Windows 10 extremt långsamt på Macbook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Windows 10 extremt långsamt på Macbook Pro 2015

Hej! Har ni någon aning om varför min hårddisk är extremt långsam när jag kör Windows 10 på min Macbook?

I OSX går allting bra och ligger på cirka 700 write MB/s och 1250 MB/s i read.

I windows ligger jag på cirka 1-10 MB/s när jag vill kopiera en mapp på 1 gb och tar cirka 3-4 minuter. Något som borde ta 10 sekunder.

Jag kör windows 10 home ej aktiverat i Bootcamp-läge, alltså inte i en virtuell maskin, ska bara användas för några enkla saker.

Permalänk
Rekordmedlem

Att läsa och skriva till samma enhet sänker farten ganska mycket eller har du flera ssder ?
Du skriver också mapp på 1Gbyte, men hur många filer handlar det om och hur full/trimmad är ssdn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Det är till och från samma hårddisk, Macbookens ssd. Det är 256gb varianten som inte ens är halvfull, datorn är bara 2 veckor gammal.

Men det verkar konstigt nog bara vara vid filkopiering, när jag kör PC Benchmark inuti Windows så kommer jag upp i 1096 MB/s write och 1200 MB/s i read. Allt anant verkar också gå fort. T.ex att bygga kodbygge i webpack eller boota datorn / starta program.

Mappen innehåller 44000 filer och 10000 mappar och är exakt 1.37 gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phlfztdt:

@mrqaffe:

Det är till och från samma hårddisk, Macbookens ssd. Det är 256gb varianten som inte ens är halvfull, datorn är bara 2 veckor gammal.

Men det verkar konstigt nog bara vara vid filkopiering, när jag kör PC Benchmark inuti Windows så kommer jag upp i 1096 MB/s write och 1200 MB/s i read. Allt anant verkar också gå fort. T.ex att bygga kodbygge i webpack eller boota datorn / starta program.

Mappen innehåller 44000 filer och 10000 mappar och är exakt 1.37 gb

Farten sjunker avsevärt när det handlar om många småfiler men din fart är ju däremot "mekdisk", hade det varit på en pc med en trimmad halvfull ssd hade jag sagt att det var långsamt men jag vet inte hur diskprestandan vid win på mac blir.
Tycker spontant att det verkar vara för lite dålig fart om ssdn har kört trim så den inte stryps av att behöva ta hand om skräp. kan du tvinga fram en trim och prova efter det ?
Hur hanterar du filerna, alltså vilket filsystem har du på lagringen, kör du en ntfs partition eller ska det konverteras eller hanteras på nått annat sätt som kan strypa farten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag har nu satt TRIM och filsystemet är NTFS. Ska testa med större filer istället för en mapp med småfiler. Tycker det hur som helst är väldigt långsamt och konstigt att det just bara är filkopiering som går långsamt.

Permalänk
Medlem

Hmmm, löste det genom att starta om datorn, nu kopierar jag en fil på 1.5 gb under sekunden