Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk

Så här ser min Explorer ut i Win7. Efter några enkla regedits och ett par flyttade rader i en .dll så blir det luftigt och precis enbart det jag vill se, i.e. som gamla explorern i XP.

Om jag kan göra det så lätt kan MS ge oss möjligheten till att välja "classic" mode. Du kan ge dig på att det inte är "förlegat" i väldigt mångas ögon, och då främst kanske de lite mer "kunniga".

Permalänk
Digital fyndjägare

Fungerar bra, inga större problem. Bättre än tidigare Windows släpp måste jag säga.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Så här ser min Explorer ut i Win7. Efter några enkla regedits och ett par flyttade rader i en .dll så blir det luftigt och precis enbart det jag vill se, i.e. som gamla explorern i XP.
https://s31.postimg.org/68jjo609z/Exlplorer.jpg

Men fortfarande tar ditt gränssnitt upp precis lika mycket plats som gränssnittet i tian, med mindre funktionalitet, och i mina ögon mer plottrigt med alla hemska 3D-effekter (men det är förstås en smaksak). Och går du så långt som att redigera registerfiler för att få det som du vill så kan du väl göra det i tian också? Då kan du få bort biblioteken exempelvis.

Citat:

Om jag kan göra det så lätt kan MS ge oss möjligheten till att välja "classic" mode. Du kan ge dig på att det inte är "förlegat" i väldigt mångas ögon, och då främst kanske de lite mer "kunniga".

Jo, för som du vill ha det är förstås som kunniga vill ha det... Jag jobbar som utvecklare, har pluggat bland annat interaktionsdesign och har haft datorer sedan innan Windows men jag är förstås okunnig för att jag gillar gränssnittsändringar som fungerar bra.

Det finns massa funktioner i tian för proffs som inte fanns tidigare, som att kunna öppna Powershell (eller kommandotolken, utan shift-högerklick) från varje mapp till den mappen, som admin eller inte.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, för som du vill ha det är förstås som kunniga vill ha det... Jag jobbar som utvecklare, har pluggat bland annat interaktionsdesign och har haft datorer sedan innan Windows men jag är förstås okunnig för att jag gillar gränssnittsändringar som fungerar bra.

Då är vi där igen med den klassiska shamingretoriken a'la Feminist-klingon... Så billigt, så simpelt. Du läser in saker som jag inte sagt och försöker lägga på mig epitet. Så less på den. Hejhej.

Permalänk
Avstängd

Då är vi där igen med den klassiska shamingretoriken a'la Feminist-klingon... Så less på den. Hejhej.

Ursäkta, men det var du som kom med påståendet att kunniga tycker si eller så.

Permalänk
Hedersmedlem

@Clint Eastwood: Visst är det tröttsamt?

Jag har använt grafiska gränssnitt på datorer i mer än 30 år, ibland jobbat med det och sålt, servat, ibland som privatperson. Microsoft har helt förlorat mig med ribbon och det som hänt sedan W8. Tillsammans med andra förändringar såsom hur WP misshandlas, den enda moderna Microsoftprodukt jag köpt och verkligen tyckt om, så är det adjö Microsoft för min del. Kommer bara använda det där jag måste.

Det känns egentligen tråkigt, men saker förändras och det hjälper inte att gräva ner sig. Gräset ÄR grönare på andra sidan!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av snajk:

Ursäkta, men det var du som kom med påståendet att kunniga tycker si eller så.

Jag sa de flesta kunniga gillar valmöjlighet och att det inte är förlegat vilket jag står för. Herrejösses, slappna av och släpp känslorna ett tag, du läser in skit som jag inte ens skriver..

Tog bort gapandet, ersatte med fetning
Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@Clint Eastwood: Visst är det tröttsamt?

Jag har använt grafiska gränssnitt på datorer i mer än 30 år, ibland jobbat med det och sålt, servat, ibland som privatperson. Microsoft har helt förlorat mig med ribbon och det som hänt sedan W8. Tillsammans med andra förändringar såsom hur WP misshandlas, den enda moderna Microsoftprodukt jag köpt och verkligen tyckt om, så är det adjö Microsoft för min del. Kommer bara använda det där jag måste.

Det känns egentligen tråkigt, men saker förändras och det hjälper inte att gräva ner sig. Gräset ÄR grönare på andra sidan!

Håller med, servrar och annat rullar det Debian på. Jag kör sjuan ut (kanske tidigare) sedan blir det samma där.

Permalänk
Avstängd

Kikade lite på Linux-distributioner igår och förvånades över vilka j-a hycklare folk är. xD

Många klagar på GUI:t i Windows 10 och väljer istället en Linux-distribution som försöker efterlikna Windows 10 så mycket som möjligt.

För övrigt tycker jag inte skillnaden mellan 7:an och 10:an är speciellt stor i det avseendet.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Kikade lite på Linux-distributioner igår och förvånades över vilka j-a hycklare folk är. xD
Många klagar på GUI:t i Windows 10 och väljer istället en Linux-distribution som försöker efterlikna Windows 10 så mycket som möjligt.

Vilka är "många"?

Permalänk
Avstängd

Jag sa de flesta kunniga gillar VALMÖJLIGHET och att det inte är FÖRLEGAT vilket jag står för. Herrejösses, slappna av och släpp känslorna ett tag, du läser in skit som jag inte ens skriver..

Jag har mina känslor i schack, skriker inte, jämför inte med feminister och påstår inte att vad jag tycker är vad kunniga tycker. Istället framför jag (i mina ögon) sakliga argument mot vad du påstår, du svarar med gapande, spelad indignation och undviker helt att svara på mina argument. Så slappna av själv.

Valmöjligheterna har inte begränsats, tidigare hade man ett val av gränssnitt för Windows Explorer, nu har man ett annat val av (ett något förändrat) gränssnitt för Windows Explorer, samma mängd val som tidigare.

Sen kan inte alla möjliga gränssnitt finnas kvar för att några få tycker de är bättre än de nya. Man måste riva för att bygga vidare liksom, det är ett måste. Att underhålla gammal kod kostar pengar, att supportera eller utbilda i flera gränssnitt kostar mer än att göra det i ett.

Och jag ser fortfarande inte den stora skillnaden på hur min Explorer ser ut utan mekande och hur din ser ut Efter några enkla regedits och ett par flyttade rader i en .dll. Du har menyer, jag har ribbonflikar, men de fungerar på samma sätt både via tangentbordet och musen.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag har mina känslor i schack, skriker inte, jämför inte med feminister och påstår inte att vad jag tycker är vad kunniga tycker. Istället framför jag (i mina ögon) sakliga argument mot vad du påstår, du svarar med gapande, spelad indignation och undviker helt att svara på mina argument. Så slappna av själv.

Valmöjligheterna har inte begränsats, tidigare hade man ett val av gränssnitt för Windows Explorer, nu har man ett annat val av (ett något förändrat) gränssnitt för Windows Explorer, samma mängd val som tidigare.

Sen kan inte alla möjliga gränssnitt finnas kvar för att några få tycker de är bättre än de nya. Man måste riva för att bygga vidare liksom, det är ett måste. Att underhålla gammal kod kostar pengar, att supportera eller utbilda i flera gränssnitt kostar mer än att göra det i ett.

Och jag ser fortfarande inte den stora skillnaden på hur min Explorer ser ut utan mekande och hur din ser ut Efter några enkla regedits och ett par flyttade rader i en .dll. Du har menyer, jag har ribbonflikar, men de fungerar på samma sätt både via tangentbordet och musen.

Jag "gapade" inte, det var mer en betoning/hänvisning till det jag skrev innan, men det vet du nog. (fixat) Du vet tydligen också att jag spelar indignerad..?!? Jag vet inte, jag tycker faktiskt du verkar vara den som går i affekt här. Skit samma, vi klipper här så det inte påverkar semesterhumöret för mycket. Det är fint väder ute.

Permalänk
Avstängd

https://s31.postimg.org/68jjo609z/Exlplorer.jpg

Och så här ser det ut i Windows 10 utan att ha ändrat på någonting.

Skulle inte kunna påstå att det är någon större skillnad egentligen?

Förstår inte varför det ska tjafsas om designen på gränssnittet. Arbetar ni verkligen så pass mycket i just Windows egna filhanterare? Här på kontoret är det väl kanske 1% av tiden som tillbringas utanför programmen.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att vissa group policies även försvinner i Windows 10 Pro. Nu är ni i mikromjuks händer. De kan göra vad de vill med sitt operativsystem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Nu är ni i mikromjuks händer. De kan göra vad de vill med sitt operativsystem.

Känns skönt att sitta kvar med Windows 8.1 Pro "Windows as a Service" kommer jag aldrig att acceptera.

Permalänk
Medlem

Jag ångrar mig sjukt mycket... Jag HATAR det nu. jag har gått tillbaks till Windows 7 för några månader sedan för att windows 10 koruptade ALLA min filer/program. Jag googlade problemet och enda lösningen var att installera om så jag beslutade mig för att lämna windows skräp10. Jag hatar också alla spioneriskit grejer som microsoft har lagt in i windows... Windows 7 är BÄST!

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

Jag hatar också alla spioneriskit grejer som microsoft har lagt in i windows... Windows 7 är BÄST!

Du vet väl om att den mesta spionskiten även finns i Win7/8..? Har du installlerat SP1, har du fått en hel del redan..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Nu verkar det som att vissa group policies även försvinner i Windows 10 Pro. Nu är ni i mikromjuks händer. De kan göra vad de vill med sitt operativsystem.

Bara att gå upp på enterprise då, för alla har väl msdn?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Stänga av uppdateringar helt i win 10 alltså då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

Bara att gå upp på enterprise då, för alla har väl msdn?

Ms kommer få mer problem med piratkopierade Windows versioner än någonsin, eftersom Enterprise LTSB är vad W10 borde ha varit för ALLA.

Kan inte säga att jag tycker synd om MS direkt...som man bäddar får man ligga!

Permalänk
Medlem

Man kan undvika att installera de senaste trackinguppdateringarna i W7/8 som kom för ett tag sedan, vad finns det mer för något?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

F_n vad skönt det känns att sitta kvar med Win 7 Pro på den stationära och 8.1 på laptopen. Nya HTPC'n lär få stanna på den version av 10 Pro som är installerad nu, det blir inga mer uppdateringar på den förrän MS tar sitt förnuft till fånga, den gamla blir kvar på Win 7.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Kan inte säga att jag tycker synd om MS direkt...som man bäddar får man ligga!

Känns som Microsoft gör allt de kan för att tvinga folk att använda Windows Store. Tvivlar inte det minsta på att lokala konton försvinner helt i Windows 10 Home och Pro framöver.

Tror att många kommer inse helvetet när Anniversary Update släpps till allmänheten.

Hade också velat köra Enterprise LTSB, men tror faktiskt att det blir alltför begränsat som hemdator. Allt jag ville ha i Windows 10 var att få tillbaka miniräknaren ifrån 8:an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Allt jag ville ha i Windows 10 var att få tillbaka miniräknaren ifrån 8:an...

Vad är skillnaden mot den som ingår?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

När 10an kom blev det blankt nej. Det är ett virus i sin renaste form, det har allt du inte vill ha som en användare. Jobblaptopen har Windows 10, till stor del för att jag behöver lära mig operativsystemet. Jag har sett få riktiga fördel med operativsystemet men många saker som fungerat bra tidigare har fungerat avsevärt mycket sämre och vägarna dit är längre. VPN anslutningar är en typiskt sådan.

Virtuella skrivbord som funnits länge i linux världen är riktigt kasst i windows 10, default knapp är shift+win+piltangent, nästa lika "lättåtkommliga" är rotera bilden shift+alt+piltangent. Att en funktion som ska användas så ofta, likställs i snabbkommando med en funktion så obskyr är bara bisarrt. Att fönster blir helt galna av att roteras gör saken inte bättre. Något vettigt sätt att binda om den finns inte heller riktigt. I Arch har jag denna funktion på en musknapp.

Detta är 1 av 3 fördelar jag har märkt i Windows 10 över windows 7.

Det finns 2 st väsentliga dock.

Bash i cmd med Anniversery update. Detta för en van linuxanvändare är STORT. Fram tills nu har man fått nöja säg med Set-Alias/sal i powershell för att få de viktiga saker som saknas, Powershell har dock mycket vettiga alias som standard, typ rm för del, flaggor är dock andra.

DirectX12, vilket förmodligen kommer tvinga mig att byta en regnig dag. Om inte spelföretag nyktrar till.

256 chars path ska också fixas snart, oklart om detta gäller enbart 10an eller även 7,8 och 8.1 tills dess blir det robocopy.

Frankrike har sagt ifrån lite tamt om den massiva inskränkningarna Windows 10 gör så får se vad som blir kvar när detta är över.
http://www.zdnet.com/article/french-authorities-serve-notice-...

Windows 7 updates har gimpats helt, fungerar knappt halvdant. net stop wuauserv och net stop bits är ju standard nuförtiden.

Hatar även att Microsoft redirectat massor med artiklar på problemlösningar till Windows 10 uppgraderingssidan. Död åt er.

Som det ser ut nu så hoppas man ju på Vulkan tar fart på riktigt och faktiskt får mycket spelsupport Steam lär pusha en del på detta.

Högst troligen så blir nästa datorköp inte dualboot Arch/win7 utan istället en Arch installation med en Windows 10 qm med GPU passthrough. Varför Intel valde att ge vt-d till 3570 men inte till 3570k är ju även det helt galet.

Gick över till Arch som mainoperativ på huvuddatorn efter en snabb titt i mint för lite mindre än ett år sedan, har på servrar och laptops använt linux sedan runt 2007. Windows är numer enbart för spel.

Linux är på alla sätt och vis, med undantag för programkompatibilitet nu ett helt överlägset operativsystem.

AMD satsar en del på AMDGPU drivrutinen som är uppbyggd med att köras och modifieras för flera olika distar i grundtanken. AMDGPU PRO får vi hoppas ge bra prestanda för oss gamers som kan tänkas att ta med lite proprietärer kod för FPS. Även support utöver experimentell för GCN 1.2 korten skulle sitta fint.

Ur ett rent aktivistperspektiv så blir licenskostnader för Windows och Office för högt för de U-länder där den breda massan precis börjar använda datorer. Därför är Linux och andra opensourceprojekt som Mozzila, Open/LibreOffice så otroligt viktiga. Att folk vars datorbudget ligger på 100-200 dollar inte kan betala 300 dollar i licensavgift är ju givet. Att det då finns gratis operativsystem, webbläsare, mailklient och ordbehandlare är väldigt viktigt för att folk ska kunna använda en dator som verktyg för information och kommunikation.

Skrivet av Exxovion:

För övrigt tycker jag inte skillnaden mellan 7:an och 10:an är speciellt stor i det avseendet.

Du är väl medveten om att ALLA DE/WM/FM som används till någorlunda grad är mycket äldre än windows 10? En majoritet är äldre en vista.

Det är dock så att en traditionell DE är vad många föredrar, vilka till design och uppbyggnad är ganska lika. Gör du en snabb installation av ett linux operativ i en Vitruell Maskin och testa runt lite så märker du snabbt skillnad. Har du Win 10 så har du Hyper-V som en windows feature. Är du sugen på några annorlunda approach så kan du testa Window Managers som Openbox eller i3, Busenlabs Linux är en Debian distro med Openbox.
https://www.bunsenlabs.org/

EDIT:

Insåg att jag gick en hel del OT när jag ramlade in på Linux spåret och att inlägget hoppar vilt mellan helt olika saker, vilket gör det svårt att läsa. Mycket saker är även hyfsat tekniska vilket gör det hela ännu rörigare.

TLDR är alltså Windows 10 är inte något jag tänker gå över till just nu pågrund av att det inte imponerar och har massiv övervakning. Frankrike har sagt ifrån Microsoft lovat att bättra sig. DirectX12 lär dock så småningom tvinga mig till Win10 om inte Vulkan tar fart på riktigt. Använder enbart Windows för spel privat, Linux för resten.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad är skillnaden mot den som ingår?
B!

Kör man Windows 10 Home eller Pro, så får man bara miniräknaren i form av Modern UI/UWP App. Tröttnade på 10:an efter att miniräknaren bad mig att ge feedback (trots att jag sagt nej till detta tidigare). Vilket även bevisar att Microsoft nollställer inställningar lite när de känner för det. Windows 8 har även samma miniräknare som Windows 7 (vid sidan om Modern UI räknaren som avinstallerades direkt) .

Alltså jag tycker det är för stort steg att välja Windows 10 Enterprise LTSB enbart för miniräknarens skull (då det är en av förändringarna jfm övriga versioner).

Permalänk

Inga problem att välja W10 eller stanna kvar på W7 här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kör man Windows 10 Home eller Pro, så får man bara miniräknaren i form av Modern UI/UWP App. Tröttnade på 10:an efter att miniräknaren bad mig att ge feedback (trots att jag sagt nej till detta tidigare). Vilket även bevisar att Microsoft nollställer inställningar lite när de känner för det.

Fick känslan att Microsoft nollställer inställningar, när de inte är i deras linje och vad de vill...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Allt jag ville ha i Windows 10 var att få tillbaka miniräknaren ifrån 8:an...

Går att installera manuellt från tredjepart
http://winaero.com/download.php?view.1795

Edit: Vill tillägga att eftersom LTSB-versionen förståeligt inte uppdateras lika ofta (update 1511 för LTSB verkar inte finnas tillgänglig alls, ens som separat ISO) så kan det bli problem att ha som alldaglig maskin. Exempelvis Nvidias nyaste drivrutiner för win10 kräver just nu update 1511 installerad.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

@Teddis:

Kommer en ny LTSB i och med anniversary update som bygger på 1607 versionen... Därefter dröjer det 2-3 år till nästa släpp.