Jag trodde att Samsungs 960 skulle komma med det, men antingen har Samung valt att skippa den, eller så har den bara inte kommit än .
Problemet är ju att kontakten är rätt ovanlig redan, och att den kom efter M.2, vilket gör den enormt mindre eftertrackad, då alla redan tycker det är "skönt" att sätta in laptop disk i en stationär... Nästa problem är ju att det enda jag har sett är 15mm enheter, vilket är större än vanliga 2,5" SSDer. Många chassi platsers kan ju bara hantera 7-9mm enheter, så den är ren enterprise designad. Intel gjorde ju den, för de kan inte göra M.2, pga värme, så de valde den vägen.
Ang adaptrar så tror jag inte de är så enkelt att göra.
M.2 till U.2 är enkelt, för det är bara data kanalen du behöver översätta. Resten av strömmen får ju disken via SATA kontakten.
Medan M.2 kan köra både 3,3v och 1,8V, och Sata kontakten bara kan ge 3,3V på orange kabel (om den är äkta Sata och inte IDE adapter), så det blir genast mer komplicerat. Med det sagt, självklart går det att lösa... men det måste finnas en marknad för det också, vilket det inte direkt gör.