John Carmack anklagas för teknikstöld – ska ha använts för att utveckla VR åt Oculus

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

I att han stjäl andras verk, får det att se ut som han gjort det, tar credit för det och tjänar massa pengar och på köpet får en massa fans som litar blint på hans ord.

Du har Ingen aning om vem Carmack är förutom det som står i den här artikeln eller hur...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av THB:

I att han stjäl andras verk, får det att se ut som han gjort det, tar credit för det och tjänar massa pengar och på köpet får en massa fans som litar blint på hans ord.

Så du baserar hela din syn på Carmack på en artikeln om ett företag som är ökänt inom spelindustrin för deras stämningsglada jurister? Tror du att Notch stal namnet Scrolls från The Elder Scrolls också?

Kolla lite vad Carmack har gjort genom åren och jämför det med hur Zenimax verkar. Ta sedan en funderare på vilken sida av det här stämningen som verkar mest trolig. Patenttrollet eller Open Source-förespråkaren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjrk:

Om det är fallet så är det inget snack om saken, då är det ju både sabotage och spionage.

Det är ett väldigt stort OM. Kan bli svårt att bevisa även om det skulle ha skett.

Skrivet av THB:

I att han stjäl andras verk, får det att se ut som han gjort det, tar credit för det och tjänar massa pengar och på köpet får en massa fans som litar blint på hans ord.

Jag är väldigt skeptisk till att du ens har en susning om själva situationen utan yttrar dig bara för att du har något emot Carmack.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

I att han stjäl andras verk, får det att se ut som han gjort det, tar credit för det och tjänar massa pengar och på köpet får en massa fans som litar blint på hans ord.

Det får mig att minnas kommentarerna om hur rik och känd den där gubben Paul Mccartney skulle bli när han lyckats göra en låt tillsammans med Rihanna och Kanye.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Zenimax ser sitt arbete användas hos andra som tjänar pengar på det (enligt dem själva alltså) och då vill de försvara sitt varumärke.

Yepp, precis som när de ville ha pengar av Mojang för namnet Scrolls. Med andra ord, de ser en chans att tillföra kapital till bolaget.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Det Zenimax hävdar kan ju inte helt sakna grund, isåfall skulle det hela bli väldigt löjligt när dom nu går till domstol, som nu Occulus verkar vilja göra.

Så någon slags sanning måste det ju finnas i anklagelserna, om dom nu inte är helt säkra på att detta ärende kommer göras upp utanför domstol.

Permalänk
Medlem

Jag tror John Carmack drog med sig "sunt förnuft" och zenimax stämde honom därefter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Det Zenimax hävdar kan ju inte helt sakna grund, isåfall skulle det hela bli väldigt löjligt när dom nu går till domstol, som nu Occulus verkar vilja göra.

Så någon slags sanning måste det ju finnas i anklagelserna, om dom nu inte är helt säkra på att detta ärende kommer göras upp utanför domstol.

Man säger alltid att "det saknar helt utan grund" innan rättegång annars erkänner man att man har gjort ett brott tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Man säger alltid att "det saknar helt utan grund" innan rättegång annars erkänner man att man har gjort ett brott tyvärr.

Jag tror att du har missuppfattat vad jag skrev.
I occulus fall så är det ju klart att dom nekar.

Det jag menar är att det Zenimax säger inte kan vara alltför långt ifrån sanningen, då det skulle vara rätt löjligt att gå till domstol utan några bevismatrial, för att ha en grund att stå på.

Permalänk

Carmack gjorde Quake, det betyder att han är gud, Bevis nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Jag tror att du har missuppfattat vad jag skrev.
I occulus fall så är det ju klart att dom nekar.

Det jag menar är att det Zenimax säger inte kan vara alltför långt ifrån sanningen, då det skulle vara rätt löjligt att gå till domstol utan några bevismatrial, för att ha en grund att stå på.

Förutsatt att dom inte är helt iskalla och utgår från att det "löser sig" innan det går till domstol.

Permalänk
Inaktiv

lol Zenimax... ja dom hotade mig också när jag gjorde gratisreklam för Fallout.

Deras advokat är ett ökänt svin, tvingar ned youtube videos m.m.