Permalänk
Inaktiv

Text Editor

Tjo,

Jag tänkte dra igång ett projekt, koda hemsida, vilka program är vettiga? Jag betalar mer än gärna, men helst inte abonnemang.

Permalänk
Medlem

Är det en renodlad texteditor som färgkodar och autoindenterar du vill ha så älskar jag själv notepad++

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaevel:

Är det en renodlad texteditor som färgkodar och autoindenterar du vill ha så älskar jag själv notepad++

En som kan hjälpa till då och då genom att visa en lista med koder hade varit trevligt.

Permalänk

Som Jaevel säger, notepad++ är riktigt trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikron:

Tjo,

Jag tänkte dra igång ett projekt, koda hemsida, vilka program är vettiga? Jag betalar mer än gärna, men helst inte abonnemang.

Jag använder vim som väl egentligen är det enda rätta. Det är en hög tröskel för att kunna använda vim effektivt, men ack vad bra det blir när man väl lärt sig. Du kan rentav få en snabb skolning av mig:

  1. Starta vim.

  2. Tryck: 'i' för att komma in i "insert mode"

  3. Skriv det du vill skriva.

  4. Tryck: "Esc" för att lämna "insert mode"

  5. Tryck: ":wq" följt av enter för att "spara och avsluta"

När du börjar känna dig redo kommer kommandon som: dd, yy, di(, G=gg, osv. få dig att förstå varför vim är så bra.

Vill du ha en editor som ger dig massor med hjälp är det väl typ Eclipse som gäller? Jag har inte använt Eclipse sen jag var tvungen att använda det i skolan. Prolemet med en IDE (Integrated Developer Environment) är att den oftast bara stöder ett eller några få språk. vim (emacs, sed, atom, nano) är bara en glorifierad textredigerare så du får bara det du behöver för att kunna skapa din kod - inte massa lullull.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

sublime text föredrar jag iaf

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pellski87:

sublime text föredrar jag iaf

Uppdateringar kostar där. :/

Permalänk

@Mikron: Sublime är gratis att använda men dom vill att man köper en licens om man använder programmet mycket.
Ingenting stängs av om du inte betalar eller så, däremot kan jag tycka att om man gillar programmet är det värt att köpa.

Permalänk
Medlem

https://atom.io/

Hjälper till med de enklare saker som ett skelett till html osv.

Permalänk
Datavetare

Enda rätta svaret är ju såklart Emacs. Men då folk av någon obegripligt anledning tycker det är svårt att komma igång med Emacs så tycker jag det bästa alternativet efter det är Visual Studio Code.

VS Code ska inte blandas ihop med den mammut som "vanliga" Visual Studio har blivit. VS Code har fortfarande styrkorna i VS med lysade intellisense-stöd, det även för HTML, JavaScript och CSS vilket är lämpligt för webbutveckling.

Är också en strålande integration mellan VS Code och Node.JS, vilket kan vara intressant om man nosar på Node.JS som motor för sitt webbprojekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Adobe Brackets, gratis!
http://brackets.io/

Har utvecklat med det verktyget länge nu. En bra funktion, som designer, är att du har en livebrygga direkt till chrome där du ser alla kodändringar live, och du kan interagera med element mm på livefönstret och få highlights om vart du befinner dig i kod osv. Utöver det så har du alla möjliga tillägg att installera, t.ex Emmet, NPM mm.

Annars är Atom.io ett gratis och bra alternativ som ligger i klass med Brackets.

Strunta i notepad++, det är bakåtsträvande med tanke på vilka bra verktyg det finns idag för utveckling.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Rekommenderar http://brackets.io/ (open source editor av Adobe, HELT GRATIS). Använt det ett bra tag nu, och fungerar riktigt bra. Finns en massa plugins/extensions, Live Preview, du kan också se bilder direkt i Brackets, vilket jag tycker är smidigt.
Jag använder plugins som Beautify, som städar upp koden och fixar indenteringar.

Har använt/använder Notepad++ ibland, men använder Brackets mer till webbprogrammering.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker som GLaDER. Vim är väldigt bra! Är sjukt jobbigt i början men ge det en vecka och titta igenom guides för editorn så är du som en kung när du kodar sen

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad du skall göra för typ av hemsida, skall du bygga helt från scratch.
HTML, PHP, javascript...

Eller vill du använda ett befintligt framework?
Många framework har egna editors för att göra nya project i.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Beror ju lite på vad du skall göra för typ av hemsida, skall du bygga helt från scratch.
HTML, PHP, javascript...

Eller vill du använda ett befintligt framework?
Många framework har egna editors för att göra nya project i.

Kan du ge något exempel? Jag vet inte om några HTML/CSS/PHP frameworks med egna programvaror.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Som tidigare i tråden redan skrivit:
Atom: https://atom.io/
Brackets: http://brackets.io/

Använder dessa själv och är sjulkt nöjd, för vanliga html/php/css/js så föredrar jag Brackets.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hedersmedlem

Ännu en Brackets-användare här. Har inte alls fallit för VS Code. Tycker till och med att WebMatrix slår VS Code, men det är kanske bara jag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Sublime Text tillsammans med Emmet (finns till fler editors) tycker jag är smidigt för HTML/CSS. Kan ta ett tag att lära sig alla kortkommandon dock .

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Eclipse brukade jag köra! Fungerade utmärkt!

Permalänk
Inaktiv

Jag betalar gärna för programmet, dock 1 gång bara.

Permalänk
Medlem

Ogillar starkt webutveckling personligen så har inte så mycket personlig erfarenhet med det men kan slänga in ett alternativ vissa jag känner gillar, Dreamweaver CC. Säger absolut inte att du ska använda det men det är iaf ett alternativ. Kostar däremot per månad (ingen start avgift) vilket jag vet att du inte önskade. Finns däremot alternativa versioner (ej CC) som enbart har inköps avgift men har ingen aning hur moderna de är. Har enbart testat Dreamweaver i 5min så har ingen egen åsikt om programmet.

Personligen så har jag dem få gånger jag sysslat med det använt Aptana då jag är bekväm med Eclipse, passade iaf mig utmärkt så det är också ett alternativ. OSS samt gratis men har ett starkt företag bakom sig. Har mestadels däremot bara sysslat med PHP och inte så mycket HTML.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Jag tänkte bygga en webbutik, så DW CC kanske är något när det är dags att skrida till verket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Kan du ge något exempel? Jag vet inte om några HTML/CSS/PHP frameworks med egna programvaror.

Till ett exempel zend frameworks, på det stora hela ganska trevligt.
Beror ju som sagt väldigt mycket på vad du vill ha för nivå på projektet.

Skulle ju själv åtminstone använda någon form av framework så jag slipper bygga DAL/ORM, render engine etc och även få ett system som är någorlunda säkert. Att bygga något från scratch helt själv när det finns 100-tals människor som jobbar med ett framework känns arbetsamt.

Zend har ju en del webbshoppar redan baserade på sig, magento är nog den största.

Kolla här t.ex.
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_frameworks

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Skrivet av Mikron:

Jag tänkte bygga en webbutik, så DW CC kanske är något när det är dags att skrida till verket?

Kan rekommendera WordPress och Woocommerce, då använder jag Sublime som jag nämnde ovan.

Permalänk

Sublime eller Atom är att föredra för webbutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikron:

Jag tänkte bygga en webbutik, så DW CC kanske är något när det är dags att skrida till verket?

Om du inte har något erfarenhet så rekommenderar inte jag att du kodar en egen webbutik. Speciellt inte om du ska hantera betalning över nätet. WordPress med WooCommerce är ett säkert alternativ. Du kanske inte ens behöver koda om du hittar det tema som passar dig.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti