Sony presenterar Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Besviken, utan UHD BD-spelare är den inte längre speciellt intressant för min del.

Visserligen kul med HDR då detta verkar ignoreras totalt av alla parter på PC-sidan, men ändå tveksam till att den skulle vara bättre att spela på istället för hyfsad PC vad gäller grafik och framerate.

Permalänk
Medlem

För priset helt ok, mycket mer prisvärt än PS4 iaf. All utveckling är bra, tätare uppdateringar innebär mer push för grafik inom konsol vilket gynnar PC också. All good

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

För priset helt ok, mycket mer prisvärt än PS4 iaf. All utveckling är bra, tätare uppdateringar innebär mer push för grafik inom konsol vilket gynnar PC också. All good

Är det inte detta som är grejen med konsol? Att man vill ha mycket för lite pengar och slippa uppgradera jämt?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Den ser klen ut. 4K?

Klart den är klen, det är en konsol vi talar om. Försöker hitta anledningar att skaffa konsol igen, men icke!
Senast jag hade konsol var när första playstation kom, sedan dess har det känts väldigt svalt och ointressant tack vare sketadålig prestanda som kväver PC-scenen för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Är det inte detta som är grejen med konsol? Att man vill ha mycket för lite pengar och slippa uppgradera jämt?

i och med att spelen kommer att kunna spelas på båda (utöver VR) så ser jag inget problem här, bara positivt driv till spelmarknaden för de som spelar på PC. 360 och ps3 segade ned allt då det mesta utveckaldes till svaga konsoler, detta är en bra utveckling.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Ser ju lika bra ut som ME2, och de där är då inte 4k, väldigt tydligt att de är upscaled till 4k, men inte native.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför inkluderar man inte en UHD spelare? Sony brukar alltid annars vara snabba med att stödja senaste mediaformaten med sina konsoler.

Enligt en tråd på Neogaf så har Sony sparat $15 genom att inte inkludera en UHD-spelare.

Personligen tycker jag det är lite konstigt att de trycker på att den klarar av att driva 4K för spel samtidigt som de inte lägger in en UHD-spelare, nu när det börjar släppas en del UHD Blu-ray filmer.

Skrivet av Maysay:

Den ser klen ut. 4K?

Uppskalat förstås, precis som de flesta 1080p spel var på förra generationen.

Permalänk
Medlem

Billigt för vad? Prestanda? 1TB är för lite. Det är knappt så att ett Titan X Pascal orkar driva runt spelen i 4k 60 fps! Mmm går säkert att tycka och skriva runt det problemet. Ingen UHD Blu-Ray spelare? Jag kör Netflix med 4k idag och har kört det i snart 2 år, ganska trött på utbudet där. Ja det blir billigt för jag kommer inte köpa "Pro" vilket för övrigt är en rent löjeväckande namnsättning. Känar man pengar på att spela Playstation nu eller? Vadå Pro, de efterapar ju bara Apple, skillnaden är ju dock att det finns proffesionella appar till iPad Pro. Sony <-> Fony

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gemmy:

Det är knappt så att ett Titan X Pascal orkar driva runt spelen i 4k 60 fps!

Sony har lagt upp en kort spelsekvens från Horizon Dawn på Youtube i 4K. Antingen så utför de magi, eller så är det en illusion. Trot om du vill.

Horizon Dawn PS4 Pro (går att välja upp till 4K rendrering). Jag som har 1440 kan i alla fall säga att den ser extremt skarp ut, inte uppskalat som jag kunde se. Men samtidigt har jag den där bilden från Memento i huvudet "don't believe his lies".

Edit:
Gamersyde har nu lagt upp samma trailer i direct feed för nerladdning. För de som vill se trailern i högsta kvalite rekommenderar jag den. Stats på filen nedanför.
http://www.gamersyde.com/news_psm_horizon_ps4_pro_screens_vid...

Horizon: Zero Dawn PS4 Pro Demo Codec:H.264 Length:3 minutes 26 seconds Format:3840 x 2160 (22893 bitrate) FPS: 59.94 fps Size: 575.65 MB

Gamersyde har också demofilmen med blandade spel som kommer utnyttja kapaciteten i PS4 Pro.
PS4 Pro Games Sizzle Trailer
http://www.gamersyde.com/news_psm_ps4_pro_games_sizzle_traile...

Permalänk
Medlem

@Buio: Eller så förstår de att de flesta spelskaparna kommer göra spelen i 1080p med extra effekter istället för 4K. Men de kan sälja den som 4K pga att den klarar det, men allt nergraderat eller något. Jag har inte en 4K monitor dock. Filmen hade ganska låg bitrate också. Tycker att t.ex Youtube borde satsa på bitrate/codec lyft istället för 4K Men de kör 4K pga att det går bättre att sälja.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Det ironiska är att en del konsolspelare nu är lyriska över 4K efter att ha sagt att upplösning inte är viktigt tidigare.

Här är PS4 4K demo från Mass Effect Andromeda

Permalänk
Skrivet av Buio:

Format:3840 x 2160 (22893 bitrate)
FPS: 59.94 fps

Är inte 22Mbps lite lågt får 60FPS på UHD?
Lite fel att jämföra lossless mot lossy men spelar jag in med FRAPS blir de runt 600-800Mbps beroende på mängd färg.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Varför kan vi inte få en så kraftfull PC-APU? :>

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en inbyteskampanj där man kan lämna in sin gamla ps4 och lägga en 2000:-i mellanskillnad...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Oh, PS4 Slim gäller nyheten avseende 801.11ac även denna?

Förmodar att det även är en krympt litografi inblandad, så för väntar mig att strömförbrukning och värmeutveckling är lägre till denna än till PS4:an.

Inväntar med spänning analyser från olika hårdvarusajter!

Edit: Hittade information jag efterfrågar ovan.

Det där räcker för att jag ska motivera ett byte från befintlig PS4 till denna, vill däremot ha lite akustiska tester på ljudnivån vid belastning innan ett beslut tas.

Permalänk
Inaktiv

Ganska tunn presentation som bitvis var rätt pinsam. Activisions påstående om "trademark 60 FPS gameplay", namnvalet "Pro" och att PS4 gått förbi vad 1080p skulle klara var lite väl. Samt att Sony försökte hamra in att de var först med UHD och HDR när Microsoft redan gjort och visat upp allt tidigare med Xbox One S.

Personligen tvivlar jag på att ens denna PS4-modell kommer nå upp till den prestanda som behövs för att driva spel vettigt i UHD. Väldigt låg FPS eller PS2-klass på grafiken? Jag tvivlar på att det lär gå för Scorpio med och då är det ändå en betydligt kraftfullare konsoll också.

Jag hade gärna sett mer nya spel presenteras, det mesta som visades var gamla titlar eller sådant som redan lanserats. Mass Effect Andromeda-klippet var dock trevligt även om det inte sa så speciellt mycket om själva spelet.

Sedan är det verkligen underligt att Sony snålar in på UHD-BD läsare när de själva var med och tog fram Bluray formatet. För bästa kvalitet så lär det vara film och tvserier på UHD-BD som gäller då kvaliteten på de strömmade tjänsterna är sämre.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Hoppas någon är villig att byta sin PS4 pro mot ett vanligt PS4 och låt säga 1000:- i mellanskillnad? O:)

En inbyteskampanj behövs. Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att byta in mitt mot denna modell för 1000kr i mellanskillnad.

Skrivet av Vangen:

Det lär stressa upp Microsoft med sin Project Scorpio.

Cirka 365 dagar tills vi får se Xbox One Pro? från lanseringen av Playstation 4 Pro.

Scorpio är brutalt mycket kraftfullare även än PS4 Pro så Microsoft är nog inte speciellt oroade, även om lanseringen ligger lite väl långt bort. Om de vill så har de ju alltid möjlighet att visa hur mycket kraftfullare deras lösning faktiskt är.

Inget som utesluter att Sony släpper en Pro 2 lagom till Scorpio-lanseringen förstås.

Eurogamers Digital Foundry tar upp jämförelser mot Scorpio i deras artikel: http://www.eurogamer.net/articles/2016-09-06-ps4-neo-pro-game...

Permalänk
Medlem

Inte farligt dyr alls. Misstänker att PS4Pro kommer boosta försäljningen av 4K TV nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Är verkligen bitraten på till exempel Netflix så dålig i UHD då?
För det är ju just det som är argumentet från Sonys sida att ta bort den antar jag.

Har inte provat det själv så är därför jag undrar

Även om netflix ser fantastiskt ut i Uhd så har vissa serier bättre kvalitet på 1080 blu ray. Däremot nya säsongen av Dare devil i hdr är fantastisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Inte farligt dyr alls. Misstänker att PS4Pro kommer boosta försäljningen av 4K TV nu

Det kommer den säkert göra, lite grann åtminstone. Men då är helt plötsligt inte konsolspelande så billigt längre vilket många gillat tidigare. Men frågan är hur många som kommer tro att dom spelar i 4k även om tvn inte ens har stöd för hälften.

Jag ser framemot att se vilka spel som kommer lira i 4k och samtidigt ha en framerate som är spelbar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gemmy:

Billigt för vad? Prestanda? 1TB är för lite. Det är knappt så att ett Titan X Pascal orkar driva runt spelen i 4k 60 fps! Mmm går säkert att tycka och skriva runt det problemet. Ingen UHD Blu-Ray spelare? Jag kör Netflix med 4k idag och har kört det i snart 2 år, ganska trött på utbudet där. Ja det blir billigt för jag kommer inte köpa "Pro" vilket för övrigt är en rent löjeväckande namnsättning. Känar man pengar på att spela Playstation nu eller? Vadå Pro, de efterapar ju bara Apple, skillnaden är ju dock att det finns proffesionella appar till iPad Pro. Sony <-> Fony

Tur att jag inte var den enda som reagerat på denna, hur Fan kan man döpa en spelkonsol till PRO? Kan man arbeta på den eller?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut men måste fixa en 4k skärm innan dess

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Inaktiv

Är det ens värt att köpa en PS4 Pro över den slimmade om man inte har en 4K-TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Är det ens värt att köpa en PS4 Pro över den slimmade om man inte har en 4K-TV?

Vore väl för detta:

Citat:

Till den nya spelkonsolen hör verktyg för utvecklare för att utnyttja den högre beräkningskapaciteten, vilket gör att tidigare släppta spel ska kunna uppdateras för bättre bildkvalitet och högre bildfrekvens (FPS).

och att kommande spel kanske kommer i högre och stabilare fps.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sony gör ett litet skutt

Sony går från 1080p i PS4 till nästan 4K i PS Pro. Microsoft går från nästan 1080p i Xbox One till riktig 4K i Scorpio. Är det inte bättre att vänta till Scorpio? Dessutom får ju Xbox snart Windows apparna. Det blir några tusen appar jämfört med... Ja vad har Sonyn... 20 appar?

Ja om inte jag har missat något så känns Xbox Scorpio eller Power PC som de givna alternativen under 2017 just nu...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Vore väl för detta:
och att kommande spel kanske kommer i högre och stabilare fps.

Låter inte tokigt. Men de lär ju begränsa det till 30 FPS i Multiplayer i de gamla och nya spelen oavsett, annars blir det väl obalanserat gentemot dem som har den äldre konsolen?

Permalänk
Inaktiv

Inget stöd för UHD B-R? Haha, vilket skämt!

Permalänk
Inaktiv

Hade ju varit fantastiskt om man fick välja mellan upplösning och framerate. Hade valt 1080p 60fps före 4k 30fps alla dagar i veckan. Det är inte upplösningen som är problemet med dagens konsoler, det är frameraten.

Permalänk
Medlem

Kul att se att alla console fanboys tror att den kommer klara 4K native i 60fps ! precis som Xbox One Scorpio, kommer aldrig hända. Nuvarande konsoller klarar inte 1080p 60fps, och nu skall dessa alltså klara av att pumpa ut 4K ?! i 60 fps, dream on

Uppskalat som många säger aldrig native.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Hade ju varit fantastiskt om man fick välja mellan upplösning och framerate. Hade valt 1080p 60fps före 4k 30fps alla dagar i veckan. Det är inte upplösningen som är problemet med dagens konsoler, det är frameraten.

Jag håller med. Jag funderar på att köpa en PRO, har velat ha en Ps4 länge men aldrig slagit till. En anledning har varit den bristande prestandan i många spel.
Sen vill jag helst ha den i vitt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Låter inte tokigt. Men de lär ju begränsa det till 30 FPS i Multiplayer i de gamla och nya spelen oavsett, annars blir det väl obalanserat gentemot dem som har den äldre konsolen?

ja precis de sa under presentationen att det kommer att vara samma 30fps i multiplayer för att de inte vill ge PS4 Pro players någon fördel. Jasså? jag trode 30fps var det enda man behövde eller? moahhaah

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200