EU föreslår gratis Wifi i huvudstäder

Permalänk
Melding Plague

EU föreslår gratis Wifi i huvudstäder

Ett nytt projekt ska ge alla EU-medborgare gratis tillgång till Wifi i unionens huvudstäder. Arbetet beräknas bli klart 2019 och kostar motsvarande 1,1 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1,1 miljarder kr ska subventionera 6000 hotspots, det blir ca. 183 000 kr per hotspot. Vad består en EU-hotspot av egentligen?

Permalänk
Medlem

@voro12: Ska ju täcka en hel stad

Permalänk
Medlem

Bara huvudstäder? Då kan det vara strunt samma och ser hellre mina skattepengar går till något bättre. EU är verkligen en förlegad dinosaurie, lär med tur gå samma öde till mötes.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

@voro12: Ska ju täcka en hel stad

Stackars all invånare med egen hem-wifi. Styrkan på dessa eu-hotspots kommer störa ut allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

1,1 miljarder kr ska subventionera 6000 hotspots, det blir ca. 183 000 kr per hotspot. Vad består en EU-hotspot av egentligen?

Mja långt kommer du nog inte med några accesspunkter för hushåll.

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Känns som att det finns vettigare saker att lägga pengar på...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är väl bättre att de lägger pengarna på att förbjuda operatörer att ta betalt för surf? Alternativt att en flatrateavgift införs som gäller i hela EU. På så sätt kan alla dra nytta av det och inte bara de som bor i eller besöker storstäder. Men det är klart. Operatörerna skulle väl protestera i vanlig ordning för det är ju bara pengar pengar pengar som gäller där. Usch!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir jobbigt för spridningskollen...

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Alltså, tror de på något sätt att detta är en ersättning till fri roaming? Lägg ned detta innan det kostat ett öre, ger hellre varenda öre till bönderna eller samerna trots att de borde ligga på plus redan vad det gäller EU pengar...eller ge dem till Rumänien mfl så de inte behöver exportera sina sociala problem till resten av EU.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

1,1 miljarder kr ska subventionera 6000 hotspots, det blir ca. 183 000 kr per hotspot. Vad består en EU-hotspot av egentligen?

ska dras kabel, och byggas torn, nya knutpunkter.
sedan kommer service mm

/Det är dyrt att ligga på topp

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kommer bli kul att läsa om alla säkerhetsbrister i dessa nätverk.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Inte min lilla by?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

But why? Hade väl varit intressant kring millennieskiftet, men nu finns det ju 4G och snart inga roamingavgifter. Wifi känns också som helt fel teknik att täcka en hel stad med.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfgrin:

Bara huvudstäder? Då kan det vara strunt samma och ser hellre mina skattepengar går till något bättre. EU är verkligen en förlegad dinosaurie, lär med tur gå samma öde till mötes.

Precis. Man jobbar och sliter hårt för sina pengar. Jag funderar oftast både en och två gånger innan jag lämnar ifrån mig dom. Skapar lätt irritation när myndigheter legalt kommer och snor mina pengar och tycker sig veta bättre än mig på hur man skall använda dom.

Kan man använda det starka ordet stöld?

Permalänk
Medlem

COOLT
Grattis alla Stockholmare som får gratis internet. Då är det bara att säga upp fiberinstallationen.

Permalänk
Inaktiv

Det finns otroligt mycket problem med dagens internetteknik, inte minst för IoT. Huvudproblemet jag ser för användarna är att kostnaden skenar iväg. I usa har de ställen som kallas för library där man kan läsa böcker och surfa, kanske Eu borde fundera på sånt istället?

Sedan kan de bygga lite surfstationer lite varstans, när jag började jobba i Göteborg så var det t.ex. ett surfställe vid centralstationen där en thairesturang ligger idag, men den försvann i brist på användare. (de flesta har idag en surfmobil)

Permalänk
Medlem

Haha, vilka tomtar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

1,1 miljarder kr ska subventionera 6000 hotspots, det blir ca. 183 000 kr per hotspot. Vad består en EU-hotspot av egentligen?

Tänk byrokrati och administration.

Permalänk
Avstängd

Det är väl bara att knata in på närmaste McDonalds så får man gratis WIFI

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Dumt att slösa pengar på något som majoriteten ändå inte kan använda.
28 huvudstäder? London ska då inte få något då de ändå ska lämna.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

"Gratis"
För politikerna kanske. Själv betalar jag skatt så knappast gratis.

Permalänk
Keeper of Traditions

Folk hittar saker att klaga på vad EU än föreslår... Jisses!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

EU är ett skämt. Är otroligt glad att Storbritannien valde att lämna det och hoppas fler länder följer i samma spår.

Är tillgång till Wifi så himla viktigt för allt och alla? Måste man kunna kolla Snapchat, Instagram och Facebook konstant?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Ypperligt sätt att diskriminera ut de 70-80% (?) av alla medborgare som inte bor i huvudstäder eller vad?

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt viktigt för eu-politiker att få ringa och surfa gratis.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är väl bättre att de lägger pengarna på att förbjuda operatörer att ta betalt för surf? Alternativt att en flatrateavgift införs som gäller i hela EU. På så sätt kan alla dra nytta av det och inte bara de som bor i eller besöker storstäder. Men det är klart. Operatörerna skulle väl protestera i vanlig ordning för det är ju bara pengar pengar pengar som gäller där. Usch!

Fast det är bara fel, det ska självklart finnas lagar och regler som ser till att företag följer vissa standarder och sådant men vad företagen väljer att göra vad gäller priser, utbud och valmöjligheter borde vara helt upp till dom. Skulle du kräva lägre priser om Ica nu höjde priset på en viss vara? Nej då går man till nästa butik med lägre priser.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Folk hittar saker att klaga på vad EU än föreslår... Jisses!

Det kallas för eget politiskt engagemang, en mycket sund folkrörelse som desvärre mer och mer bytts ut mot att följa andra på FB, YT och dess likar..

Permalänk
Medlem

Låter som ett utmärkt sätt att rubba en välfungerande svensk telemarknad på. Är det något som EU borde göra så är det väl ändå att se till att personer på landsbygden som SAKNAR vettig uppkoppling får vettig uppkoppling? EU är rätt sämst.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10