Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Windows 10 problem

Hej jag har varit nöjd och tyckt om windows 10 och till mig har den fungerat helt felfritt även anniversary updateringen.
Men förra veckan kom det en hel del frustrerande problem som tex
Svår att starta windows laddnings cirklen fortsätter och fortsätter i evigheter, så enda lösning stänga av psu.
Och på omstart kan den var 3dje eller varannan gång fungera tills man kommer in i windows sen fryser chrome och och apparna så att hela fryser totalt ibland 1-2 min ibland längre. Sen steam kan inte updateras kan visa 0% i evighet. Och ibland fungerar den nästan helt felfritt.

Har googlat runt och läst men det tycks finnas hundratalen fixar och lösningar men vet inte om det gör saken något bättre att testa allt.
Uppfattade också att anniversary updateringen kunde bjuda på en hel del problem till vissa användaren men men makes no sense eftersom den fungera tidigare till mig.

Har testat att avinstallera 3dje partens antivirus program och skanna efter virus, även avaktivera snabbstart men inget av dom har gett nån stabil lösning.

Så frågar efter hjälp,tips teorier.
Har ingen w10 repair disk eller usb så ligger lite i skitet.
Och till moderator ursäkta om jag postade på fel ställe men är desperat efter lösningar.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att datorn blir överhettad, dvs har du någon koll på temperaturerna i datorn?
Har du någon koll på statusen på hårddisken och ev. SSD?

Du kan pröva med att göra en systemåterställning till en dag när det fungerade.

Windows 10 ISO-fil som också innehåller reparationsprogram finns att hämta på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem

Din Samsung SSD er vel C-drev med Windows og programmer.
Kunne være kørt for længe uden TRIM.
Windows er nu længe om at finde nogle blokke, der kan skrives til.
Kun et tip. Windows 10 burde kunne styre dette.

Permalänk
Medlem

@CeciliaB:

Överhättad nja har ganska ordentligt med kylning även mera än mera. tremperaturerna kan inte nu säga eftersom jag har datorn på ett internat i en datanom skola och inte har tillgång till att kolla nu men helt normala temperaturer. kan vara på idle 30 och under prestation kankse 50-60grader. Det underliga är att på min brors stationära så går det betydligt varmare nästan för varmt. men hans windows fungerar felfritt.

Men tack för den där linken ska kolla den.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem

@tom2830: Ja den är c drev. Det är en Samsung 500gb 750 evo ssd SATA 3

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Kan det vara så att datorn blir överhettad, dvs har du någon koll på temperaturerna i datorn?
Har du någon koll på statusen på hårddisken och ev. SSD?

Du kan pröva med att göra en systemåterställning till en dag när det fungerade.

Windows 10 ISO-fil som också innehåller reparationsprogram finns att hämta på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Jag hittade till den länken idag, uppdaterade datorn och den blev INTE BÄTTRE av den uppdateringen.
Explorer (Utforskaren) går som i sirap efter uppdateringen. Skulle byta filnamn, tog en minut från att jag klickade på "byt namn" tills namnet blev skrivbart. Hade inga sådanna problem innan.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Då måste det vara den där anniversary updateringen som är helt patetisk och är problemet på dendär linken. I såfall ångrar jag mig djupt att jag installera den automatiskt tidigare man kan väl inte äns återställa den till tidigare om det gått över 10 dagar läste jag nånstans på ett antal olika ställen.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem

Ta en backup på allt som känns viktigt till att börja med, och förbered dig på en ren ominstallation. Min tjej hade också eskalerande problem med sin Komplett-byggda burk ett tag efter Win 10 uppgraderingen. Windows 10 Anniversary Update löste inget vill jag minnas, även ifall den gick bra att installera. Trodde det var hennes SSD som börjat lägga av, men så fort jag formaterade den och installerade om Win så har det fungerat problemfritt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem som dig, det visade sig vara SD-kortet jag pluggat in i skärmen som strulade. Tog ut kortet och datorn vart normal igen. Värt att testa om du har SD-kort i datorn

Permalänk
Medlem

@Wiggin: Ja jag får ta och göra en ren ominstallation ifall jag inte stöter på nån lösning eftersom nu är det som roulette om den den fryser vid uppstart eller inte. Och sen ett så märkligt fenomen att har den varit avstängd en tid eller så att psun är på 0 så brukar den ha dessa problem vid uppstart. Men ibland kan den fungera helt felfritt förutom det där steam problemet att det aldrig laddar ner eller uppdaterar någonting bara visar 0% Får be till alla gudar som finns att det inte skiter sig när jag byter grafikkort i den imorgon. Skulle det heslt va nån error kod eller nåt mera vanligt fel men när det ska vara någo helt konstigt som inte makes sense över huvudtaget.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem

Men inte skall man klaga för mycket dethär är första felet jag har på windows 10 på 8.1 hade jag mera problem men error koder som är lättare att lösa. Och på windows 7 hade jag inte några problem inte heller på xp.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer92:

@tom2830: Ja den är c drev. Det är en Samsung 500gb 750 evo ssd SATA 3

Har du kört Samsung Magician för att kolla upp SSD:n?

Skrivet av Turbonisse:

Jag hittade till den länken idag, uppdaterade datorn och den blev INTE BÄTTRE av den uppdateringen.
Explorer (Utforskaren) går som i sirap efter uppdateringen. Skulle byta filnamn, tog en minut från att jag klickade på "byt namn" tills namnet blev skrivbart. Hade inga sådanna problem innan.

Om du har startat om datorn några gånger och problemet kvarstår kan du återställa till exakt hur det såg ut innan du installerade Anniversary Update.
Inställningar
Uppdateringar och säkerhet
Återställ
till tidigare version

Permalänk
Medlem

@CeciliaB: Nej har inte använt samsung magician men ssdn är bara en månad gammal eller vad mena du med kolla upp?

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Om du har startat om datorn några gånger och problemet kvarstår kan du återställa till exakt hur det såg ut innan du installerade Anniversary Update.
Inställningar
Uppdateringar och säkerhet
Återställ
till tidigare version

Tack, jag backade installationen för en halvtimma sedan. Verkar fungera precis som vanligt nu.
Helt otroligt dåligt av MS tycker jag. Då jag varken har gammal, eller udda hårdvara.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Den där Anniversary uppdateringen är antagligen endast problem med 3dje part mjukvara eftersom den fungerar för vissa

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer92:

Den där Anniversary uppdateringen är antagligen endast problem med 3dje part mjukvara eftersom den fungerar för vissa

Jag är inte riktigt med där. I mitt fall startade datorn lika rappt som vanligt. Allt hoppade igång normalt, sufande funka. Men när jag öppnade utforskaren, blev det som sirap. Höger klick valet "byt namn" tog mer än 30 sekunder innan namnet blev markerat så det gick att skriva det nya...Markera en fil, tog lika länge från klick, till att man såg markeringen.
Detta är kärnan i windows...
Min dator är inte nerkladdad med allehanda program heller, jag är lite försiktig med att prova nya grejer, hålla på att installera/avinstallera.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer92:

@CeciliaB: Nej har inte använt samsung magician men ssdn är bara en månad gammal eller vad mena du med kolla upp?

Det händer ibland att nya grejor är dåliga redan från början och din beskrivning skulle kunna tyda på att det tar väldig tid att läsa från C:.

Permalänk
Medlem

Fick plötsligt allt att fungera hade när jag startade datorn tidigare kom det boot mgr saknas så va och ändra min os disk med boot manager i biosen till p1 av p3 sedan dess har helt alla märkliga problem jag hade tidigare försvunnit.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx