Permalänk
Medlem

GTX 980 knastrar

Halloj!

Gjorde en tråd för en vecka sedan om att det knastra i min dator. Efter ha låtit chassit va öppet och stoppat fläktarna en efter en när jag har haft ett spel igång så kan jag konstatera att det är ena fläkten på grafikkortet som knastrar. Det är inget dam i det, så oklart varför det knastrar, om det är dålig ström tillförsel eller dylikt.
Det är en Webhallen config dator och jag har pratat med supporten som rekommendera jag lämna in hela datorn.

Eftersom jag är inte allt för tekniskt kunnig så tänkte jag höra vad ni tycker jag ska göra eller hur ska fortsätta felsöka problemet.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferren:

Halloj!

Gjorde en tråd för en vecka sedan om att det knastra i min dator. Efter ha låtit chassit va öppet och stoppat fläktarna en efter en när jag har haft ett spel igång så kan jag konstatera att det är ena fläkten på grafikkortet som knastrar. Det är inget dam i det, så oklart varför det knastrar, om det är dålig ström tillförsel eller dylikt.
Det är en Webhallen config dator och jag har pratat med supporten som rekommendera jag lämna in hela datorn.

Eftersom jag är inte allt för tekniskt kunnig så tänkte jag höra vad ni tycker jag ska göra eller hur ska fortsätta felsöka problemet.

Tack på förhand.

Om ljudet försvinner när du stannar den fläkten är det ju helt klart fel på den. Antagligen beror att sladden kommer åt fläktbladen när den snurrar alternativt är lagret på fläkten dåligt. Om Webhallen fixar det gratis så skulle jag skickat in den men är ganska enkelt att lösa själv om man är bekväm med att skruva i datorn.
Om det är sladden kan det räcka att försiktigt dra lite i den så det inte finns någon extra sladd som kan hänga ner (OBS FÖRSIKTIGT krävs inte särskilt mycket kraft för att slita loss sladdarna från kontakten så ta inte i när du drar).
Om det är lagret som är dåligt så kan man köpa nya fläktar från Ebay för ca 50kr. Har själv bytt en fläkt på ett 7970 med Windforce 3X kylaren och man behöver bara montera av plast höljet samt 2 skruvar som håller fast fläkten och sen koppla i sladden.

Så fråga om detta kommer lösas kostnadsfritt för det är inte värt 700kr eller vad de kan tänkas ta betalt för något som tar 5min att göra och bara kostar 50kr i komponenter.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk

@Ferren:
Låter som spoltjut, prova gå in i nvidia inställningarna och begränsa uppdateringsfrekvensen.

Edit.
glöm va jag skrev, läste inte hela

Permalänk
Medlem

@macke0010: Tack för tipset, dock är den redan på 60hz, om det var det du mena.

Permalänk

@Ferren:
Jag såg inte det du skrev om fläktarna så det är nog inte spoltjut.

Permalänk
Medlem

@macke0010: Nä, prövade köra 59hz men blev ingen förbättring
Nåväl, kör in med den till Webhallen så får dom ge mig ett nytt kort.

Tack alla för hjälpen