Var lagrar ni era filer/data? Var har ni er backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfgh:

Är den båda:
Detta är något jag inte är helt nöjd med och funderar på fortfarande hur jag ska lösa.
just komprimerar jag den och köra ett krypterings program på den komprimerade filen/filerna (tar bort filerna förutom den komprimerade version) som jag spara sedan lägger i raid 5 lagringen som blir upp backad till google drive.
är den inget av detta:
Då är det ganska enkelt jag bara lägger data:n där den för plats.

Vet ej om det skulle fungera för dig men, du skulle kunna skapa en virtuell hårddisk som är krypterad, så slipper du packa upp materialet. Du kan även lägga din google-drive eller liknande i den virtuella hårddisken och endast starta programmet när volymen är mountad, på så sätt kan du även synka filerna till molnet.

Vissa lösningar har även dynamisk allokering, kanske skulle vara bra?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Jag kör NAS lagring och USB/extern hårddisk med det allra viktigaste på samt viss moln lagring.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@anon271281: Se signatur, backar även det något mer viktiga till en NAS

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Har en intern HDD i gamingdatorn, en NAS och för viktiga bilder samt dokument kör jag Onedrive.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Har mina filer lite utspritt, men hoppas kunna få en bättre koll i framtiden. Förutom att ha filerna på datorn så använder jag även dropbox och Google Drive. Har även en extern hårddisk för bilder. Några enstaka USB minnen här och där, samt även en del saker utbrända på DVD-skivor, då jag hade en massa liggande som inte användes vid tillfället.

Permalänk
Medlem

Egenhostat Nextcloud på en byggd NAS som kör FreeNas. Nextcloud tar hand om alla mina viktiga filer, vissa synkade till typ alla mina maskiner, vissa osynkade. Det som är osynkat är mest foton, de tar för mkt plats för att ha på allt. Servern har redudans i form av zfs med möjlighet för 2 simultana diskras. Hela nextcloud pushas även till en kompis identiska box hemma hos honom ifall hela burken fallerar, stjäls eller brinner upp. Planerar även att ha externa HDDs att lägga manuella på 1 gång i månaden eller så för att försäkra mig mot klanerier av mig.

Tog mig säkert 6 månader att få upp allt, och några små hickups har hänt, men galet värt det nu. Fungerar riktigt bra, och är under min kontroll

Jag uppmuntar er att våga prova, jag var TOTALT grön på allt som har med Unix, server och nätverk att göra men fick det att fungera förvårnadsvärt snabbt och smärtfritt.