Telia, era erfarenheter av deras internet via telejacket?

Permalänk
Medlem

Telia, era erfarenheter av deras internet via telejacket?

Är det någon här som använt Telias internet via telefonjacket och hur funkade/funkar det? Det som är aktuellt är i så fall det dom kallar 30.
Jag gillar att det inte är någon bindningstid och lite därför jag just kollat på Telia och har dessutom varit nöjd med deras fiber. Har ni koll på andra leverantörer som har utan bindningstid tar jag gärna emot tips om det också!

Mvh

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kört det många gånger och både bekanta och kunder har kört det under många år. Telia har Sveriges bästa och mest stabila nät. Personligen hade jag valt Telia över något annat alla dagar i veckan.

Om du har problem med teleledningen och du får tapp/dålig hastighet så blir det samma sak oavsett vilken leverantör du väljer.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Har haft telia ADSL hemma hos päronen sen ~2005, det funkar väl bra för att vara mitt ute i ingenstans. Vet inte var närmsta basstation ligger. De har "upp till 30", får ut ca. 11Mb ner och 2 Mb upp. ~40ms ping.

Så länge du tar ADSL för vad det är fungerar det bra, men det går inte att jämföra med 100/100 fiber med 10ms ping.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har Telia 30, tyvärr bor jag såpass långt från telestationen att jag får 13mbit ner och 1-2 mbit upp. Det är ändå helt okej. Det är stabilt och har alltid bra ping vid t.ex. spelande. Har även bryggat telias "smarta" modem och kör min egen router istället, bara att ringa de och be de fixa en bryggning. Sen funkar det klockrent! Dessutom är det ett stort plus att det inte är någon bindningstid, minus är att priset är lite dyrt tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Har Telia 30. Tänk på att det finns som både VDSL2 och ADSL, beroende på vilket avstånd du har från stationen. Tror 1500 meter är gränsen för VDSL2. Har haft det i 4 år och är mycket nöjd. Mina föräldrar är också nöjda med sitt. Nackdelen är väl priset. Nu har dom höjt till strax över 500 i månaden.

Edit: Vad gäller bindningstid så är väl det borttaget hos alla eftersom det blev lagstadgat om jag inte har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Edit: Vad gäller bindningstid så är väl det borttaget hos alla eftersom det blev lagstadgat om jag inte har fel?

Jaså? Vad jag vet har många ISPer fortfarande bindningstiden kvar och jag har inte hört något om att det skulle blivit lagstadgat. Men jag kanske har fel. Har du läst eller hört det någonstans? Hade varit intressant att veta.

Permalänk
Medlem

Oj, tack alla för svaren och så snabbt också! Låter ju bra detta! Att man inte får ut alla 30 är inget jag bryr mig jättemycket om och runt 10 låter rätt fair. Verkar som fler än jag har bra erfarenhet utav Telia och då även med deras ADSL.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Hade Telias 30 innan vi fick fiber indraget. I det stora hela nöjd, fick ut 30 ner och ~12 upp, samt 40 ping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Oj, tack alla för svaren och så snabbt också! Låter ju bra detta! Att man inte får ut alla 30 som dom lovat är inget jag bryr mig jättemycket om och runt 10 låter rätt fair. Verkar som fler än jag har bra erfarenhet utav Telia och då även med deras ADSL.

Du kan alltid felanmäla om du får ut mindre. De kan undersöka hur det ser ut i så fall. Mycket möjligt att du bor långt ifrån stationen och då får du leva med det. Men det kan vara andra faktorer som spelar in också. Fukt i kablar, dålig kabel, trötta tekniker som satt fel värde på porten. Det är alltid värt att felanmäla om du inte får "max".

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Du kan alltid felanmäla om du får ut mindre. De kan undersöka hur det ser ut i så fall. Mycket möjligt att du bor långt ifrån stationen och då får du leva med det. Men det kan vara andra faktorer som spelar in också. Fukt i kablar, dålig kabel, trötta tekniker som satt fel värde på porten. Det är alltid värt att felanmäla om du inte får "max".

Ja, man kan ju alltid försöka få ut mer om det går och går det så går det. Jag ändrade mitt inlägg också eftersom dom inte alls lovar 30, utan upp till brukar det väl vara. Linan kommer mest användas till spel och läsa Sweclockers så själva hastigheten som sådan är inte det viktigaste.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Sebban84: Kan trösta dig med att jag bor 5-600 meter till stationen men får bara ut 15-16 mbit.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, man kan ju alltid försöka få ut mer om det går och går det så går det. Jag ändrade mitt inlägg också eftersom dom inte alls lovar 30, utan upp till brukar det väl vara. Linan kommer mest användas till spel och läsa Sweclockers så själva hastigheten som sådan är inte det viktigaste.

Precis. Men vid spel är ju svarstiden ganska viktig, och då även en bra lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

@Sebban84: Kan trösta dig med att jag bor 5-600 meter till stationen men får bara ut 15-16 mbit.

Felanmäl!
#16334354

Permalänk
Medlem

Jag har cirka 600 meter till telestationen och bytte från Telia 24 till Telia 30 under maj månad och får alltid minst 30 Mbit/s ner och 11,60 Mbit/s upp med bredbandskollen tillsammans med modem/router Technicolor TG799vac som Telia skickar ut gratis.

Du kan läsa mer i ett annat inlägg som jag skrev för några dagar sedan #16321485

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har cirka 600 meter till telestationen och bytte från Telia 24 till Telia 30 under maj månad och får alltid minst 30 Mbit/s ner och 11,60 Mbit/s upp med bredbandskollen tillsammans med modem/router Technicolor TG799vac som Telia skickar ut gratis.

Du kan läsa mer i ett annat inlägg som jag skrev för några dagar sedan #16321485

Tycker detta låter jättebra!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Har Telia 60, bor 60-70 meter från telestationen. Finns inga andra alternativ så jag är nöjd.

Kan ju även tillägga att under de snart 2 åren som jag haft denna uppkoppling så har jag inte haft några störningar eller nedtid alls.

Den enda gången jag ringde supporten var för att säga upp den fasta telefonin.
När jag beställde bredbandet så var det billigare att ta telefoni+bredband i paket, men efter prishöjningen som de nyligen gjorde så tog de bort "nätavgiften" så det blev billigare att bara köra bredband.

--- ping.sunet.se ping statistics ---
10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9014ms
rtt min/avg/max/mdev = 17.446/17.904/19.166/0.544 ms

--- google.se ping statistics ---
10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9008ms
rtt min/avg/max/mdev = 15.884/16.203/17.025/0.332 ms

--- youtube.com ping statistics ---
10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9013ms
rtt min/avg/max/mdev = 13.901/14.386/14.989/0.274 ms

Permalänk
Medlem

Har Telia 60, 65mbit ner och 14 mbit upp Har ca 75 meter till telestationen

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att Bredband 30 numera kan vara båda adsl och vdsl, hursomhelst, jag var nöjd med Telia adsl som jag hade innan vi byggt klart fibernätet, så här såg det ut på adsltiden för mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har testat Telia, Tele2, BBB och Telenordia (numera Glocalnet) som adsl-leverantörer här hemma och Telia har varit både stabilare och snabbare än de andra (BBB försökte öka hastigheten ett tag vilket resulterade i 1 krasch/15min).

Något som dock kan spela in är ju vilka som äger stationen (vilket är Telia i mitt fall) då det gärna blir klabb med de andra leverantörerna så fort något strular.

Permalänk
Medlem

Har deras 12-30 och det fungerar helt ok då jag bor runt 2500m från stationen. Får ca 16/1 så inga hastigheter direkt men det funkar till sommaren 2017 då fibern kommer.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

Sen tidigt 2000tal har päronen haft Telia adsl. Första året var det lite strul då och då, men var ju "inkörnings period" för adsl. Därefter har det bara rullat på, utan problem. När jag flyttade så var Telia ett glasklart val för mig(som jag uppgraderade till 30/10 efter ett tag). Haft det tills för några månader sen, då jag kunde skaffa fiber.

Telia må vara dyrare, men det är stabilt. Är du som mig och gillar inte att läsa böcker, för att internet inte funkar. Skaffa Telia.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på att Bredband 30 numera kan vara båda adsl och vdsl, hursomhelst, jag var nöjd med Telia adsl som jag hade innan vi byggt klart fibernätet, så här såg det ut på adsltiden för mig.
http://ladda-upp.se/files/2016/b200962.jpg

Jag är förvånad och lite förvirrad när jag läser att ADSL klarar 12 Mbit/s upp, har dom skapat någon ny hybrid ADSL standard för Telia 30 ADSL?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Telia 30 är VDSL vilket klarar 26 mbit uppströms (teoretiskt). Jag hade Telia 30 men fick ut 10 mbit, felanmälde och teknikern sa åt mig att byta till 24 mbit för VDSL funkar bäst när man bor nära, vilket jag inte gör. Bytte till 24 och fick ut 11.5 mbit istället.. nu har jag köpt fiber som driftsätts vilken dag som helst nu

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Telia 30 är VDSL vilket klarar 26 mbit uppströms (teoretiskt). Jag hade Telia 30 men fick ut 10 mbit, felanmälde och teknikern sa åt mig att byta till 24 mbit för VDSL funkar bäst när man bor nära, vilket jag inte gör. Bytte till 24 och fick ut 11.5 mbit istället.. nu har jag köpt fiber som driftsätts vilken dag som helst nu

Va? Nu får du nog vara lite mer utförlig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Very-high-bit-rate_digital_subs...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av janee:

Jag är förvånad och lite förvirrad när jag läser att ADSL klarar 12 Mbit/s upp, har dom skapat någon ny hybrid ADSL standard för Telia 30 ADSL?

Det är inte adsl, adsl klarar max 1Mbit upp om man ska vara helt korrekt sedan kom adsl 2, adsl 2+ och så vdsl och vdsl 2, Telia skiljer idag inte på vilken teknik som används i "Bredband 30" utan buntar ihop alla möjliga dsl tekniker där.
Det vanligaste är att man tekniskt sett har adsl2+ med annex m, men man har hursomhelst vdsl 2 om det är 10Mbit upplänk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Very-high-bit-rate_digital_subs...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Subscriber_Line

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte adsl, adsl klarar max 1Mbit upp om man ska vara helt korrekt sedan kom adsl 2, adsl 2+ och så vdsl och vdsl 2, Telia skiljer idag inte på vilken teknik som används i "Bredband 30" utan buntar ihop alla möjliga dsl tekniker där.
Det vanligaste är att man tekniskt sett har adsl2+ med annex m, men man har hursomhelst vdsl 2 om det är 10Mbit upplänk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Very-high-bit-rate_digital_subs...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Subscriber_Line

Tack! Nu är jag lite mindre förvirrad.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Allt är relativt. Från Telias sida är allt kanon men sen har vi skicket på koppartrådarna som nyttjas!

Kul att så många av er har trådar som är i bra skick för det har inte vi! Trådar som hängt sedan 60talet och varit orörda sedan Televerket blev Telia/Skanova och diverse andra firmor.

Här har det strulat sedan vi fick Adsl för ca 15 år sedan och det blir inte bättre, snarare tvärtom. Blir inte mer långrandig än så.

Så. Från Telias sida fungerar allt bra men om du har oflyt och har kass koppartråd där emellan och då sitter du på pottan. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Sitter på Telia 30 och har gjort i 3år. Har inte haft något problem och ligger på ca 32ner och 11upp

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte adsl, adsl klarar max 1Mbit upp om man ska vara helt korrekt sedan kom adsl 2, adsl 2+ och så vdsl och vdsl 2, Telia skiljer idag inte på vilken teknik som används i "Bredband 30" utan buntar ihop alla möjliga dsl tekniker där.
Det vanligaste är att man tekniskt sett har adsl2+ med annex m, men man har hursomhelst vdsl 2 om det är 10Mbit upplänk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Very-high-bit-rate_digital_subs...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Subscriber_Line

VDSL är ju också ADSL då de i.a.f i sverige är just assymetriska, så inte bara petigt att påpeka utan även felaktigt

ont: har telia 30/10 och det är stabilt som dr alban. Får 32 ner 11 upp ca. Hade problem ett tag med riktigt dålig uppkoppling och då skickade de ut en tekniker som klättrade i mina telefonstolpar och hittade ett entråds-avbrott sen var allt bra igen, klart en fördel när telia och teliasonera är både nätägare och ISP, blir lätt att de skyller på varandra annars vid strul

Permalänk

Har Telia 60, får 62Mbit ner 12Mbit upp vid bästa mätning på bredbandskollen.
Vet inte hur bra Overwatchs nedladdningsstapel är, men vid uppdateringar brukar det ligga 13-14MByte/sek.
Man börjar undra om det inte finns lite mer kraft att hämta i kopparn än man vill tala om...