Internet Archive släpper över 2 000 Amiga-spel för webbläsare

Permalänk
Melding Plague

Internet Archive släpper över 2 000 Amiga-spel för webbläsare

Organisationen Internet Archive gör åter gamla nostalgispel tillgängliga i webbläsaren. Den här gången är det Commodore Amiga som står på tur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Permalänk
Avstängd

Indianapolis 500! Det där spelade jag en hel del när det begav sig.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Indianapolis 500! Det där spelade jag en hel del när det begav sig.

Spelade också det en del.

Saknar dock en del modernare Amigaspel, då jag var ganska sen både med att skaffa Amiga och med att byta till PC. Hade varit kul med Breathless, Flyin' High, Genetic Species, AB3D II o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte får igång någonting i Chrome? Bara svart ruta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Wow! Måste kollas in, härliga barndomsminnen

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Härligt! Trevligt initiativ.

Men det heter "gamla" och spelet "Bubble Bobble".

Permalänk
Medlem

Sparkade igång Frontier, vilka härliga minnen! Ingen aning hur man gjorde för att dra igång motorerna dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kul!!

... men många spel verkar bara vara demos?
Och emulationen känns väl inte jättemjuk och följsam direkt. (tex Arkanoid laggade rätt bra, och spel flyter inte riktigt som de ska överlag)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

We meet again Double Dragon

Permalänk
Medlem

Rod Land!!

Permalänk
Medlem

Elaka elaka er!!!!

Indianapolis 500! Vilken minnestripp jag fick nu! Amigan och runtruntrunt i ovalen och musstyrning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Saknar "Wings", som engelsk pilot få skjuta ner the red baron och de andra busarna. Många timmar satt man.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Underbart att lite gamla klassiker ligger så nära till hands och såg många gamla godingar men hittade inte mitt absoluta favorit spel till amiga ...moonstone

Edit fanns vist https://archive.org/details/msdos_Moonstone_-_A_Hard_Days_Kni...

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Undra om något gammalt spel kan komma få ett uppsving eller komma tillbaka nu igen, kanske inspirera en remake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Saknar "Wings", som engelsk pilot få skjuta ner the red baron och de andra busarna. Många timmar satt man.

Mmm, Cinemaware finns väl fortfarande kvar, så antar det är därför inte spelen finns tillgängliga.
Det finns till försäljning på gog dock:
https://www.gog.com/game/wings_classic

... samt i remastrad version här:
https://www.gog.com/game/wings_remastered

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, Cinemaware finns väl fortfarande kvar, så antar det är därför inte spelen finns tillgängliga.
Det finns till försäljning på gog dock:
https://www.gog.com/game/wings_classic

... samt i remastrad version här:
https://www.gog.com/game/wings_remastered

Jag har för mig att svenska starbreeze köpte rättigheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Startade upp Boulder Dash - Versionen som ligger där är den gamla crackade FLT versionen. Måste vara user submitted content det mesta

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att Webbläsaremulatorn är någon höjdare. Ladda hem en emulator och kör filerna lokalt istället, fungerar utmärkt.

Vet dock inte hur knepigt det är att få hem kickstarter-filer nu för tiden...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Av de spel jag försökt köra hittills har inte ett enda fungerat i webbläsaren Bra initiativ oavsett.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk

Webläsaremulatorn var inget vidare tycker jag. Det är lätt värt de 5 minuter det tar att ladda ner och installera en riktig emulator. Kul grej annars.

Skrivet av ZAIZAI:

Vet dock inte hur knepigt det är att få hem kickstarter-filer nu för tiden...

Jag laddade hem kickroms för bara nån vecka sedan, det var inga problem att hitta på nätet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Mmm, Cinemaware finns väl fortfarande kvar, så antar det är därför inte spelen finns tillgängliga.
Det finns till försäljning på gog dock:
https://www.gog.com/game/wings_classic

... samt i remastrad version här:
https://www.gog.com/game/wings_remastered

Kanske kan bli ett köp. 😀
Tack så mycket för info.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Spelade också det en del.

Saknar dock en del modernare Amigaspel, då jag var ganska sen både med att skaffa Amiga och med att byta till PC. Hade varit kul med Breathless, Flyin' High, Genetic Species, AB3D II o.s.v.

Låter som om du hade en A1200. Lätt grymmaste modellen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lyckas inte starta något spel i webläsaren
Många minnen från barndomen när man ser namnen på spelen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det startar men f1 knapparna funkar ju inte kan man göra någon inställning någonstans

Permalänk
Medlem

Coolt!
Men var är settlers och war walker? Settlers 2 har jag för mig det var som jag slösade sjukt många timmar på när man var 11.
Vad hette 2d liret man sprang med en gubbe mot 3 andra och lade en bomb, sprängde väggar och fick uppgraderingar så som fler än en bomb i taget, hastighet och radiostydra bomber? Det var grymt roligt på sin tid vill jag minnas.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Vad hette 2d liret man sprang med en gubbe mot 3 andra och lade en bomb, sprängde väggar och fick uppgraderingar så som fler än en bomb i taget, hastighet och radiostydra bomber? Det var grymt roligt på sin tid vill jag minnas.

Dynablaster?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Dynablaster?

Ja, tack!
Bomberman serien, dock tycks de inte finnas heller.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

A rockstar ate my hamster
det här spelet behöver en remake

Permalänk
Medlem

Själv sitter ja o spelar Mega lo mania som en galning just nu.