Sista chansen att gratis uppgradera till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

@backfeed: Då jag uppgraderade HTPC för några månader sen utan ominstallation av Windows 10 pro angav jag endast min Windows 8x pro retail nyckel igen då den ville aktiveras om, och det flöt på hur bra som helst igen som inget hade hänt bara mycket snabbare.

Jag uppgraderade den från en Core 2 Duo E8600 till en i5 prolle. Så där behövdes ju också nytt moderkort och minnen då.

Ok, det låter ju lovande. Borde ju rimligen inte ha ändrats sedan dess.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppgraderat alla fem burkarna här hemma och kan konstatera att det inte var trivialt på någon av dom. Att klicka på "Uppgradera" knappen i spam-appen provade jag på två burkar där det borde funkat, men dom hängde bara på "Startar nedladdning".

Att köra MediaCreationTool och välja "Uppgradera den här datorn" funkade inte heller, den laddade ner, men sen skulle den leta uppdateringar, vilket bara hängde.

Slutkontentan, två av burkarna gick att installera mha MediaCreationTool och välja "skapa media för en annan dator" och sen installera från USB stickan och då välja att inte kolla efter uppdateringar.

På tre av burkarna blev det att blåsa OS disken och göra en ren installation via Win10 iso på USB, i ett fall kanske det hade funkat att köra spam-appen, men det var morsans laptop och jag vetifan vad hon hade på den, men den var segare än sirap, så det blev en SSD och ett nyinstallerat OS för att råda bot på det.

Blev f.ö. lite förvånad att det gick så bra att installera från en ren Win10 "installations-iso" och knappa in en produktnyckel för Win7, men det funkade uppenbarligen, för alla burkarna blev aktiverade.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Uppgraderar på sista laptopen ikväll... Om jag hinner innan midnatt, är tvungen att uppdatera från 8 till 8.1 först såatteh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Uppgraderar på sista laptopen ikväll... Om jag hinner innan midnatt, är tvungen att uppdatera från 8 till 8.1 först såatteh...

Det ska tydligen funka att uppdatera fram tills midnatt UTC-10, vilket i så fall innebär att du har fram till kl 12:00 imorgon på dig:
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2466327/windows-10-b...

Fast man kanske inte ska chansa

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Det ska tydligen funka att uppdatera fram tills midnatt UTC-10, vilket i så fall innebär att du har fram till kl 12:00 imorgon på dig:
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2466327/windows-10-b...

Fast man kanske inte ska chansa

Fint! Håller tummarna för det! 8.1-uppdateringen tar en jävla tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Fint! Håller tummarna för det! 8.1-uppdateringen tar en jävla tid...

Man behöver väl inte installera 8.1 för att kunna uppgradera till 10?

EDIT: Nej, det behöver man inte. Jag testade just att uppgradera från 8 utan .1 och det fungerade utmärkt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det är 4 minuter kvar.

Några sista ord innan undergången?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det är 4 minuter kvar.

Några sista ord innan undergången?

12h kvar var det väl?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Yeeeeees!!!!!!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Verkar funka fritt ännu, startade nerladdningen 00.07.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kortleken:

Verkar funka fritt ännu, startade nerladdningen 00.07.

Då är det Microsoft-Time som gäller alltså.....

Eller mer troligt, att det kommer ett PM imorgon om att det har förlängts.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Hade reservat win 10 och höll på att ladda ner det så säger den plötsligt när klockan slår midnatt att uppgraderingstiden gått ut. Vad i helvete!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Hade reservat win 10 och höll på att ladda ner det så säger den plötsligt när klockan slår midnatt att uppgraderingstiden gått ut. Vad i helvete!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Låter konstigt då jag påbörjade nerladdningen 00.07 och just nu är 82% installerat.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Hade reservat win 10 och höll på att ladda ner det så säger den plötsligt när klockan slår midnatt att uppgraderingstiden gått ut. Vad i helvete!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Finns att köpa windosws 10 nycklar här http://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-10-professional-cd...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Så man ska ha påbörjat uppgraderingen innan 11:59 utc-10, eller ska den vara färdig innan dess? Någon som vet hur det är tänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Om man ändå inte tänker betala Microsoft något för deras mjukvara kan man lika gärna bli pirat. Jag har i alla fall mer respekt för pirater än de som köper "gråa" (svarta, rosa, w/e) licenser då de åtminstone inte stöder folk som tjänar pengar på stulna kreditkort och studentlicenser.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tub:

Så man ska ha påbörjat uppgraderingen innan 11:59 utc-10, eller ska den vara färdig innan dess? Någon som vet hur det är tänkt?

Gissningsvis ska uppdateringen vara klar och aktiverad senast vid den tiden.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Förstår att du är ironisk. I vilket fall har jag fått det att fungera nu så det är dags att nedgradera sig igen till Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så nu är Win10 det andra (beroende på hur man räknar, kanske tredje) operativsystem som jag dissat från Microsoft. de senaste åren.
Bara för att de är gratis (Alternativt billiga eller priset inbakat i hårdvaran).

Tog aldrig chansen till kraftigt reducerat pris för Win8, när det lanserades.
Ville inte använda Win8.1 som var förinstallerade i 2 bärbara datorer, köpta 2013 resp. 2015.
Ville inte ha Win10 trots att det vara gratis.
Har däremot betalt över 2000kr till stöd för GNU och Linux som valts istället.

Ytterligare versioner av Windows som Winphone, WinRT och W10m är sådana OS som bara de mest hänförda och sekulariserade Microsoft fanboys velat ha.

Har skippat WinXP (till slut) eftersom OS:es saknar mycket av det som krävs av våra hemdatorer.
Till och med Win7 har fått stryka på foten på 2 av fyra datorer hemma (Plus en 3:e dator där Linux installerades före första start). Det är inte direkt Win7 som stört, utan de 3:e parts antivirusprogrammen!

Förutom Antivirusprogrammen är det många andra 3:e part program som verkar ha inbyggda telemetri funktioner.

Redan Win7 var/är handikappad på rena OS-funktioner, så krävdes det 3:e parts verktyg/systemprogram för att lösa vardagliga Hemdatorfunktioner. Flera av dem "gratis" med misstänkt telemetri funktioner.

Ska bli intressant att se hur våra hemdatorer kommer utvecklas de närmaste 5-10 åren.
Kan tänka mig att förstärkare/DVD-spelare/TV-apparater kommer få mer datorfunktioner.
Kommer mobilerna med stöd från hemma-NAS/server överta mer av desktop datorernas jobb.

En sak är klar Microsoft kommer få det svårt att leverera mjukvara till grejer som ska användas hemma hos oss.
Skulle vår Mazda 3 (2015) haft Microsoft istället för Android i den förinstallerade bildatorn skulle jag aldrig köpt något från Mazda.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Man behöver väl inte installera 8.1 för att kunna uppgradera till 10?

EDIT: Nej, det behöver man inte. Jag testade just att uppgradera från 8 utan .1 och det fungerade utmärkt.

Nice. Jag läste någonstans att gratisuppdateringen enbart gällde om en uppdaterade till 8.1 innan... Vågade inte chansa så gjorde det.

Windows 10 är nu sedan 03:10 up and running med lyckad aktivering på min sista maskin.

Permalänk
Medlem

Trots Intel Core i7 och 16GB RAM så har installationen inte blivit klar efter 10 timmar. Den är på 99% sen 4 timmar. Tips någon?

Permalänk

Nah, har funderat ett bra tag på att uppgradera min Win7 Ultimate licens som jag inte använder för tillfället, men jag behåller nog den som den är. Tänkte använda den på HTPC'n om jag inte lyckas med de satans drivrutinerna i Ubuntu, och där vill jag ha det så cleant som möjligt, plus att ssd'n bara är på 64gb.

Win10 Pro har jag på speldatorn, och där har man väl inte mycket till val tyvärr om man vill hänga med i utvecklingen. Funkar, om än fortfarande en aning buggigt, men som många andra har nämnt så gillar jag inte utvecklingen som Microsoft mer eller mindre tvingar på oss.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Äntligen! Då slipper jag snart allt spammande om att uppgradera i w7.
Har redan en kopia av w10. Fortfarande lite för buggigt för min smak..

Permalänk
Medlem

2 timmar 15 minuter kvar (?)

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

@Tub: uppgraderar du från win7? Att slå av automatiska uppdateringar i windows update fungerade för mig. Efter man har gjort det är det bara att starta om datorn och köra igång uppgraderingsprogrammet igen så går den vidare i rask takt!

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag villja få en skräp version av wind10 gratis och laglig när jag kan trycka in win10 pro olagligt och få en bättre OS?

Lurar massa mäniskor som inte kan något om datorer att trycka in win10 och när deras datorer slutar o funka tar de inget ansvar alls hur många % av de som trycker in win10 har kapacitet att fixa det själv ifall det går dåligt?
Pappa körde ju in detta i sin burk och sen fick jag tillbringa timmar att ominstallera hela hans dator med nytt win7 OS som han hade förut inte kul.
Jag kunde ju inte fixa win10 när grund installationen misslyckades nått förfärligt.

Gratis? nej snarare riskabelt som fan för en liten eller ingen vining alls, lurar en massa personer som aldrig använder sin dator och har ingen vining alls av win10 att ta en stor risk för att få något de inte behöver för att köra google, facebook och internetbanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tub:

Trots Intel Core i7 och 16GB RAM så har installationen inte blivit klar efter 10 timmar. Den är på 99% sen 4 timmar. Tips någon?

Windows 10 håller väl på att letar efter filer på din hårddisk som ska kastas utan ditt tillstånd

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det kommer för övrigt gå att uppgradera till Windows 10 gratis även i fortsättningen via denna länk: https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejdå:

Varför skulle jag villja få en skräp version av wind10 gratis och laglig när jag kan trycka in win10 pro olagligt och få en bättre OS?

Lurar massa mäniskor som inte kan något om datorer att trycka in win10 och när deras datorer slutar o funka tar de inget ansvar alls hur många % av de som trycker in win10 har kapacitet att fixa det själv ifall det går dåligt?
Pappa körde ju in detta i sin burk och sen fick jag tillbringa timmar att ominstallera hela hans dator med nytt win7 OS som han hade förut inte kul.
Jag kunde ju inte fixa win10 när grund installationen misslyckades nått förfärligt.

Gratis? nej snarare riskabelt som fan för en liten eller ingen vining alls, lurar en massa personer som aldrig använder sin dator och har ingen vining alls av win10 att ta en stor risk för att få något de inte behöver för att köra google, facebook och internetbanken.

Jag fick Win 10 Pro när jag uppgraderade.

Mina svärföräldrar som inte kan något om datorer råkade trycka på uppdatera och fick Win 10 för några månader sedan, det tog dem kanske en halvtimme att vänja sig. I gengäld är datorn enormt mycket snabbare då Win 10 tycks ha tagit bort all bloatware som ASUS lagt in och som skulle startas upp varje gång.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Första tanken var att äntligen kunna andas ut, men smygande kommer insikten om att nästa vecka blir full med användare som stött på problem efter att ha uppgraderat i sista stund.

Skickades från m.sweclockers.com