Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem

Länken till PDFen är 403, någon som har kvar den som kan länka?

Permalänk
Inaktiv

Så.. 4 år efter köp av min 2700K har jag åter försökt göra ett försök att faktiskt göra någon någorlunda vettig överklockning. Men jag tror jag har något problem.

Jag använder Prime95 för stresstestning, kör small FFT och efter ungefär 5 minuter så åker klockfrekvensen ner till 3500 MHz, dvs standard för min 2700K. Temperaturerna ser bra ut och jag får inga fel. Jag har följt första inlägget så gott det går med min Asrock Z77 Extreme 4-M men har noterat att "Core Current Limit" saknas i UEFI på mitt kort.

Temperaturer ser bra ut, ser inget som direkt indikerar att PWM skulle överhettas. Känns som jag missat något, någon som begriper sig på detta?

EDIT: Provat LinX med. Den visar faktiskt fel och då redan vid relativt låga 4,2 GHz. Kan vara dålig CPU eller minnen som bråkar iofs. Eller att moderkortet helt enkelt är kass.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Så.. 4 år efter köp av min 2700K har jag åter försökt göra ett försök att faktiskt göra någon någorlunda vettig överklockning. Men jag tror jag har något problem.

Jag använder Prime95 för stresstestning, kör small FFT och efter ungefär 5 minuter så åker klockfrekvensen ner till 3500 MHz, dvs standard för min 2700K. Temperaturerna ser bra ut och jag får inga fel. Jag har följt första inlägget så gott det går med min Asrock Z77 Extreme 4-M men har noterat att "Core Current Limit" saknas i UEFI på mitt kort.

Temperaturer ser bra ut, ser inget som direkt indikerar att PWM skulle överhettas. Känns som jag missat något, någon som begriper sig på detta?

EDIT: Provat LinX med. Den visar faktiskt fel och då redan vid relativt låga 4,2 GHz. Kan vara dålig CPU eller minnen som bråkar iofs. Eller att moderkortet helt enkelt är kass.

Pröva att köra http://www.memtest.org/ i stock speed över natten så kan du utesluta att det är fel på minnen eller mammaplatta.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Avstängd

Vinterklockade min processor igår. Kan köra 4.7 @ 1.300V men borde ha en bättre kylare för det. Den får puttra på i 4.6 @ 1.265V.

Sugen på att byta upp mig men det ser lite tråkigt ut just nu. 4790k kostar lika mycket som 6700k och 5775c kostar 4k. Får vänta på Kaby för en i7.

Om nu 7700k går i 4.5 direkt ur kartong så borde det bli en kännbar uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Pröva att köra http://www.memtest.org/ i stock speed över natten så kan du utesluta att det är fel på minnen eller mammaplatta.

Tack, kan vara vad jag missat. Var rätt säker på att minnena var okej då de testats innan men fick ett fel efter ett par sekunder efter start av memtest. Men efter att ha dubbelkollat så att systemet var stock och minnena kördes enligt spec och att allt minne testas så har jag inte sett något på den korta stund jag var hemma på morgonen. Intressant att se om några fel rapporterats när jag är hemma ikväll igen.

Ett fel är illa nog så blir att beställa minnen under dagen. Känns lite som jag är ute i sista minuten, rätt tomt på minnen i butiker. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Tack, kan vara vad jag missat. Var rätt säker på att minnena var okej då de testats innan men fick ett fel efter ett par sekunder efter start av memtest. Men efter att ha dubbelkollat så att systemet var stock och minnena kördes enligt spec och att allt minne testas så har jag inte sett något på den korta stund jag var hemma på morgonen. Intressant att se om några fel rapporterats när jag är hemma ikväll igen.

Ett fel är illa nog så blir att beställa minnen under dagen. Känns lite som jag är ute i sista minuten, rätt tomt på minnen i butiker. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Ibland kan minnen vara bråkiga även i stock. Har tex ett par corsair dominator som aldrig funkat enligt spec. Men ökar man volten ett snäpp eller två så rullar dom på bra. Kan bara värt att testa i ditt fall oxå kanske

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Ibland kan minnen vara bråkiga även i stock. Har tex ett par corsair dominator som aldrig funkat enligt spec. Men ökar man volten ett snäpp eller två så rullar dom på bra. Kan bara värt att testa i ditt fall oxå kanske

Jo, tror dessa kan vara lika. Kört de i 1,55V troligen av den anledningen. Är uppe i det även nu.

1600MHz Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 i dagsläget. Blir att byta till minst 1866MHz och totalt 16GB eller helst 32GB. Ska in i lokala butiken och se vad de har i eftermiddag. Kingston Savage-minnen med låg heat spreader och upp till 2400MHz i lager känns lovande.

Inte för att så snabba minnen lär behövas men Sandy tycks tjäna på snabbare än 1600MHz i spel idag vad jag förstått.

Intressant att se om nya minnen hjälper. Mindre kul om det visar sig vara moderkortet. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jo, tror dessa kan vara lika. Kört de i 1,55V troligen av den anledningen. Är uppe i det även nu.

1600MHz Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 i dagsläget. Blir att byta till minst 1866MHz och totalt 16GB eller helst 32GB. Ska in i lokala butiken och se vad de har i eftermiddag. Kingston Savage-minnen med låg heat spreader och upp till 2400MHz i lager känns lovande.

Inte för att så snabba minnen lär behövas men Sandy tycks tjäna på snabbare än 1600MHz i spel idag vad jag förstått.

Intressant att se om nya minnen hjälper. Mindre kul om det visar sig vara moderkortet. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Ja 32gb är en bra mängd om man köra många program samtidigt. Även nya spel kräver väldigt mycket minne eller funkar helt enkelt mycket bättre.

Ja snabbare minne ger en rejäl prestandaboost i många nya spel. Ska själv skaffa 2100mhz+ minnen då jag inte kommer uppgradera innan typ Skylake X kommer.

Hoppas det löser sig med nya minnen då, moderkortet är svårare att ersätta.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Även nya spel kräver väldigt mycket minne eller funkar helt enkelt mycket bättre.

Nej...spel kräver i allmänhet relativt lite RAM. 8GB är mer än nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej...spel kräver i allmänhet relativt lite RAM. 8GB är mer än nog.

Moderna spel vill gärna ha 12GB och 16GB numera. Om det stämmer i praktiken låter jag vara högst osagt, men det är vad speccen säger åtminstone.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Ja 32gb är en bra mängd om man köra många program samtidigt. Även nya spel kräver väldigt mycket minne eller funkar helt enkelt mycket bättre.

Ja snabbare minne ger en rejäl prestandaboost i många nya spel. Ska själv skaffa 2100mhz+ minnen då jag inte kommer uppgradera innan typ Skylake X kommer.

Hoppas det löser sig med nya minnen då, moderkortet är svårare att ersätta.

Precis, minne går alltid att använda.

Håller med även här, synen på minne har ju ändrats en hel del under åren. När jag köpte min 2700K hösten 2012 så räckte 1600MHz till typ allt. Men idag, vilket Digital Foundry tydligt visar, så tjänar man ju en hel del på snabbare minnen även med så gamla plattformar: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-f...
2100+ låter vettigt, hoppas du hittar några trevliga minnen.

Lite typiskt. Hittade typ inget i lokala butiken och när jag kommer hem så har memtest inte hittat några fel under alla timmarna som gått. Frågan är om det inte är något skit med moderkortet ändå, har lite problem med USB3-portarna emellanåt.

Fungerar fint oklockat dock. Men... prestandan är ju inte riktigt i den nivån man förväntar sig idag i oklockat läge. Blir nog Plan B med en 6800K/X99-plattform som nytt huvudsystem och använda denna som extrasystem.

Skrivet av anon42512:

Nej...spel kräver i allmänhet relativt lite RAM. 8GB är mer än nog.

Skrivet av YamahaDGX630:

Moderna spel vill gärna ha 12GB och 16GB numera. Om det stämmer i praktiken låter jag vara högst osagt, men det är vad speccen säger åtminstone.

8GB räcker inte riktigt längre, Battlefield 1 är det bästa exemplet jag vet där spelet presterar betydligt sämre med 8GB än 16GB. Med tanke på hur billigt minne ändå är (såvida man nu inteletar efter något utöver det ordinarie) så är det ingen dum ide att stoppa i lite mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Precis, minne går alltid att använda.

Håller med även här, synen på minne har ju ändrats en hel del under åren. När jag köpte min 2700K hösten 2012 så räckte 1600MHz till typ allt. Men idag, vilket Digital Foundry tydligt visar, så tjänar man ju en hel del på snabbare minnen även med så gamla plattformar: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-f...
2100+ låter vettigt, hoppas du hittar några trevliga minnen.

Lite typiskt. Hittade typ inget i lokala butiken och när jag kommer hem så har memtest inte hittat några fel under alla timmarna som gått. Frågan är om det inte är något skit med moderkortet ändå, har lite problem med USB3-portarna emellanåt.

Fungerar fint oklockat dock. Men... prestandan är ju inte riktigt i den nivån man förväntar sig idag i oklockat läge. Blir nog Plan B med en 6800K/X99-plattform som nytt huvudsystem och använda denna som extrasystem.

8GB räcker inte riktigt längre, Battlefield 1 är det bästa exemplet jag vet där spelet presterar betydligt sämre med 8GB än 16GB. Med tanke på hur billigt minne ändå är (såvida man nu inteletar efter något utöver det ordinarie) så är det ingen dum ide att stoppa i lite mer.

Och ändå såg jag nyss ett klipp där Battlefield 1 fungerade bra med 4GB RAM...

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Nej...spel kräver i allmänhet relativt lite RAM. 8GB är mer än nog.

Jaså? Säg det till Ark som gärna ligger runt 8-10Gb och 12-13Gb med webbläsaren igång

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Precis, minne går alltid att använda.

Håller med även här, synen på minne har ju ändrats en hel del under åren. När jag köpte min 2700K hösten 2012 så räckte 1600MHz till typ allt. Men idag, vilket Digital Foundry tydligt visar, så tjänar man ju en hel del på snabbare minnen även med så gamla plattformar: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-f...
2100+ låter vettigt, hoppas du hittar några trevliga minnen.

Lite typiskt. Hittade typ inget i lokala butiken och när jag kommer hem så har memtest inte hittat några fel under alla timmarna som gått. Frågan är om det inte är något skit med moderkortet ändå, har lite problem med USB3-portarna emellanåt.

Fungerar fint oklockat dock. Men... prestandan är ju inte riktigt i den nivån man förväntar sig idag i oklockat läge. Blir nog Plan B med en 6800K/X99-plattform som nytt huvudsystem och använda denna som extrasystem.

8GB räcker inte riktigt längre, Battlefield 1 är det bästa exemplet jag vet där spelet presterar betydligt sämre med 8GB än 16GB. Med tanke på hur billigt minne ändå är (såvida man nu inteletar efter något utöver det ordinarie) så är det ingen dum ide att stoppa i lite mer.

Ja verkligen, riktigt stora skillnader faktiskt. Fast redan på gamla goda Core 2 Quad tiden kunde jag vinna 10fps i battlefield 3 crossfire genom att tweaka minnet rejält. Tack, det hoppas jag med

Ja då skulle det ju kunna vara något skumt med moderkortet. Du har väl ett sabretooth och dom har vad jag minns inget auto överklockningsstöd annars kunde du testat det. 6800K / X99 är rikitgt nice idagsläget. Byggde just ett system till en kompis med detta och det är nog bästa lösning idag. Battlefield 1 gillar verkligen många kärnor om man ska ligga på 100+ fps i multiplayer.

Lycka till vilket du nu än väljer

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Jaså? Säg det till Ark som gärna ligger runt 8-10Gb och 12-13Gb med webbläsaren igång

Ja, det finns några spel som är dåligt optimerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det finns några spel som är dåligt optimerade.

Samt att många applikationer allokerar mer minne om möjlighet finns, det betyder inte alltid att man märker någon faktisk skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

Samt att många applikationer allokerar mer minne om möjlighet finns, det betyder inte alltid att man märker någon faktisk skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Den stora skillnaden för mig verkade vara laddningstider när jag gick från 8 till 16GB RAM. Annars var det ingen stor skillnad.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

@Hiraeth: Tack, Det här inlägget hjälpte mig till en stabil ökning från 3.5Ghz till 3.8Ghz på min i5-4590k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlHarSwag:

@Lucas G: Tack, Det här inlägget hjälpte mig till en stabil ökning från 3.5Ghz till 3.8Ghz på min i5-4590k.

Vad trevligt! Har inte hunnit vara här inne på år haha. Gött att den fortfarande hjälper!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Ja verkligen, riktigt stora skillnader faktiskt. Fast redan på gamla goda Core 2 Quad tiden kunde jag vinna 10fps i battlefield 3 crossfire genom att tweaka minnet rejält. Tack, det hoppas jag med

Ja då skulle det ju kunna vara något skumt med moderkortet. Du har väl ett sabretooth och dom har vad jag minns inget auto överklockningsstöd annars kunde du testat det. 6800K / X99 är rikitgt nice idagsläget. Byggde just ett system till en kompis med detta och det är nog bästa lösning idag. Battlefield 1 gillar verkligen många kärnor om man ska ligga på 100+ fps i multiplayer.

Lycka till vilket du nu än väljer

Nice!

Jo, något fel är det då iallafall. Är ett Asrock Z77 Extreme4-M och den har auto-lägen med. Provat, ingen skillnad blir fel fort även då. :/

Härligt! Av ren nyfikenhet, vilket moderkort blev det till? Jag har klurat en del själv och har nog bestämt mig för ett Asus X99-A II och troligen en 5820K. Ett par hundra billigare på processorn utan någon direkt nackdel men blir att klura lite till. Ett paket med en 6700K blir bara 2000kr billigare för hela plattformen så känns dumt att välja det. Får se hur det blir.

Tack, kan behövas hehe.

Permalänk
Avstängd

Varför en 5820k @anon5930? 6800k är väl mer attraktiv i dagsläget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chipw00t:

Varför en 5820k @anders190? 6800k är väl mer attraktiv i dagsläget?

Skickades från m.sweclockers.com

600kr billigare och lättare att klocka. 6800K har inga direkta fördelar utöver stöd för 128GB DDR4 av vad jag sett. Men har inte helt bestämt mig ännu, blir nog att avvakta någon dag till troligen.

Permalänk
Medlem

Ville inte öppna en ny tråd bara för att fråga nåt eftersom jag äntligen kommer att spela lite med OC:
om cpu temp tabell visar
CPU0: 61C
CPU1: 69C
CPU2: 66C
CPU3: 63C
betyder det att jag inte placerade kylpastan rätt på CPU eller nåt? (det har varit 5 år sen jag gjorde det sist)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Tpk: Nej, det där är helt normalt och beror på en hel mängd faktorer. Primärt att precisionen på grindarna man mäter är horribla (verkligen jättedålig) men även att de sitter på olika platser i respektive kärna.

Det är helt normalt och inga temperaturer att bemärka.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Leker lite med min gamla rigg asrock p67 extreme 4 med 2500k.
Jag kommer enkelt och stabilt upp i 4,5Ghz på -0,010v offset Vcore och +0,076 turbo men så fort jag går upp till 4,6Ghz krachar windows under uppstart, inte ens om jag höjer Vcore offset till +0,050v och CPU PLL till 1,89v får jag igång windows.
Övriga inställningar har jag enligt guiden.

Är det något jag har missat som gör att jag omöjligt kommer över 4,5Ghz eller är det allt min cpu går för?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Leker lite med min gamla rigg asrock p67 extreme 4 med 2500k.
Jag kommer enkelt och stabilt upp i 4,5Ghz på -0,010v offset Vcore och +0,076 turbo men så fort jag går upp till 4,6Ghz krachar windows under uppstart, inte ens om jag höjer Vcore offset till +0,050v och CPU PLL till 1,89v får jag igång windows.
Övriga inställningar har jag enligt guiden.

Är det något jag har missat som gör att jag omöjligt kommer över 4,5Ghz eller är det allt min cpu går för?

Vad har du för spänning under load?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bör inte en 6700K vara stabil i 4,2ghz vid 1.3v?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Sitter och försöker överklocka min 2600K. Har dragit upp multipliern till 47 (så 4700MHz). Kör StressCPU2, och har enligt task managern 100% load på alla kärnor. Enligt Task Manager körs det nu i 4,65 GHz. I både CPU-Z och i RealTemp står det dock att multipliern är på 34 (alltså stock). Vilken av dem är att lita på? Detta är som sagt med 100% load, så tvivlar på att det är någon downstepping som händer. Just nu är som sagt multipliern i UEFI satt på 47, medan CPU Volt bara är satt på 1.2V, vilket nästan känns lite misstänksamt bra, och jag känner att det lutar mot att det är CPU-Z som har rätt. Någon som har några idéer på vad som kan vara galet?

EDIT: Problemet var något så dumt som att Turbo Boost var på, vilket verkar göra att den manuellt inställda multipeln ignoreras. Med Turbo Boost av fungerar allt som önskat.

Hittade lösningen
Permalänk
Medlem

Tack för guiden, har kört min 2600k på 4ghz men lekte lite efter info här och det var inga problem att nå 4,5 ghz. Med ett 1070 så presterar ju gamla Bettan alldeles underbart. Hoppas den håller några år till. Prestandamässigt känns det onödigt med nyare CPU-generationer... 2600k prollen från 2012 är klart det bästa datorköpet så här långt

Permalänk

Tjena!

Har en 2500k som jag skulle vilja klocka lite, men är osäker gällande temps.
Jag får i dagsläget upp den i 58-62 grader när jag kör prime95, stockklockad med hyper 212 med push/pull.
Tycker det låter jädra högt jämfört med alla andra som skriver här inne?
Spelar jag går den ju dessutom högre med tanke på att GPUn snurrar för fullt.

Hur mycket tror ni det hade hjälpt med en extra fläkt i fronten på chassit, för bättre flow?

/Magnus