Hjälp med att kombinera VoIP med vanlig router

Permalänk
Medlem

Hjälp med att kombinera VoIP med vanlig router

Tjenare!
I veckan gick mitt Telia Smart Technicolor router/modem sönder för tredje gången på något år. Eftersom fiber ändå ska dras till huset om några månader tänker jag att det är på tiden att uppdatera från dagens setup. I dagsläget går ADSL linan från telejacket till Telia Smart modemet som är bryggat och kopplad till en Airport Extreme( pre-2013) som agerar router och switch. Nu går telefonlinan(DECT?) direkt in i Telia Smart modemet, vilket då inte används som router.

Så till min fråga, hur använder jag VoIP med en "vanlig router"(typ ubiquiti amplifi)? Kan tänka mig att byta till Bahnhof så fort fibern kommer, fungerar det likadant som med telia? Ska man koppla in en sådan här i ett av ethernet-portarna? Passar även på att fråga vilka routrar som är bäst i 2500-3000 kr segmentet.

Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem

Smarten har även en telefoniadapter inbyggt, ip telefon är inte dect så beroende på vilken operatör du väljer behöver du skaffa en sip adapter eller så ingår det nått, det går även att köra i mjukvara på olika sätt, det finns tex sip appar till mobilen men operatörerna brukar inte vara så hjälpsamma med hur du ska konfigurera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Angreppsätt 2 st.
1 att ha en telefon som klarar det finns ett antal olika modeller att välja.
2 Eller ATA med router är en analog telefon adapter som kombinerar hög kvalitet, funktionsrik voice over IP (VoIP)

2 exempel
Gigaset 530ip
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2691719

Cisco Small Business SPA122 VPN
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1047133

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Smarten har även en telefoniadapter inbyggt, ip telefon är inte dect så beroende på vilken operatör du väljer behöver du skaffa en sip adapter eller så ingår det nått, det går även att köra i mjukvara på olika sätt, det finns tex sip appar till mobilen men operatörerna brukar inte vara så hjälpsamma med hur du ska konfigurera det.

Hmm, använder telia och bahnhof olika tekniker? Med tanka på att jag har adsl nu och fiber om några månader. Tack du!

Skrivet av HåkaN Teknik:

Angreppsätt 2 st.
1 att ha en telefon som klarar det finns ett antal olika modeller att välja.
2 Eller ATA med router är en analog telefon adapter som kombinerar hög kvalitet, funktionsrik voice over IP (VoIP)

2 exempel
Gigaset 530ip
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2691719

Cisco Small Business SPA122 VPN
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1047133

Om jag skulle välja cisco lådan, kan den visa nummerpresentation och sånt? Och då kopplas den med en lan port från routern? Har nog bestämt mig för att investera i en EdgeRouter Lite, skulle det funka tror du? Det är väl en möjlighet att ha som i dagsläget en bryggad smart kopplat direkt i väggen, men jag är rädd för att det medför en flaskhals/svag länk. Tack så länge!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zed':

Hmm, använder telia och bahnhof olika tekniker? Med tanka på att jag har adsl nu och fiber om några månader. Tack du!

Om jag skulle välja cisco lådan, kan den visa nummerpresentation och sånt? Och då kopplas den med en lan port från routern? Har nog bestämt mig för att investera i en EdgeRouter Lite, skulle det funka tror du? Det är väl en möjlighet att ha som i dagsläget en bryggad smart kopplat direkt i väggen, men jag är rädd för att det medför en flaskhals/svag länk. Tack så länge!

Tekniken är likartad men de har olika typ av fysisk utrustning, Telia har ju allt baserat kring sin smart men Bahnhof har ju ingen liknade hårdvarulösning med en "universalapparat" om skickas ut till alla på det sätt Telia gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.