Permalänk

Nybyggd dator svarar inte, hjälp!

Hej!

Skulle precis avsluta mitt första datorbygge med att sätta på den. Men skärmen får ingen kontakt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Allt verkar vara rätt isatt. Iaf så långt jag kan se. Någon som kan guida mig igenom vad jag ska göra? Kanske via skype?

Permalänk

@Freddie725: Kan lägga till att chassifläktarna inte går igång, men CPU-kylarens fläkt går igång. Den verkar dock pulsera, går upp och ner i varvtal ganska rytmiskt.

Permalänk
Medlem

@Freddie725: Kan ju börja med att lista vilka delar du har i bygget.

Startar fläkten på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Använde du ordentligt esd skydd när du byggde datorn?

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk

Jag hade ESD-armband på mig under hela bygget. Har fått igång datorn nu men behöver en bootable USB. Den bootas upp till "Reboot or choose a bootable drive" något sånt. Allt startar förutom chassifläktarna. Vet inte varför. Någon som vet hur man fixar en bootable drive på Mac? Börjar bli lite hopplös nu.

Permalänk

@MacAllan: Nu startar allt förutom chassifläktarna. Ska dessa starta direkt vid start eller ska de startas när det blir varmt? Känns som att de borde starta direkt. De är inkopplade enligt anvisning så förstår inte varför de inte borde funka.

Permalänk
Medlem

Vart är chassifläktarna inkopplade någonstans? Direkt till moderkortet? Då skall de starta direkt när dator går igång/du trycker på start knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie725:

Jag hade ESD-armband på mig under hela bygget. Har fått igång datorn nu men behöver en bootable USB. Den bootas upp till "Reboot or choose a bootable drive" något sånt. Allt startar förutom chassifläktarna. Vet inte varför. Någon som vet hur man fixar en bootable drive på Mac? Börjar bli lite hopplös nu.

Har du flyttat över någon HDD/SSD från annan dator som redan innehåller windows?
Låter nämligen som den blivit av med bootloadern vilket inte är ovanligt om man flyttar enskilda diskar eftersom bootloadern kan ha funnits på annan disk.

Skrivet av Freddie725:

@MacAllan: Nu startar allt förutom chassifläktarna. Ska dessa starta direkt vid start eller ska de startas när det blir varmt? Känns som att de borde starta direkt. De är inkopplade enligt anvisning så förstår inte varför de inte borde funka.

Hur och när chassifläktarna startar beror helt på hur dom är kopplade.

Permalänk
Avstängd

Ibland bör man rekommendera att nån kunnig skruva ihop datorer, du verkar ej ens ha koll på hur Windows installeras ens eller varför datorn frågar efter bootable device

Permalänk

@captur605: Om man ska kunna det så måste man lära sig. Detta var en utmaning, en rolig sådan och datorn är installerad och klar, funkar hur bra som helst nu men det tog längre tid än väntat. Lärde mig allt jag behövde på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

Ibland bör man rekommendera att nån kunnig skruva ihop datorer, du verkar ej ens ha koll på hur Windows installeras ens eller varför datorn frågar efter bootable device

Nej man behöver inte be någon om hjälp varje gång bara för att man inte vet hur man ska göra. Var inte så negativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

Ibland bör man rekommendera att nån kunnig skruva ihop datorer, du verkar ej ens ha koll på hur Windows installeras ens eller varför datorn frågar efter bootable device

De flesta lär sig på vägen och framförallt av sina misstag, som OP i detta fall troligtvis har gjort.
Så nu har han fått denna kunskap inför framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie725:

@captur605: Om man ska kunna det så måste man lära sig. Detta var en utmaning, en rolig sådan och datorn är installerad och klar, funkar hur bra som helst nu men det tog längre tid än väntat. Lärde mig allt jag behövde på vägen.

Kan ju vara bra om du delar med dig vad felet var och hur du löste det, detta om det är andra som stöter på samma problem vid deras bygge.

Permalänk

@MacAllan: Absolut! Det var ett dumt misstag. Jag hade bara glömt att koppla in MOLEX-kabeln med adapatern till PSUn. När jag kopplade in den startade fläktarna. Jag trodde att dem skulle drivas från moderkortet men ja, man lär sig! Nu funkar den hur bra som helst!