Byta en lägenhet jag har mitt i centrala Uppsala till hyfsat läge i sthlm hyra < 7000 kr är det möjligt?

Permalänk
Medlem

Byta en lägenhet jag har mitt i centrala Uppsala till hyfsat läge i sthlm hyra < 7000 kr är det möjligt?

Som rubriken lyder funderar jag på att byta en lägenhet jag har mitt i centrala Uppsala till hyfsat läge i sthlm (max 7000 kr) om det ens är möjligt?

Kan man byta en lägenhet som man bor i Uppsala till ett hyfsat läge i sthlm?

Jag ska börja studera i sthlm om ett litet tag är det tänkt och kanske skulle vilja byta denna fantastiska lägenhet till något OK i sthlm.. Eller också får jag helt enkelt pendla då jag kan promenera på under en minut till tågstationen..

Vad tror ni? Hur skulle ni göra? Vill ju verkligen inte förlora denna perfekta lägenhet mot en väldigt dålig i sthlm heller.. Då pluggar jag kanske hellre i Uppsala ändå..

Man har ju hört att det är svårt att få lght i STHLM men folk måste ju få jobb i Uppsala ibland osv och då är denna 2:a väldigt attraktiv tror jag..

Vill dock inte bo för långt ut på vischan, vet inte vad i sthlm som funkar men inte för många tunnelbanastationer ifrån iaf .. Då bor jag hellre kvar och pendlar från Uppsala.. Svårt då jag inte har koll på vilka områden som är attraktiva i sthlm heller då jag ej varit där så mkt...

Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Inte för att vara negativt, men jag misstänker att lägenheter i Stockholm är antingen svindyra, eller i bästa fall hittar man 3e hand, men är läget som i malmö, vilket det säkert är + 10ggr värre så tar det väldigt lång tid att hitta lägenhet i centrum.

Rika föräldrar eller jättebra kontakter kan såklart hjälpa annars ska du nog inte förvänta dig för mycket tyvärr.Bostads läget i sveriges storstäder är katastrof, om det ens finns lägenheter så kostar dom extremt mycket.

Hört siffror på vänteköer i lund tex på 10-20 tal år om man ska ha hyres i rätt läge.
Varav vissa föräldrar sätter sina barn i kö redan i tidig ålder för att ens ha en chans.

Själv skulle jag inte vilja hyra i 2a eller 3e hand då man bor väldigt osäkert och kan få byta bostad på kort varsel.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Tror att du har en chans om du skulle hitta någon förälder vars barn ska börja plugga i Uppsala. Det är absolut inte omöjligt.

Sätt in en annons att du är intresserad av ett byte, eller använd typ bytabostad.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Försöka duger ju, men om du har en toppenlägenhet i U så tänk två gånger innan du byter bort den. Nu vet jag inte hur prisläget ser ut för att pendla från U till S, men det går ju attans fort med SJ-tåget. Tunnelbanan är långsam, skakar, högre volym, och lämnar övrigt att önska luktmässigt. Pendling tar kanske lite mer tid i anspråk men du kommer kunna plugga under resan och rent generellt inte bara behöva sitta och glo i en mobil medan du ständigt flyttar på knäna för förbipasserande. Att byta till nåt i innerstan ska du nog ha stor tur för att lyckas med.

Personligen skulle jag lägga första terminen på att lyckas med plugget och bo kvar i U, och samtidigt sondera terrängen i S så du vet vad du vill byta till och vad det innebär i trade-off.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Inte för att vara negativt, men jag misstänker att lägenheter i Stockholm är antingen svindyra, eller i bästa fall hittar man 3e hand, men är läget som i malmö, vilket det säkert är + 10ggr värre så tar det väldigt lång tid att hitta lägenhet i centrum.

Rika föräldrar eller jättebra kontakter kan såklart hjälpa annars ska du nog inte förvänta dig för mycket tyvärr.Bostads läget i sveriges storstäder är katastrof, om det ens finns lägenheter så kostar dom extremt mycket.

Hört siffror på vänteköer i lund tex på 10-20 tal år om man ska ha hyres i rätt läge.
Varav vissa föräldrar sätter sina barn i kö redan i tidig ålder för att ens ha en chans.

Själv skulle jag inte vilja hyra i 2a eller 3e hand då man bor väldigt osäkert och kan få byta bostad på kort varsel.

Mvh

Det är nog 10-20 år väntekö på min hyres i Uppsala också, och folk får väl jobb, utbildning osv osv här också?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Försöka duger ju, men om du har en toppenlägenhet i U så tänk två gånger innan du byter bort den. Nu vet jag inte hur prisläget ser ut för att pendla från U till S, men det går ju attans fort med SJ-tåget. Tunnelbanan är långsam, skakar, högre volym, och lämnar övrigt att önska luktmässigt. Pendling tar kanske lite mer tid i anspråk men du kommer kunna plugga under resan och rent generellt inte bara behöva sitta och glo i en mobil medan du ständigt flyttar på knäna för förbipasserande. Att byta till nåt i innerstan ska du nog ha stor tur för att lyckas med.

Personligen skulle jag lägga första terminen på att lyckas med plugget och bo kvar i U, och samtidigt sondera terrängen i S så du vet vad du vill byta till och vad det innebär i trade-off.

Bra skrivet, tack!

Kan du svara på vilka områden som motsvarar en väldigt attraktiv lägenhet i Uppsala - fast i stockholm? Alltså var är OK när man söker och var är inte? Är det ungefär 2 tunnelbanestationer till stan som max för ha ett bra läge i sthlm? Eller vilka områden är attraktiva pga sin närhet till innerstan?

Jag kan tyvärr ingenting om områdena i sthlm men vet att det är utan snack minst 10 år väntetid på den lägenhet jag har mitt i stan i Uppsala.. Så jag vill inte ta något mindre än motsvarande om jag byter bort den till något i sthlm.. Alltså om det är mellan 10-20 års väntetid på min lägenhet i Uppsala så vill jag byta till ett område där det är ca 10-20 års väntetid i sthlm också - så att jag inte byter ner mig..

Annars kan man ju höra med nån kanske som vill byta två år bara och hyra ut till varandra i andrahandskontrakt etc? Någon som hört talas om eller gjort det? Då har jag min lght kvar som säkerhet i Uppsala om jag vill tbx osv osv..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försöka duger ju men tvekar på att du kommer hitta något "bra" i Stockholm för de summorna, speciellt inte i första hand. Har du tur kan du få något långt ut i västerort eller möjligtvis långt söderut och då är det bättre att bo kvar i Uppsala då resetiden hade varit densamma. Jag rekommenderar att du behåller din nuvarande i Uppsala, då det kan bli väldigt svårt att hitta något i Stockholm.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Vive la liberté!

Var i Stockholm ska du plugga? Beroende på lärosäte så skiljer det sig något vilka områden som passar bäst

Permalänk
Medlem

I och med att du kan pendla så är tid inte samma faktor, du behöver ju inte göra bytet nu direkt under hösten, så du har inget att förlora på att lägga ut annonser/poster på byta bostadssidor, det kommer dock att kosta dig tid, för du kommer med all förmodan få många erbjudanden som du inte är intresserad av, och säker flera som är helt åt skogen (typ "Vill du byta mot en lägenhet i Finland?!).

Tyvärr tror jag oddsen är på ett rent byte mellan en UA och S lägenhet är svårt, du kan ha tur, men skulle du få ett erbjudande på det du beskriver skulle jag råda vara misstänksam, låter det för bra för att vara sant är det förmodligen det.
För värdet på ditt UA kontrakt och ett S kontrakt är inte detsamma. Det finns många lägenheter i Stockholm som står tomma i år och väntar på att barn/barnbarn ska växa upp, att de ombildas till BRF och folk som har den för de där kvällarna de är i stan (vilket kan vara 1ggr/år eller mindre).
Givetvis finns sånt i Uppsala också, men det är inte samma situation.

Så har du tiden, försök och posta gärna hur det går, skulle gärna bli motbevisad

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Uppsala är ju bara en stor (bra) förort till stockholm. Bor du nära stationen så fungerar det att pendla, känner flera som gör det.

Hyran i stockholm är inte så hög, bara på nybyggt. Jag gissar på att du kan få något okej i bra söderort eller tex täby vid eventuellt byte.

Edit: du får ju såklart ingen tvåa för under 7k, förutom något ruckel i typ ett dåligt område.

Permalänk
Medlem

Vi gjorde tvärtom kan man säga men inte från mitt i sthlm utan från Solna, vi bytte en 2a centralt i Solna mot en 2a mitt i centrala Uppsala via lagenhetsbyte.se
Om t ex Solna duger för dig så är det säkert möjligt att hitta nått!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt i centrum tror jag blir svårt att få tag i, om du inte råkar ha en sjujäkla tur och känner någon eller liknande. Men som sagt, utkanten av sthlm ska du nog kunna få för 7000:- en hyffsad lägenhet skulle jag tro. Sen är ju som sagt pendlingen inte alltför farlig då du som redan påpekats faktiskt kan plugga under resan

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaspa:

Det är nog 10-20 år väntekö på min hyres i Uppsala också, och folk får väl jobb, utbildning osv osv här också?

Klart, men det hjälper väl inte dig att de e kö där du inte vill bo?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pendeltiden med regionaltåg är ju under 40 minuter, det är ju inte så farligt? Jag hade haft kvar lägenheten och kollat under året om du hittar något bra i Stockholm.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Klart, men det hjälper väl inte dig att de e kö där du inte vill bo?

Jo, om det är en eftertraktad lägenhet jag har så blir det ju enklare att byta den mot en i STHLM.

Jag tänker att jag kan byta en lägenhet som det även där är upp till 12 års kö eller dylikt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaspa:

Jo, om det är en eftertraktad lägenhet jag har så blir det ju enklare att byta den mot en i STHLM.

Jag tänker att jag kan byta en lägenhet som det även där är upp till 12 års kö eller dylikt..

Ok, du tänker så. Värt att försöka men hoppas inte för mycket bara. Tyvärr är bostads situationen helt sjuk.Fast det drabbar jy inte politikerna då dom antingen får lägenheter,får låna gratis eller har så mycket i lön så dom kommer kunna köpa de normala lägenheterna som finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Centrala Uppsala är ju nästan jämförbart med Sthlm vad gäller bostadspriser och kötider. Så att byta borde inte vara nåt problem.

Ett annat alternativ är som sagt SJ eller SL-pendeln mellan Uppsala och Sthlm, åtminstone medan du letar lägenhet att byta mot. Det tar inte alls länge, men det beror också på hur långt man har till stationen i Uppsala och hur långt man har från stationen i Sthlm till jobbet/plugget.
Då jag pendlade tog transportsträckan från hemmet till Uppsala C och från Helenelund stn till kontoret i Kista längre än själva tågresan.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på en trea i norrort (förstahand) genom att ringa privata hyresvärdar tills någon sa ja. Betalar ca 7k i månaden, nu skall de höja till ca 10 pga helrenovering. 16 minuter till centralen, tror jag det är, med tuben.

Så visst går det.

Permalänk
Medlem

En central lägenhet (1a runt 30kvm) i stockholm som du hyr i andrahand får du betala runt 10000:- och uppåt, kan du tänkte dig bo i kollektiv så går priset ned. Vill du få tag på lite billigare lägenhet så är enda alternativet att börja kolla utanför centrala delarna av stockholm, men det är inte alls långt ut man behöver komma för att se prisskillnad.

Om du lyckas få tag på en hyresrätt så brukar priserna vara lägre än andra/tredjehands uthyrning av bostadsrätt.

Som någon påpekade längre upp i tråden så är nog bästa alternativ att lägga ut en bytesannons och hoppas att någon har barn som ska börja plugga i uppsala.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

med pendeln så tar det 55 minuter till tcentralen från uppsala. jag bor i sollentuna som är en liten bit utanför stockholm. betalar strax under 6700kr för min stora etta (37m2), det tar mig från min dörr till centralen ungefär 40 minuter. när jag bodde i bandhagen (söder om stockholm) så tog de mig 35 minuter från dörren till tcentralen.
att du har 55 minuter till tcentralen tycker inte jag är speciellt farligt. speciellt inte om du älskar staden och lägenheten

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

10-20 års väntetid i Sthlm ger dig en etta ute i husby eller liknande förort. Vill du komma centralt så är det 20+ års väntetid.
En tvåa i Råsunda: https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=125846
Längsta kötid: 1994.
En etta på södermalm: https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=125813
Längsta kötid: 1987

Så ja, du kommer hamna på samma pendlingsavstånd och sämre standard på område/lägenhet om du byter.
Är nog bättre att bara bo kvar

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |