Överväger köpa kompisens gamla. Vad bör jag ge/är det värt?

Permalänk
Medlem

Överväger köpa kompisens gamla. Vad bör jag ge/är det värt?

*Jag har inte sett något om att frågor om begagnade datorer är otillåtna men om jag postat fel plats ber jag så mycket om ursäkt*

Min vän kommer av olika anledningar antagligen inte att kunna nyttja sin gamla burk under ett bra tag och ska därför antagligen göra sig av med den. Själv hade jag tänkt sätta ihop en ny dator under hösten men överväger nu att istället köpa hans. Det jag huvudsakligen kommer använda den för är gaming. Prestandamässigt kommer det naturligtvis inte vara det jag gått och sett fram emot men det skulle gå att spela det jag tänkt spela idag på en acceptabel nivå utifrån vad jag sett. Han har visat mig bl.a. the Witcher 3 och ESO. Visst att det nog kommer vara en del framtida spel jag är taggad på, som utkommer det närmsta året eller så, som inte kommer gå, men jag är beredd att skjuta upp mitt spelande av dessa titlar några år in i framtiden. Jag kommer ändå inte ha tid att spela allt jag vill spela de närmaste åren. Däremot är väl frågan om vi kan enas om en summa som är tillräckligt hög för att han ska känna att det är värt att skiljas från den utan att jag betalar ett överpris värdemässigt.

Datorn är ursprungligen ca. 10 år gammal men har genomgått stora förändringar sen dess. Endast chassit och eventuellt nätagget är samma. Den är rustad med ett GTX580kort och en I7 2700. Minnet är på 8gig och lagringen på 120 gig ssd och 250 gig hdd. Moderkortet mindes han inte modellen på men visste att det är PCI express 2.0. En rätt gammal men förhållandevis schysst skärm ingår och eventuellt tangentbord och mus. Jag förstår att det inte går att bestämma något exakt värde utan att veta de exakta modellerna men kanske kan någon lite kunnigare än jag rekommendera ett ungefärligt värde och råda mig huruvida affären är rimlig? Tack på förhand!

Edit: Tack för bra svar! Jag hade fel om nätagget, det var tydligen utbytt en gång och på typ 550/650 W men tänker att det inte förändrar värdefrågan nämnvärt. Eftersom redan flera gett mig ungefär samma svar när det kommer till pris känner jag mig lite klokare nu. Efter er feedback misstänker jag att varken han eller jag kommer tycka att det är värt men vi får se.

Permalänk
Medlem

Kompis pris med skärm och mus etc 3500kr Datorn är inte värd mer än 1500kr

Permalänk
Medlem

1000-1500 som kompis pris.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spicy_mama:

Kompis pris med skärm och mus etc 3500kr Datorn är inte värd mer än 1500kr

1500kr för datorn kan jag hålla med om, men 2000 kr för resten? Tangentbord och mus är ju saker som åldras ganska fort, så för dem skulle jag säga att värdet är nära noll om det inte är väldigt speciella grejer. Sedan kan man köpa begagnade refurbade skärmar för 500-1000kr och då är det bra grejer. Så jag säger 500kr för skärmen, dvs 2000kr totalt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En i7 2700 är fortfarande helt okej. Byter du sedan grafikkort i framtiden och sätter i mer ram så får du en bra speldator.
Men 1500kr som de andra nämnt är helt okej skulle säga att upp till 2000 är ok beror på hur bra kompisar ni är

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

10år gammal nätdel...köp ny direkt. Nej inte en från CX-serien.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

3000 för allt. Datorhårdvara åldras och förlorar värde snabbt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt den utan tagit smällen och köpt nytt och hoppas på att det blir billigare i längden.

Möss & tangentbord känns riktigt nasty att köpa begagnat..

Permalänk
Avstängd

en i7 2700 är nog mer 5-6år eller så och en ok cpu trots sin ålder som klarar alla spel
8gb minne duger även det till alla spel
gtx 580 är ett ok kort som är gamalt strömhungrigt gissningen är att dom inte åldras super bra och blir slitna lite snabbar än andra modeller så värdet är rätt lågt
nätaggg ssd och disk är antagligen rätt gamla och 120gb liten 250gb disken antagligen väldigt gammal

men är svårt att sätta pris men tar man del för del så cpu´n + mobbo + minne 800-1000kr
grafikkort nån hundring och ett grafikkort nytt för 1000-1200 kan prestera likvärdigt och dom beg är värd 600kr så ett 580 som är gammalt 300kr kanske

ssd 120gb är inte värd många kr då dom är billiga ny så beror på vad det är men ett par hundra där 250gb disk 50kr eller nått och datorn presterar hyfsat och klarar nog alla spel idag om man inte är rädd att sänka lite inställningar i vissa spel och grafikkortet som är klenaste delen så datorn är inte dålig men trots allt gammal och dator delar har oftast inte så lång livslängd så 1500-2000 är den nog värd kanske 2000 skulle jag säga med skärm tangentbord + mus för en komplett dator

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre suttit och letat på Sweclockers forum efter begagnade saker eller köpt nytt.

Vad har du för budget?

Om du har en budget på 2000kr så kanske du får köpa en sån dator men du kan ju lätt få tag i en hyfsad speldator begagnat här för några tusen extra. Beg. 980ti går ju för 3-3500 nu och ett beg. 970 går la för 1400-1700. Om du vill ha en mer framtidssäker dator så köper du så som jag tipsat dig om.

Permalänk
Medlem

1000-2000kr skulle jag säga som kompispris, skulle inte gå en krona över då som folk säger teknik föråldras väldigt snabbt och framförallt slits delarna.

Och tbord och mus skulle jag säga slits ut hyffsat snabbt, skulle inte ens klara av att köra på ett begagnat tbord/mus, bara tanken på vad den människan kan ha haft för sig om du fattar vad jag menar

Finns ju risk att nätdelen kan ge upp efter 10års användning, jag hade inte velat ta risken iaf.

Och som andra säger här, SSDs har sjunkit som bara den i pris så en 120gb SSD säger absolut ingenting, nu vet jag inte hur modern heller SSDn är, men dom första som kom ut hade BSOD problem som tusan och var ostabila och hade ostabila controllers/firmwire.

Jag skulle till och med säga att en likvärdig dator idag inte går på många tusenlappar extra

Vill du veta mer detaljer om datorn så be han ladda ner detta program och länka vad han har mer exakt för moderkort/ram/grafikkort

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Med detta ser du även vad för SSD/HDD han har

https://www.piriform.com/speccy

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Digital fyndjägare

@PTG42: Om du köper den för (runt 2000:-) så börja med att köpa ny PSU och bra kylare till CPU'n (runt 1500:- nytt), klocka upp den mellan 4.5-5.0, sedan så har du lite annat du kan byta i efterhand. CPU'n är en mycket bra CPU som klarar alla nya spel galant.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Tack för snabba och insiktsfulla svar allesammans! Jag tog fel om nätagget, det var uppgraderat en gång men det förändrar nog inte värdet nämnvärt tänker jag.

Om jag istället köper alla komponenter nya lägger jag nog ca 10k. Men skulle kanske vilja lägga de pengarna på resor istället (då jag har många vänner som pluggar/jobbar utomlands just i år och det vore kul att hälsa på så många som möjligt). Därför och på grund av att det är en granne så det vore väldigt simpelt så överväger jag att köpa hans och sedan bygga en egen ny om 2 år eller så.

Baserat på de siffror ni rekommenderat, och att flera kommenterat att jag nog hellre skulle kolla på annat begagnat eller köpa nytt, gissar jag att vi inte kommer gå igenom med affären men nu känner jag att jag vet vad jag är okej med att lägga i alla fall. Som sagt, tack för svar allesammans!