Sista chansen att gratis uppgradera till Windows 10

Permalänk
Medlem

Snacka om desperation från MS med all "tvångsuppmuntran" att uppgradera - ja, till och med tvångsuppgraderingar (eller tvångsnedraderingar, egentligen). Inte ens när det är gratis vill folk ha det.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Destroy Windows Spying

"Du kan inte ladda ner hotfixar" !!
Är det värt det?

Jobbar du på CIA eller FBI eller är 007?
Är du en terrorist?
Är du en pedofil?
Har du något att dölja?
Är du en random datoranvändare?

"Huvudsaken är att Windows funkar"
Hur länge då?

Ligger du o tittar i kontakten med, och tror att nån tittat från andra sidan

Hotfixar kan man också ladda ner manuellt. Utöver det så måste man inte vara terrorist eller pedofil etc för att man värnar om sitt privatliv. Jag går inte runt och skriver personliga saker på vare sig fb, google, eller för den delen på flygblad så folk kan se. Varför skall jag agera annorlunda mot Microsoft?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Jag vill fortfarande ha kvar Windows 7 men uppdatera hur gör jag? Om jag uppdaterar slutar min Win 7 nyckel att bli giltig då? Kan jag göra en avbildning av nuvarande Windows 7 och återgå till det efter jag uppdaterat till Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nyheten imorgon: Microsoft förlänger uppgraderingserbjudandet

Snälla.... nej.
Låt oss som vill stanna, få lov att stanna utan mer jagande från MS.

Har precis spenderat veckan med att registrera alla Windows maskiner jag vill i framtiden kunna uppgradera, så har ingen anledning till att kunna göra det om i övermorgon.

PS. Ena laptopen höll på att driva mig vansinne. Windows 10s jädra automatiska drivare... vilket skit (eftersom de saknar allt var kvalitetskontroll heter). Drivrutinen till PS/2 platta+ tangentbord... så fort den installerade det så dog tangentbordet och plattan, 2-3 min senare dog datorn (troligen pga nån sensor inte fungerade rätt).
Tog 4 timmar och en jädra massa pilleri att lyckas få Windows 10 att ignorera den drivaren... 300kr timmen, så det hade varit billigare att köpa en Windows 8 licens.

Permalänk
Medlem

Tänkte inte på det där med nycklarna. Kan man kolla upp vad man hade för nyckel i sin gamla Win 8.1 installation på något sätt?

Mvh
/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Inget av dem, men jag hatar även folk som lägger näsan i mitt liv som MS gör

Alla dina nära o kära lägger näsan i ditt liv med
Det är med folk
Man kan hata det, men du kommer never ever ifrån det.
Dom vill dig väl

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag vill fortfarande ha kvar Windows 7 men uppdatera hur gör jag? Om jag uppdaterar slutar min Win 7 nyckel att bli giltig då? Kan jag göra en avbildning av nuvarande Windows 7 och återgå till det efter jag uppdaterat till Windows 10?

Gör som jag gjort på typ 10 maskiner senaste veckan...

Ta en ny HDD/SSD (eller annan begagnad iaf).
Ladda ner Windows 10 till ett USB minne.
Har din Windows 7 nyckel framme.

Koppla sen ur alla befintliga HDD/SSD och sätt endast in den du ska ha till Windows 10 (tillfälligt).
Sätt i USB minnet med Windows 10 och starta installationen (se till att ha nätverkstillgång).
När den ber om Windows nyckel, skriv in din Windows 7 nyckel.
Sen gå igenom installationen tills den är klar.

När den är klar, verifiera att du i "System"/Kontrollpanelen, längst ner på höger sida har:
"Windows har aktiverats"
Nu är ditt moderkort registrerat...
Bara stäng av, koppla bort den tillfälliga HDDn och koppla in ditt gamla system igen.
Den dagen du vill installera Windows 10 så väljer du istället "jag har ingen Windows nyckel". Den kommer då leta på MS databas och hitta ditt moderkort, och då aktivera den igen.

@Regert Inte vad jag vet. Du kan dock aktivera en ny nyckel (igen) fram till imorgon på en befintlig maskin.
Fick typ samma problem hemma med 3 Windows nycklar och 2 datorer, visste inte vilken som använts till att uppgradera test maskinerna. Så jag fick göra knepet ovan för att registrera om dessa 2 befintliga, så att jag nu idag kan använda den 3:e till en väns dator (retail nycklar).

Permalänk
Medlem

Är det någon här som vet vad som händer med alla symboliska länkar när man uppgraderar från Windows 7 till 10?

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Koppla sen ur alla befintliga HDD/SSD och sätt endast in den du ska ha till Windows 10 (tillfälligt).
Sätt i USB minnet med Windows 10 och starta installationen (se till att ha nätverkstillgång).

När den är klar, verifiera att du i "System"/Kontrollpanelen, längst ner på höger sida har:
"Windows har aktiverats"
Bara stäng av, koppla bort den tillfälliga HDDn och koppla in ditt gamla system igen.
Den dagen du vill installera Windows 10 så väljer du istället "jag har ingen Windows nyckel". Den kommer då leta på MS databas och hitta ditt moderkort, och då aktivera den igen.

@Regert Inte vad jag vet. Du kan dock aktivera en ny nyckel (igen) fram till imorgon på en befintlig maskin.
Fick typ samma problem hemma med 3 Windows nycklar och 2 datorer, visste inte vilken som använts till att uppgradera test maskinerna. Så jag fick göra knepet ovan för att registrera om dessa 2 befintliga, så att jag nu idag kan använda den 3:e till en väns dator (retail nycklar).

Men på det viset invalideras väl Windows 7-licensen?

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem

På vilket sätt hjälper det Microsoft att nå sitt misslyckade mål om en miljard enheter inom ett år genom att ta bort gratis uppgraderingar? I vilket fall som så stannar jag kvar på 8.1 i väntan på bättre alternativ, trots att inga verkar anlända de närmsta åren.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Men på det viset invalideras väl Windows 7-licensen?

Varför skulle den göra det?
Du äger en tidigare licens, för alltid. Inget kommer ändra det, och du förbrukar den inte när du installerar om (du kan installera om samma maskin 1000-tals gånger om du så vill)
MS ger dig, baserat på den gamla nyckelns existens, en gratis registrering hos dem, (inte nyckel), för Windows 10. Detta är erbjudandet.

Den "nyckel" som du använder i Windows 10 är en OEM, generisk nyckel som hanteras av MS databas.
Så din Windows 7/8 nyckel blir ingen Windows 10 nyckel, kommer aldrig bli, har aldrig blivit, utan den används endast för att få denna ovan registrering, på en enda maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför skulle den göra det?
Du äger en tidigare licens, för alltid. Inget kommer ändra det, och du förbrukar den inte när du installerar om (du kan installera om samma maskin 1000-tals gånger om du så vill)
MS ger dig, baserat på den gamla nyckelns existens, en gratis registrering hos dem, (inte nyckel), för Windows 10. Detta är erbjudandet.

Den "nyckel" som du använder i Windows 10 är en OEM, generisk nyckel som hanteras av MS databas.

Trevligt! Bara att plugga in min Intel-SSD som jag har liggandes och köra på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har klickat "reservera" i update rutan för ungefär ett år sedan och sedan blockerat uppdateringen. Innebär detta att min Windows 8.1 är reserverad och att jag kan uppgradera till W10 även efter den 29 Juli?

Skrivet av Fire_Ice:

På vilket sätt hjälper det Microsoft att nå sitt misslyckade mål om en miljard enheter inom ett år genom att ta bort gratis uppgraderingar? I vilket fall som så stannar jag kvar på 8.1 i väntan på bättre alternativ, trots att inga verkar anlända de närmsta åren.

Data mining, ju fler användare desto mer data som de kan sälja vidare. Det är mer eller mindre vad alla mjukvaru jättar drar in kosing på idag.

Skrivet av LemonIllusion:

Nyheten imorgon: Microsoft förlänger uppgraderingserbjudandet

Kan sätta 1000kr på att de kommer förlänga perioden eftersom de är så "givmilda".

*Sarkasm.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tja ingen brådska än

Än så länge är inte win 10 bra nog (få se om det blir det någon gång). Just nu klarar jag med det OS jag köpt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har klickat "reservera" i update rutan för ungefär ett år sedan och sedan blockerat uppdateringen. Innebär detta att min Windows 8.1 är reserverad och att jag kan uppgradera till W10 även efter den 29 Juli?

Tror inte det. (Inte säker faktiskt)
Av vad jag vet om den registreringen så måste Windows 10 aktiveras, när det är installerat, för att slutföra registreringen. Om du bad den göra det för 1 år sedan så är det konstigt att du inte fått det än.

Du kan dock använda det knepet jag beskrev ovan, eller manuellt tvinga igång uppgraderingen här o nu med deras verktyg.

Permalänk
Medlem

Kul om aktiveringsservrarna dyker nu det sista dygnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror inte det. (Inte säker faktiskt)
Av vad jag vet om den registreringen så måste Windows 10 aktiveras, när det är installerat, för att slutföra registreringen. Om du bad den göra det för 1 år sedan så är det konstigt att du inte fått det än.

Du kan dock använda det knepet jag beskrev ovan, eller manuellt tvinga igång uppgraderingen här o nu med deras verktyg.

Skaffar nog inte W10 förrän om 2-3 år när det finns fungerade drivers och program.

Skrivet av Svensktiger:

Kul om aktiveringsservrarna dyker nu det sista dygnet

Kan ju vara något de skyller på om de nu förlänger tiden. Inte omöjligt att de skulle fejka att de inte räcker till.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Gjorde en ren ominstallation i förmiddags. Det var hög tid att blåsa burken ändå. Lessnar jag på W10 kan jag ju alltid gå tillbaka till W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlack:

I senaste upp dateringen till Windows 10 har de plockat bort en massa tex kan du inte längre slå av Cortana eller tangentbordsloggningen samt en massa annat övervaknings skräp. Gör du det så slutar win 10 o funka till 100% utan matar dej med fel hela tiden.

http://www.idg.se/2.1085/1.662572/microsoft-windows-10-papper...

Windows 10 har ingen keylogger och har aldrig haft. Det sker inte heller någon övervakning.

Hur kan denna dynga fortfarande spridas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skaffar nog inte W10 förrän om 2-3 år när det finns fungerade drivers och program.

Lol va? I princip allt som funka i Win7 funkar ju i Win10. Det finns nog inte en enda developer idag som inte tar med Win10 i driver och program tester. Har kört Win10 i ett år nu och inte märkt nån skillnad från Win7 där.

Permalänk
Inaktiv

jag är så förbannat trött på allt fulspel.

skiter fullständigt i windows 10, tycker alla som köpt sin licens borde få ersättning för popup reklamen för win10 som inte går att ta bort.

blir linux nästa, fastän man antagligen blir terrorist stämplad då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Dags att uppdatera till Win 10 idag då. Bättre sent än aldrig

I Windows 10:s fall är det bättre med aldrig än sent!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

"Windows har aktiverats"

Var laddar jag ner Windows 10? Jag har reserverat en redan i om GMX appen som körs i trayen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Var laddar jag ner Windows 10? Jag har reserverat en redan i om GMX appen som körs i trayen.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10/
"Download tool"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sen när man köper ny dator så kommer man gå tillbaka till 8.1, det är den enda jag har skiva och nyckel för.
Så hela den här uppgraderings hysterin är meningslös?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Åååh vad skönt det ska bli efter den 29:e. Kanske man kan avinstallera GWX Control Panel + andra program ifrån maskinerna. Hoppas verkligen på att "erbjudandet" inte förlängs. Inte alls sugen på W10. Mest pga utav att man i det inte själv längre har samma valfrihet att välja vilka uppdateringar som ska in i systemet. Kanske förutom i Pro versionen. Dessutom ogillar jag Cortana väldigt mycket. Kommer inte att gå att avaktivera efter Windows 10 Anniversary Update : http://www.pcworld.com/article/3100358/windows/you-cant-turn-...

Så jag kommer att stanna kvar på W7/W8.1.

Cortana går ju inte ens att aktivera om man befinner sig här i Sverige. Står att Cortana inte stöds i den region/språk man valt.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ah, tack! Tyvärr är uppdateringen gjord på en laptop med fastlödd ssd. Men jag hittade Produkey här http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html som påstår sig visa nycklar i datorn.
Den kanske är något.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Cortana går ju inte ens att aktivera om man befinner sig här i Sverige. Står att Cortana inte stöds i den region/språk man valt.

Jag skulle iaf inte förlita mig på att det förblir så ifall jag ville undvika Cortana.

Reserverade en kopia av Windows 10 för ungefär ett år sedan på min speldator men har kommit fram till att jag låter bli att uppgradera. Däremot så står det fortfarande att jag kommer att få ett meddelande när uppgraderingen finns tillgänglig så nåt fel är det nog med GWX, trots Microsofts aggressiva taktik för att få folk att uppgradera verkar de ha misslyckats med min dator iaf.
Jag har dock en uppgraderingsversion av Windows, kan det ha något med saken att göra?

Permalänk
Medlem

För en ren installation utan att först uppgradera: http://www.tenforums.com/tutorials/23354-clean-install-window...