hämta paket åt sambon utan hennes leg

Permalänk

hämta paket åt sambon utan hennes leg

Sambon har tillfälligt flyttat ner till göteborg för att plugga/ta körkort i några månader.
Problemet är att hon har fått paket som ska hämtas ut från posten och har inte möjliglighet att hämta ut det själv.
Tanken var då att jag skulle hämta ut det och sen ta med mig det när jag åker ner dit om två veckor, problemet är då att jag inte har hennes leg/pass.

frågan är då, finns det något sätt att få ut det ändå? kan hon vara med i telefon (läs facetime/skype/video samtal) och visa upp pass via den vägen? eller är det helt kört? kan man vidarebefodra paketet ner till henne i gbg?

tacksam för svar. mvh

Permalänk
Medlem

Du kan inte hämta det utan hennes påskrift samt hennes legg.
Vad gäller visa upp leg via ex skype kanske kan funka, ring eller gå till utlämningsstället och fråga.

Visa signatur

.

Permalänk
Testpilot

Inget leg+underskrift, inget paket

Så det finns 3 saker ni kan göra:
1. Hon skickar sitt ID till dig.
2. Hon får vänta tills paketet skickas tillbaka och sedan be företaget som skickade det att skicka till hennes nya adress.
3. Ringa ombudet/posten och be dem att skicka dit där hon bor mot fraktkostnad.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Moderator
Moderator

Det enklaste torde vara att hon får paketet skickat till ett lokalt ombud istället.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Hemma har vi löst ut paket med scannat körkort plus underskrift där det även står att personen ger vederbörande fullmakt att hämta ut det speciella paketet. Hur rätt det är för postkontoret att hämta ut paketet vet jag inte. Nu kände i.o.f.s stället till de personerna som hämtade ut och hur anhörig de var till personen.

*edit*

Posten har t.o.m. en fullmaktsblankett:
http://www.postnord.se/sv/privat/ta-emot/hamta-brev-och-paket...
Vilket tar upp till en vecka, nå du kan fråga om det jag har gjort även fungerar i ditt postkontor.

Permalänk

förlåt för dålig respons och tack för alla svar! Det löste sig med skype och en väldigt skeptisk dam vid utlämningsstället hos ica! Tur att tanten kan tala för sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiggeVonKnorr:

förlåt för dålig respons och tack för alla svar! Det löste sig med skype och en väldigt skeptisk dam vid utlämningsstället hos ica! Tur att tanten kan tala för sig!

Skönt att det löste sig!
Men hur gjorde dom med att scanna leget? Funkade det att göra via Skype eller hur gick det till?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Scanna gör de ju bara för att slippa skriva manuellt nya körkort har inte ens streckkoden utan en qr-kod som inte mitt utlämningsställe kan skanna men det går bra för dem att läsa ut det som behövs på kortet.

Permalänk
Medlem

@Masonite . Scanna legget gör de bara för att slippa skriva personnumret. Bara en streckkod alltså. De skannar inga säkerhetsdetaljer o de lagrar inget eller liknande. Bara hederlig okulärbesiktning sker. Av personer som ändå inte har en susning om hur en giltig legetimation ska se ut (tänker på alla utländska varianter)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Skönt att det löste sig!
Men hur gjorde dom med att scanna leget? Funkade det att göra via Skype eller hur gick det till?

Ingen scanning, skrev nog bara in person nr har själv inget körkort utan ett leg från Swedbank som dom aldrig scannat tex.

Tanten i kassan var inte riktigt imponerad över lösningen, utan muttrade fram att man minsann ska ha ett giltigt leg med sig egentligen. Men bara glad att det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiggeVonKnorr:

Ingen scanning, skrev nog bara in person nr har själv inget körkort utan ett leg från Swedbank som dom aldrig scannat tex.

Tanten i kassan var inte riktigt imponerad över lösningen, utan muttrade fram att man minsann ska ha ett giltigt leg med sig egentligen. Men bara glad att det löste sig

Ahaaaaaaa! Så dom scannar alltså bara för att det är smidigare. Då förstår jag

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |