NAS eller annan lösning till TV

Permalänk
Medlem

NAS eller annan lösning till TV

Hej!

Behöver en smidig lösning att kolla film/serier på TVn.

Jag TROR att det bästa vore någon typ av NAS som jag koppla upp mig via nätverket och dela det med min stationära dator.
Då kan jag sitta med TV-dosan och scrolla igenom alla filer väl?

Har inget direkt behov av att sitta vid TVn och surfa/streama så då tror jag att en NAS passar mig utmärkt - om det nu fungerar som jag skrev ovanför.

Vad är den bästa NAS:en i dagsläget och vad behöver jag tänka på? Prisklass upp till 1500-2000.
Behöver inte mycket utrymme heller, 1TB räcker mer än väl.

Min TV:
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/55-60tum/samsung-ue60...

Vill ansluta eventuell NAS via trådlöst

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej!

Behöver en smidig lösning att kolla film/serier på TVn.

Jag TROR att det bästa vore någon typ av NAS som jag koppla upp mig via nätverket och dela det med min stationära dator.
Då kan jag sitta med TV-dosan och scrolla igenom alla filer väl?

Har inget direkt behov av att sitta vid TVn och surfa/streama så då tror jag att en NAS passar mig utmärkt - om det nu fungerar som jag skrev ovanför.

Vad är den bästa NAS:en i dagsläget och vad behöver jag tänka på? Prisklass upp till 1500-2000.
Behöver inte mycket utrymme heller, 1TB räcker mer än väl.

Vad har du för tv ?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

En NAS med DLNA funktion kan vara rätt lösning. Ett annat alternativ är Plex-klient i TV'n, och Plex Server på NAS'en. I grund och botten behöver man mer information för att svara på din fråga. Exempelvis... Vad är det för TV? Hur planerar du att ansluta den till nätverk / server / media-enhet?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

De bästa NAS:arna man kan få till minsta möjliga pris, är de med 2 disk platser.
Så man kan köra Raid1.
Kompletterad med en Android-TV (= Stationär Android dator) körande BSplayer (betalversionen).

Har en 65" smart-TV som kör WebOS tycker dock att WebOS är för begränsad.
Har visserligen HTPC med Linux. Fast när den gamla, AMD A10-5700 FM2 baserade HTPC:n från 2012, ger upp så är det en Android-TV som kommer ersätta den.

Å andra sidan kan man skippa NAS:en och bara köra med en extern USB HDD kopplad direkt till Android datorn.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Här har vi min TV:
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/55-60tum/samsung-ue60...

Tänkte ansluta via trådlöst.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag kör hemmabyggd PC med Freenas + Plex-server på,
Kollar på film/serier i sovrummet på en 24" skärm kopplad till Asus Nexus Player via Plex..

Enda som skulle kunna göra de simplare är en färdig nas med plex-server support på..

Enda nackdelen är att ja inte kan höja/sänka volymen på skärmen i plex..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Absolut bäst är en billig NAS kombinerat med en mediaspelare kopplad till TV'n.
En NAS som orkar att transkoda (via t.ex. plex) blir direkt mycket dyrare.

Bäst med det hela är när du vill köra 4k/HDR etc så fixar din gamla NAS enkelt att servera data för det.
Och du byter bara mediaspelaren = billigt.
Medans de transkodande varianterna inte orkar alls och måste bytas, hela NAS'en.

Permalänk
Medlem

Mm okej, då är frågan. Vilken NAS och vilken mediaspelare?
Hur styr jag vad som ska spelas från NASen?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Mm okej, då är frågan. Vilken NAS och vilken mediaspelare?
Hur styr jag vad som ska spelas från NASen?

Det är ju det fina med separata enheter.
Vilken "skit" NAS som helst klarar att leverera nog data för att hålla igång en film via en mediaspelare.
Kolla på valfri begagnat marknad efter tokbilliga saker, eller handla en billig ny

Vad som är viktigast är ju mediaspelaren.
Och där har du ju allt från google "chromecast" (~350:-) och upp till den lyxiga nVidia Shield TV (~2000:-).
Där Chromecast ungefär motsvarar en bra smart-tv och Shield TV är bland de bättre mediaspelarna man kan köpa just nu (stöd för 4k och HDR bl.a.) och utöver det även är en rätt kompetent spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är ju det fina med separata enheter.
Vilken "skit" NAS som helst klarar att leverera nog data för att hålla igång en film via en mediaspelare.
Kolla på valfri begagnat marknad efter tokbilliga saker, eller handla en billig ny

Vad som är viktigast är ju mediaspelaren.
Och där har du ju allt från google "chromecast" (~350:-) och upp till den lyxiga nVidia Shield TV (~2000:-).
Där Chromecast ungefär motsvarar en bra smart-tv och Shield TV är bland de bättre mediaspelarna man kan köpa just nu (stöd för 4k och HDR bl.a.) och utöver det även är en rätt kompetent spelkonsol.

Då är frågan - vad behöver jag?
Min TV är ju en vanlig 1920 * 1080 och lär knappast köpa en bättre på länge.

Spelar gärna upp Full HD material iaf. Viktigaste är väl att menyerna inte är fett sega när man väl ska sätta på nån film från NASen..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Då är frågan - vad behöver jag?
Min TV är ju en vanlig 1920 * 1080 och lär knappast köpa en bättre på länge.

Spelar gärna upp Full HD material iaf. Viktigaste är väl att menyerna inte är fett sega när man väl ska sätta på nån film från NASen..

Normalt så brukar jag reka en WDTV, men nu verkar det som att den slutat att tillverkats.
Det är lite av en djungel faktiskt att välja mediaspelare, framförallt om man vill ha en bra och billig.
Kanske en RPI3 med OSMC på ?
Men enklast är nog en Chromecast som du styr via feletonen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Då är frågan - vad behöver jag?
Min TV är ju en vanlig 1920 * 1080 och lär knappast köpa en bättre på länge.

Spelar gärna upp Full HD material iaf. Viktigaste är väl att menyerna inte är fett sega när man väl ska sätta på nån film från NASen..

Billigast: Plex media server på din stationära dator, och dela ut innehållet den vägen.
Dyrast: NAS enhet.

Någon mediaspelare behöver du inte, det finns integrerat i dagens SMART-TV apparater. Gällande hårddiskvalet känns 1TB relativt klent, speciellt om du följer många serier och har hela säsonger i FHD.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

kolla om din tv har tillgång till plex appen. har den inte så kan du använda dig av chromecast
efter det kollar du på en nas, gärna synology då dom är otroligt lätta att hantera
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3564664

sen köper du till dig 1-2 hårddiskar

vill du ha de jättebilligt och inte har problem med att datorn är igång kan du bara installera plex på datorn och köra från den till tvn

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kolla om din tv har tillgång till plex appen. har den inte så kan du använda dig av chromecast

Hans TV har DLNA stöd. Den behöver ingen app, eller extra hårdvara för att spela film över nätverket. Nackdelen är att han är beroende av TV's stöd för olika filformat, och det görs ingen transcoding, utan filmen måste vara i ett format som är rimligt för TV'n att acceptera.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.