Någon som orkar hjälpa mig med inställningar?

Permalänk
Medlem

Någon som orkar hjälpa mig med inställningar?

Köpte ny dator för ett tag sen, som synes i signaturen.
Om någon skulle kunna hjälpa mig med lite inställningar vore jag mycket tacksam

Hur jag ska köra minnena för bäst prestanda? Jag har inte tänkt överklocka processorn.

Någon annan funktion i bios värd att nämnas vad gäller prestanda?

//Emil

Visa signatur

- His foundation is in the holy mountains. Jah loveth the gates of Zion more then all the dwellings of Jacob -

Permalänk
Medlem

Kör med så låg multi som möjligt, och kör sedan därefter med högsta möjliga fsb syncad. SJälva minnena kan du köra i 2-2-2-5.

Permalänk
Medlem

En 2200+ går i 1800(33)Mhz om jag inte misstar mig. Testa med att köra FSB'n i 200 och Multi'n i 9.
Du kan börja med multipel 9 och köra FSB'n på 166. Sen stega uppåt. Mitt Epox kan krångla lite om man kör igång den på 200 FSB direkt. Du behöver inte boota till opperativsystemet, bara "Save and exit" och gå in i bios igen.
Jag brukar köra 166 -> 175 -> 180 -> 200. Nånting sånt.

Dom där minnena borde klara över 200 FSB men du kan ju börja med det.
Och som Arel sade, 2-2-2-5 som timings.

Lycka till när du testar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hula
En 2200+ går i 1800(33)Mhz om jag inte misstar mig. Testa med att köra FSB'n i 200 och Multi'n i 9.
Du kan börja med multipel 9 och köra FSB'n på 166. Sen stega uppåt. Mitt Epox kan krångla lite om man kör igång den på 200 FSB direkt. Du behöver inte boota till opperativsystemet, bara "Save and exit" och gå in i bios igen.
Jag brukar köra 166 -> 175 -> 180 -> 200. Nånting sånt.

Dom där minnena borde klara över 200 FSB men du kan ju börja med det.
Och som Arel sade, 2-2-2-5 som timings.

Lycka till när du testar

Öh han ville inte klocka processorn han frågade efter inställningar

testa med lite lägre minnes inställningar det gör en del
samt tweaka Windows oxå tex lås växlings filen (swap)

sök på nätet tweak windows osv
samt sök på forumet

Permalänk
Medlem

Men är det att klocka eller "optimera" när man höjer FSB men sänker multiplier, jag menar, datorns Mhz har ju inte ändrats utan bara datorns interna hastighet... självklart ska du ju använda dig av Dualddr funktionen, vet inte om det sköts automatiskt eller om du måste ställa inte det själv... sen ang timings på minnet så är det ju att ändra från vad minnena är specifierade att gå i, kanske inte något han vill göra heller... Men om du inte ska klocka så kan jag rekommendera att du sänker vcore lite istället, du får då en processor som inte utvecklar lika mycket värme, alltså går svalare...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen.

Men ska jag köra minnet i samma hastighet som processorn?
Nu kör jag 133mhz fsb och minnena i 200mhz. Det visar lite bättre resultat i sandra, inte många mb dock.

Det där med dualddr har jag ingen aning om, har hört att det inte spelar någon roll hur man sätter minnena? Den kör dual ändå, eller?

Edit: Provade att ändra fsb och minne till 166mhz och gick från 1938mb/s till 2450mb/s i minnesbenchmarken i sandra

Tack för det

Visa signatur

- His foundation is in the holy mountains. Jah loveth the gates of Zion more then all the dwellings of Jacob -

Permalänk
Medlem

www.ntfs.org <- windowstweakguider

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD