Överväger köpa kompisens gamla. Vad bör jag ge/är det värt?
*Jag har inte sett något om att frågor om begagnade datorer är otillåtna men om jag postat fel plats ber jag så mycket om ursäkt*
Min vän kommer av olika anledningar antagligen inte att kunna nyttja sin gamla burk under ett bra tag och ska därför antagligen göra sig av med den. Själv hade jag tänkt sätta ihop en ny dator under hösten men överväger nu att istället köpa hans. Det jag huvudsakligen kommer använda den för är gaming. Prestandamässigt kommer det naturligtvis inte vara det jag gått och sett fram emot men det skulle gå att spela det jag tänkt spela idag på en acceptabel nivå utifrån vad jag sett. Han har visat mig bl.a. the Witcher 3 och ESO. Visst att det nog kommer vara en del framtida spel jag är taggad på, som utkommer det närmsta året eller så, som inte kommer gå, men jag är beredd att skjuta upp mitt spelande av dessa titlar några år in i framtiden. Jag kommer ändå inte ha tid att spela allt jag vill spela de närmaste åren. Däremot är väl frågan om vi kan enas om en summa som är tillräckligt hög för att han ska känna att det är värt att skiljas från den utan att jag betalar ett överpris värdemässigt.
Datorn är ursprungligen ca. 10 år gammal men har genomgått stora förändringar sen dess. Endast chassit och eventuellt nätagget är samma. Den är rustad med ett GTX580kort och en I7 2700. Minnet är på 8gig och lagringen på 120 gig ssd och 250 gig hdd. Moderkortet mindes han inte modellen på men visste att det är PCI express 2.0. En rätt gammal men förhållandevis schysst skärm ingår och eventuellt tangentbord och mus. Jag förstår att det inte går att bestämma något exakt värde utan att veta de exakta modellerna men kanske kan någon lite kunnigare än jag rekommendera ett ungefärligt värde och råda mig huruvida affären är rimlig? Tack på förhand!
Edit: Tack för bra svar! Jag hade fel om nätagget, det var tydligen utbytt en gång och på typ 550/650 W men tänker att det inte förändrar värdefrågan nämnvärt. Eftersom redan flera gett mig ungefär samma svar när det kommer till pris känner jag mig lite klokare nu. Efter er feedback misstänker jag att varken han eller jag kommer tycka att det är värt men vi får se.