Permalänk
Medlem

U2 SSD önskas

Finns det några andra U2 ssd att köpa (till rimligt pris) förutom intels 750 serie? Någon som vet om nya är att vänta?

Sitter med ett Asus Maximus Impact VIII mini-itx och kör just nu en Samsung 850 Evo via SATA, tänkte i framtiden uppgradera för att få med utrymme och bättre prestanda. Har ingen M2-kontakt på moderkortet och ingen ledig PCI-express plats. Verkar vara gott om adaptrar M.2 kontakt till U2 disk men inte tvärtom.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att Samsungs 960 skulle komma med det, men antingen har Samung valt att skippa den, eller så har den bara inte kommit än .

Problemet är ju att kontakten är rätt ovanlig redan, och att den kom efter M.2, vilket gör den enormt mindre eftertrackad, då alla redan tycker det är "skönt" att sätta in laptop disk i en stationär... Nästa problem är ju att det enda jag har sett är 15mm enheter, vilket är större än vanliga 2,5" SSDer. Många chassi platsers kan ju bara hantera 7-9mm enheter, så den är ren enterprise designad. Intel gjorde ju den, för de kan inte göra M.2, pga värme, så de valde den vägen.

Ang adaptrar så tror jag inte de är så enkelt att göra.
M.2 till U.2 är enkelt, för det är bara data kanalen du behöver översätta. Resten av strömmen får ju disken via SATA kontakten.

Medan M.2 kan köra både 3,3v och 1,8V, och Sata kontakten bara kan ge 3,3V på orange kabel (om den är äkta Sata och inte IDE adapter), så det blir genast mer komplicerat. Med det sagt, självklart går det att lösa... men det måste finnas en marknad för det också, vilket det inte direkt gör.

Permalänk
Medlem

Kollade på 960 och verkar tyvärr inte vara U2 vad jag kan se.

Ja precis, M2 räcker ju bra även om U2 rent tekniskt är bättre. Visste inte om att tjockleken skiljer sig, i mitt fall går 15mm bra, men menar du att många stationära chassin inte klarar det?

Okej jag förstår, tänkte att det var något tekniskt hinder för att översätta datasignalen U2 till M.2 eftersom adaptrar verkar vara helt frånvarande, men är alltså bara spänningen och efterfrågan.

Får hoppas att utbudet blir större framöver, och att inte gränssnittet helt dör ut utanför "enterprise-sektorn".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_fh:

Visste inte om att tjockleken skiljer sig, i mitt fall går 15mm bra, men menar du att många stationära chassin inte klarar det?

De flesta chassin idag har ju plats för 2,5" SSDer tex bakom moderkortet eller på andra trånga utrymmen. Dessa kan ju inte dessa 15mm U.2 diskar sitta i. Men om det är 3,5" plats som som bara fäster en ensam SSD i, så går det att sätta U.2 disk. Så det hänger helt på chassit design.

Permalänk
Medlem

Okej, tackar, får kolla chassit. Har ett Fractal Design Core 500, men då jag pressat in en Noctua NH-d15 som precis får plats på höjden, så har jag inte plats för hårddisk hållaren som följer med för 3.5 och 5.25. Ser faktiskt inte ut att få plats 15 mm på de två 2.5 platser som finns.

Visa signatur