VR till jul eller vänta på generation 2?

Permalänk
Medlem

VR till jul eller vänta på generation 2?

Hej! Har länge varit sugen på att införskaffa mig ett VR-headset, är väl mest inne på att skaffa HTC Vive. Då en familjemedlem ska fara iväg till USA innan jul, så funderar jag på att lägga in en order på ett headset. Men frågan är ifall man ska avvakta med att köpa nu och vänta på generation 2, eller ifall man bara ska slå till.

Vad tror ni? Ligger GEN 2 och väntar runt hörnet. Kommer GEN 2 i såna fall vara en stor förändring, dvs värt o vänta!

Permalänk
Medlem

@Lokso: Att vänta på Gen2 kan bara du själv ta beslut för, eftersom det egentligen handlar om en kostnadsfråga och inget annat. För personligen, om plånboken tillåter köp, så finner jag ingen logik i att "vänta på nästa generation" när det gäller VR. Virtual Reality är inte som en uppgradering från något du tidigare haft, det är ingen ny 144Hz G-sync skärm du byter till från din tidigare 60Hz:are. VR är något helt nytt, något du definitivt inte kan föreställa dig förrän du provat det, och något som i princip alla tycker är ashäftigt. Dom som dissar VR (och tycker att det bara är en fluga) är antingen dom som inte fått chansen att prova det än, dom som inte har råd, eller dom som inte har utrymmet där hemma för en riktig VR upplevelse.

Efter så många års väntan är VR äntligen här, och det är här för att stanna. Antingen hakar man på tåget från början och njuter av upplevelsen som aldrig förr, eller så missar man något stort. Att sitta och vänta bara för att man tror att VR inte är tillräckligt bra, är ingen anledning nog om jag får tycka till. Dom som dissar VR pga låg upplösning, eller bristen på spel kommer förr eller senare ångra sig så fort AAA titlarna i VR börjar trilla in.

Dom som säger att Vive har dålig upplösning har förmodligen inte testat spelen med supersampling. Dom som klagar på grafiken har väl förmodligen bara sett Youtube trailers på Job Simulator och inte mycket mer. Dom som klagar på sladdar eller Vivens vikt/komfort har förmodligen inte förstått att det bara är petitesser som man glömmer efter en minut inne i den virtuella världen. Dom som i överhuvudtaget klarar på att spelen är "simpla" har förmodligen aldrig fått chansen att prova och förstå att även det simplaste VR spelet ofta är sjukt mycket roligare än ännu ett pampigt Battlefield på datorskärmen.

Att vänta på någon slags Black Friday-Rea eller mellandags-rea på HTC Vive är önsketänkande, för jag har väldigt svårt att tro att Viven sänks i pris. Möjligen ner till 9000kr blankt någon gång i vinter, men aldrig mer. Är den femhundringen värd att vänta för? Har du bara ca 7000 att lägga så kolla tradera eller blocket där de säljs för runt den summan. De flesta som säljs begagnat är mer eller mindre nya, förmodligen av folk som impulsköpte Vive men inte har tiden eller saknar tillräcklig hårdvara för VR. En polare köpte en Vive för 6900 på Tradera, den såg knappt använd ut, den luktade fortfarande liksom ny...

Jag har ägt Vive sen mitten på april, förbokade det för ca 9300 från HTC inkl frakt. Jag skulle aldrig någonsin sälja det för 10 000kr ens i nuläget. Aldrig har jag haft så mycket glädje för mindre än en halv månadslön, och ju mer som släpps, ju mer man spelar desto mer älskar man hela grejen med VR!

Köp VR och njut, du kommer absolut inte ångra dig, och du kommer rätt snabbt att förstå hypen. Och när du ändå är inne på VR så köp Vive för att uppleva roomscale och allt det medför. En sittande VR upplevelse kan va nice såsom bilspel osv, men i slutändan är VR inte gjort för att köras med gamepad, mus eller tangentbord.

Go for it!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Känns riskabelt att köpa nu. Försäljningstakten har minskat och lagren börjar fyllas. Jag blir inte förvånad om priset dyker rejält inom några månader. Ska de hålla uppe priset på den här nivån måste de skynda sig ut med nästa version som är markant bättre och ändå leder till prissänkning för nuvarande modell.

För ett halvår sedan kändes det mer tänkbart att betala dessa priser som early adopter, men nu känns det som galenskap.

Permalänk
Medlem

Och när det gäller VR gen 2 så lär det dröja. Kanske inte för att tekniken inte finns, men mest för att dagens datorer ändå inte skulle klara köra VR i högre upplösningar än 1080p med konstant 90+fps. Dagens datorer med i7 och GTX 1080 kort går på knäna i många VR spel med maxgrafik, i vissa spel går det inte köra supersampling+maxgrafik alls för det kräver för mycket resurser. Man skickar ut bild till dubbla 1080p paneler plus en datorskärm och allt ska dessutom ligga på 90fps och aldrig lägre. Hur många datorer tror du skulle fixa VR med 1440p paneler? Förmodligen inga alls så länge SLI i VR inte blir standard. Det kommande GTX 1080Ti kortet sägs bli 30-40% snabbare än GTX 1080, det hjälper knappast för VR i 1440p.

Det snackas om StarVR samt andra OpenVR lösningar (inte minst Kinesiska märken) med 1440p och 4K skärmar, men dessa kommer ändå inte kunna drivas av våra datorer, iallafall inte i spel. StarVR har väl redan gått ut med att de kommer att satsa på IMAX och någon sorts arkadhallar långt innan det når oss konsumenter i hemmet.

Dagens VR-enheter kommer förbli en VR standard minst ett eller kanske två år framåt. Iallafall tills datorerna hinner ikapp. Med andra ord kan du få vänta ett tag tills vi ens får se en förhandstitt på Gen 2.

Då är återigen frågan...varför vänta?

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

@Lokso: Efter så många års väntan är VR äntligen här, och det är här för att stanna. Antingen hakar man på tåget från början och njuter av upplevelsen som aldrig förr, eller så missar man något stort. Att sitta och vänta bara för att man tror att VR inte är tillräckligt bra, är ingen anledning nog om jag får tycka till. Dom som dissar VR pga låg upplösning, eller bristen på spel kommer förr eller senare ångra sig så fort AAA titlarna i VR börjar trilla in.

Ehm

VR har funnits hur länge som hellst, VFX1 kostade 600dollar tidigt 90 tal, killen i klippet säger exakt samma sak som du skriver. Köpte du in på det eller missade du något stort? https://www.youtube.com/watch?v=3yGiiU8_gnE

Såkallad 2000talets gen1 köper man om man har förmycket pengar eller är en tekniknörd som vill ha den senaste hypen..
Flera olika tillverkare som är med på spåret, Valve, Microsoft, HTC, Facebook, säkert fler på gång? det lär ju ta ett tag att spika en industri standard men gen2 blir förhoppningsvis billigare och bättre, tror däremot inte att det tar fart på riktigt innan en standard är satt. I dagsläget tror jag nog mest på att Sony's VR satsning har störst chans på att bli mainstream men jag tror inte att det kommer att bli som WII'n att det finns i varje hem utan priserna måste ner,

Gen1
Oculus rift: 9000
Oculus handkontroller uppskattat pris: 3000 (rykte 199GBP)
Extra kamera?: 500-1000? (inga rykten om detta)
totalt 12-13000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Känns riskabelt att köpa nu. Försäljningstakten har minskat och lagren börjar fyllas. Jag blir inte förvånad om priset dyker rejält inom några månader. Ska de hålla uppe priset på den här nivån måste de skynda sig ut med nästa version som är markant bättre och ändå leder till prissänkning för nuvarande modell.

För ett halvår sedan kändes det mer tänkbart att betala dessa priser som early adopter, men nu känns det som galenskap.

Vad får dig att tro att försäljningstakten minskat? Du får jättegärna komma med en källa på det. Att förhandsbokningarna gav en spurt i starten är väl inte så konstigt, så är det väl alltid med nya prylar såsom iPhone mm. Två av mina vänner jobbar på Elgiganten och Mediamarkt och enligt dom så säljer HTC Vive mer och mer i butikerna för varje vecka sedan det kom upp i hyllorna.

Priset kommer förmodligen ligga kvar på minimum 8500-9000kr ett bra tag till för en Vive. Det har med utvecklingskostnader att göra, där man satsat många miljoner/miljarder på utveckling innan man ens fick ut den första prototypen. Någon måste ju betala för det kalaset. Sen finns egentligen ingen konkurrens ännu. Microsoft skyltar med kommande VR, men troligen blir det simplare modeller likt PS VR för deras egna Xbox One just för att hålla nere på priset.

Vill man ha det bästa inom VR så får man helt enkelt betala 9000+ kronor idag, och helt ärligt så kan man väl inte säga att 9000kr är en stor investering ändå? Småkidsen springer ju för f-an runt med varsin iPhone 7 för 8000 styck ute på gatorna...och de spelar Pokemon på dessa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ehm

VR har funnits hur länge som hellst, VFX1 kostade 600dollar tidigt 90 tal, killen i klippet säger exakt samma sak som du skriver. Köpte du in på det eller missade du något stort? https://www.youtube.com/watch?v=3yGiiU8_gnE

Såkallad 2000talets gen1 köper man om man har förmycket pengar eller är en tekniknörd som vill ha den senaste hypen..
Flera olika tillverkare som är med på spåret, Valve, Microsoft, HTC, Facebook, säkert fler på gång? det lär ju ta ett tag att spika en industri standard men gen2 blir förhoppningsvis billigare och bättre, tror däremot inte att det tar fart på riktigt innan en standard är satt.

Gen1
Oculus rift: 9000
Oculus handkontroller uppskattat pris: 3000 (rykte 199GBP)
Extra kamera?: 500-1000? (inga rykten om detta)
totalt 12-13000kr

Jag syftar på dagens VR gen 1 med rätt teknik som för en gångs skull förtjänar att få kallas "VR", och dessutom tillgänglig för gemene man, något som varje familj kan köpa hem till sina ungar. Jag pratar inte om de tidigare early-adopter lösningarna med förlegad teknik som dog ut/fasades av just av denna anledning.

Eh...? Nej 13000 kr kostar varken Rift eller Vive. Du får allt för Viven för 9500kr (ja exkl datorn såklart) och Riften är ännu billigare inklusive de kommande Touch-kontrollerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag syftar på dagens VR gen 1 med rätt teknik som för en gångs skull förtjänar att få kallas "VR", och dessutom tillgänglig för gemene man, något som varje familj kan köpa hem till sina ungar. Jag pratar inte om de tidigare early-adopter lösningarna med förlegad teknik som dog ut/fasades av just av denna anledning.

Eh...? Nej 13000 kr kostar varken Rift eller Vive. Du får allt för Viven för 9500kr (ja exkl datorn såklart) och Riften är ännu billigare inklusive de kommande Touch-kontrollerna.

Nu upprepar jag mig

För riften får du med en xbox handkontroll deras touch vr kontroller och extra kameror är accessories
Så ~9000 för rift
+ 199GBP rykte för kontroller , ~3000SEK?
+ ~500 för extra kamera

Stämmer dom priserna så hamnar vi på 12-13000
Lägg på en dator på minst 15000 så ligger vi på 28000

Detta gäller riften, priset är inte rätt för att det ska bli mainstream och det är för många tillverkare och olika lösningar just nu. Detta kommer inte att bli mainstream denna generation, som jag skrev tidigare har Sony störst chans att slå sig in där men jag tror att även deras VR lösning är alldeles för dyr (den kostar mer än konsollen)
Det kommer att ta minst en generation till eller fler , om det överhuvudtaget blir mainstream på länge

Gårdagens VR teknik motsvarade tekniken och hur spelen såg ut då, den där XFX1'an fick toppbetyg när den släpptes (bättre än vad vive och rift har fått idag). Om 20 år kommer folk att titta tillbaka och tycka att riften/vive är skit

Permalänk

Det är allmänt vedertaget i alla branscher att andra generationen av något, alltid blir väldigt mycket bättre. Första generationen är ofta en fingervisning av produktens potential, dock med många saker som borde bli bättre. När man sedan lanserar generation 2 så har man fått konsumentfeedback, och mer kött på benen om vad man ska förbättra, och därför så blir den också en mer polerad och färdig produkt.

Väldigt svårt att säga om VR är här för att stanna eller inte, men om man ska lägga ut så mycket pengar så skulle jag definitivt vänta tills du får en väligt mycket bättre produkt endast genom att vänta tills nästa generation.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Nu upprepar jag mig

För riften får du med en xbox handkontroll deras touch vr kontroller och extra kameror är accessories
Så ~9000 för rift
+ ~500 för extra kamera

Detta gäller riften, priset är inte rätt för att det ska bli mainstream och det är för många tillverkare och olika lösningar just nu. Detta kommer inte att bli mainstream denna generation, som jag skrev tidigare har Sony störst chans att slå sig in där men jag tror att även deras VR lösning är alldeles för dyr (den kostar mer än konsollen)
Det kommer att ta minst en generation till eller fler , om det överhuvudtaget blir mainstream på länge

Gårdagens VR teknik motsvarade tekniken och hur spelen såg ut då, den där XFX1'an fick toppbetyg när den släpptes (bättre än vad vive och rift har fått idag). Om 20 år kommer folk att titta tillbaka och tycka att riften/vive är skit

Jag förstår fortfarande inte vart du får 12-13000 kr ifrån??
En Rift kostar 699 eur, vilket är cirka 7500kr i svenska butiker, Touch kostar 199 Eur om man beställer från Oculus store, så räkna på 2000kr till. Med Touchen krävs inte mer kameror, men vill du ha riktig roomscale så blir det ytterligare en 1000-lapp, alltså 10000 totalt.

Personligen ser jag ingen anledning i att köpa Rift när Vive är bättre på alla områden, och dessutom billigare om man räknar med Riftens extra kamera. Rift kommer inte upp i samma klass som HTC Vives egna roomscale när det gäller tracking och avstånd.

Att VR ska bli mainstream handlar bara om att folk ska få chansen att prova det, och när dom väl gör det så kommer inte priset vara ett hinder, eftersom upplevelsen du får för pengarna är oöverträffad. Har man det verkligen knapert, studerar, arbetslös eller liknande så SKA MAN INTE ha råd med mainstream prylar heller. Samhället är byggt på att jobba, tjäna pengar och på så sätt kunna unna sig något för pengarna som man lägger undan varje månad. Att du inte har råd betyder inte att prylen är för dyr. Tydligen har alla idag (även arbetslösa) råd med en mobil för 6000-8000kr. Vi pratar om en mobil... som man ringer med, och surfar på... Vart är logiken? Och jovisst klart man kan få en mobil på abonnemang för 300+kr i månaden, men det kan man göra med avbetalning på en Vive också, väl...eller?

En dator har väl de flesta i dagens samhälle? En någorlunda dator och ett grafikkort för 3500kr (GTX 1060 tex) räcker för att komma igång i VR. Det är inte så dyrt som många verkar tro. Min dator kostade mig totalt över 30 000 plus 9300 fär Vive och annat såsom ratt, joystick mm, men den gör jag mycket annat på än bara spelar VR med.

Skrivet av rasmuslian:

Det är allmänt vedertaget i alla branscher att andra generationen av något, alltid blir väldigt mycket bättre. Första generationen är ofta en fingervisning av produktens potential, dock med många saker som borde bli bättre. När man sedan lanserar generation 2 så har man fått konsumentfeedback, och mer kött på benen om vad man ska förbättra, och därför så blir den också en mer polerad och färdig produkt.

Väldigt svårt att säga om VR är här för att stanna eller inte, men om man ska lägga ut så mycket pengar så skulle jag definitivt vänta tills du får en väligt mycket bättre produkt endast genom att vänta tills nästa generation.

Självklart är det så. Men betyder det att vi ska vänta på en Samsung Galaxy S9 innan S8 ens släppts? Du kan få vänta en hel livstid på en VR-generation som du till slut kanske känner dig nöjd med. Jag tänker inte lägga mig i dina val i livet, men frågar du mig så är det bara så larvigt att vänta på saker och ting som ännu inte ens existerar. Klart Gen 2 kommer va bättre. Men ska du sitta där och drägla över hur kul andra har med siga Vive i ett eller två år till, tills du gör entre i VR världen? Tycker du seriöst att det är värt väntan? Lev för dagen och njut, en dag är vi alla gamla och gråa och då är det tyvärr för sent!

Vad menar du med mycket bättre produkt? Har du testat en Vive? Kan du helt seriöst förklara för mig vad det är som är så dåligt med Vive gen 1 att du mot din egna vilja måste avstå från ett köp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag förstår fortfarande inte vart du får 12-13000 kr ifrån??
En Rift kostar 699 eur, vilket är cirka 7500kr i svenska butiker, Touch kostar 199 Eur om man beställer från Oculus store, så räkna på 2000kr till. Med Touchen krävs inte mer kameror, men vill du ha riktig roomscale så blir det ytterligare en 1000-lapp, alltså 10000 totalt.

Att VR ska bli mainstream handlar bara om att folk ska få chansen att prova det, och när dom väl gör det så kommer inte priset vara ett hinder, eftersom upplevelsen du får för pengarna är oöverträffad. Har man det verkligen knapert, studerar, arbetslös eller liknande så SKA MAN INTE ha råd med mainstream prylar heller. Samhället är byggt på att jobba, tjäna pengar och på så sätt kunna unna sig något för pengarna som man lägger undan varje månad. Att du inte har råd betyder inte att prylen är för dyr. Tydligen har alla idag (även arbetslösa) råd med en mobil för 6000-8000kr. Vi pratar om en mobil... som man ringer med, och surfar på... Vart är logiken? Och jovisst klart man kan få en mobil på abonnemang för 300+kr i månaden, men det kan man göra med avbetalning på en Vive också, väl...eller?

En dator har väl de flesta i dagens samhälle? En någorlunda dator och ett grafikkort för 3500kr (GTX 1060 tex) räcker för att komma igång i VR. Det är inte så dyrt som många verkar tro. Min dator kostade mig totalt över 30 000 plus 9300 fär Vive och annat såsom ratt, joystick mm, men den gör jag mycket annat på än bara spelar VR med

Ursäkta men det låter som att du lever i en fantasivärld och på något sätt så har alla dom senaste/dyraste teknikprylarna, och ska då pg av detta vara villiga att prioritera alternativt låna pengar för mer teknik. Samt att alla har samma preferenser om vad en upplevelse är för dig, jag kan garantera dig att många hellre lägger pengarna på en lyxresa än ett VR headset (även om dom har testat)

-Svensson går inte in på prisjakt och hittar det billigaste priset, du glömmer också att räkna med tull+frakt så 12-13000 är ett rimligt antagande. Självklart kan det bli billigare, men du pratar ju om att spring in och köp nu så det kan ju lika gärna bli dyrare.
-Alla går inte runt med telefoner för 8000:- st, sen tar vissa på avbetalning/med abbonemang pg av hype. En mobiltelefon är nog något dom flesta ändå behöver men smartphones finns ändå ner till några hundringar, att jämföra en mobil med ett VR headsett , njaeee
-Dom flesta har inte en burk i den kalibern du nämnder, inte ens på steams hardware survey där gamers förhoppnings hänger, i ett svensson hem tror jag att du får räkna med laptops, en gammal burk eller laptop'en kanske är ersatt med en IPAD. Ska man tro steams senaste hardware survey så är det 3x vanligare med integrerad grafik (enb HD4000 inräknat) på moderkortet än med ett GTX 1060
-Att köpa en rift eller vive på avbetalning är nog inte vidare smart

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Och när det gäller VR gen 2 så lär det dröja. Kanske inte för att tekniken inte finns, men mest för att dagens datorer ändå inte skulle klara köra VR i högre upplösningar än 1080p med konstant 90+fps. Dagens datorer med i7 och GTX 1080 kort går på knäna i många VR spel med maxgrafik, i vissa spel går det inte köra supersampling+maxgrafik alls för det kräver för mycket resurser. Man skickar ut bild till dubbla 1080p paneler plus en datorskärm och allt ska dessutom ligga på 90fps och aldrig lägre. Hur många datorer tror du skulle fixa VR med 1440p paneler? Förmodligen inga alls så länge SLI i VR inte blir standard. Det kommande GTX 1080Ti kortet sägs bli 30-40% snabbare än GTX 1080, det hjälper knappast för VR i 1440p.

Då är återigen frågan...varför vänta?

Det är inte bara nödvändigtvis upplösningen som man vill se förbättras; allt ifrån spelutbud till komfort kommer bli bättre i en ny generation. Det är inte väldigt otänkbart att dessa aktörer snart släpper ett nytt headset som fixar sådana saker.

Skrivet av SweViver:

Självklart är det så. Men betyder det att vi ska vänta på en Samsung Galaxy S9 innan S8 ens släppts? Du kan få vänta en hel livstid på en VR-generation som du till slut kanske känner dig nöjd med. Jag tänker inte lägga mig i dina val i livet, men frågar du mig så är det bara så larvigt att vänta på saker och ting som ännu inte ens existerar. Klart Gen 2 kommer va bättre. Men ska du sitta där och drägla över hur kul andra har med siga Vive i ett eller två år till, tills du gör entre i VR världen? Tycker du seriöst att det är värt väntan? Lev för dagen och njut, en dag är vi alla gamla och gråa och då är det tyvärr för sent!

Vad menar du med mycket bättre produkt? Har du testat en Vive? Kan du helt seriöst förklara för mig vad det är som är så dåligt med Vive gen 1 att du mot din egna vilja måste avstå från ett köp?

Liknelsen med Galaxy S9 kontra S8 är tyvärr inte korrekt; i det fallet ska man ju naturligtvis inte sitta och vänta eftersom att det inte är från en första generations telefon till en andra generation, utan de telefonerna har flera generationer bakom sig. I fallet med VR så är det första generationer och därför inte en helt fullfjädrad produkt.

Jag säger är inte att de nuvarande 1:a generationernas VR-headset är dåliga, utan bara att om du har tålamod att vänta i bara ett år, så kommer du att få så mycket mer VR för pengarna. Ett år är inte så lång tid när man tänker efter, och du kommer sannolikt få fler val av bra VR-headset (kanske tom. några nya konkurrenter, Microsoft?), mer information och fler spel och upplevelser när utvecklarna fått mer tid på sig att lära sig detta nya media.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ursäkta men det låter som att du lever i en fantasivärld och på något sätt så har alla dom senaste/dyraste teknikprylarna, och ska då pg av detta vara villiga att prioritera alternativt låna pengar för mer teknik. Samt att alla har samma preferenser om vad en upplevelse är för dig, jag kan garantera dig att många hellre lägger pengarna på en lyxresa än ett VR headset

-Svensson går inte in på prisjakt och hittar det billigaste priset, du glömmer också att räkna med tull+frakt så 12-13000 är ett rimligt antagande. Självklart kan det bli billigare, men du pratar ju om att spring in och köp nu så det kan ju lika gärna bli dyrare.
-Alla går inte runt med telefoner för 8000:- st, sen tar vissa på avbetalning/med abbonemang pg av hype. En mobiltelefon är nog något dom flesta ändå behöver men smartphones finns ändå ner till några hundringar, att jämföra en mobil med ett VR headsett , njaeee
-Dom flesta har inte en burk i den kalibern du nämnder, inte ens på steams hardware survey där gamers förhoppnings hänger, i ett svensson hem tror jag att du får räkna med laptops, en gammal burk eller laptop'en kanske är ersatt med en IPAD. 0.99% av steams senaste hardware survey har ett GTX 1060, 3.08% har ett intel hd graphics 4000

Haha, förlåt mig men det är faktiskt ingen som tvingar dig att köpa eller bruka VR, eller i överhuvud taget äga en dator för den delen. Det jag säger är fortfarande är att OM du eller din granne inte har råd, så betyder det INTE att "prylen är för dyr". Allt är relativt. Själv tycker jag att ett Vive headset inte är billigt alls, men jag har full förståelse för att tekniken är ny, och för pengarna får man extremt mycket värde och upplevelse, speciellt i jämförelse med massa annat skit man ändå köper, som en mobiltelefon för nästan samma pengar tex. Med det sagt så prioriterar jag fortfarande att resa och uppleva IRL före allt annat som har med elektronik att göra. Just därför jag reser bort minst 2 månader per år vintertid.

För att svara lite kort på dina punkter så lägger jag upp det hela i rätt ordning:
- Nej, Svenssons använder kanske inte prisjakt, men att hitta till närmaste Webhallen-butik behöver man knappast prisjakt för, och där kostar Rift 7490kr. Det finns just nu i lager i mer än hälften av deras butiker. Touch kontrollerna är mig veterligen inte släppta i Sverige ännu, så därför tog jag priset direkt från Oculus. Nej någon tull betalar du inte, det gjorde inte jag heller när jag beställde Vive direkt från HTC. Frakt, ja det får man däremot räkna med.

- Jag jämför inte en mobil med ett VR headset mer än prismässigt. Alla (ja jag menar verkligen alla jag känner och ser i min omgivning) verkar ha råd med den senaste smartphonen, typ minst en gång vartannat år. Galaxy S7 hit å dit, iPhone 7 osv... Men precis som en Vive så är en smartphone såsom iPhone 7 en totalt onödig pryl för de flesta. Majoriteten som äger såna klarar ändå inte ens av att hantera dessa mer än att messa, ringa och facebooka Så vad är skillnaden?

- Dom som inte uppgraderar sina datorer och sitter på fem-sju år gamla grafikkort hör väl inte ens till ämnet? De har väl aldrig påståtts vara potentiella VR-kunder. Att Steams databaser till 70% består av datorer från 2004 beror på att Steam är globalt, där en förvånadsvärt stor andel spelare kommer från sk U-länder, runt mellanöstern osv (se statistik). Dessa spelare har inte ens HTC riktat sig in på, och det finns en bra anledning till att HTC endast säljer Vive i ett 20-30 tal länder runt hela världen. VR är en premiumprodukt, precis som en nutidens speldator. Klart det kostar. Men i dom 20-30 länderna Vive är tillgängligt så är priset ändå realistiskt. Och just i dessa länder, inkl Sverige såklart, kommer VR bli mainstream fortare än du kan ana

- Att köpa en rift eller vive på avbetalning är precis lika osmart som att köpa en mobiltelefon för 300kr i månaden i 24 månader med ett abonnemang för 199 i månaden ovanpå. Är avbetalning någonsin smart? Nej, men möjligheten finns för dom som verkligen vill ha en pryl men saknar pengar just för tillfället. Just saying...

Summa summarum...

Trådstartaren skriver tydligt att han länge varit sugen på VR men tvekar. Jag gav honom några sunda anledningar till varför han inte ska vänta, och istället köpa det nu om han ändå är sugen. För... mycket billigare eller bättre än vad det är nu, blir det ändå inte närmaste året.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ursäkta men det låter som att du lever i en fantasivärld och på något sätt så har alla dom senaste/dyraste teknikprylarna, och ska då pg av detta vara villiga att prioritera alternativt låna pengar för mer teknik. Samt att alla har samma preferenser om vad en upplevelse är för dig, jag kan garantera dig att många hellre lägger pengarna på en lyxresa än ett VR headset (även om dom har testat)

-Dom flesta har inte en burk i den kalibern du nämnder, inte ens på steams hardware survey där gamers förhoppnings hänger, i ett svensson hem tror jag att du får räkna med laptops, en gammal burk eller laptop'en kanske är ersatt med en IPAD. Ska man tro steams senaste hardware survey så är det 3x vanligare med integrerad grafik (enb HD4000 inräknat) på moderkortet än med ett GTX 1060

Fast en HTC Vive kostar 9490kr hos alla återförsäljare listade på prisjakt och du får med allt som krävs, exklusive PC.
Oculus Rift varierar lite mer, men börjar på 7149kr och majoriteten av listningarna på prisjakt trillar in under 8000kr. Det är förvisso inte en 'komplett upplevelse' (Jämfört med Vive), då Touch-kontrollerna och extra kamera tillkommer. Vad jag vet är inga svenska riktpriser spikade för dessa tillbehör. Faktum kvarstår att du kan få Top-notch konsument-vr för under 9500kr, vilket är mycket pengar men inga 12-13000. Jag förstår inte var du får dessa siffror ifrån?

Utöver det så krävs ingen PC för "minst 15000kr". Min jag köpte speciellt för att kunna utveckla mot VR för cirka 12000kr. Du kan snickra ihop en burk som klarar min-spec för under 8000kr.

Jag hävdar inte att det är skitpengar och att den stora massan är beredd att lägga ut dessa summor, men dina siffror är helt enkelt skitsnack.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Fast en HTC Vive kostar 9490kr hos alla återförsäljare listade på prisjakt och du får med allt som krävs, exklusive PC.
Oculus Rift varierar lite mer, men börjar på 7149kr och majoriteten av listningarna på prisjakt trillar in under 8000kr. Det är förvisso inte en 'komplett upplevelse' (Jämfört med Vive), då Touch-kontrollerna och extra kamera tillkommer. Vad jag vet är inga svenska riktpriser spikade för dessa tillbehör. Faktum kvarstår att du kan få Top-notch konsument-vr för under 9500kr, vilket är mycket pengar men inga 12-13000. Jag förstår inte var du får dessa siffror ifrån?

Utöver det så krävs ingen PC för "minst 15000kr". Min jag köpte speciellt för att kunna utveckla mot VR för cirka 12000kr. Du kan snickra ihop en burk som klarar min-spec för under 8000kr.

Jag hävdar inte att det är skitpengar och att den stora massan är beredd att lägga ut dessa summor, men dina siffror är helt enkelt skitsnack.

Men herregud, var kan du köpa en oculus + touch kontroller + extra kamera för 7149 på ett lätt sätt i butik (idag, nu, direkt, för en svensson alltså inte en tekniknörd) !!! Länk tack
På prisjakt börjar det på 8500 UTAN KONTROLLER OCH EXTRA KAMERA , kontrollen har vi redan kommit fram till "om du lär dig att läsa" till 2200 från oculus/import sen tillkommer frakt och import, så ~3000 som ett riktmärke, kameran vet vi inte men en gissning är 500 så poff den magiska siffran, vad blir 8500 + 3000 + 500 ? Om någon vill debattera det här ytterligare så ta det med oculus det är inte jag som sätter priserna.

Jag har aldrig pratat om viven, jag har ingen koll på viven, jag bryr mig inte om viven! jag tror inte att viven kommer att slå heller den är också för dyr. Det allting har handlat om är mainstream du är inte mainstream du tillhör en liten grupp entusiaster som betalar överpriser på något som säkert kommer att förbättras och halveras i pris dom närmsta åren. Är det fel absolut inte, det är inte mina pengar, vill man vara ute först/hype så är det priset man får betala mer än så är det inte.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Men herregud, var kan du köpa en oculus + touch kontroller + extra kamera för 7149 på ett lätt sätt i butik (idag, nu, direkt, för en svensson alltså inte en tekniknörd) !!! Länk tack
På prisjakt börjar det på 8500 UTAN KONTROLLER OCH EXTRA KAMERA , kontrollen har vi redan kommit fram till "om du lär dig att läsa" till 2200 från oculus/import sen tillkommer frakt och import, så ~3000 som ett riktmärke, kameran vet vi inte men en gissning är 500 så poff den magiska siffran, vad blir 8500 + 3000 + 500 ? Om någon vill debattera det här ytterligare så ta det med oculus det är inte jag som sätter priserna.

Ingenstans kan du köpa det du nämner, då produkterna inte är lanserade och vi har inte en aning om var priserna kommer hamna.
I ditt första inlägg skriver du att riften kostar 9000kr. Nu är det 8500kr. Prisjakt säger fortfarande från 7149kr. Du behöver inte vara "tekniknörd" för att gå in på prisjakt/pricerunner.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3471153

Skrivet av lappen81:

Jag har aldrig pratat om viven, jag har ingen koll på viven, jag bryr mig inte om viven! jag tror inte att viven kommer att slå heller den är också för dyr. Det allting har handlat om är mainstream du är inte mainstream du tillhör en liten grupp entusiaster som betalar överpriser på något som säkert kommer att förbättras och halveras i pris dom närmsta åren. Är det fel absolut inte, det är inte mina pengar, vill man vara ute först/hype så är det priset man får betala mer än så är det inte.

Nej, men nu pratar vi om VR generellt i den här tråden. Din ståndpunkt verkar vara (Det är något oklart då du skriver lite hetsigt) att VR inte kommer slå, med hänvisning till fantasipriser uppåt 28000kr för en VR-rigg. Jag påpekar helt enkelt att dina siffror inte stämmer. Jag har heller inte påstått mig vara mainstream, snarare tvärt om då jag nämnde att jag köpte min rigg för att utveckla VR, inte konsumera.

Givetvis kommer priserna sjunka med tiden, tekniken kommer bli bättre och vi kommer skratta åt dagens teknik om 20 år. Det betyder inte att man ska skippa VR om man är sugen. Har man i dagsläget pengarna, och är pepp på att prova VR så finns det ingen anledning att vänta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Men ge dig människa, du har inte koll på vare sig siffror eller fakta kan du inte bara erkänna det? Oculus säljer inom EU, m.a.o. ingen tull/import på touch till att börja med, frakten tillkommer däremot naturligtvis. Så i det här fallet är det faktiskt du som sätter priserna..
Det är inte Svensson som köper första generationen VR och där med är det mycket troligare att den handlas via någon av de etablerade webshopparna med vettigt pris, typ webhallen, och inte över disk på Siba.

För att återkomma till sakfrågan så tror jag fortfarande att det är en bit bort innan HTC, Oculus eller konkurenter kommer med någon väsentlig uppgradering av hårdvaran. Det som kan ligga närmast i tiden vad gäller förbättring är högre upplösning på skärmarna tillsammans med inbyggd ögonspårning så att man kan kan få en upplevd högre upplösning med gaze based rendering, m.a.o. rendrerar enbart högsta upplösning på den lilla del av skärmen du fokuserar på. Då kan man komma undan med samma kontakter, sladdar och grafikkort utan att försämra prestanda. Det skulle förvåna mig om det släpps en sådan hårdvara samt att hård och mjukvarutvecklare anpassar sina prylar inom det närmaste året för det.
Fove har ögonspårning men har fortfarande samma typ av skärmar i princip så det är itne till någon hjälp i det avseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Ingenstans kan du köpa det du nämner, då produkterna inte är lanserade och vi har inte en aning om var priserna kommer hamna.
I ditt första inlägg skriver du att riften kostar 9000kr. Nu är det 8500kr. Prisjakt säger fortfarande från 7149kr. Du behöver inte vara "tekniknörd" för att gå in på prisjakt/pricerunner.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3471153

Nej, men nu pratar vi om VR generellt i den här tråden. Din ståndpunkt verkar vara (Det är något oklart då du skriver lite hetsigt) att VR inte kommer slå, med hänvisning till fantasipriser uppåt 28000kr för en VR-rigg. Jag påpekar helt enkelt att dina siffror inte stämmer. Jag har heller inte påstått mig vara mainstream, snarare tvärt om då jag nämnde att jag köpte min rigg för att utveckla VR, inte konsumera.

Givetvis kommer priserna sjunka med tiden, tekniken kommer bli bättre och vi kommer skratta åt dagens teknik om 20 år. Det betyder inte att man ska skippa VR om man är sugen. Har man i dagsläget pengarna, och är pepp på att prova VR så finns det ingen anledning att vänta.

Och innan du hackar på någons läsförmåga, så föreslår jag att du reflekterar över din egen skrivförmåga.

Nej, läser du tråden så framgår det att jag svarade på ett annat inlägg och tog riften som exempel
Alla handlar inte på proshop och bygger inte sina egna datorer som dig, skulle nog snarare tro att en svensson handlar på SIBA/elgiganten. Jag har aldrig skrivit 28000 men vill du hitta på dina egna priser varsågod, lämna mig utanför det.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför i varenda tråd om VR här på forumet så ska det alltid komma stollar som ALDRIG ENS PROVAT VR och förklara varför det är så värdelöst. Ungefär som att gå in i varenda biltråd och förklara varför ett par nya adidas-skor är så mycket bättre än en ny mercedes, som ju är bortkastade pengar.

Gillar min vive, är riktigt coolt även om jag kanske använder den nån gång i veckan max (har annat för mig än att spela). Hade aldrig kunnat sitta och spela t.ex bilspel på en skärm igen, blir ingen inlevelse alls. Vet ingen som köpt en som ångrar sig. Skulle det komma någon stor förbättring köper jag nog en ny bara, beror väl lite på ens ekonomi också. Dock är det inte så mycket pengar egentligen, du får 2st oled 90hz skärmar (försök köpa en oled datorskärm för under 9k höhö) och en massa grejer med motion tarcking, vive controller och allt. Finns väl flera här som spenderar 5k+ på en vanlig datorskärm, känns ju sjukt ovärt i jämförelse

Vill du ha en och har pengarna så köp en bara

P.S, köpte min från elgiganten och behövde inte vara varken hacker eller leta upp nån suspekt hårdvaruguru i en källare i nån mörk gränd eller vafan folk verkar tro. In på elgiganten och langa fram visa-kortet, inte svårare än att köpa nåt annat

Permalänk
Medlem

@Salcin74: Det är tydligen svårt att läsa tidigare inlägg, jag svarar på ett annat inlägg, inte någonstans har jag påstått att svenssons köper detta, det var ett riktat svar mot det inlägget iom det är SIBA ett fullgott alternativ.
Jag tog fel på tullen, usch vilken hemsk människa jag är, jag har påstått 11-12000, om vi förutsätter att frakten går på 200/ingen tull så går det på 11500. Istället för att komma med påståenden kanske du kan komma med egna prisuppgifter "som gäller svenssons, då det var där hela den här grejen började", annars tycker jag att vi lägger ner nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Nej, läser du tråden så framgår det att jag svarade på ett annat inlägg och tog riften som exempel
Alla handlar inte på proshop och bygger inte sina egna datorer som dig, skulle nog snarare tro att en svensson handlar på SIBA/elgiganten. Jag har aldrig skrivit 28000 men vill du hitta på dina egna priser varsågod, lämna mig utanför det.

Innan du hackar på någons skrivförmåga eller påstår att någon snackar skit, så föreslår jag att du reflekterar över ditt beteende

Nej, och du behöver inte handla på proshop för att komma tusenlappar under dina påstådda 12-13000kr för headset samt minst 15000kr för dator. Se fetat nedan. De siffror du kommer med stämmer helt enkelt inte. Tack för mig.

Skrivet av lappen81:

Nu upprepar jag mig

Så ~9000 för rift
+ ~500 för extra kamera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

@Enk: 11500 SIBA+oculus med accessories när dom kommer (uppskattat/realistiskt pris i dagsläget), går på dina specs/priser för datorn. Oculus rekommenderar minumun i5 och GTX 790, 8000 låter orimligt men vi kör på det? Vad tar en kedja typ elgiganten för motsvarande dator, 11000? Så 22500 kanske är närmare verkligheten? Sen som du tidigare skriver så är VIVE billigare, då hamnar vi under 20000. Detta för minimun specs, mycket pengar för VR, mest troligt så tror jag att min specs blir dyrare än så men det är rena gissningar, jag tror inte heller att minspecs räcker till, har det någonsin gjort det, så 5000 till känns rimligt.

Permalänk
Skrivet av SweViver:

@Lokso: Att vänta på Gen2 kan bara du själv ta beslut för, eftersom det egentligen handlar om en kostnadsfråga och inget annat. För personligen, om plånboken tillåter köp, så finner jag ingen logik i att "vänta på nästa generation" när det gäller VR. Virtual Reality är inte som en uppgradering från något du tidigare haft, det är ingen ny 144Hz G-sync skärm du byter till från din tidigare 60Hz:are. VR är något helt nytt, något du definitivt inte kan föreställa dig förrän du provat det, och något som i princip alla tycker är ashäftigt. Dom som dissar VR (och tycker att det bara är en fluga) är antingen dom som inte fått chansen att prova det än, dom som inte har råd, eller dom som inte har utrymmet där hemma för en riktig VR upplevelse.

Efter så många års väntan är VR äntligen här, och det är här för att stanna. Antingen hakar man på tåget från början och njuter av upplevelsen som aldrig förr, eller så missar man något stort. Att sitta och vänta bara för att man tror att VR inte är tillräckligt bra, är ingen anledning nog om jag får tycka till. Dom som dissar VR pga låg upplösning, eller bristen på spel kommer förr eller senare ångra sig så fort AAA titlarna i VR börjar trilla in.

Dom som säger att Vive har dålig upplösning har förmodligen inte testat spelen med supersampling. Dom som klagar på grafiken har väl förmodligen bara sett Youtube trailers på Job Simulator och inte mycket mer. Dom som klagar på sladdar eller Vivens vikt/komfort har förmodligen inte förstått att det bara är petitesser som man glömmer efter en minut inne i den virtuella världen. Dom som i överhuvudtaget klarar på att spelen är "simpla" har förmodligen aldrig fått chansen att prova och förstå att även det simplaste VR spelet ofta är sjukt mycket roligare än ännu ett pampigt Battlefield på datorskärmen.

Att vänta på någon slags Black Friday-Rea eller mellandags-rea på HTC Vive är önsketänkande, för jag har väldigt svårt att tro att Viven sänks i pris. Möjligen ner till 9000kr blankt någon gång i vinter, men aldrig mer. Är den femhundringen värd att vänta för? Har du bara ca 7000 att lägga så kolla tradera eller blocket där de säljs för runt den summan. De flesta som säljs begagnat är mer eller mindre nya, förmodligen av folk som impulsköpte Vive men inte har tiden eller saknar tillräcklig hårdvara för VR. En polare köpte en Vive för 6900 på Tradera, den såg knappt använd ut, den luktade fortfarande liksom ny...

Jag har ägt Vive sen mitten på april, förbokade det för ca 9300 från HTC inkl frakt. Jag skulle aldrig någonsin sälja det för 10 000kr ens i nuläget. Aldrig har jag haft så mycket glädje för mindre än en halv månadslön, och ju mer som släpps, ju mer man spelar desto mer älskar man hela grejen med VR!

Köp VR och njut, du kommer absolut inte ångra dig, och du kommer rätt snabbt att förstå hypen. Och när du ändå är inne på VR så köp Vive för att uppleva roomscale och allt det medför. En sittande VR upplevelse kan va nice såsom bilspel osv, men i slutändan är VR inte gjort för att köras med gamepad, mus eller tangentbord.

Go for it!

Jag måste bara ge beröm för detta fullkomligt lysande svar som utmärker sig extraordinärt för sin saklighet och välformulerade text. Mer av detta tack.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4,0GHz | ASUS Z170 PRO GAMING |Syst.disk. Samsung 850-Series EVO 250GB | Samsung 850-Series EVO 500GB | MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | be quiet! Pure Rock | Corsair RM750x 750W | 3x Acer 24" Predator XB240H | SteelSeries Rival 300 Svart | QPAD MK-50 MX Red | Fractal Design Define S Svart |

Permalänk

Vänta, Kineserna kommer kränga VR för halva priset. Oculus själva säger ju att VR kommer bli bättre och billigare i framtiden. Ge VR tre år till och lek med mobilen så länge, är mitt råd.

Permalänk
Medlem

Gen 2 lär dröja av så många anledningar(högre specs=högre krav på PC, planerad tillverkning av nuvarande generation etc), om man väljer att vänta så tycker jag nog inte Gen 2 ska vara anledningen, utan möjligtvis ett ev. prisdrop.
Upplösningen är verkligen inte ett bra skäl att hoppa VR, SDE är likaså det inte rätt anledning.
Pimax användare har t.om rapporterat om viss SDE vid 4k ,i så fall kanske man bör vänta till gen 3-4).
Tycker nog att alla lösningar, PS VR inkluderad, är "dyra", men allt är en frågan om prioriteringar.
Finns folk som köper ljudkort för 20lax, så återigen, personliga preferenser.
Jag tycker alla som går i tankarna bör prova Vive/Rift och själva avgöra om det är värt en extra dimension av upplevelser, där är nämligen dilemmat med VR.
Man kan inte förmedla upplevelsen via ett yt-klipp eller på ett forum, det måste upplevas.

Själv har jag varit med sen Dk1 och jag har aldrig ångrat mina inköp.
VR är inte en fluga, det är här för att stanna.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av delete_home_end:

Vänta, Kineserna kommer kränga VR för halva priset. Oculus själva säger ju att VR kommer bli bättre och billigare i framtiden. Ge VR tre år till och lek med mobilen så länge, är mitt råd.

Fast så kan du ju säga om allt. Så om nån vill köpa en speldator med gtx 1080 för att maxa BF1, säger du då också "vänta 3 år så får du en för mindre än halva priset"

Självklart kommer VR vara billigare och/eller bättre om 3 år, men om det är anledning att vänta kan man ju aldrig köpa något nytt, varken datorer/spelkonsoller/spel/diskmaskin/fordon ja allt är ju mindre värt om 3 år.

Sen kanske man sitter som en mosad fluga i fronten på en lastbil om 2år medans man väntat på VR ska bli billigt, vet man aldrig.

Permalänk
Medlem

Om man har råd med en vive idag och är sugen tycker jag man ska köpa, i värsta fall blir man besviken och får sälja den med några 1000kr i förlust. I bästa fall blir man nöjd och har kul med den. Köpte själv min i somras och är rätt nöjd, skärmen är lite väl lågupplöst och saknar spel men samtidigt är den riktigt rolig när man har vänner hemma och spel kommer nog lösa sig rätt bra nu när PSvr kommit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

its all about the monies. So enkelt är det faktiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför vänta tre år till? Hade jag testat Rift/Vive om tre år så hade jag bankat huvudet i väggen för varför gjorde jag inte detta för tre år sen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Fast så kan du ju säga om allt. Så om nån vill köpa en speldator med gtx 1080 för att maxa BF1, säger du då också "vänta 3 år så får du en för mindre än halva priset"

Självklart kommer VR vara billigare och/eller bättre om 3 år, men om det är anledning att vänta kan man ju aldrig köpa något nytt, varken datorer/spelkonsoller/spel/diskmaskin/fordon ja allt är ju mindre värt om 3 år.

Sen kanske man sitter som en mosad fluga i fronten på en lastbil om 2år medans man väntat på VR ska bli billigt, vet man aldrig.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man har råd med en vive idag och är sugen tycker jag man ska köpa, i värsta fall blir man besviken och får sälja den med några 1000kr i förlust. I bästa fall blir man nöjd och har kul med den. Köpte själv min i somras och är rätt nöjd, skärmen är lite väl lågupplöst och saknar spel men samtidigt är den riktigt rolig när man har vänner hemma och spel kommer nog lösa sig rätt bra nu när PSvr kommit.

Skrivet av oqvist:

Varför vänta tre år till? Hade jag testat Rift/Vive om tre år så hade jag bankat huvudet i väggen för varför gjorde jag inte detta för tre år sen

Frågan var ju om man ska köpa nu eller vänta och vänta tre år tycker jag är en god plan för de flesta om man inte är entuast eller har mycket gott om pengar. Eller att VR just idag ger ett stort mervärde i sitt liv.