Datorn startar inte alls, behöver hjälp med felsökning.

Permalänk

Datorn startar inte alls, behöver hjälp med felsökning.

Hejsan!

Har stött på ett märkligt problem med min dator, när jag kom hem och skulle starta datorn för snart en vecka sedan så startade den inte alls..inte ens ett försök till att starta upp.

Jag misstänkte direkt att det var mitt nätagg (corsair cx500) som hade lagt av, men efter att ha köpt ett likadant och prövat så kom jag fram till att felet måste ligga någon annanstans. Det luktar inte bränt när jag försöker starta den.

Datorn är köpt i nov 2014 och har funkat perfekt, alltid haft bra temp. samt att jag blåser ur den med tryckluft då och då.

Har öppnat och kollat processorn och den ser fin ut, kontrolletat sladdar och minnen efter glapp osv. När jag trycker på startknappen så hör man att agget försöker starta upp systemet men inget händer.

Moderkortet som är ett asus z87-k ser man ingen synlig skada på, det lyser en grön lampa när strömmen är på och den förser mitt grafikkort (gtx660) med ström där det också lyser en liten diod. (Röd när inte strömmen är kopplad till grafikkort)

Har prövat att starta systemet utan komponenter som inte behövs men ingen skillnad. Har inte satt in något nytt sedan nov 2014 då jag satte in en HDD.

Skriv om ni behöver mer info om speccs etc.

Permalänk
Medlem

Kanske låter konstigt, men testa koppla ur interna USB kabeln.

Permalänk
Skrivet av Poptart:

Kanske låter konstigt, men testa koppla ur interna USB kabeln.

Bra idé! Prövade men funkade tyvärr inte.

Kan nämna att jag knappt haft något problem med datorn alls, Inga bluescreens ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bombastium: Iom att den inte ger någon respons alls när du försöker starta. Kan själva knappen ha ballat ur? Testat jumpa igång den?

Permalänk

Jumpa har jag läst att man ska pröva. Men har svårt att nå där framme, plus att kablarna är limmade. Så kanske får gräva vidare där. Ändrade så att jag startade datorn med "omstart" ist men inget då heller.

När jag trycker på knappen och lyssnar på nätagget så hör jag att de har kontakt.

Börjar misstänka att det är något med moderkortet men den har ström och jag ser inget synligt. Så vet inte hur jag ska gå vidare där.

Permalänk
Medlem

Du jumpar ju på moderkortet, så du måste inte nå fram till kablarna på chassiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

@Bombastium: Iom att den inte ger någon respons alls när du försöker starta. Kan själva knappen ha ballat ur? Testat jumpa igång den?

Skruvmejsel är lättare att använda för att röra metallpiggarna på moderkortet för att starta datorn.

Permalänk
Medlem

Har du skarvsladd till strömmen till t.ex. HDD? En gammal hederlig molex kanske? Klassiskt att det blir kortis/jordfel i dessa skarvar. Så om du har en, testa att dra ur den o se datorn startar.

Det första som händer när PSU drar igång är att den känner om det är kortis på någon utgång, om så, så stänger den av. Steg 2 är att den kollar Power good från moderkortet, dvs om allt är bra på moderkortet

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bombastium:

Bra idé! Prövade men funkade tyvärr inte.

Kan nämna att jag knappt haft något problem med datorn alls, Inga bluescreens ingenting.

Då får du fortsätta att ta bort grejer och kablar som inte behövs just nu. Tex mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, ALLA kablar till DVD/diskar, chassi fläktar, fläktkontroller, ALLA kablar som går från chassit till moderkortet mm. Dom och porten de kopplats till är ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild, frysningar mm.

Du behöver bara 4 delar så länge datorn är död (fläktar inte snurrar normalt). Du lär se/höra om den startar.

Moderkort
Processor+Kylare
1 minne
nätagg

Permalänk
Skrivet av Poptart:

Du jumpar ju på moderkortet, så du måste inte nå fram till kablarna på chassiet.

Försökte nu med en mejsel och då hände det dessvärre inget alls, hmmm.

Permalänk

Försökte nu att starta datorn så rent som du skrev och inget svar då heller.
Prövade olika elutag mm.

Ang. Kortslutning bland kablarna så testade jag de nya nätaggregatet med enbart el i noderkort och processor men inget då heller.

Permalänk
Medlem

Ta 1 minne och testa den i alla platserna. Test nästa minne på samma sätt ifall felet är nått minne eller platsen minnet satt på.

Nollställ bios (CMOS).
Så som det står moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att ta bort strömkabeln och ta det lugnt så den hinner bli nollställd. Ibland måste nått mer tas bort innan nollställningen fixar fel så vet du inte orsaken så testar du att ta bort allt som inte behövs först.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Ta 1 minne och testa den i alla platserna. Test nästa minne på samma sätt ifall felet är nått minne eller platsen minnet satt på.

Nollställ bios (CMOS).
Så som det står moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att ta bort strömkabeln och ta det lugnt så den hinner bli nollställd. Ibland måste nått mer tas bort innan nollställningen fixar fel så vet du inte orsaken så testar du att ta bort allt som inte behövs först.

Testade allt utan framgång. Den försöker starta men inget händer... Känns som det är moderkort men svår att sätta fingret på exakt vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bombastium:

Testade allt utan framgång. Den försöker starta men inget händer... Känns som det är moderkort men svår att sätta fingret på exakt vad.

Ja det är typ den och processorn som kvar om allt annat tagit bort, testats eller ersatts av delar du vet funkar (nytt nätagg). Trasigt moderkort bruka vara mycket troligt om man inte överklockat sönder processorn eller klantat sig på nått sätt.

När man kommit så här långt kan man lika gärna testa att ta isär/ut allt. Processorn också. Passa på att kolla att portar, kontakter, hållare osv ser ok ut innan man sätter ihop de 4 viktigaste delarna igen. Det har hänt att saker börjat funka trots att man inte såg eller kände något fel.

Permalänk

Ska testa att montera ihop allt igen om några timmar, återkommer!

Permalänk

Under hela min datorkarriär har jag haft mer eller mindre exakt sådana problem som du beskriver x antal gånger. Och alla fall har det varit ett ramminne som har gett upp, jag föreslår att du tar ut alla minnen och provar dem 1 för sig. Det brukar oftast lösa att datorn står i tomgång innan den ens bootar bios osv.

lycka till!

Permalänk
Skrivet av EpicStarfish:

Under hela min datorkarriär har jag haft mer eller mindre exakt sådana problem som du beskriver x antal gånger. Och alla fall har det varit ett ramminne som har gett upp, jag föreslår att du tar ut alla minnen och provar dem 1 för sig. Det brukar oftast lösa att datorn står i tomgång innan den ens bootar bios osv.

lycka till!

Testade igår med ett i taget, har 2 st.

Ska se om jag kan skaka fram ett annat under dagen ifall båda skulle vara K.O.