Permalänk

Startar Dator Oavsiktligt

Hej!

Min dator startar både från avstängt läge och sömnläge då jag slår av och på ström till lampor i köket eller arbetsrummet. Problemet har pågått sedan jag köpte datorn och det är dessutom min första stationära dator i denna lägenhet så jag kan inte veta om det gäller denna datorn specifikt eller om det är någonting med lägenheten. Någon som har förslag på vad det kan bero på och vad som kan lösa problemet?

Kör Win10 men hade samma problem på Win8.

kommandot i powercfg -lastwake i command prompt ger:

Wake History Count - 1
Wake History [0]
Wake Source Count - 1
Wake Source [0]
Type: Device
Instance Path: PCI\VEN_1B21&DEV_1042&SUBSYS_84881043&REV_00\4&255bbf8f&0&00E4
Friendly Name: ASMedia USB 3.0 eXtensible Host Controller - 0.96 (Microsoft)
Description: USB xHCI Compliant Host Controller
Manufacturer: Generic USB xHCI Host Controller

Mitt system:

Permalänk
Medlem

@mercipoco:
Gå in i BIOS och stäng av allt du kan hitta relaterat till WAKE ON, och se om det löser ditt dilemma.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Antagligen dåligt elnät, du har nog gnistor i strömbrytarna kombinerat med ojordat uttag till datorn så att den blir extra känslig mot yttre störningar så den reagerar på spikarna som uppstår när lampströmbrytarna manövreras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mercipoco:

Friendly Name: ASMedia USB 3.0 eXtensible Host Controller - 0.96 (Microsoft)
Description: USB xHCI Compliant Host Controller
Manufacturer: Generic USB xHCI Host Controller

Är egentligen inte så insatt men det ser ut som att någon usb enhet väcker datorn.
Har du någon extern hårddisk eller liknande med extern strömförsörjning som kanske får för sig att spela ett litet spratt med datorn när det fladdrar lite på elnätet?
Testa koppla bort alla enheter eller leta efter någon wake inställning i bios.

Permalänk

@FrazzorXx ; @Belzaderr ; @mrgaffe Endast mus och tangentbord inkopplad via USB. Allting relaterat till WAKE är disabled i bios. Provade att avaktivera ASmedia USB USB 3.0 men ingen framgång där heller.

Angående elspikar skulle en sådan här, https://www.komplett.se/product/839914/datorutrustning/ups-overspanning/overspanningsskydd/apc-overspanningsskydd, produkt kunna avhjälpa det problemet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mercipoco:

@FrazzorXx ; @Belzaderr ; @mrgaffe Endast mus och tangentbord inkopplad via USB. Allting relaterat till WAKE är disabled i bios. Provade att avaktivera ASmedia USB USB 3.0 men ingen framgång där heller.

Angående elspikar skulle en sådan här, https://www.komplett.se/product/839914/datorutrustning/ups-overspanning/overspanningsskydd/apc-overspanningsskydd, produkt kunna avhjälpa det problemet?

Det blir inte sämre men kanske inte heller helt bra, har du skyddsjord och vet du ungefär hur gammal elinstallationen är ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Kan inte svara på om det är jordsäkrat eller inte. Vet inte heller hur gammalt elnätet är men det gjordes en omfattande renovering av huset 1996, så kanske då. Om det är spikar, kan de vara farliga för datorn? Datorn fungerar fortfarande efter två år. Symptom kanske redan borde ha upptäckts isåfall?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mercipoco:

@mrqaffe: Kan inte svara på om det är jordsäkrat eller inte. Vet inte heller hur gammalt elnätet är men det gjordes en omfattande renovering av huset 1996, så kanske då. Om det är spikar, kan de vara farliga för datorn? Datorn fungerar fortfarande efter två år. Symptom kanske redan borde ha upptäckts isåfall?

Du vet väl hur ett skyddsjordat vägguttag ser ut ?
Alla typer av spikar och överspänningar är av ondo men de förstör inte alltid saker fysiskt men funktionen kan påverkas ändå tex genom att de ger upphov till magnetfält som skapar spänningar i andra ledare, det skulle tex kunna tolkas som den signal som blir när man trycker på en annan strömbrytare.

Visa signatur