Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Förutsatt att endast Cpu är begränsande faktorn och de använder en tråd så skalar prestanda helt linjärt med klockfrekvensen. Fler kärnor och det blir lite fler faktorer som spelar in i belastningsberäkningarna.
OCCT mäter dock mot grundfrekvensen (3.3GHz), och du har ju turbo till 3.7GHz.

Så jämför man en kärna mot Turbo måttet så får vi 4.5/3.7. Vilken är närmre 20 eller ngt sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast med 3.7 så är det väl bara en kärna medans överklocken ger 4.5 på alla kärnor? 20% är ju mindre men ändå en förbättring.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Är uppe i 4.5 nu. min vcore ligger på 1.4 i load är inte det lite högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teddysbear:

Är uppe i 4.5 nu. min vcore ligger på 1.4 i load är inte det lite högt?

Jag har också 1.4 och 4.5GHz. David som kommenterade tidigare verkar ha koll och han rekommenderade inte direkt att sänka för att så hög spänning var farlig så vi kan nog vara rätt lugna. Det är väl värme och hög spänning som är boven och är kylningen okej ska det nog vara lugnt. 1.4 är även gränsen i guiden för 24/7. Sedan ligger ju spänningen lägre i idle om du inte inaktiverat det.
Har du kollat så du inte kan gå högre på samma spänning?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har också 1.4 och 4.5GHz. David som kommenterade tidigare verkar ha koll och han rekommenderade inte direkt att sänka för att så hög spänning var farlig så vi kan nog vara rätt lugna. Det är väl värme och hög spänning som är boven och är kylningen okej ska det nog vara lugnt. 1.4 är även gränsen i guiden för 24/7. Sedan ligger ju spänningen lägre i idle om du inte inaktiverat det.
Har du kollat så du inte kan gå högre på samma spänning?

Ahh ok gött. Tack för svaret. Jag tänkte kolla om jag kunde gå högre idag men fick ett annat daorproblem som jag vill lösa först men. jag återkommer

Permalänk

nopp han vägrar starta i 4.6. Kommer fram till windows laddar men sen hänger den sig

Permalänk

Är det nåt liv i denna tråden nu för tiden eller har alla tagit semester? =(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av teddysbear:

Är det nåt liv i denna tråden nu för tiden eller har alla tagit semester? =(

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag är ganska novis i ämnet själv, men kan meddela att jag kollar i tråden i alla fall.

Sitter och överklockar min i7 2600k för första gången. Är uppe i 4,5 GHz för tillfället och fick precis min första blåskärm. Hade endast ökat turbo multiplier till 45 och offset till +0,005, allt annat i default mer eller mindre. Stabil spänning på ca 1,272 V vid belastning. Ändrade "Long Duration Power Limit" och medföljande inställningar och provade igen och då gick den igenom 5 rundor IntelBurnTest på Very High. Förmodligen är det bara slumpen. Får se vad jag landar på i slutet, men än så länge så känns det riktigt bra i alla fall.

Edit; En tanke som dök upp, vad är allas tillvägagångssätt gällande Load Line Calibration och Turbo voltage? En ökning av LLC ger generellt högre spänning både vid idle och load, men mest vid load. I mitt huvud så motsvarar det i princip samma sak som att sätta en högre turbo volt istället.

Sammanfattningsvis verkar det som att:
Vcore/Offset = Förskjuter hela spänningskurvan mellan idle och load upp eller ner
Turbo Vcore = Förskjuter spänningen vid load uppåt eller neråt (ändrar lutningen på kurvan)
LLC = Förskjuter hela kurvan, samt lutningen på kurvan upp eller ner. Mindre exakt än övriga inställningar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem

På 4,5GHz så klarade den Intel Burn Test varannan gång ungefär med en spänning på 1,272V vid load (endast +0,005 på offset, allt annat i auto). Efter lite pillande så landade spänningen på 1,296 V och då blev den helt stabil. Den är förmodligen stabil på lägre spänning också men orkade inte testa mer.

Fick upp processorn till 4,8GHz med en spänning på ca 1,375V. Den bootade även på 4,9GHz med samma inställningar, men inte så mycket mer än så. Testade inte längre utan nöjde mig med 4,7GHz istället.

Load Line Calibration: 50%
Offset V: -0,010
Turbo V: +0,004

Processor: i7 2600k
Frekvens: 4,7GHz
Spänning: 1,336V
Kylare: Noctua NH-U14S
Max temp: 78 grader

Idle spänning stabil på 0,968-0,976V i alla frekvenser.

Har bara kört 5 rundor Intel Burn Test med 4GB RAM för att testa stabilitet. Blir ett långtest med Prime95 i natt för att kontrollera.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har också 1.4 och 4.5GHz. David som kommenterade tidigare verkar ha koll och han rekommenderade inte direkt att sänka för att så hög spänning var farlig så vi kan nog vara rätt lugna. Det är väl värme och hög spänning som är boven och är kylningen okej ska det nog vara lugnt. 1.4 är även gränsen i guiden för 24/7. Sedan ligger ju spänningen lägre i idle om du inte inaktiverat det.
Har du kollat så du inte kan gå högre på samma spänning?

Helt rätt! Spänningen i sig är ofarlig. Det är spänningen i samband med höga temperaturer som är problemet. (Ty elektriskt motstånd (resistans) i kretsarna har ett linjärt förhållande med temperatur och således är källan till värme och risken att man bränner kretsen).

Jag har pendlat upp och ner och kört mina kretsar strax under 1.4V vid rätt höga temperaturer under längre tid (över 2år nu).

Skrivet av Casgar:

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag är ganska novis i ämnet själv, men kan meddela att jag kollar i tråden i alla fall.

Sitter och överklockar min i7 2600k för första gången. Är uppe i 4,5 GHz för tillfället och fick precis min första blåskärm. Hade endast ökat turbo multiplier till 45 och offset till +0,005, allt annat i default mer eller mindre. Stabil spänning på ca 1,272 V vid belastning. Ändrade "Long Duration Power Limit" och medföljande inställningar och provade igen och då gick den igenom 5 rundor IntelBurnTest på Very High. Förmodligen är det bara slumpen. Får se vad jag landar på i slutet, men än så länge så känns det riktigt bra i alla fall.

Edit; En tanke som dök upp, vad är allas tillvägagångssätt gällande Load Line Calibration och Turbo voltage? En ökning av LLC ger generellt högre spänning både vid idle och load, men mest vid load. I mitt huvud så motsvarar det i princip samma sak som att sätta en högre turbo volt istället.

Sammanfattningsvis verkar det som att:
Vcore/Offset = Förskjuter hela spänningskurvan mellan idle och load upp eller ner
Turbo Vcore = Förskjuter spänningen vid load uppåt eller neråt (ändrar lutningen på kurvan)
LLC = Förskjuter hela kurvan, samt lutningen på kurvan upp eller ner. Mindre exakt än övriga inställningar.

LLC är i princip endast för att hantera ström dipp/spik vid fallande eller stigande last. Likt en PD-regulator. Beteendet är precis som du säger, lite högre konstant spänning, och kurvan vrids något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Prime95 gjorde att jag fick blåskärm mycket oftare än med Intel Burn Test, speciellt med "Small FFTs". Fick höja Turbo V från +0,004 till +0,032 innan den klarade mer än 30 minuters stresstest.

Slutresultatet blev då:
Processor: i7 2600k
Moderkort: Asus P8Z68-V
Frekvens: 4,7GHz
Spänning: 1,360V
Temp vid load: 70-77 grader
Max temp: 81 grader

Rätt så nöjd ändå måste jag säga.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd

Bra OC @Casgar och fina temps.

Fick klocka ner min lite i sommar. Borde köpa en större noctuakylare. Har en gammal en som jag använde redan på min Phenom II.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Tjenare. Jo jag är ganska ny inom detta angående öveklockning. Men jag har just en i5 2500k rullar på 4.2 ghz utan att behövt ändra volten, men jag vill ha upp den till 4.6-4.7 ungefär med att höja volten, temp på 4.2 är ungefär 55-60 grader max via prime, men hört occt är bättre.Jag har förtillfälligt vattenkylning till cpun (1×120). Och jag undrar hur mycket volt tror du det skulle behövas för få upp den där?

Tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werme99:

Tjenare. Jo jag är ganska ny inom detta angående öveklockning. Men jag har just en i5 2500k rullar på 4.2 ghz utan att behövt ändra volten, men jag vill ha upp den till 4.6-4.7 ungefär med att höja volten, temp på 4.2 är ungefär 55-60 grader max via prime, men hört occt är bättre.Jag har förtillfälligt vattenkylning till cpun (1×120). Och jag undrar hur mycket volt tror du det skulle behövas för få upp den där?

Tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Det går ju inte att säga och det inser man rätt snabbt när man läser hur olika resultat alla får i tråden. Det enda du kan göra är att testa och se.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Werme99: Det finns inga magiska spänningsgränser. Kör guiden och testa dig fram. Allt kisel är unikt och har olika frekvens och spänningstak.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för 3820 och S2011 (X79)?

Har inte överklockat sedan FSB tiden så tar emot tips och guider.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka mig på att överklockning för första gången. Har läst alldeles för många guider och sett ett antal filmer på youtube.
Vad jag har förstått så går det att göra det rätt enkelt för sig och bara ändra Turbo ratio och öka Power limit.
Jag bestämde mig för att testa, drog upp Turbo ratio till 45 på samtliga och Power limit till 120. Högsta temp än så länge, efter 20min i prime är 72 grader. Men såg att vcore toppade 1.404, har dock legat ganska stabilt på 1,380 sen toppen.

Edit: Toppen ökade till 1,416 när jag testade lira BF4.
Edit 2: Ser nu även att den vägrar clocka ner från 4,5 även om cpun knapp arbetar utan ligger konstant där, dock med en dipp ner till 1,6.

Kan jag ha det så här tills tiden finns för att klocka på rätt sätt? Jag tänkte ändå inte försöka mig på mer än 4,5ghz.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem

Nån som har Asus Z97-P eller annan modell? fattar inte hur man ställer in så spänningen sänks i idle, läste att man inte ska köra adaptiv för då kan den tokhöjas i t ex Prime95

Kör nu 4,4 med 1,2v 24/7 verkar maxa på 80 grader med en Noctua 14S. Har kört Prime i 2h utan fel medan jag försöker läsa på om BIOS. Vilken röra det är i BIOS för hashwell, min gamla lynnfield burk var ju en barnlek att överklocka. Här fattar man ju inte vad någon inställning är för nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Nån som har Asus Z97-P eller annan modell? fattar inte hur man ställer in så spänningen sänks i idle, läste att man inte ska köra adaptiv för då kan den tokhöjas i t ex Prime95

Kör nu 4,4 med 1,2v 24/7 verkar maxa på 80 grader med en Noctua 14S. Har kört Prime i 2h utan fel medan jag försöker läsa på om BIOS. Vilken röra det är i BIOS för hashwell, min gamla lynnfield burk var ju en barnlek att överklocka. Här fattar man ju inte vad någon inställning är för nått

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/ibzpxclzuslyq/

Googlade på ditt moderkort och hittade denna:

Det borde väl vara CPU c-states som ska aktiveras för att den ska gå ner i idle? Speedstep enabled också. Har ingen aning om vad CFG lock är..

___Är nästan säker men inte 100%____

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Googlade på ditt moderkort och hittade denna:
http://www.tonymacx86.com/attachments/140630142422-jpg.98353/
Det borde väl vara CPU c-states som ska aktiveras för att den ska gå ner i idle? Speedstep enabled också. Har ingen aning om vad CFG lock är..

___Är nästan säker men inte 100%____

Jaha fanns en till meny. Tackar, ska testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Jaha fanns en till meny. Tackar, ska testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Fixa det sig?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fixa det sig?

Osäker. Antar att VID är cpu-spänningen men den står då alltid i 1,2 oavsett Prime95 eller idle. Sedan CPU voltage längst upp går runt 0,7-0,8 oavsett belastning så frågan är om HWmonitor buggar ?

Permalänk

Halloj.

Har kört min 2500K stock ända sen jag köpte den 2011 men i dagarna köpte jag mig ett GTX1070 och tänkte att jag skulle ge mig på att klocka den en smula för att inte flaska grafikkortet alltför mycket. Ny cpu, mobo och ram införskaffas antagligen tidigt nästa år iom Kaby Lake lansering.

Jag kör nu fixed vcore på 1,21V. Turbo multipeln är på 40. Väldigt stabil här. Inga konstigheter när jag kör Small FFTs i Prime 95 och maxtempen går inte över 55 grader på varmaste kärnan.
Jag provade att kör x41 på 1,205V men då blåskärmade datorn efter 20sek i Prime så där såg man direkt att det är små toleranser.
Är egentligen ganska nöjd med 4Ghz. Känner inte att jag måste högre men jag ska nog prova x41 igen o öka upp volten lite o se om jag kan få den stabil.

Jag provade att ställa in offset vcore och satte offset på +0.01 men när jag bootade in i windows och kollade CPU-Z stod det att jag körde 1,3x nånting volt i load så där blev något fel. Någon som vet hur man ställer in så cpun bara ligger på 1,2V + offset? Är ju trevligt om cpun kan gå ner i spänning när den går ner i multipel vid idle.

CPU: 2500K
Mobo: Asus P8P67 Pro B3 rev.
Kylare Noctua NH-D15

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Slayer:

Jag provade att ställa in offset vcore och satte offset på +0.01 men när jag bootade in i windows och kollade CPU-Z stod det att jag körde 1,3x nånting volt i load så där blev något fel. Någon som vet hur man ställer in så cpun bara ligger på 1,2V + offset? Är ju trevligt om cpun kan gå ner i spänning när den går ner i multipel vid idle.

Du kan inte använda både "Fixed" och "Offset" samtidigt. Den ena utesluter den andra. Vill du att spänningen ska sjunka vid idle så är det "Offset" du ska använda. Rekommendationen i guiden för vcore är för övrigt max 1,38V, så du bör kunna få ut bra mycket mer ur din processor än 4,0 GHz med tanke på vilken kylare du har (och tur med processorlotterier såklart).

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Du kan inte använda både "Fixed" och "Offset" samtidigt. Den ena utesluter den andra. Vill du att spänningen ska sjunka vid idle så är det "Offset" du ska använda. Rekommendationen i guiden för vcore är för övrigt max 1,38V, så du bör kunna få ut bra mycket mer ur din processor än 4,0 GHz med tanke på vilken kylare du har (och tur med processorlotterier såklart).

Men alltså när jag kör fixed vcore så har jag lagt mig på 1,205V (enligt bios) vid 4.0Ghz.
När jag ändrade till Offset och ställde denna på +0.01. Här trodde jag att +0.01 var vad som skulle läggas till på CPUns standardspänning om 1.2V. Men när jag startade upp windows låg spänningen på över 1.3V utan att jag rört multipeln. Nånting måste jag ha gjort galet. Jag vill ju ha kontroll över hur högt Vcoren går annars kan jag ju lika gärna köra fixed hela tiden. Det vore dock trevligt om vcore kunde gå ner vid lägre multipel eftersom jag har speedstep aktiverat.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Slayer:

Men alltså när jag kör fixed vcore så har jag lagt mig på 1,205V (enligt bios) vid 4.0Ghz.
När jag ändrade till Offset och ställde denna på +0.01. Här trodde jag att +0.01 var vad som skulle läggas till på CPUns standardspänning om 1.2V. Men när jag startade upp windows låg spänningen på över 1.3V utan att jag rört multipeln. Nånting måste jag ha gjort galet. Jag vill ju ha kontroll över hur högt Vcoren går annars kan jag ju lika gärna köra fixed hela tiden. Det vore dock trevligt om vcore kunde gå ner vid lägre multipel eftersom jag har speedstep aktiverat.

Vad har du ställt CPU Load-Line Calibration (LLC) på?

Du kan även ställa in Offset med negativa värden, i alla fall på mitt moderkort.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Nu har detta säkert frågats tidigare men det är ju några sidor att gå igenom, så av ren lathet frågar jag "en gång till":
Säg att man är på standard-spänningen och allting startar som det ska och så, ska man gå neråt i spänningen då? Jag tänker som så att finns det något minimum-golv för hur låg spänningen får/kan/bör vara? Det finns ju ett max-tak på hur hög spänningen får/kan/bör vara, finns det något liknande åt andra hållet?

Tack på förhand för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Nu har detta säkert frågats tidigare men det är ju några sidor att gå igenom, så av ren lathet frågar jag "en gång till":
Säg att man är på standard-spänningen och allting startar som det ska och så, ska man gå neråt i spänningen då? Jag tänker som så att finns det något minimum-golv för hur låg spänningen får/kan/bör vara? Det finns ju ett max-tak på hur hög spänningen får/kan/bör vara, finns det något liknande åt andra hållet?

Tack på förhand för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade låtit den vara om det är stock spänning

Har en fråga jag med:
Har tryckt upp min i5 2500k till 4,5 Ghz och det verkar stabilt, ställde Vcore på 1,41 och CPU-z visar 1,384v med prime95 blend igång, alltså 100% load, Max temp 73 grader, borde väl vara tämligen lugnt?

Edit: enligt hwmonitor så har jag min. Spänning 1.391v och max 1.396v

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Nu har detta säkert frågats tidigare men det är ju några sidor att gå igenom, så av ren lathet frågar jag "en gång till":
Säg att man är på standard-spänningen och allting startar som det ska och så, ska man gå neråt i spänningen då? Jag tänker som så att finns det något minimum-golv för hur låg spänningen får/kan/bör vara? Det finns ju ett max-tak på hur hög spänningen får/kan/bör vara, finns det något liknande åt andra hållet?

Tack på förhand för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan sänka spänningen ja, men vid en viss nivå kommer CPU:n att vara instabil för just den spänningen och datorn kan krascha vid diverse applikationer. Stock spänningen är den som "garanterar" att CPU:n är stabil vid just stock hastigheten.

Skrivet av zabera:

Jag hade låtit den vara om det är stock spänning

Har en fråga jag med:
Har tryckt upp min i5 2500k till 4,5 Ghz och det verkar stabilt, ställde Vcore på 1,41 och CPU-z visar 1,384v med prime95 blend igång, alltså 100% load, Max temp 73 grader, borde väl vara tämligen lugnt?

Edit: enligt hwmonitor så har jag min. Spänning 1.391v och max 1.396v

Verkar bra det, kanske lite vdroop som du kan justera mot genom att öka LLC. Vad har du för LLC satt till just nu?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Du kan sänka spänningen ja, men vid en viss nivå kommer CPU:n att vara instabil för just den spänningen och datorn kan krascha vid diverse applikationer. Stock spänningen är den som "garanterar" att CPU:n är stabil vid just stock hastigheten.

Verkar bra det, kanske lite vdroop som du kan justera mot genom att öka LLC. Vad har du för LLC satt till just nu?

Såå... Om man har stock-hastigheten och stock-volten så är det "garanterat" att det fungerar? Men om man då höjer hastigheten bör man väl rimligen höja spänningen också, eller hålla den så lågt som möjligt för att inte gå över/ligga för nära spännings-gränsen? Och det är där min fråga kommer in: om man klockar för lågt, blir det bakslag åt andra hållet då? Verkar nästan så, att det typ blir för lite utrymme för processorn att sprida ut sin klock på typ...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Såå... Om man har stock-hastigheten och stock-volten så är det "garanterat" att det fungerar? Men om man då höjer hastigheten bör man väl rimligen höja spänningen också, eller hålla den så lågt som möjligt för att inte gå över/ligga för nära spännings-gränsen? Och det är där min fråga kommer in: om man klockar för lågt, blir det bakslag åt andra hållet då? Verkar nästan så, att det typ blir för lite utrymme för processorn att sprida ut sin klock på typ...

Ja, "garanterad" - fungerar inte CPU:n vid stockhastigheter med stockspänningen så kan den anses vara trasig och bytas ut på garantin (förutsatt att du inte överklockat och dödat CPU:n självmant).

Klockar du upp CPU:n så kommer du komma till en punkt där den kräver mer spänning för att vara stabil. Detta skiljer sig dock från CPU till CPU, även i samma batch - vissa CPU:er kräver mer spänning för en viss hastighet än andra. Dock är det även värt att notera att ju mer du använder CPU:n vid en viss hastighet och spänning desto mer "slits" den, och vid något tillfälle kommer du vara tvungen att öka spänningen för att hålla CPU:n stabil vid en viss hastighet.

Ju lägre klockad CPU:n är, desto lägre ström kommer den att kräva. Visserligen finns det en gräns, ett slags minimum av spänning som krävs för att CPU:n ska kunna fungera överhuvudtaget. Det är ju möjligt att nå väldigt låga hastigheter med CPU:n (dock kommer applikationer samt OS snart sluta fungera för för låga hastigheter vilket gör det omöjligt att boota) genom att hålla en konstant spänning (t.ex. stock spänning), men det är ungefär som att köra t.ex. 1.35V (> stock spänningen) och låta CPU:n ha sin stockfrekvens - onödigt.

Vill du sänka hastigheten så bör du sänka spänningen också, men i detta fall kan du gå baklänges - sänk spänningen tills CPU:n är instabil för en viss frekvens och därefter sänk frekvensen.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII