar (med bildrör) och grammofonspelare (som numera kallas vinylspelare)

Förövrigt har jag kvar en VHS-videospelare och några VHS-kassetter. Har även två kassettspelare en Luxor bergsprängare och ett kassettdäck och flera musikkassetter, de flesta blandband.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Lego Master

Hivade alla mina kvarvarande VHS-band för ett par veckor sen när jag städade förrådet under semestern. Har inte ägt en spelare på många år, så ren lathet att de har legat kvar i sina lådor.

They will not be missed.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Undrar om det inte fortfarande finns en del gamla bröllop och grejer på ett vhs band någonstans hos mina föräldrar. Några tips på hur man fixar in sånt till datorn?

http://www.ebay.com/itm/Hot-Sale-Easycap-USB-2-0-Video-Audio-... bör funka.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

@lord_vasagos
@Beatnutz

Väntar själv fortfarande på att grammofonskivan ska dö... men den är nog en av de mest seglivade tekniken någonsin, förutom kanske bensinmotorn.
Tekniker håller vid liv så länge som det finns någon som önskar dem, även om det ibland är konstiga anledningar till varför.

Haha ja dom har hängt med ett tag och drog igång stenkakor hos min mormor som var lite roligt då det mesta platsat i fallout men är sjukt länge dom klarat sig och gav bort nästan alla mina utom dom som var lite mer rare som scorpions första och ett par bild LP med maiden sen några helloween skivor + några till som vart sparade men som nått jävla as snodde från förrådet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Det fanns ju en meny och man behövde inte spola tillbaka filmen (eller svära över jäveln som hyrt filmen innan och inte spolat tillbaka efter sig). Mycket större steg än att "bara" höja upplösningen och fixa lite pop up-menyer och annat smått från DVD till BluRay.

Ljudet var framför allt bättre, från stereo till 5.1!
Början av DVD-epoken var ju dock på sämre på flera sätt, ingen inspelning, repiga skivor, onödigt stora filmfodral (dock mindre än VHS), kass spolning, kass kom-ihåg-vart-du-var-funktion om du bytte film, oskippbara menyer och trailers.
Hur många minuter har man inte slösat på sånt genom åren?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Skaffade en sån där för några år sedan för att föra över en massa gamla filmer till datorn och det var inget att hurra över. Ska man konvertera något så viktigt som en bröllopsvideo så tycker jag att man borde investera i bättre hårdvara.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

RIP

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Det fanns ju en meny och man behövde inte spola tillbaka filmen (eller svära över jäveln som hyrt filmen innan och inte spolat tillbaka efter sig). Mycket större steg än att "bara" höja upplösningen och fixa lite pop up-menyer och annat smått från DVD till BluRay.

Jag tänkte faktiskt enbart på ljud och bildkvalitén. Men jo visst sånt gjorde det väl ännu mer wow.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Med tanke på de äldre generationerna och alla deras VHS-band på familj o annat så kan jag tänka mig att de köper ny VHS så fort den gamla brakar. Då låter 750k inte så mycket.

Då får de ta å kopiera sina vhs -band till nya då, livslängden på vhs-band är ju inte för evigt. Har väl gått så länge nu att många borde börja självdö nu (tror de ligger mellan 10 och 50 år beroende på lagringsmiljö och bandkvalitet). Så måste ju finnas nyinspelat för att det ska finnas någon vits med spelare i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Med tanke på de äldre generationerna och alla deras VHS-band på familj o annat så kan jag tänka mig att de köper ny VHS så fort den gamla brakar. Då låter 750k inte så mycket.

Jo, fast jag kan tycka att de som har något viktigt på vhs borde köpt/hyrt/lånat en komboenhet med vhs + dvd-brännare istället, och fört över till dvd-r. Det gjorde min sedan länge pensionerade far för flera år sedan (på eget bevåg, det var inte jag som tipsade).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Var rejält seglivade ändå och vet vi hade en av dom tidigare som släpptes när jag var liten och kommer ihåg man nötte tecknade robinhood utav helvete på tidigt 80tal sen när man var äldre "född 77" hyrde man teknat på helgerna och film vart lite mer speciellt mot idag när man blir bombarderad och utbudet är oändligt och känns lite samma som med spel att det finns så mycket att välja på att det blir lite urvattnat

Men jag gav nog upp video på mitten av 90 talet och dvd slutade jag nog med år 2004 eller så men dammade faktiskt av den och drog in den igen när vi fick en ikea kasse med barnfilmer på dvd till dottern på snart 3 år

Haha, du var då riktigt ivrig Jag började på sätt och vis med DVD i februari 2004, då jag köpte min första och fortfarande enda DVD-spelare, en regionsfri Panasonic S35 för typ 2300. Jisses. Den finns kvar än idag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Haha, du var då riktigt ivrig Jag började på sätt och vis med DVD i februari 2004, då jag köpte min första och fortfarande enda DVD-spelare, en regionsfri Panasonic S35 för typ 2300. Jisses. Den finns kvar än idag.

Lät lite fel och tänkte dvd spelare för film och min första var skit som krånglade med allt sen andra användes knappt ändå och kanske var ett par år efter det med men i datorn har jag haft hela tiden och har det än även om den används 2gånger per år och antagligen dör av damm innan den är utsliten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w