Seasonic Prime Titanium 650 W

Permalänk

Jag bara undrar, det här med nätagg har liksom inte varit så viktigt för mig innan. (Ain't paying shit) Men nu kollar man ju lite sånt såklart Allt vad det gäller konsumtion...

Hur länge har såna här effektiva nätagg funnit? Menar såklart i industrier?
Eller har det inte varit värt det? Jag menar 97-98 % under load är helt sjukt! Inga förluster knappt!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

När det kommer till kritan så skulle jag inte kalla det ett prisvärt nätagg men det är det närmaste porr man kan komma när det kommer till konstruktion och prestanda. Seasonic showar med vad de kan göra när de verkligen vill. Det är lite som en Bugatti Veyron. Det är en uppvisning i vad man kan göra med dagens teknik och få ut till slutkund, det är också en indikation på vad som kommer att vara norm i framtidens nätagg.
Dock så finns det som andra säger bättre alternativ när man vill köpa ett prisvärt nätagg som ändå är högpresterande men det är nog inte riktigt det Seasonic är ute efter med denna serie, de vill demonstrera vad toppen av toppen i nätaggsbyggandet är just nu och att de kan göra det.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Köp något billigare. En Ferrari är inte heller särskilt prisvärd mot en Volvo.

Skickades från m.sweclockers.com

haha! bästa jämförelsen of the year

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Förutom då att HXi är en helt klart överlägsen serie som tillskillnad från G2 inte lider av spoltjut.

Jag har inge spoltjut på min g2...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Är nog inte det Seasonic märket som driver upp priset så mycket utan 80+ Titanium, är trotts allt 2 steg högre än vad G2:an har som andra jämför med.

kan inte mer än hålla med. ska man jämföra med ett nätagg från evga så blir det T2 serien. och 850w som är det lägsta dom har går på 2434kr som billigast.
alltså är inte 2200kr superdyrt för 650w. 750w går på 2400kr. dock går 850w på 2850kr.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Att spara in på agg och skärm är det sämsta man kan göra men har man inte pengar så har man inte. Jobbar man är det ingen större summa.

ja helt klart men om man jämför t.ex. rmx med seasonic så skiljer det väldigt lite. Det finns en skillnad och den är stor nog för att betala dubbla priset för. Dock så är rmx och g2 så bra agg att "det sämsta man kan göra" är inte helt rätt när man pratar om så bra agg som de alla är.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

För dyr. Mitt nätagg kostade hälften så mycket.
För det priset får man nästan en mindre bra dator.

650 W är för mycket för mig, då kommer jag aldrig upp i någon bra verkningsgrad, då jag bara kör processor + moderkort + en ssd. Jag kör utan grafikkort, hdd, dvd/blu-ray, etc.

Permalänk

Grymt nätagg! Vad jag skulle vilja se är ett 80+ titanium (säkert omöjligt...) eller platinum nätagg i SFX utan fläkt på cirka 450W.

Permalänk
Medlem

Om jag inte redan var väldigt nöjd med mitt passiva superflower agg så hade jag nog skaffat detta. Dyrt men kvalité kostar.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Grymma mätvärden utan tvekan, men jag måste erkänna jag tycker den där grillen är lite småful

.. och Seasonic ÄR för dyrt - åtminstone här i Sverige. De har generellt mer kompetetiva priser i staterna verkar det som.
Visst, de håller generellt priserna uppe lite för att inte konkurrera med sina OEM-byggen såvitt jag förstår, men det blir ändå skevt med priserna så högt satta som de oftast är.

Toppklass, men inte värt pengarna för min del.

Skrivet av GarfieldPower:

Förutom då att HXi är en helt klart överlägsen serie som tillskillnad från G2 inte lider av spoltjut.

Meh, inget nätagg är helt spoltjutsäkert. (och det är inte alltid är agget som tjuter, utan kan vara grafikkortet eller moderkortet)
Men man ska inte behöva stå ut med tjutet heller: var lite kinkig med återförsäljaren eller tillverkaren så bör du kunna fixa retur.

Skrivet av zetruz:

Ser ut att vara sjukt bra grejer. Kan någon förklara fördelarna med ett högkvalitativt nätaggregat? Förutom livslängden på enheten och lägre temperatur? Vad är bra med låga rippelvärden?

Rippel är störningar på den ström som agget ger ut. Om den är för stor så kan det "bruset" slita på komponenterna den är kopplad till. Så lågt rippel innebär i någon mån högre livslängd för hela burken.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Supernova G2 var nog ett bra köp ändå...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 120hz:

Usch äckligt dyrt! bara för det bär namnet Seasonic! verkligen inte värt det priset!

Det är väl det som är idén med ett flaggskepp också? Handlar inte om att vara bäst/kr utan det handlar om att ha bäst prestanda..

Skrivet av Dreijer:

Ja, tvi fan vad dyrt det var. Sparar hellre 1000kr och köper ett Supernova G2 t.ex. Super Flower är ju "bra skit".

Hade hellre lagt de pengarna på RM-serien från Corsair tbh. Mest på grund av att G2 verkar lida av spoltjut och dåliga fläktlager.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Prime time

Skrivet av Extremaz:

Wow!

Ett riktigt kvalitetsagg!!

Priset va ju dock rätt så saftigt asså för ett 650w nätagg och kablarna va ju inte snygga. För det priset hade dem väll kunnat erbjuda sleeve på kablarna kan man tycka.

Skrivet av Mange43:

Skulle aldrig betala den summan för ett 650 w,nätagg.
Och inte ens sleevade kablar!!!!!! Till det priset.
Fast jag är en entusiast,så finns där gränser.
Och det får vara hur super bra som helst.

Varför vill ni ha kabelstrumpor på flatkablar?

Skrivet av powergösta:

Grymt nätagg! Vad jag skulle vilja se är ett 80+ titanium (säkert omöjligt...) eller platinum nätagg i SFX utan fläkt på cirka 450W.

Drömmen

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

jag kör samma agg fast med 750 watt och den driver 2 msi 1080 galant med en 5820k @ 4.7ghz
tycker inte 2800:- för den är så dyr med tanke på 10 års garanti. 280/år

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

650 W är för mycket för mig, då kommer jag aldrig upp i någon bra verkningsgrad, då jag bara kör processor + moderkort + en ssd. Jag kör utan grafikkort, hdd, dvd/blu-ray, etc.

Vad är bra verkningsgrad enligt dig? Redan vid 10% (65w) belastning så ligger verkningsgraden på 90% vilket är högre än de flesta nätaggs sweet-spot, vilket även lär vara bland det högsta (om inte det högsta) som går att hitta på ett atx-agg vid så låg effekt. Sen må det iof hända att detta nätagget inte är för dig, men lär väl knappast ha med verkningsgraden att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kan inte mer än hålla med. ska man jämföra med ett nätagg från evga så blir det T2 serien. och 850w som är det lägsta dom har går på 2434kr som billigast.
alltså är inte 2200kr superdyrt för 650w. 750w går på 2400kr. dock går 850w på 2850kr.

Då blir de ett prispremium på cirka 15% för att det är Seasonic, i alla fall om man kollar på 850w aggen.
Då kan man ju förvänta sig att en motsvarighet från annan tillverkare för de recenserade agget borde ligga på 1900:-.

Skrivet av powergösta:

Grymt nätagg! Vad jag skulle vilja se är ett 80+ titanium (säkert omöjligt...) eller platinum nätagg i SFX utan fläkt på cirka 450W.

Väntar också på de, dock vill jag gärna ha cirka 500W (+/-50W). SFX/SFX-L spelar dock ingen större roll men SFX hade vart nice då de blir mer plats för kablar eller ev. vattenkylning. Dagen ett sådant utan spoltjut kommer så dröjer de inte länge innan jag köper mig ett.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, tvi fan vad dyrt det var. Sparar hellre 1000kr och köper ett Supernova G2 t.ex. Super Flower är ju "bra skit".

Köpte mitt Corsair RM750x i början på sommaren på Inet i Barkarby för 1090kr. är nu uppe i 1179kr.
Är sjukt nöjd med detta nätaggregat.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Köp något billigare. En Ferrari är inte heller särskilt prisvärd mot en Volvo.

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen här är väl att varken Ferrarin eller Volvon får köra snabbare än 120 på våra svenska motorvägar i alla fall, så när bör man titta på andra parametrar och när blir det ren lyxkonsumtion?

Permalänk
Medlem

Nätaggregat måste vara det enda jag har minsta kunskap om. Men jag gillar för det är toppklass och det är hårdvara.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det här var då inte billigt, 2000 kr för ett 650w nätagg Visst smakar det så kostar det är jag med på, men det finns ju en gräns sett till pris/prestanda kan man ju tycka. Jag menar du kan ju köpa ett EVGA Supernoga G2 eller Corsair RMx i samma effektklass för halva priset och det är också riktigt bra nätaggregat som båda fick betyget toppklass i Sweclockers tester, precis som det här Seasonic-agget fick, så vad motiverar det dubbelt så höga priset förutom att den har Seasonic-loggan på sig? Seasonic-agget har väl ett par % högre verkningsgrad men något mer än det måste det väl ändå vara som gör att det kostar dubbelt så mycket eller har jag missat något?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt bra ännu en gång från veteranen SeaSonic. Blir ett sådant vid nästa datorbygge!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Zilanto:

Väntar också på de, dock vill jag gärna ha cirka 500W (+/-50W). SFX/SFX-L spelar dock ingen större roll men SFX hade vart nice då de blir mer plats för kablar eller ev. vattenkylning. Dagen ett sådant utan spoltjut kommer så dröjer de inte länge innan jag köper mig ett.

500W blir bra men inte SFX-L. Hur mycket utrymme tror du man har?

Permalänk
Medlem

För 2.2 borde man väll kunna få några hundra till watt kan jag tycka. 10 års garanti är dock grymt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av powergösta:

500W blir bra men inte SFX-L. Hur mycket utrymme tror du man har?

Beror mycket på hur lång gpu man har ^^ men passivt modulärt SFX-agg hade klart vart bäst om man ska bygga trångbott.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk

Mitt 750W 80+ Silver power börjar bli gammalt.

Lite smått sugen blev man på att köpa ett "riktigt" Seasonic agg

Får väl blir ett sånt här snart!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skule vara kul att se hur denna står sig mot Be Quiet! Dark Power Pro 11 serien, dvs dom högre effektklasserna då. Kört med Be Quiet! i mina 2 senaste riggar, dark power för main riggen och straight power för htpc'n. Är utomordentligt nöjd med båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Dark Power Pro 11 serien är i och för sig alldeles utmärkta nätaggregat, men de är inte riktigt i den här klassen.

Permalänk
Medlem

Att lägga ut ca 2000 var 10de år är inte så farligt med tanke på hur viktigt nätagget är.
Däremot kan man fundera hur bra 650w kommer att ställa sig om 10 år. Om watt kraven kommer att öka eller minska.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Terrell:

Att lägga ut ca 2000 var 10de år är inte så farligt med tanke på hur viktigt nätagget är.
Däremot kan man fundera hur bra 650w kommer att ställa sig om 10 år. Om watt kraven kommer att öka eller minska.

Med den utveckling vi har med gpu och cpu så tror jag att vi kommer att klara oss med mindre watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Mycket trevlig recension, det märks verkligen att tekniken för energieffektivitet verkligen blir bättre i branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Förutom då att HXi är en helt klart överlägsen serie som tillskillnad från G2 inte lider av spoltjut.

AX serien är ju entusiast serie och där klagas det hel del på spoltjut. Sen beror det på betydligt mer än agget, även combon med grafikkort och moderkort betyder mycket. Varken nätagg eller grafikkort är tyvärr fria från spoltjut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar