Permalänk
Medlem

Ultrawide 144 Hz eller gsync?

Hej alla glada!

Innan jag tar slutligt beslut vill jag stämma av med proffsen och bolla lite.

Jag är på g att köpa en Ultrawide och som det verkar nu är dem med gsync på max 100 mz och utan snabbare. Jag kommer ha ett nytt 1080 kort av något slag så kraft bör finnas.
Jag undrar fan ändå om inte högra uppdatering ger mjukare bildupplevelse?
Jag har en asus ROG bärbar med gsync max 75hz och visst... inga tares, men polarens 144hz (stationär ej gsync) upplevs som såå mycket mjukare.
Upplever också att vid slöa och mjuka rörelser ser allt smutt ut, men i snabba panoreringar i wow eller fps som BF så blir det ryckigt ändå.

Någon med erfarenhet eller tankar kring frågan?
Jättetack på förhand!

Permalänk
Medlem

Högre uppdateringsfrekvens bidrar alltid till mjukare rörelser/"smooth flow" ja. Gsync hjälper ju bara till att minimera tearing samt hjälper att inte få se fps drops lika tydliga men har man högre mer konstant FPS med högre uppdateringsfrekvens vinner det ju alltid när det kommer till göra rörelserna mjukare. Har att göra med "sample-and-hold" tekniken i skärmarna där desto kortare tid statiska bilden (tänk frames per sekund) som visas tills den byter till nästa frame desto bättre "flyt" upplever man det som där högre uppdateringsfrekvens innebär att bilden refreshas/uppdateras snabbare. Därför hjälper bl.a. gamla CRT skärmarnas blinkande att minska på motion blur eller black frame insertion som också används med vissa LCD paneler då den statiska bilden hålls kvar en kortare stund tills nästa bildsekvens har uppdaterats.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Vågar inte svara på om du märker skillnad på 100-144hz. Man märker galen skillnad på 60hz till 144hz men det skulle man nog göra på 60-100 också.

Jag är sugen på en 144hz IPS ultrawide skärm, dock så får man väl se när det dyker upp och vad prislappen hamnar på. Jag kommer iaf avvakta lite till.

Permalänk
Medlem

Kan du hålla uppe fpsn får du möta noll utdelning av gsync så de beror på. Skaffar du en 1440 ultrawide eller högre kommer du inte orkar hålla 120 fps allt för ofta om du vill maximera bildinställningarna. Jag kör 2560x1080 och då går det för de mesta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tack för er feedback.

Jag kommer vänta till runt jul.
Såg precis Acer Predator Z35 men där har upplösningen (2560 x 1080) åkt på stryk för att nå 200hz. BAH! Varför inte bara landa på 144hz med 3440x1440 så hade det varit en done deal för mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ackemaan:

Tack för er feedback.

Jag kommer vänta till runt jul.
Såg precis Acer Predator Z35 men där har upplösningen (2560 x 1080) åkt på stryk för att nå 200hz. BAH! Varför inte bara landa på 144hz med 3440x1440 så hade det varit en done deal för mig

För att det inte finns någon kabelstandard för att föra över så mycket bildinformation i nuläget.
Eller, jo kablar för annat såklart ;).
Men Displayport och HDMI kan inte hantera datamängden för 3440*1440 @ 144hz i nuläget. Vi får vänta på snabbare gränssnittstandarder innan sådana skärmar blir aktuella

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Varför inte 144hz Och G-Sync?
Jag köpte en Acer någonting, ett demo-ex på mediamarkt, för 5k. 144hz, 1440p och G-Sync. Kanske inte hjälper dig så mycket, men beroende på din budget så kan du ju få allt utan att kompromissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av derpious:

Jag köpte en Acer någonting, ett demo-ex på mediamarkt, för 5k. 144hz, 1440p och G-Sync. Kanske inte hjälper dig så mycket, men beroende på din budget så kan du ju få allt utan att kompromissa.

jojo men det är ju precis det jag vill men kan inte hitta någon då det antingen är gsync 100 hz eller 144 utan. Posta gärna vad du har hemma Supretack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av derpious:

vad sjutton var det för skärm? det låter som https://www.inet.se/kundvagn/visa/9833501/

men hur sjutton hittade du den för 5k? är den felfri då eller har den massa BLB eller något annat galet?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kethsi: Se upp med Acers produktnamn. Det finns fyra modeller som heter XB271H-någonting och de förväxlas ofta. En använder AHVA, två är TN, någon har G-Sync, någon har det inte. En är 4K. etc.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kethsi: Se upp med Acers produktnamn. Det finns fyra modeller som heter XB271H-någonting och de förväxlas ofta. En använder AHVA, två är TN, någon har G-Sync, någon har det inte. En är 4K. etc.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=XB271H

det är ju ganska stora prisskillnader på dom..

men när du ändå är här så vill jag fråga vad hade varit det bästa alternativet för spelande med ett gtx 1070 och välja skärm - asus MG279Q IPS eller AHVA sa någon att det var och jag vet inte riktigt vad skillnaden är där heller den är 144hz 1440p med freesync så den funktionen förlorar jag eller ska jag köra på en tn 1080p skärm med gsync? asus skärmen är det högsta jag kan gå med min budget (6000kr).

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

vad sjutton var det för skärm? det låter som https://www.inet.se/kundvagn/visa/9833501/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9833501/

men hur sjutton hittade du den för 5k? är den felfri då eller har den massa BLB eller något annat galet?

Det är denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3021346
Den har väl utgått. Men det är IPS panel och allt det andra jag nämnde på den, och inga synbara fel. Demo-ex bara, så foten var lite sliten osv. Men jag har ändå satt upp den på skrivbordet med en sån här https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitorfaste/ande... så jag behöver inte foten.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kethsi: Hängde inte riktigt med på vad du frågade om? Men alla de här skärmarna som klarar 144 Hz är lämpliga för spelande. Resten är bara en fråga om exakt vad man prioriterar och vad man vill undvika, samt förstås vad budgeten tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kethsi: Hängde inte riktigt med på vad du frågade om? Men alla de här skärmarna som klarar 144 Hz är lämpliga för spelande. Resten är bara en fråga om exakt vad man prioriterar och vad man vill undvika, samt förstås vad budgeten tillåter.

ursäkta om jag skriver luddigt jag försöker igen.

hade du valt en 1440p 144hz IPS skärm med freesync när du kör ett gtx 1070 eller hade du hellre valt en 1080p TN gsync skärm med 144hz?

det är det valet jag står inför och lutar åt 1440p skärmen men vill veta hur stor är skillnaden mellan 1440p ips och 1080p tn? är den väldigt stor så 1440p alternativet är bättre eller väger gsync upp det hela så man slipper tearing och sånt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ursäkta om jag skriver luddigt jag försöker igen.

hade du valt en 1440p 144hz IPS skärm med freesync när du kör ett gtx 1070 eller hade du hellre valt en 1080p TN gsync skärm med 144hz?

det är det valet jag står inför och lutar åt 1440p skärmen men vill veta hur stor är skillnaden mellan 1440p ips och 1080p tn? är den väldigt stor så 1440p alternativet är bättre eller väger gsync upp det hela så man slipper tearing och sånt?

1440p med IPS och 144hz skulle jag absolut valt framför en 1080p tn oavsett om du kan nyttja " sync metoden " i alla fall om vi pratar skärmar större än 22". (Sen spelar ju budget självklart in)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

1440p med IPS och 144hz skulle jag absolut valt framför en 1080p tn oavsett om du kan nyttja " sync metoden " i alla fall om vi pratar skärmar större än 22". (Sen spelar ju budget självklart in)

jo visst budgeten spelar ju roll men 6k kändes som absoluta gränsen för vad jag är villig att spendera på skärmen och lär ju inte byta den i första taget.

så 1440p även fast man får lägre fps än med en 1080p? aja jag kör på det blir en ny erfarenhet för mig har varken testat 1440p eller 60fps

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kethsi: Gaming-TN och 1920x1080-paneler är väldigt olika de IPS/AHVA 2560x1440-panelerna som finns. De är på flera sätt varandras motsatser i fråga om bildegenskaper. Ifall du enbart ska prioritera så hög bildfrekvens möjligt och kör enbart reaktions/koordinationskrävande spel har de första panelerna sin styrka. De är samtidigt de sämre skärmarna i andra sammanhang.

Är du mer blandad i ditt spelande och användandet utöver spelande, har den senare typen av skärmar mer styrkor men kostar också mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kethsi: Gaming-TN och 1920x1080-paneler är väldigt olika de IPS/AHVA 2560x1440-panelerna som finns. De är på flera sätt varandras motsatser i fråga om bildegenskaper. Ifall du enbart ska prioritera så hög bildfrekvens möjligt och kör enbart reaktions/koordinationskrävande spel har de första panelerna sin styrka. De är samtidigt de sämre skärmarna i andra sammanhang.

Är du mer blandad i ditt spelande och användandet utöver spelande, har den senare typen av skärmar mer styrkor men kostar också mer.

jo precis det var de jag började tänka på efter ett tag jag kör mest RPG spel och lite fps och mest blir det singleplayer så att sitta på 100+ fps ger nog inte allt för mycket för min del.

är ips och ahva paneler samma sak eller är dom 2 skilda skärmar? såg någonstans att skärmen jag är ute efter är en ahva skärm men det står ips i beskrivningen av skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jo visst budgeten spelar ju roll men 6k kändes som absoluta gränsen för vad jag är villig att spendera på skärmen och lär ju inte byta den i första taget.

så 1440p även fast man får lägre fps än med en 1080p? aja jag kör på det blir en ny erfarenhet för mig har varken testat 1440p eller 60fps

Jag kör för tillfället en 1920x1080 tn 144hz 24" och är rätt nöjd (skiter i färger osv) förutom att 1920x1080 är väldigt lågupplöst på 24" dock körde jag en 60HZ 4k 24" innan så är kanske lite bortskämt med pixeltätheten.

Och ja du kommer få lägre FPS i spel om du kör indetiska inställningar och så men samtidigt finns det alltid inställningar som knappt märks när man sänkt dom och den högre upplösningen är även rätt trevligt att ha i windows osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör för tillfället en 1920x1080 tn 144hz 24" och är rätt nöjd (skiter i färger osv) förutom att 1920x1080 är väldigt lågupplöst på 24" dock körde jag en 60HZ 4k 24" innan så är kanske lite bortskämt med pixeltätheten.

Och ja du kommer få lägre FPS i spel om du kör indetiska inställningar och så men samtidigt finns det alltid inställningar som knappt märks när man sänkt dom och den högre upplösningen är även rätt trevligt att ha i windows osv.

man behöver väl inte direkt någon AA i 1440p eller? stänger man av det så kan man ju vinna några extra fps antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

man behöver väl inte direkt någon AA i 1440p eller? stänger man av det så kan man ju vinna några extra fps antar jag.

Om du behöver kantutjämning beror helt på hur noga du är. Jag körde med kantutjämning även på min 24" 4k skärm. Men behovet sjunker ju om man har högre pixeltäthet. Sen har du ett GTX 1070 så tycker jag nästan det är synd att spela på en 1920x1080 skärm

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du behöver kantutjämning beror helt på hur noga du är. Jag körde med kantutjämning även på min 24" 4k skärm. Men behovet sjunker ju om man har högre pixeltäthet. Sen har du ett GTX 1070 så tycker jag nästan det är synd att spela på en 1920x1080 skärm

har aldrig använt det i 1080p heller så jag behöver det antagligen inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Alltså nu vill jag inte göra dig tveksam men jag bara måste säga att skärmar med 60hz är det absolut sämsta. Körde ovetandes på Samsungs syncmaster i många år, bytte från ena till andra, 17`` till 22`` till 24`` men fattade aldrig varför billigare skärmar med lägre prestanda kort upplevdes som bättre flyt. Tills jag långt senare fattade att de andra var snabbare och min hjärna helt enkelt upplevde det som 'lenare'.
Men det är min erfarenhet.
Min bärbara har som sagt 75hz g-string nu och det är skillnad, likväl är det än mjukare på skärmar med högre Hz utan skynket.

Felstavat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackemaan:

Alltså nu vill jag inte göra dig tveksam men jag bara måste säga att skärmar med 60hz är det absolut sämsta. Körde ovetandes på Samsungs syncmaster i många år, bytte från ena till andra, 17`` till 22`` till 24`` men fattade aldrig varför billigare skärmar med lägre prestanda kort upplevdes som bättre flyt. Tills jag långt senare fattade att de andra var snabbare och min hjärna helt enkelt upplevde det som 'lenare'.
Men det är min erfarenhet.
Min bärbara har som sagt 75hz g-string nu och det är skillnad, likväl är det än mjukare på skärmar med högre Hz utan skynket.

asus MG279Q är en 1440p 144hz IPS skärm men jag ska köpa ett gtx 1070 så därför säger jag 60fps det är de den brukar ligga runt i nya spel på högsta inställningar så antagligen kommer jag få lite högre fps ändå för jag stänger av AA och kanske drar ner på high istället för ultra t.ex.

Visa signatur