Vad skall jag lära mig för att klara uppgiften?

Permalänk
Medlem

Vad skall jag lära mig för att klara uppgiften?

Hej!

Funderar på att lära mig ett modernt programmeringsspråk genom att tillverka mig och företaget ett lagerhållningsprogram. Jag har en tendens att lära mig saker bättre om jag har ett specifikt mål och syfte, nämligen.

Programmet skall kunna hantera ett större lager, där man manuellt matar in det (de artiklar) som kommer in samt manuellt drar ifrån artiklarna genom att produkter tas ut ur lagret (produkterna består av en eller flera artiklar). Man skall också kunna prissätta artiklarna så man ser hur mycket kapital man har bundet i lagret.
Nice vore förstås om det är ett enkelt gränssnitt och att hanteringen kan skötas i en browser från dator eller platta.

Vad är mest lämpat att lära för att skapa något dylikt, månntro?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Det traditionella svaret är väl SQL för databasen samt PHP + HTML/CSS för hemsida som kommunicerar med SQL-databasen. Men det finns hur många olika webb-orienterade, och en hel del inte så webb-orienterade, språk som helst som klarar uppgiften, så det är mest upp till dig vad du vill lära dig.

Permalänk
Medlem

@perost:

Jag hade hoppats på att det fanns någon "allt i ett" lösning. Men SQL är ju bra att lära sig, försås. Så kan jag om jag inte tyar mer be någon lägga på det grafiska gränssnittet. Tack!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@perost:

Förlåt.. behöver man köpa SQL för att göra sådana här projekt eller finns mjukvaran att tanka ner utan licens (men lagligt)? Exakt vad heter mjukvaran man behöver?

Tutuorials finns det ju hur många som helst, men det vore ju bra att ha själva "grunden".

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Förlåt.. behöver man köpa SQL för att göra sådana här projekt eller finns mjukvaran att tanka ner utan licens (men lagligt)? Exakt vad heter mjukvaran man behöver?

SQL är ett programmeringsspråk, och det finns massor av implementationer. MySQL brukade vara den populäraste gratisversionen, men Oracle köpte upp MySQL för några år sedan. Flera av utvecklarna bakom MySQL forkade då projektet och skapade istället MariaDB, så jag antar att det är det man bör kolla på istället nu. MariaDB strävar efter att vara så kompatibel som möjligt med MySQL, så de flesta av alla oräkneliga guider för MySQL på nätet borde fungera med MariaDB också.

Permalänk
Medlem

@perost
Du glömde PostgreSQL som är överlägset för större dataset och har väldigt många trevliga funktioner. Visserligen så behöver TS troligen inte PostgreSQL's avancerade funktioner och framför allt större dataset men definitivt värt att både nämna och lära sig använda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

SQL är ett programmeringsspråk, och det finns massor av implementationer. MySQL brukade vara den populäraste gratisversionen, men Oracle köpte upp MySQL för några år sedan. Flera av utvecklarna bakom MySQL forkade då projektet och skapade istället MariaDB, så jag antar att det är det man bör kolla på istället nu. MariaDB strävar efter att vara så kompatibel som möjligt med MySQL, så de flesta av alla oräkneliga guider för MySQL på nätet borde fungera med MariaDB också.

Skrivet av philipborg:

@perost
Du glömde PostgreSQL som är överlägset för större dataset och har väldigt många trevliga funktioner. Visserligen så behöver TS troligen inte PostgreSQL's avancerade funktioner och framför allt större dataset men definitivt värt att både nämna och lära sig använda.

Stort tack, grabbar. Annars är det SQL Server från Microsoft, antar jag?

http://biinsight.com/how-to-download-sql-server-2016-develope...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Stort tack, grabbar. Annars är det SQL Server från Microsoft, antar jag?

http://biinsight.com/how-to-download-sql-server-2016-develope...

.

Har aldrig använt eller ens övervägt att använda microsofts SQL server utav den simpla anledningen att det finns bättre alternativ som dessutom är open source och fungerar på flera olika operativsystem. Exempelvis så har mina två favoriter, PostgreSQL och MariaDB, stöd för såväl Windows som Linux även om jag bara kört det på olika linux servrar. (Högst troligen MacOS också, men det kan jag inte bry mig om.) Både PostgreSQL och MariaDB har gissningsvis till och med minst lika stor utvecklings budget som Microsofts SQL då det står en armé utav företag bakom dem som använder vardera databaser i deras system, en budget som helt går till utvecklingen utav mjukvaran då ingen marknadsföring behövs.

Har du kollat dem sjuka priserna Microsoft tar för sin SQL server? Även om du kan utveckla till det gratis, varför bli bekväm med något du aldrig lär kunna använda i projekt såvida det inte är bakom något företag som kör Microsoft SQL server?

Skulle starkt rekommendera att bli bekväm med antingen MariaDB eller PostgreSQL då dem är bra mycket användbarare såvida man inte specifikt måste arbeta mot Microsoft SQL.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Ja, jag undviker gärna MS närhelst jag kan

Ville bara prova lite, efter en tutorial, så jag laddade ner:

http://filehippo.com/download_mysql/

(MySQL Community Edition 5.5.50 )

Har installerat det men allt jag får upp är ett DOS-fönster där jag kan skriva in olika typer av kommandon. Det blev \q för att stänga eländet. Inte alls samma grafiska interface de har i MySQL tutorialen på Youtube. Det här är kanske lite över mitt huvud, på något vis. Hade väntat mig uppförsbacke.. men inte DOS.

Men jag får ta och prova mig fram på MariaDB istället:

https://downloads.mariadb.org/mariadb/10.1.18/

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Har du kollat dem sjuka priserna Microsoft tar för sin SQL server? Även om du kan utveckla till det gratis, varför bli bekväm med något du aldrig lär kunna använda i projekt såvida det inte är bakom något företag som kör Microsoft SQL server?

Det är väl knappast rättvisa priser för SQL server? Den kostar för vanliga personer 30 000kr och för folk som kan sin sak så kan vi fixa den för 10 000kr + 2000kr/cal direkt ifrån Microsoft, man får registrera produkten direkt emot kund och det är lite omständigt men man sparar tusenlappar. Väldigt många klarar sig dessutom på gratis varianten express.
Varför "alla" bör lära sig grundläggande SQL server är för att många program enbart har stöd för denna och man blir tvingad att köra den. Det handlar alltså inte om att företaget kör sql servern innan, utan att programvaror som affärssystem etc enbart är testade emot denna.

Nå på TS fråga så skulle jag från MS världen säga IIS, ASP.NET MVC, SQL server Express och såklart html/CCS.

Linuxvärlden även om detta nu fungerar i windows så PHP + HTML/CSS, MariaDB och detta ska hostas genom?

*edit*
Ute i arbetslivet så är sedan SQL server ofta en bagatellsumma i det hela, en utvecklare kostar runt 1000kr/h, efter en veckas jobb att försöka få igång en annan databas är kostnaden uppäten.
Dessutom inom enterpricemarknaden är inte alltid mjukvaror gratis, detta är dock ej mitt område. Och Open source är t.ex. inte detsamma som gratis.

*edi2*
MariaDB är en såklart också en databas som alla bör kunna idag, jag själv har inte hunnit. Körde lite mysql innan SUN kom och förstörde. Så jag rekommenderar bara två olika val som leder till 2 lite olika kunskaper och helst ska man såklart kunna båda. Men jobbar man mycket i linuxvärden så klarar man sig nog hur bra som helst utan Microsofts och tvärt om.

Permalänk
Medlem

Ja, jag ville bara göra mig själv en databas Inte felsöka andras.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

TS blir förvirrad av allt ni skriver, chilla
SQL är inget program, det är ett språk som för hantering av data. Att ladda ner SQL hjälper inte dig.

MySQL är ju gratis, likaså PHP mm.

Du behöver bygga en applikation i PHP (dvs en vanlig hemsida) som kommunicerar med SQL. Detta är mer eller mindre grunden för alla webbsidor på nätet.

Så, lär dig PHP & MySQL, dom går hand i hand. Ladda ner en WAMP på din dator så du kan utveckla direkt i datorn. Den installerar PHP, SQL databaser mm.

För att göra ett någorlunda gränssnitt kan du lära dig grunderna i HTML & CSS och sedan använda dig av http://getbootstrap.com/ för att snabbt bygga upp ett gränssnitt.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

TS blir förvirrad av allt ni skriver, chilla
SQL är inget program, det är ett språk som för hantering av data. Att ladda ner SQL hjälper inte dig.

MySQL är ju gratis, likaså PHP mm.

Du behöver bygga en applikation i PHP (dvs en vanlig hemsida) som kommunicerar med SQL. Detta är mer eller mindre grunden för alla webbsidor på nätet.

Så, lär dig PHP & MySQL, dom går hand i hand. Ladda ner en WAMP på din dator så du kan utveckla direkt i datorn. Den installerar PHP, SQL databaser mm.

För att göra ett någorlunda gränssnitt kan du lära dig grunderna i HTML & CSS och sedan använda dig av http://getbootstrap.com/ för att snabbt bygga upp ett gränssnitt.

En WAMP?? Ja, jag blir förvirrad, tack. Hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle vara så svårt år 2016 att få tag på ett verktyg för att göra en databas och att sedan kunna använda den. Klart det är en del man måste lära sig men man kan tycka att det borde finnas ett gränssnitt som underlättar den processen. Det här är som när jag pluggade Pascal för herrans många år sedan.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@SweMerlin: SQL express är gratisversionen annars, men det finns en del begränsningar som du bör läsa på innan.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är väl knappast rättvisa priser för SQL server? Den kostar för vanliga personer 30 000kr och för folk som kan sin sak så kan vi fixa den för 10 000kr + 2000kr/cal direkt ifrån Microsoft, man får registrera produkten direkt emot kund och det är lite omständigt men man sparar tusenlappar. Väldigt många klarar sig dessutom på gratis varianten express.

Som sagt har mitt intresse för Microsoft SQL varit nära noll då ingen server jag har bedrivit har kört Windows pga diverse skäl. (Inte Linux fanatiker, Linux passar bara mina servrar mycket bättre.) Priserna var vad microsoft hänvisade till som MSRP så antog att dem var vad som gällde. (Kan överskatta antalet servrar med databaser som önskas för gemene kund iom mina egna användingsbruk...)

Skrivet av anon159643:

Varför "alla" bör lära sig grundläggande SQL server är för att många program enbart har stöd för denna och man blir tvingad att köra den. Det handlar alltså inte om att företaget kör sql servern innan, utan att programvaror som affärssystem etc enbart är testade emot denna.

Jag håller med. Det jag menade, och jag inser att jag var otydlig (ursäkta), var att det är orimligt att använda specifikt Microsoft SQL för ett privat projekt när man har fritt val. Snarare iaf jag ser inget skäl till det. Express låser en till 10GB vilket iaf i mina bruk är löjligt lite, men har iofs ingen aning hur mycket TS behöver. Börjar han lagra bilder på databasen fylls 10GB snabbt. Det hela faller på hur mycket information man faktiskt tänker förvara som avgör om 10GB är mycket eller lite, skulle bara anse att det skulle vara segt med ett sådant lås som sedan hamnar på rätt många tusenlappar för att komma över. Speciellt när det finns gratis OSS mjukvara som konkurrerar med deras enterprise lösning... Anledningen till att jag nämnde "företag som kör MicrosoftSQL server" är att om man arbetar med ett företag som kör microsoft SQL server så är det troligt att man fortsätter med det, men om man skriver ett system från scratch är det iaf i min åsikt bättre om man är bekväm med PostgreSQL eller MariaDB.

Skrivet av anon159643:

Dessutom inom enterpricemarknaden är inte alltid mjukvaror gratis, detta är dock ej mitt område. Och Open source är t.ex. inte detsamma som gratis.

Vem har påstått att all mjukvara är gratis eller opensource -> gratis? MariaDB och PostgreSQL är däremot gratis för såväl privatperson som enterprise utöver att vara OSS. Bara för att det är en bunt företag som släpper mjukvaran behöver det inte vara direkt vinst drivet utan i OSS fall är det ofta indirekt vinst som önskas. Det är grundstenen i många OSS program, en bunt företag hjälper till så dem alla tjänar på varandras arbete. Genom att sedan publicera den för allmänheten så får dem hela världen att granska och bearbeta koden vilket är guld värt. Resultaten är riktigt bra mjukvara med bra licens, någonting som gynnar företagen otroligt mycket mer än vinsten de skulle få utav att försöka sälja det. MariaDB/PostgreSQL lever på donationer men framför allt på företags sponsorer som önskar att deras mjukvara utvecklas vidare. (Kanske spårade ur lite här, men kan vara lika bra att förklara hur MariaDB/PostgreSQL får in sina pengar trots att mjukvaran är gratis. Säger inte att du inte visste det, bara förklarar ifall det inte är fallet eller om TS är nyfiken.)

Jag vill däremot understryka att jag möjligen är lite felinriktad i hela denna tråden. Min primära användning utav databaser har varit med riktigt stora dataset (TB storlek) med konstant hög belastning med kluster design (individuella databaser pga latens) i simulations bruk... Ja, ganska långt ifrån TS bruk så mycket troligt att jag är färgad i frågan. Har givetvis också använt det för webtjänster men i mycket mindre utsträckning. (Offtopic så bytte jag från databas till direkta filer och därav custom databas hantering, planen var att byta tillbaka i framtiden men jag la ner projektet. Var ett privat projekt ivf.)

Hoppas nu att detta inlägget blev rätt, sweclockers har knölat en hel del för mig ikväll... :/

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@SweMerlin

Det du söker är en SQL server browser, exempelvis phpMyAdmin. Den ger dig det grafiska gränssnittet du söker till nästan vilken SQL server som helst. Du installerar en SQL server browser och sedan ansluter du bara den till din SQL server. Du kanske fortfarande behöver konfiguera t.ex. använderkonton manuellt genom filerna (osäker här, minns inte) men det mesta andra kan du göra genom en SQL browser.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Finns många svar på denna fråga.

Standard lösning (Webb):
PHP + Html/CSS som körs på en apache/nginx/etc webserver med mariadb eller dylikt.
Frameworks för detta finns så man kan få upp snabbt ett skal utan att behöva uppfinna hjulet igen.
PHP (Laravel) Sedan för Frontend HTML/CSS (Bootstrap). HeidiSQL är ett trevligt program för att hantera databaser.

Javascript baserad lösning (NodeJS/Electron):
Detta är mer av en javascript lösning through and through där frontend och backend kan skrivas i JS med HTML/CSS för GUI.

Man kan använda här Electron från Github för att få någlunda skal att arbeta för att få en applikation. Samma kod mer eller mindre kan sedan också användas för att köra på någon webserver.

Språken här blir JS, HTML/CSS samt såklart SQL av någon variant för själva databasen.
Mer "nytt" här så kan vara något svårare att hitta tutorials lika utspritt som ovanstående.

För att förtydliga några saker också, WAMP (Windows Apache Mysql PHP) programstack med support för nämnda språk, Linux har motsvarande Lamp (Linux Apache SQL* PHP)
* Många distros kör MariaDB istället för MySQL pga det utvecklas bättre och är säkrare än det senare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

En WAMP?? Ja, jag blir förvirrad, tack. Hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle vara så svårt år 2016 att få tag på ett verktyg för att göra en databas och att sedan kunna använda den. Klart det är en del man måste lära sig men man kan tycka att det borde finnas ett gränssnitt som underlättar den processen. Det här är som när jag pluggade Pascal för herrans många år sedan.

Programmering kanske inte är för dig. Filemaker (https://en.wikipedia.org/wiki/FileMaker) eller liknande (https://www.openoffice.org/product/base.html) kanske mer än något för dig.

Permalänk
Medlem

@perost
@philipborg
@anon159643
@Florrpan
@Curemylife
@Commander
@iXam

STORT TACK, alla! Jag har nog överskattat/underskattat antingen utbudets komplexitet eller min egen förmåga (fast det sistnämnda ser jag förstås som mindre sannolikt ). Programmering har jag inget problem med, men verktygen verkar vara väldigt komplexa.

Kanske Filemaker är precis vad en medelmåtta som jag själv förmår sätta mig in i, på egen hand. Ger jag mig på övriga tips så får jag nog gå en kurs först. Båda delar är av godo för "projektet" handlar ändå om att jag skall lära mig något nytt, men jag kan inte sitta här och fråga er snälla människor om precis allt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

https://dbwebb.se/kurser/

Detta är kursmaterial för webbprogrammerare på BTH. Går du igenom dom 2 första kurserna htmlphp och oophp så kommer du att kunna slänga ihop en vettig hemsida samt sätta upp en databas och få hemsidan att kommunicera med databasen.

Permalänk
Medlem

Ladda ner antingen XAMPP eller WAMP så kommer du snabbt igång med utvecklingsmiljön för PHP och SQL. Grafisk gränssnitt för databasen är inkl.

Permalänk
Medlem

@SweMerlin Du blandar ihop saker. Allt vi har nämnt går att koda direkt i notepad. SQL är ett språk för att lagra data mot databasen, PHP är ett språk för att prata med serven och HTML/CSS är det visuella som pratar med webbläsaren. Allt detta hänger ihop när man kodar. Eftersom du säger att du inte har några problem med programmering borde detta vara en baggis för dig att greppa.

Många här har förklarat på ett sådant sätt att även jag tycker det låter krångligt.

Läs igenom lite av detta så kanske det klarnar. Speciellt under Advanced PHP med MySQL.
https://www.tutorialspoint.com/php/index.htm

För att koda samman allt kan du använda t.ex Adobe Brackets
http://brackets.io/

Eller ett större IDE såsom NetBeans
https://netbeans.org/

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

@SexMachine
@Spank2k7
@Florrpan

Tack skall ni ha. Jag har massvis att undersöka nu

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@SweMerlin
Skulle installera PostgreSQL på windows (ej pga tråden, var bara ett sammanträffande då min Linux server har lite "downtime" ) och märkte då att Windows versionen inkluderar ett grafiskt gränsnitt för att hantera datan. Kör just nu den utav EnterpriseDB (finns även BigSQL som jag inte testat) och då får man med ett program som heter pgAdmin som lär underlätta för dig.

Du kanske redan har valt lösning, vad blev det?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Det blev tyska-lektioner för att putsa upp min rostiga tyska inför en mässa i Maj Dock har ju inte behovet av att hålla koll på lagret minskat för det...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3