Flytta windows från hdd eller installera direkt på ssd

Permalänk

Flytta windows från hdd eller installera direkt på ssd

Hej!

Jag ska idag hämta alla delar förutom ssd för att bygga ihop min första dator, jag tänker att ssd är lätt att lägga till då den kommer (någon gång nästa vecka).

Jag funderar då om det är möjligt att installera Windows 10 och några program på hdd:n för att sen flytta över allt till ssd då jag har kopplat in den? Hur krångligt är det?
Eller om det är bättre att jag helt enkelt väntar med att starta upp den tills ssd:n är här.

Någon rekommendation?

Permalänk
Medlem

Super enkelt att flytta Windows jag gjorde det nyligen. Funka klockrent.
Använde mig av http://www.macrium.com// trail. Vet inte om det ställer till det om SSD disken är mindre än själva HDD, men det borde gå i alla fall. Speciellt nu om HDD nästan är tom.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Är ganska enkelt att "klona" diskar, man ändrar storleken på partitionerna under kloningen så det ska inte vara någon fara.

Är dock inte säker på om Windows gör några optimeringar under installation om den märker att en den installeras på SSD.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Jag kanske är lite "gammalmodig" av mig, men jag skulle föredra en ren och riktig installation direkt på SSD:n, istället för att flytta OS från en disk till en annan, för att undvika ev. problem/komplikationer.
Men kan förstå din iver att få skruva ihop och testa datorn under helgen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag hade väldiga problem med att få till storleken när jag migrerade från 120gb ssd till 240gb ssd. (den ville göra en 2 x 120gb partioner, jag ville ha en 240gb). Hittade till slut AOIMEI Backupper standard som fungerade klockrent iom att du kunde ställa in hur stor den nya partitionen skulle bli. Så är du ivrig kommer det funka fint.

Permalänk

Tackar tackar! Ivern är nog för hög för att vänta, bygget drar igång så fort jag ätit middag!