Mafia III får upplåst bildfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Det var inte lite krävande, hehe.
Men ja, bara att justera så får man 60 fps

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

En lösning: Sluta förhandsboka spel!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Kan vara en av dom värsta PC portarna hittills tillsammans med Batman.

Nåja nu är batman lagat och är ett mästerverk och ett fantastisk avslutning till en suverän spelserie.
Om mafia 3 kan jag inte uttala mig, vad mer är trasigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Man får väl nöja sig med 30 med tanke på hur spelet är optimerat. Verkar som man behöver ett Titan X för 1080P i 60+fps

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kommer Sweclockers göra ett nytt försök att benchmarka spelet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Synd att spelet suger fortfarande dase.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Man får väl nöja sig med 30 med tanke på hur spelet är optimerat. Verkar som man behöver ett Titan X för 1080P i 60+fps
http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=26022

Hahah hur lyckades dom ens med att få det så tungdrivet?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

För er som inte köpt och inte tänker köpa så kan jag säga att ni inte missar mkt.
Main-storyn är väldigt bra, men det känns som om dom har varit väldigt lata när dom designat gameplayen, allt är exakt samma sak hela tiden, "åk dit döda dom där" eller "åk dit hämta det där".
Hade varit okej om dom hade varierat i alla fall något som tex kanske olika sorters fiender reagerar olika eller nått, men som sagt inte den minsta skillnad nånstans.

Om spelet hade bättre prestanda och det hade varit mer ett "linear story-game" så hade jag givit det ett halv-högt betyg, men dom sabbade allt med att försöka göra en GTA-kopia utan att faktiskt ta några av de bra delarna av GTA.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Om du i överhuvudtaget läser det 3dguru skriver (istället för att bara titta på bilderna), så har testet utförts i dom allra mest "krävande" delarna avstaden i Mafia 3, med massa höga byggnader, mest trafik och testet görs endast medans man kör runt med bilen. Testet är som ett exempel på worst-case-scenario där siffrorna motsvarar hur respektive grafikkort renderar spelet som sämst, alltså när det är som mest belastande. Med andra ord får du säkert till 80% av tiden i spelet bättre framerate än så. Kanske 10-15fps mer i genomsnitt.

Med det sagt, så är prestandan trots allt fortfarande rätt usel i Mafia 3, och det är lite synd...

Men å andra sidan blir jag inte förvånad. Och det fanns troligen en tanke bakom 30fps lock från början, så att de flesta grafikkorten skulle klara det i 1080p. Det stora problemet (och förmodligen en ännu större shitstorm) kommer nu när folk förväntar sig 60fps när 30fps-låset är borttaget. Att få 60fps i 1080p är kanske inte så svårt i Doom3 och liknande, men med ett open-world spel så kan man inte räkna med lika bra prestanda på mid-range grafikkort såsom 960/970/1060/1070 eller för den delen AMD kort så sackar efter ännu mer. Kolla på GTA V, hur mycket optimeringar det krävdes och hur lång tid det tagit för att få spelet någorlunda spelbart på ett GTX 970 tex. För att inte tala om 4K, där man än idag dippar ner i 45-50fps eller lägre, på vissa ställen på kartan, med dubbla 980Ti och även de nya 1080 korten i SLI.

När det gäller Mafia 3 i 1440p och 4K så är väl SLI den enda lösningen ser det ut som, precis som med dom flesta AAA titlar, så varför ska man ens bli förvånad? Jag hoppas verkligen att det släpps en bra SLI-profil inom kort. Förhoppningsvis räcker mina överklockade 2x 980Ti till att få någorlunda stabil 4k@60fps prestanda på åtminstone Medium, men jag blir inte förvånad om det inte heller räcker.

Sen har ju spelet fortfarande bara varit ute i knappt 3 dygn. Det finns många tidigare släppta spel som fick bra mycket bättre optimering och högre framerate efter några updates, plus bra SLI profiler. Rise Of The Tomb Raider är ett bra exempel, det tog sin tid men till slut kunde de flesta SLI-användarna lira spelet i 4K och minst 60 fps, på Ultra-inställningar dessutom. I början kunde man knappt komma upp i 40fps med samma setup på High.

Så det bästa man kan göra - om man har tålamod - är att vänta en-två veckor tills de släppt några fler updates, fått bort buggar, optimerat prestandan mm... Jag funderar själv att vänta även om jag redan har spelet för-laddat. Frågan är om tålamodet är tillräckligt stort

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Inaktiv

Ännu en titel optimerad för Nvidia. Jag hoppas att utvecklarna gör som bethesda och Ubisoft. En alternativ render path utan gameworks.

Nvidia`s HBAO+
Nvidia`s Enhanced Volumetric fog
Nvidia`s Sun Glare
Nvidia`s Enhanced Wetness
Nvidia`s Lens Flare FX
Nvidia`s Rain Occlusion
Nvidia`s Screen Space Reflections
Nvidia`s Enhanced an Modified Ambeant Occlusion
Nvidia`s Tri-X Tripple definition Depth of Field
Nvidia`s PhysX Enhanced Particles space
Nvidia`s Replacement Texture Override (will require Minimum Motherboard and Hardrive Ram of 6GB will not run from Graphics card.Virtual memory required.
Nvidia`s Enhanced Shadows an Vary Shading
Nvidia`s Enhanced Lighting / Smoke and Fire effects.
Nvidia`s Enhanced Terrain with Mastered Tessellation ( GTX 1080 Required for 60fps)

Permalänk
Medlem

Wow det är huller å bång om spelet.

En sak är ju gott och det är ju att dom lyssnar på oss!

Till skillnaden mot vissa andra som inte har lyssnat ett dugg på oss alls.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Detta är ingen reklam man vill ha. Mer än 50% negativa omdömen på Steam och 3.2 på Metacritic. Nu är kanske inte metacritic något att gå efter direkt men det tillsammans med hur det ser ut på Steam så skrämmer det förmodligen bort många potentiella kunder.

All PR är bra PR sägs det, samt har jag lärt mig, ungefär som med Samsungs Note 7 nu, gratis reklam åt Samsung även där

För övrigt, mer relaterat till artikeln, förstår varför versionsnumret blev 1.01, de har förmodligen bara ändrat samt lagt till några kodsnuttar, men ändock värdefull kod för #PCMasterRace

Men ingen titel som jag känner något sug personligen efter att spela.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Ännu en titel optimerad för Nvidia. Jag hoppas att utvecklarna gör som bethesda och Ubisoft. En alternativ render path utan gameworks.

Nvidia`s HBAO+
Nvidia`s Sun Glare
Nvidia`s Lens Flare FX
Nvidia`s Rain Occlusion
Nvidia`s Replacement Texture Override (will require Minimum Motherboard and Hardrive Ram of 6GB will not run from Graphics card.Virtual memory required.
Nvidia`s Enhanced Terrain with Mastered Tessellation ( GTX 1080 Required for 60fps)

Det där är alltså saker i spelet som man inte verkar kunna stänga av? Såg någon printscreen på inställningar och det var knappt något alls att ändra.

Är du säker på att det där är i spelet?

edit: Du verkar kopierat något som du hittat på internet, utan någon källa mer än en post på Steam forumet? Räcker det inte att ge tillverkaren skiten och man har mer att kasta så kan man alltid använda Nvidia när man ändå är igång.
Såhär inledde användaren sitt inlägg:

Citat:

PhysX will be on by default.HBAO+ will be available.Max FPS for Nvidia Cards 720p 60 fps 1080p30fps.
Any cards over the max limit 1080p 48fps 720P 120fps variable based on 144Hz Monitors DP1 and 120Hz HDMI which will be frame rate locked.

och avslutar med:

Citat:

This is a exciting advancement in First person Shooters for years to come.An all Nvidia users.

Källkritik..

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte spelat jättemycket, men får fan inte 144hz att fungera i spelet. Måste man ha Vsync på för att det skall fungera ?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Nvidia`s HBAO+
Nvidia`s Sun Glare
Nvidia`s Lens Flare FX
Nvidia`s Rain Occlusion

Hmm, och tydligen så belastas processorn till 100% för de flesta i Mafia 3. Frågan är om det hjälper att använda sitt andra grafikkort som en dedikerad PhysX-beräknare (nvidia panel inställning), när SLI ändå inte fungerar. Borde väl ändå kunna avlasta processorn en aning och ge några extra frames?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Dom uppdaterar sina läsare med att spelet har fått upplåst framerate. Vad har det med reklam att göra?

edit: Dom gjorde en artikel tidigare där dom tog upp att det var låst till 30.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22769-mafia-iii-ar-last-till...

Jag menar att dom låste spelet till 30 fps för att få igång en massa snack och skriverier, sen sitter dom och ruvar på en fix som också skapar massa publicitet.
Det hela slutar med en jäkla massa gratisreklam och alla är nöjda, förstår du mig nu eller är det bara jag som tänker i dessa banor?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Jag menar att dom låste spelet till 30 fps för att få igång en massa snack och skriverier, sen sitter dom och ruvar på en fix som också skapar massa publicitet.
Det hela slutar med en jäkla massa gratisreklam och alla är nöjda, förstår du mig nu eller är det bara jag som tänker i dessa banor?

Det är långt ifrån positiv reklam dom fått och jag tror inte på all reklam är bra reklam. Jag tror t.ex inte att Samsung kommer sälja fler mobiler efter allt snack om explosioner, även om det kanske är ett rätt extremt exempel. Det är så dålig prestanda i spelet så det var med största sannolikhet därför dom låste till 30fps.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Låste den först så alla ska reagera, sen spelar dom duktiga och får gratis PR när dom uppdaterat det på 2 dygn.

Permalänk
Medlem

Man måste ju ha ett Titan XP för att få rimliga FPS i high så det här spelet är ett skämt.

...nä det är flera skämt än så...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Nja var ett väldigt enformigt spel med alldeles för många långa cutscenes, samt att grafiken är riktigt usel trots hösta inställningarna i 1440p.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Det är långt ifrån positiv reklam dom fått och jag tror inte på all reklam är bra reklam. Jag tror t.ex inte att Samsung kommer sälja fler mobiler efter allt snack om explosioner, även om det kanske är ett rätt extremt exempel. Det är så dålig prestanda i spelet så det var med största sannolikhet därför dom låste till 30fps.

Om spelet i sig hade varit bra och välgjort så hade det varit väldigt bra reklam att sidor som Sweclockers skriver 2 nyheter om låst/upplåst fps. Men nu när spelet verkar vara mer eller mindre värdelöst så är det nog varken bu eller bä.

Vad det gäller Samsung så känns det som en väldigt skrev parallell att dra då det är snudd på värsta tänkbara scenario.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Om spelet i sig hade varit bra och välgjort så hade det varit väldigt bra reklam att sidor som Sweclockers skriver 2 nyheter om låst/upplåst fps. Men nu när spelet verkar vara mer eller mindre värdelöst så är det nog varken bu eller bä.

Vad det gäller Samsung så känns det som en väldigt skrev parallell att dra då det är snudd på värsta tänkbara scenario.

Tror du GTA V hade sålt fler kopior om dom hade låst det till 30fps först och sedan låst upp?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Spelet får mycket onödig bash av folk som inte ens startat det efter 30fps fadäsen (som är snudd på oförlåtligt i modern pc-kultur). Det smider på fint efter patchen.

Jag fattade inte fps'en från Guru3D och tog en 3 minuters tur runt innerstan precis nu för att vara säker men ligger på 60+ runt 90% av tiden och med 54 som lägstanotering. Allt på High förutom motion blur som är avstängt. Det är inte så att det sprutar fps utan ligger 80% av tiden på något 60-tal och lite upp och svänger på 70. Dator enligt signatur.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

BARA du..

Permalänk
Skribent
Skrivet av SweViver:

Men å andra sidan blir jag inte förvånad. Och det fanns troligen en tanke bakom 30fps lock från början, så att de flesta grafikkorten skulle klara det i 1080p. Det stora problemet (och förmodligen en ännu större shitstorm) kommer nu när folk förväntar sig 60fps när 30fps-låset är borttaget. Att få 60fps i 1080p är kanske inte så svårt i Doom3 och liknande, men med ett open-world spel så kan man inte räkna med lika bra prestanda på mid-range grafikkort såsom 960/970/1060/1070 eller för den delen AMD kort så sackar efter ännu mer. Kolla på GTA V, hur mycket optimeringar det krävdes och hur lång tid det tagit för att få spelet någorlunda spelbart på ett GTX 970 tex. För att inte tala om 4K, där man än idag dippar ner i 45-50fps eller lägre, på vissa ställen på kartan, med dubbla 980Ti och även de nya 1080 korten i SLI.

När det gäller Mafia 3 i 1440p och 4K så är väl SLI den enda lösningen ser det ut som, precis som med dom flesta AAA titlar, så varför ska man ens bli förvånad? Jag hoppas verkligen att det släpps en bra SLI-profil inom kort. Förhoppningsvis räcker mina överklockade 2x 980Ti till att få någorlunda stabil 4k@60fps prestanda på åtminstone Medium, men jag blir inte förvånad om det inte heller räcker.

Sen har ju spelet fortfarande bara varit ute i knappt 3 dygn. Det finns många tidigare släppta spel som fick bra mycket bättre optimering och högre framerate efter några updates, plus bra SLI profiler. Rise Of The Tomb Raider är ett bra exempel, det tog sin tid men till slut kunde de flesta SLI-användarna lira spelet i 4K och minst 60 fps, på Ultra-inställningar dessutom. I början kunde man knappt komma upp i 40fps med samma setup på High.

Finns en hel del problem med det där uttalandet;

1. Mafia 3 ser sämre ut än 8 år gamla GTA4 eller snart 6 år gamla Skyrim på vissa deler, rätt många faktiskt. Jag kan inte hitta någon modern effekt som skulle vara så pass kostsam att det är mer svårdrivet än vad Crysis 3 var på launch med respektive kort som fanns ute då.

2. GTA5 har inte bara lyckats göra en större värld än Mafia 3. Den är även mer detaljrik, innehavar mer avancerad AI, bättre texturer och otroligt mycket bättre post processing så som AA, ljus, gräs, render distance, skuggor & particles.

Tom. Watch Dogs både ser och flyter bättre än Mafia 3 just nu. Annat exempel på spel som lyckats göra en öppen värld som både ser bra ut och kan flyta på är Just Cause 3 samt Sleeping Dogs.

3. Att jämföra dips i fps i GTA5 funkar inte riktigt heller, då dipsen i GTA5 fortfarande är högre än "best case scenario" på allt från low till high, oavsett hur kraftig rigg man har nästan i Mafia 3. Och då ska man ha i åtanke att det spelet igen, ser förbannat mycket bättre ut ändå.

4. Det finns inte ens något stöd för SLi/CF i spelet, inte ens med senaste drivers. Jag får EXAKT samma fps med SLi på som av med dubbla GTX1070. Och jag köper att man kan få vänta på bra profiler och i värsta fall stora uppdateringar, det brukar vara läget om det inte är en stor AAA-studio som står bakom.

Men det är 2K Games vi pratar om som utgivare, det är ingen liten indie studio - Dem verkar ha haft 0 kvalitetskontroll på detta spelet, utan det känns som att de rushat skiten för att inte hamna i skuggan av BF1/CoD:IF - CoD4:Remaster.
Det är en sak att spelet kan behöva poleras. Men detta spel borde inte ens klarat att få lämna betan med alla problem det har, och då räknar jag inte ens med 30FPS locken eller svårigheten att nå 60, utan då pratar jag om rena buggar som totalt breakar spelet så som Corrupted Auto Saves o.s.v.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Tror du GTA V hade sålt fler kopior om dom hade låst det till 30fps först och sedan låst upp?

Tror GTA V var tillräckligt hypat och efterlängtat så mer tid i rampljuset tror jag inte hade gjort så stort utslag förutom dom allra första dagarna. Men extremt många verkade ju ha förbokat och med tanke på att det blev försenat gång på gång så hade nog dom flesta klart för sig när det väl släpptes.
Men ja, om man bara ser till dom första dagarna så tror jag att mer publicitet hade gynnat GTA V, som sedan skulle avta och jämnas ut helt väldigt snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Skribent
Skrivet av 20kr:

Tror GTA V var tillräckligt hypat och efterlängtat så mer tid i rampljuset tror jag inte hade gjort så stort utslag förutom dom allra första dagarna. Men extremt många verkade ju ha förbokat och med tanke på att det blev försenat gång på gång så hade nog dom flesta klart för sig när det väl släpptes.
Men ja, om man bara ser till dom första dagarna så tror jag att mer publicitet hade gynnat GTA V, som sedan skulle avta och jämnas ut helt väldigt snabbt.

GTA 5 hade fördel med att det funnits iaf 2 år på konsol innan. Folk hade spelat det redan, eller sett PlayThroughs. Så man visste vad man gav sig in på mer eller mindre.

Sedan var RockStar väldigt transparenta med vad de arbetade på med portningen, rätt tidigt in i processen efter att det blev offentligt med en PC version. Men de gjorde rätt val, de pushade inte spelet och lät utvecklarna göra allt de kunde för att få spelet att flyta bra på en enorm mängd hårdvara men även samtidigt möjliga göra en väldans massa ögongodis för den som hade rigg att kunna driva det.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Tack Србо!

Visa signatur

| Ryzen 7 5700X3D | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Vi som sitter på 4K skärmar blir det bildspel i detta spel då hårdvaran går på knäna redan i 1920*1080.

skillnaden mellan low och high är minimal (svår att se). Frågan är varför skillnaden är så liten. https://www.youtube.com/watch?v=xtjfXZnNCds

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vi som sitter på 4K skärmar blir det bildspel i detta spel då hårdvaran går på knäna redan i 1920*1080.

skillnaden mellan low och high är minimal (svår att se) https://www.youtube.com/watch?v=xtjfXZnNCds

Spelet ser bättre ut på low :/

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.