Permalänk
Medlem

@JohnnyGreed

Jag tycker det verkar som att en elbil borde passa dig ganska bra. Möjligtvis kör du lite för kort för att inte en begagnad bil i 50-100k-klassen ska kunna konkurrera i totalkostnad per månad (pga väsentligt lägre värdeminskning), men ska du ha en ny(are) bil oavsett så ser det ju bättre ut för elbilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Elbil är en bluff. Bra i stan för att få ner CO2 och ljud precis där men annars så måste energin iaf produceras och batterier tillverkas.

Dessutom: http://newatlas.com/shipping-pollution/11526/

Om elbil är bluff eller inte spelar ingen roll även om jag allt sätt en hel del sådana bilar på vägarna;) I övrigt vill jag bara påpeka att lokalt är co2 helt ofarligt lokalt om det inte är stora mängder vi pratar om. Däremot spottar förbränningsmotorer ut sig andra giftigheter som man inte vill ha lokalt, e.g. Nox, sox, partiklar etc. Vissa av dessa är nya bilar bra på att få bort medan andra är svårare att undvika när de förbränns. Särskilt svårt är det är förbränningen sker i en liten bilmotor, lite enklare är det i storskaliga förbränningsungnar som tex en stor sopförbrännongsstation där man dessutom kan satsa på dyrare och effektivare rening.

Så min rättelse, co2=>globaluppvärmning, nox=>övergödning, sox =>försurning, partiklar => allmänt ohälsosamt

Edit: ljud är aldrig kul precis som du säger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För mig finns det ett antal problem med elbil (om vi bortser från att det är stört omöjligt att ladda dem om man bor inne i Stockholm).

Nu verkar du tro att allt är storstadsfenomen... Faktum är att det inte finns någon snabbladdare från Tesla i Stockholms kommun, och den enda som finns i länet är i Sollentuna. Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik och Sundsvall har däremot superchargers. Ska du ha elbil så ska du kunna installera egen laddare hemma eller redan ha lämplig elinstallation. Svårare är det inte, även om du bor i den största kommunen kan du inte åka tvärs över kommunen för att ladda, och bor du i Göteborg kan du såklart inte åka till Uddevalla för att ladda bilen. I Skellefteå eller Umeå hade det säkert fungerat fint att åka till snabbladdstationen däremot. I vanliga laddstolpar som finns i lite större utsträckning så handlar det inte om någon timme för att ladda utan många många timmar. Du får ca 10 km räckvidd genom att ladda med 230V 10A från en laddstolpe i en timme. Funkar inte att sitta 5 timmar på en Max-restaurang för att kunna ta sig hem. Går snabbare att cykla de milen. Känns förmodligen bättre att cykla också. Det tar ju ändå 10 timmar med trefas i garaget att ladda till full kapacitet, när vi talar stora batteripaket. Man kan inte förvänta sig samma frihet. Många som prövar elbilar blir nog inte långvariga ägare/brukare i realiteten.

Inget fel med elmotorer, men det vi kommer se handlar nog snarare om plug-inhybrider med helelektrisk drivlina till stor del. Fisker/A123 visar också hur svårt det kan vara att faktiskt producera grejerna. Förbättrad räckvidd som vid Ampera-e är en sak, men laddning tar fortfarande tid. Finns knappast någon standard för snabbladdarna som ska ta 30 minuter mellan olika tillverkare. Något som BMW i3 med "range-extender" kanske är mer intressant för en större kundgrupp. Men då får man också betala över 400 000. Blir ett ganska högt pris för att slippa oron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu verkar du tro att allt är storstadsfenomen... Faktum är att det inte finns någon snabbladdare från Tesla i Stockholms kommun, och den enda som finns i länet är i Sollentuna. Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik och Sundsvall har däremot superchargers. Ska du ha elbil så ska du kunna installera egen laddare hemma eller redan ha lämplig elinstallation. Svårare är det inte, även om du bor i den största kommunen kan du inte åka tvärs över kommunen för att ladda, och bor du i Göteborg kan du såklart inte åka till Uddevalla för att ladda bilen. I Skellefteå eller Umeå hade det säkert fungerat fint att åka till snabbladdstationen däremot. I vanliga laddstolpar som finns i lite större utsträckning så handlar det inte om någon timme för att ladda utan många många timmar. Du får ca 10 km räckvidd genom att ladda med 230V 10A från en laddstolpe i en timme. Funkar inte att sitta 5 timmar på en Max-restaurang för att kunna ta sig hem. Går snabbare att cykla de milen. Känns förmodligen bättre att cykla också. Det tar ju ändå 10 timmar med trefas i garaget att ladda till full kapacitet, när vi talar stora batteripaket. Man kan inte förvänta sig samma frihet. Många som prövar elbilar blir nog inte långvariga ägare/brukare i realiteten.

Inget fel med elmotorer, men det vi kommer se handlar nog snarare om plug-inhybrider med helelektrisk drivlina till stor del. Fisker/A123 visar också hur svårt det kan vara att faktiskt producera grejerna. Förbättrad räckvidd som vid Ampera-e är en sak, men laddning tar fortfarande tid. Finns knappast någon standard för snabbladdarna som ska ta 30 minuter mellan olika tillverkare. Något som BMW i3 med "range-extender" kanske är mer intressant för en större kundgrupp. Men då får man också betala över 400 000. Blir ett ganska högt pris för att slippa oron.

Jag skulle inte ha större problem med att ladda över natten om det nu ens gick. Ser några Teslor här och var inne i stan från boende men det finns ju i princip inga laddstolpar alls att tillgå. Bor man i villa är det ju inga problem, bara att installera en laddstation med trefas.

Som du säger är ju superchargers inte tänkta att vara enda laddplatsen utan endast till för att användas på långresorna. Mitt problem är mest hur dålig utbyggnad det finns i långsammare laddstolpar.

Själv tycker jag elbil är en riktigt tuff idé och något jag gärna provar på, dock har den lite för många problem i dagsläget för att jag skall vilja lägga pengarna. Då lägger jag hellre pengarna på en rolig bensinbil. Jag tror att på sikt kommer både energidensiteten i batterierna öka och infrastrukturen byggas ut mer vilket löser en del av problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Märk väl att utsläppen som det skrivs om INTE är koldioxid. (Newsflash: allt handlar inte om koldioxid). De svavelföreningar som dessa stora containerskepp släpper ut är resultatet av att bränslet som de matar motorerna med är ungefär så svavelförorenat som det kan vara. Det är bokstavligen bottenskrapet från en oljeraffineringsprocess.

Det är ett annat problem än det som du försöker relativisera bort länken med. Det förtjänar att uppmärksammas också, även om sjötransporter ur ett koldioxidperspektiv inte är så hemskt jämfört med andra transporter.

Du har rätt i sak. Står dock fast vid min punkt att transportera alla de containrar med annat, idag tillgängligt, transportmedel hade ökat utsläppen totalt sätt. Maersk senaste gigantiska skepp har en massa ny teknik som borde göra miljöpartister våta i brallan
https://www.vesselfinder.com/news/1472-Biggest-Ship-in-the-Wo...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag skulle inte ha större problem med att ladda över natten om det nu ens gick. Ser några Teslor här och var inne i stan från boende men det finns ju i princip inga laddstolpar alls att tillgå. Bor man i villa är det ju inga problem, bara att installera en laddstation med trefas.

Som du säger är ju superchargers inte tänkta att vara enda laddplatsen utan endast till för att användas på långresorna. Mitt problem är mest hur dålig utbyggnad det finns i långsammare laddstolpar.

Själv tycker jag elbil är en riktigt tuff idé och något jag gärna provar på, dock har den lite för många problem i dagsläget för att jag skall vilja lägga pengarna. Då lägger jag hellre pengarna på en rolig bensinbil. Jag tror att på sikt kommer både energidensiteten i batterierna öka och infrastrukturen byggas ut mer vilket löser en del av problemen.

Problemet är som sagt att det kanske tar 8-10 timmar med trefas och 16A när du tömt batteriet, som du kanske har eller har möjlighet att installera. Sen när man ska åka en runda, så kanske man landar på just Max och inte har tillräckligt kvar för att ta sig hem, då får man sitta där och vänta många timmar för att 230V 10A-uttaget ska ladda bilen. Jag som bor i Mälardalen har runt 50 km kvar att åka om jag tagit mig till närmsta Max, för att komma hem. Eftersom olika tillverkare har olika snabbladdare så räcker det inte att installera elstolpar med större effekt heller. Hemma i villan är du faktiskt begränsad av anslutningen till elnätet, och kan inte installera någon riktig snabbladdare. Huvudsäkring på mer än 25A är ovanligt och kablarna till fastigheten har också begränsningar i många fall. Säger elnätsägaren nej för höjning också finns nog inte så mycket att göra. Det fungerar med lägre effekt om man har tiden och kör på sådant sätt att man inte behöver laddstolparna. Men då bor du förmodligen i någon småstadskommun, runt huvudstäderna tenderar man faktiskt att köra mer i många fall och ha längre avstånd till grejerna i vardagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet är som sagt att det kanske tar 8-10 timmar med trefas och 16A när du tömt batteriet, som du kanske har eller har möjlighet att installera.

Precis! Ja skulle gärna prova en El-Bil men just detta är ett problem som många i vårat avlånga land inte kan lösa. Massor av människor bor i lägenheter helt utan möjlighet till personlig laddare eller inte kan få 3 Fas installerad då föreningen inte vill ta den kostnaden för att du skall köra grönt. Den svenska infrastrukturen är i stenåldern när det kommer till El-Bilar, inte förrän det är löst så kommer El-Bilen kunna bli ett seriöst alternativ på marknaden.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Exakt.
För gemene man så är räckvidden, eller bristen på omedelbar uppladdning (och priset), det som gör att elbilen inte fungerar.
I vissa delar av landet har vi också elavbrott skrämmande ofta. Då blir du bokstavligt talat strandsatt om bilen inte var fullt laddad. Tänk dig någon i Norrlands inland...

Schack matt till bensin-/dieselbilen.

Fast då har har ju elverk i värsta fall.

Men jag hade väntat, elbilar kommer bara 10x bättre och billigare om bara några år.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Far inte med osanning

När det blåser för mycket, så till den grad att växellåda och generator i vindkraftverket riskerar att skadas så bromsas vindkraftverket ner till deras maxhastighet.

Det jobbas på att ta fram växellådor och generatorer som tål mer.
Men samtidigt så får inte vingarnas fästen släppa heller, så det är ytterligare ett område där det måste forskas och utvecklas.

/Lifooz

Lögnare.

Nästan alla verk i Sverige vrider bladen och stängs av vid vindar över 25m/s av säkerhetsskäl. Att det forskas på tekniken betyder inte att den finns och används idag.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

Detta är direkt felaktigt, snarare gäller det omvända.

Förbränningsmotorer har en verkningsgrad som är fysiskt begränsad till omkring 50% (i praktiken får du snarare omkring 20%), och det är innan förlusten i drivlinan. Elbilar å andra sidan har verkningsgrader på omkring 80-90% från vägguttag till drivaxel (lågt räknat 90% från vägguttag till batteri och 90% från batteri till drivning).

Om han kunde ladda på jobbet då? Då behövs ingen "infrastruktur" i form av vrålsnabb 30-minutersladdning utan det räcker med en vanlig motorvärmarstolpe (och det antar jag att han har redan idag med tanke på var ni bor någonstans).

På 8 timmar hinner du ladda ungefär 9-10 mil från en 2 kW stolpe.

Men när han skulle pendla hem då? Ska han stå åtta timmar vid en stolpe (alltså efter han lämnat jobbet) innan han åker hem eftersom det inte finns en laddningsstation i närheten av huset? Folk måste ju åka och handla, folk måste hem och till skolan, folk måste göra ärenden etc. Idag är elbilar allt för bristfälliga för att konkurrera alls och därför är de en nisch. Bra att ha om du har typ 3 mil max till jobbet men pendlar du mellan städer framförallt i Norrland så är Elbilen inte ens ett alternativ.

Skrivet av Skrotnisse92:

Har ni ens vinter i strängnäs? Hur fungerar det i -30? Med vänlig hälsning, norrlänning

Livsstilsmässigt tror jag att elbil fungerar råbra även om det kan vara lite osmidigt på långresor (över 50mil). Problemet är den ekonomin i en elbil. Den största delen av milkostnaden på en fossil-bil är idag värdeminskningen. Vad jag förstår det som, så har elbilar ganska lågt andrahands värde?

I Norge så började Tesla bilarna att tappa hästkrafter så fort det blev kallare än -10. Vid -25 så hade kraften i bilen halverats.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet är som sagt att det kanske tar 8-10 timmar med trefas och 16A när du tömt batteriet, som du kanske har eller har möjlighet att installera. Sen när man ska åka en runda, så kanske man landar på just Max och inte har tillräckligt kvar för att ta sig hem, då får man sitta där och vänta många timmar för att 230V 10A-uttaget ska ladda bilen. Jag som bor i Mälardalen har runt 50 km kvar att åka om jag tagit mig till närmsta Max, för att komma hem. Eftersom olika tillverkare har olika snabbladdare så räcker det inte att installera elstolpar med större effekt heller. Hemma i villan är du faktiskt begränsad av anslutningen till elnätet, och kan inte installera någon riktig snabbladdare. Huvudsäkring på mer än 25A är ovanligt och kablarna till fastigheten har också begränsningar i många fall. Säger elnätsägaren nej för höjning också finns nog inte så mycket att göra. Det fungerar med lägre effekt om man har tiden och kör på sådant sätt att man inte behöver laddstolparna. Men då bor du förmodligen i någon småstadskommun, runt huvudstäderna tenderar man faktiskt att köra mer i många fall och ha längre avstånd till grejerna i vardagen.

De allra flesta har nog inga problem med att ladda fullt på 10 timmar, de flesta åker ju inte 30+ mil om dagen så för vardagsresenären som har villa och kan ladda hemma är det mindre problem, och åker man 30+ mil om dagen kan nog en elbil vara värt besväret oavsett med tanke på kostnadsbesparingen elbilen medför.

Det som krävs är fler 16A-laddare uppsatta på parkeringar och i städerna, dessa räcker gott och väl för de flestas behov av under natten/dagen laddning. Sen borde fler tillverkare hoppa på Teslas superchargers och slänga in pengar i den potten så det byggs fler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

De allra flesta har nog inga problem med att ladda fullt på 10 timmar, de flesta åker ju inte 30+ mil om dagen så för vardagsresenären som har villa och kan ladda hemma är det mindre problem, och åker man 30+ mil om dagen kan nog en elbil vara värt besväret oavsett med tanke på kostnadsbesparingen elbilen medför.

Det som krävs är fler 16A-laddare uppsatta på parkeringar och i städerna, dessa räcker gott och väl för de flestas behov av under natten/dagen laddning. Sen borde fler tillverkare hoppa på Teslas superchargers och slänga in pengar i den potten så det byggs fler.

"Det som krävs är flera 16A-laddare.. i städerna..." Ännu en gång. Sverige är ett glesbebyggt land. Det kan vara flera mil mellan varje stad och det är nästan enkom i städerna som laddningsstationerna finns eftersom något snille fått för sig att ute på landsbygden så behöver folk inte ladda bilen.. Detta till trots att det är exakt där som infrastrukturen behöver utbyggas mest för att elbilar ska ha en chans ens. Pungar man upp en halv mille för en bil så ska den för tusan gå att köra under de flesta förhållandena också.. vilket elbilar inte gör. Är det kallare än -10 (detta är Sverige. En mild vinterdag kan nå uppemot -15/-20 c) så börjar elbilarna att haverera (Beroende på märke och kvalité men även Teslor fick svårt att köra på vintervägar i Norge när det blev kallare än -10) så blir man lätt stående. Det är allt för dåligt för en bil som kostar det dubbla av en fossilbränslebil.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Bör väl tillägga att jag bor i villa och givetvis är ju tanken att ha en laddare installerad i garaget härhemma. Kör ca 8-12 mil per dag ungefär. Kul att denna tråd engagerade så många!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet är som sagt att det kanske tar 8-10 timmar med trefas och 16A när du tömt batteriet, som du kanske har eller har möjlighet att installera. Sen när man ska åka en runda, så kanske man landar på just Max och inte har tillräckligt kvar för att ta sig hem, då får man sitta där och vänta många timmar för att 230V 10A-uttaget ska ladda bilen.

Huvudsaken är nog att man kan ladda mer än man i genomsnitt kör upp på en dag, för de flesta resorna bör vara mycket kortare än batteriets kapacitet. Sen kanske det blir längre turer på helgerna när man har mer tid, men om en laddning över natten söndag-måndag räcker till och från jobbet på måndag så är det tillräckligt för mig, oavsett om batteriet blir 30% fullt eller 100%. Sen kör man inte så mycket under veckorna och då hinner batteriet fulladdas innan helgen.

Skrivet av JohnnyGreed:

Bör väl tillägga att jag bor i villa och givetvis är ju tanken att ha en laddare installerad i garaget härhemma. Kör ca 8-12 mil per dag ungefär. Kul att denna tråd engagerade så många!

Okej, då är det väl nästan bara Tesla som gäller om du vill ha lite marginal för vinterväder och "detours". Vet inte om någon annan har lika bra räckvidd.

Sen som vi också börjar komma in på så måste du också ha ladduttag som klarar att ladda upp batteriet över natten så att du klarar dina 8-12 mil varje dag. Då är 10A på gränsen om vi räknar att du laddar i 8 timmar, jag skulle köra minst 16A trefas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men när han skulle pendla hem då? Ska han stå åtta timmar vid en stolpe (alltså efter han lämnat jobbet) innan han åker hem eftersom det inte finns en laddningsstation i närheten av huset? Folk måste ju åka och handla, folk måste hem och till skolan, folk måste göra ärenden etc. Idag är elbilar allt för bristfälliga för att konkurrera alls och därför är de en nisch. Bra att ha om du har typ 3 mil max till jobbet men pendlar du mellan städer framförallt i Norrland så är Elbilen inte ens ett alternativ.

Vänta nu, vi sa att han pendlar 6 mil enkel väg och kan ladda tillbaka upp till 10 mil från en vanlig motorvärmarstolpe under de 8 timmar han är på jobbet. Så vår teoretiska bil med 12 mils räckvidd går aldrig under 50%.

Skrivet av Tumnus:

I Norge så började Tesla bilarna att tappa hästkrafter så fort det blev kallare än -10. Vid -25 så hade kraften i bilen halverats.

Sån tur då att det finns rejält med effekt att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"Det som krävs är flera 16A-laddare.. i städerna..." Ännu en gång. Sverige är ett glesbebyggt land. Det kan vara flera mil mellan varje stad och det är nästan enkom i städerna som laddningsstationerna finns eftersom något snille fått för sig att ute på landsbygden så behöver folk inte ladda bilen.. Detta till trots att det är exakt där som infrastrukturen behöver utbyggas mest för att elbilar ska ha en chans ens. Pungar man upp en halv mille för en bil så ska den för tusan gå att köra under de flesta förhållandena också.. vilket elbilar inte gör. Är det kallare än -10 (detta är Sverige. En mild vinterdag kan nå uppemot -15/-20 c) så börjar elbilarna att haverera (Beroende på märke och kvalité men även Teslor fick svårt att köra på vintervägar i Norge när det blev kallare än -10) så blir man lätt stående. Det är allt för dåligt för en bil som kostar det dubbla av en fossilbränslebil.

Fast skall man vara ärlig är det ju relativt lite problem att ta sig mellan städerna idag om vi räknar superchargers för Teslan. Det är lite glest norrutöver men de större vägarna har dem i var fall. Jag håller med dig om att när det blir runt -20 får man problem med räckvidden och det är där man måste jobba. Vad jag vet var det väl inte mer problem med Teslorna än att de behövde värma upp batteripaketet innan avfärd och drog massvis med extra energi.

Bor man i hus kan man som sagt ladda relativt bra under natten, där det inte går att ladda alls idag är där folk bor i lägenheter. Känner flera som kikat på Model S (inkl jag själv) men kommit fram till att det går inte när man bor i lägenhet då det finns för få platser med laddmöjligheter, bodde vi i villa vore det inga problem. Detta är ett problem man inte riktigt kan leva med då det förtar hela idén med en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Huvudsaken är nog att man kan ladda mer än man i genomsnitt kör upp på en dag, för de flesta resorna bör vara mycket kortare än batteriets kapacitet. Sen kanske det blir längre turer på helgerna när man har mer tid, men om en laddning över natten söndag-måndag räcker till och från jobbet på måndag så är det tillräckligt för mig, oavsett om batteriet blir 30% fullt eller 100%. Sen kör man inte så mycket under veckorna och då hinner batteriet fulladdas innan helgen.

Okej, då är det väl nästan bara Tesla som gäller om du vill ha lite marginal för vinterväder och "detours". Vet inte om någon annan har lika bra räckvidd.

Det är ju detta denna tråd handlar om. Nya opel Ampera-e som släpps i europa till våren med 500km räckvidd på en laddning.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

@JohnnyGreed: Haha, det missade jag, jag såg bara en stor intressant diskussion om kraftnät och elbilsteknik och ryckte in.

(och du menar nog 500 km)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Kul att denna tråd engagerade så många!

Själv tycker jag det är väldigt drygt med alla 'förståsigpåare' som skriver hur man ska använda sin bil och hittar på dåliga argument. Fast jag får antagligen skylla mig själv eftersom jag fortsätter läsa tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@JohnnyGreed: Haha, det missade jag, jag såg bara en stor intressant diskussion om kraftnät och elbilsteknik och ryckte in.

(och du menar nog 500 km)

Oj, självklart, blev lite fel där...

En länk om bilen jag var intresserad av: http://www.opel.se/fordon/kommande-modeller/ampera-e/ampera-e...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Vätgasbilar har 2 stora problem. Det ena är framställningen av vätgas. Vatten finns överallt, men hydrolys elektrolys ur vatten har bara en effektivitet på 50% idag. Det kostar alltså rätt mycket energi att framställa vätgas ur vatten. Kör man det på förnyelsebart kanske det inte gör så mycket, men då blir tröskeln för denna teknik väldigt väldigt hög. Det forskas en del på detta, men man är ännu långt från en bra lösning. Alternativet är framställning ur metan, det kostar (mycket?) mindre energi, men då sumpar man miljön rätt hårt…

Det andra är att vätgas måste lagras under 5 gånger så högt tryck som biogas, vilket blir ett stort säkerhetsproblem och en stor kostnad.

Jag tror inte att det kommer finnas ett enda bränsle, utan flera olika som fyller olika behov. Mitt stalltips är att vätgas främst är för yrkesfordon, kanske i kombination med större batterier. Vet inte vilket är vätgas och biogas som blir vettigast för tyngre respektive lättare fordon.

Visst finns det fortfarande vissa nackdelar med bränslecellen och det är just därför den inte har slagit igenom. Elektricitet har alla hemma så det är lätt att implementera. Men i ett senare skede så är det ohållbart att alla som kör bil idag har en elbil med dagens teknologi. Det är helt enkelt inte rimligt på något vis. Det kommer säkerligen finnas olika typer av bränslen i framtiden beroende på vilken egenskap man vill ha. Men bränslecellens energiutvinning är idag ljusår före någon batteriteknik.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Har ni ens vinter i strängnäs? Hur fungerar det i -30? Med vänlig hälsning, norrlänning

Livsstilsmässigt tror jag att elbil fungerar råbra även om det kan vara lite osmidigt på långresor (över 50mil). Problemet är den ekonomin i en elbil. Den största delen av milkostnaden på en fossil-bil är idag värdeminskningen. Vad jag förstår det som, så har elbilar ganska lågt andrahands värde?

Det kallaste jag testat själv har temperaturen legat runt -20 till -25. Det var inga problem även om det givetvis drog mer energi för att värma batteriet. Vid såna temperaturer behöver/borde även en fossilbil värmas med motorvärmare.
Var en väldigt skön känsla att bara rulla iväg när man skulle hem ifrån skidbacken utan att spy ut avgaser. Medans dom andra bilarna stod på tomgång och rykte när skidor och barn ska in i bilen.

En elbil fungerar bra om man har tillgång till att ladda när den inte används. På jobbet eller hemma under natten. Det är väldigt skönt att slippa åka till macken. Du startar alltid med bilen fulladdad varje morgon.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd

Jag gillar iden med elbilar men känns som problemen är för många från laddning till kyla och vid 20 minus droppar prestandan rejält i batterier som märks även på kallstart med bensin/disel sen full värme på o.s.v så kommer det bli riktigt mycket sämre batteri prestanda/mil med elbil och utvecklingen kommer antagligen gå väldigt snabbt kommande år så generationen nu tappar i värde brutalt sen är nog många skeptiska att köpa dom beg p.g.a batterier som kan vara dåliga o.s.v men när det kommer mer modeller som blir mognare och fått bort barnsjukdomar mer stolpar med snabbare laddning är dom ett bra alternativ men idag känns det som alla kommer säga om 5 år hur orkade man köra en sån då...fan va dyr dom var ..o.s.v så min bild är i.a.f att det är lite för omoget än att köra elbil

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Kört Nissan Leaf nu i 16 månader och är ganska nöjd, det är en leasing bil men kommer absolut inte köpa loss den för 24 kwh är mycket för dåligt. Opel Ampera-e är den bil som har tillräckligt med batteri för jag ska kunna tänka mig köpa en kontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Mja, man hade ju hoppats att det skulle vara så kanske.
Men kolla bara på Sverige tex. avvecklar kärnkraften för att köpa brunkols-el ifrån Tyskland...

Det ser jag inga miljövinster i.

Det som behövs är thorium kraftverk som är säkrare och mer miljövänliga + får ut mer kraft och kan förbränna gammalt (spent fuel) istället för att gräva ner det någonstanns och vänta på att det börjar läcka.

Alternativt fusion om det nu går att få fram något vettigt sådant kraftverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag gillar iden med elbilar men känns som problemen är för många från laddning till kyla och vid 20 minus droppar prestandan rejält i batterier som märks även på kallstart med bensin/disel sen full värme på o.s.v

Jag tar och citerar @Lembritt här.

Skrivet av Lembritt:

Det tar ca 1mil att förvärma bilen om den inte är inkopplad på nätet. Att bibehålla värmen tar ca 20-40 Wh/km på vintertid.

20-40 Wh/km motsvarar omkring 10-20% av energianvändningen. Det är en betydande andel (och absolut något man får ha i åtanke vid långa resor) men absolut inget jättestort problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

20-40 Wh/km motsvarar omkring 10-20% av energianvändningen. Det är en betydande andel (och absolut något man får ha i åtanke) men långt ifrån en majoritet.

sen kan du lägga till att det kommer försvinna ganska många % bara p.g.a kylan då batterier inte presterar lika bra under kyla + värmen i bilen så så blir det en ganska drastisk sänkning och bilen blir kall snabbt när du stannar igen o.s.v och vist kan man få det att fungera men kan bli väldigt tråkig mil på batterierna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

sen kan du lägga till att det kommer försvinna ganska många % bara p.g.a kylan då batterier inte presterar lika bra under kyla + värmen i bilen så så blir det en ganska drastisk sänkning och bilen blir kall snabbt när du stannar igen o.s.v och vist kan man få det att fungera men kan bli väldigt tråkig mil på batterierna

Fast i värmningssiffran ingår så vitt jag vet att värma batteriet också.

Permalänk
Medlem

För tvivlaren, rekomenderar jag en Norman, som kört en bra bit över 200'000km med sin P70 på bara ett par år. Han har kört kors och tvärs i hela EU, i snöstorm i nordnorge. Kolla där och återkom sedan med reviderade uppfattningar.
Hur många, norr om Gävle, har INTE bilen i garage, eller åtminstånde en stolpe med 230V vid bilen och motor/kupé värmare inkopplad? Därmed borde diskutionerna om kalla batterier i minus grader vara avklarad. (Elbilarna värmer/kyler sina batterier vid behov.)

-
Jag har promenadavstånd till jobbet. Men nu flyttar min arbetsplats, så jag måste åka en mil per väg, över trängselskatt och hela kittet. Så från att ha haft en liten Peugeot 208 för shopping, funderar vi nu på att uppgradera. (Till elbil?) Jag ser miljö aspekten, men som privat konsument med familje ekonomi som inte tål att köpa en +1miljon Tesla ser jag också till den stora bilden. Dvs...
*Kan jag ropa hem elbilen ekonomiskt?
*Klarar jag ladda den?
*Klarar den ALLA mina behov? Om inte, hur mycket kostar det att kompletera upp med hyrbil/tåg/flyg?

Jag bor i centrala stan. Jag får själv bekosta montering av elmätare vid min P-plats i garaget under bostaden, för okänd summa pengar? Med dagens elpriser kostar det ca 2kr/mil att köra en Tesla. Men om våra elpriser skulle landa på EU nivå, skulle den kostnaden stiga med x2 till x3.
Jag kan ladda på jobbet. Men den som kallt räknar på att kunna göra det, riskerar en tråkig (dyr) överraskning. Hur länge fungerar det med den "svenska avundsjukan"? "Fan!" jag får äta bajs bara för att jag sparar pengar på att kunna gå till jobbet idag. Hur länge skulle jag kunna ladda på jobbet, innan chefen skulle få så mycket bajs att man blev tillsagd att sluta. Eller om man skrivit avtal med jobbet, att kontraktet (för laddning) inte kommer förnyas. För att undvika det, är det nog bäst att man i alla fall planerar för kostnaden att sätta upp egen laddstation.

Lite snabbt räknat, utan att gå in på för mycket siffror
En diesel-bil i tjänstebils klassen, ca 350'000kr. (Give or take!). På landsväg drar de i regel 3l/100km. (Erfarenheter från hyrbilar i tjänsten.) Men nu skall jag köra en mil per resa, så man bör räkna med det dubbla, det mesta av tiden. Just nu ligger bränslet på ca 12kr/l 12x0.6= 7.2kr/mil
Service på en dieselbil i tjänstebil klassen ligger på ca 6'000-10'000kr. Medel ca 8'000kr/år.
1500mil/år ger således. 7.2kr/mil x 1500 +8000kr. = 18'800kr/år i driftskostnad. (2000mil = Längre sträckor ger lägre förbrukning, jag räknar grovt att det tar ut varandra.)

Jag börjar baklänges med elbilen, 2kr/mil. + 4700kr/år i service.
1500mil/år ger således. 2kr/mil x 1500 + 4700kr = 7700kr/år. Differansen på 11'100kr/år kan jag lägga på ett lån för att köpa en dyrare elbil. En snabb titt på Forex Bank's hemsida visar att 1000kr/månaden (10år) i amortering, ger mej ett lån på 100'000kr. Kan jag få en motsvarande el-bil för 450'000kr, landar jag på ungefär samma kostnad.
Jag kommer alltså ungefär halvvägs till en Tesla, som det ser ut idag. Det kommer se lite annorlunda ut om ett par år, då de billigare modellerna nått svenska marknaden.

Jag har säkert missat och glömt en massa, men det är lite så här mina tankar går.
Så skall jag köpa bil idag (Innom ett år) så blir det en Diesel-bil.
Längre fram kan ekvationen se annorlunda ut. Jag lånar gärna det jag spara på att köra el, även om jag då inte sparar pengar, så sparar jag miljön. Men jag är inte så väl bemedlad att jag kan bränna ett par hundra tusen (eller mera) på att köra lite miljövänligare.
Man får heller inte glömma att, bara för att det inte kommer ut avgaser ur bilen jag kör, betyder det inte att energin är producerad helt rent. OCH, vad är det för gifter i batterierna? Hur påverkar det vår miljö om 10-15 år när vi har miljoner 500kg batterier som skall destrueras? Hur mycket kan återvinnas? Vad blir effekterna av dessa tungmetaller vid en olycka... bla, bla, bla... Det bara fortsätter..!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

20-40 Wh/km motsvarar omkring 10-20% av energianvändningen. Det är en betydande andel (och absolut något man får ha i åtanke vid långa resor) men absolut inget jättestort problem.

40W per timma och km är inte så mycket, snarare 1-2 promille per km. Det är inte KiloWatt det står där.
Eller är det jag som missar nått?

EDIT:
Jag som missade.
20-40W/km. på 50 mil blir det 10- 20 kW. Många nollor, snurrar till det i huvet!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!