Snabb fråga om match av minne och moderkort

Permalänk
Medlem

Snabb fråga om match av minne och moderkort

Hej,

snabb fråga:

Ska sätta ihop min första dator idag. Eftersom det är just första gången vill jag vara extra nog och läsa/checka av allt.
Har ett Gigabyte Z170 Gaming K3-moderkort som jag kollade "Memory Support List" för, där mina minnen Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX Svart inte står listade. Moderkortet har support för DDR4 2133 Mhz-minnen, så det kan väl knappast vara något problem. Måste vara en ouppdaterad / icke-komplett lista.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Tror det skulle fungera, Jag kör nämligen med GA-Z170N-WIFI och samma stickor du beskriver, mina stickor står heller inte med i listan qualified vendors list, dock står dom lite snabbare syskon i corsairs samma serie med där, för mig fungerar det i alla fall, men man kan aldrig vara säker..

Permalänk
Medlem

Inga problem!

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ergan: Det har att göra med att moderkortet inte har verifierats med just de stickorna.

DDR4 2133MHz är dock enligt en JEDEC-specifikation så egentligen fungerar några DDR4 stickor med moderkortet så är sannolikheten väldigt stor att det rullar utan problem för dig.

I vissa fall så förekommer inkompabilitetsproblem mellan moderkort och ram-stickor. Detta var vanligare när minneskontrollern satt på moderkortet. Numera sitter det på CPU:n.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla. Inte kommit så långt att jag bootat upp datorn, men stickorna är på plats nu iaf.