Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med val av mobil - Tele2s erbjudande

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av mobil - Tele2s erbjudande

Tänkte höra mig för lite.

Tele2 kör en kampanj där de har sänkt priset på ett urval av telefoner för kunder som skaffade Tele2 innan 21 Oktober i år.

För mig som har suttit med budgettelefonen Samsung Galaxy S Advance GT-i9070 i några år, känns det som att en uppgradering kan vara motiverad.

Tele2 erbjuder, i segmentet ~2500-3500 kr, följande:
Huawei Honor 8 (32 GB), 2490 kr
Sony Xperia X Compact, 2490 kr
Huawei P9 (32 GB), 2990 kr
Sony Xperia X (32 GB), 2990 kr

Ur det som går att läsa hos Tele2 (dvs, inget om Xperia X Compact...) har alla 3 GB RAM, utom Honor 8 som har 4 GB. Alla har Android 6, Marshmallow.

Jag är inte väldigt insatt i urvalet av telefoner idag. Har kollat lite på skillnaderna mellan Honor 8 och P9, där de verkar vara mer eller mindre samma telefon. Får ju ge Honor 8 att jag tycker den ser bra ut, men ställer mig en smula skeptisk till att ha en telefon helt i glas, då jag gärna har mina telefoner en lite längre tid (säg, i alla fall gärna 2-3 år). Kameran som stoltserar med Leica på P9 lockar lite, men kanske mest en stämpel. Samt, tror ni att skillnaden 3 eller 4 GB ram är märkbar?

Så, med mål att ha telefonen i alla fall mer än ett år, och gärna en bra kamera, vad tycker ni? Finns det någon jag självklart inte borde välja?

Är det kanske bättre och vänta och se vad som dyker upp på Black Friday? I så fall, vilka andra telefoner bör jag hålla koll efter, vad är bra? Har markerat Moto X Force som en kandidat inför Black Friday, om det blir att vänta, p.g.a. att den marknadsförs som hållbar.

Tl;dr
Från listan med telefoner ovan, vilken tycker du är bäst?

Tack!

Prisjakt
Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Min far skaffade sig för några dagar sedan sin första smartphone och det blev en Honor 8 pga att han fick köpa den för 960kr hos Comviq. Det första han gjorde var att tappa den i ett betonggolv och den höll utan att få minsta skråma. Så hållbarheten verkar vara god.

Jag har suttit och använt den några timmar och den känns snabb och responsiv. Menyer flyter bra och appar startar snabbt. Jag har även tagit några bilder med den och för att vara en mobilkamera tycker jag den tar bra bilder.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

@nyllet83: Till att börja med; det var ingen dålig deal! Heh, och där ser man. Honor 8 låter som en bra telefon, både prestandamässigt och designmässigt.

Ska googla vidare lite, har fått lite olika resultat om skillnaden mellan Honor 8 och P9.
Tack i alla fall för din input!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

@nyllet83: Till att börja med; det var ingen dålig deal! Heh, och där ser man. Honor 8 låter som en bra telefon, både prestandamässigt och designmässigt.

Ska googla vidare lite, har fått lite olika resultat om skillnaden mellan Honor 8 och P9.
Tack i alla fall för din input!

Det är lugnt. Säg bara om det är något mer du undrar över så skall jag försöka ta reda på det.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Av dom 4 så skulle jag ta Huawei P9. Den är lite bättre än Honor 8 på alla punkter. Det har ju dessutom baksida i metall och inte glas.

Sony skulle jag aldrig köpa. Alldeles för mycket strul men dom.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med niclasc ovan, har P9 själv sedan i maj och har aldrig varit så nöjd, baksidan i glas talar emot Honor 8 tycker jag annars är det en bra telefon också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@niclasc: @nisselask:
Tack för svaren. Lutar en hel del mot P9, om det blir någon av dessa.
Ser dock att Huaweis UI (EMUI?) ofta kritiseras när dessa två telefoner recenseras. Någon som har erfarenhet av UI:t?

@nyllet83: Skulle väl vara just UI:t, om du har kunnat arbeta lite med telefonen, har du någon spontan åsikt? Är användandet väldigt annorlunda från annat Andriod (och/eller iOS)?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

@niclasc: @nisselask:
Tack för svaren. Lutar en hel del mot P9, om det blir någon av dessa.
Ser dock att Huaweis UI (EMUI?) ofta kritiseras när dessa två telefoner recenseras. Någon som har erfarenhet av UI:t?

@nyllet83: Skulle väl vara just UI:t, om du har kunnat arbeta lite med telefonen, har du någon spontan åsikt? Är användandet väldigt annorlunda från annat Andriod (och/eller iOS)?

Nu har jag inte suttit särskilt mycket med telefonen men något som slog mig direkt är att det påminner om iOS. Det finns ingen applåda utan alla appar hamnar direkt på startskärmen precis som på en iPhone. Det tycker jag är synd då jag föredrar att ha en applåda och sedan widgetar på startskärmen. Jag har för tillfället en iPhone 6s Plus som jag skall göra mig av med när Huawei Mate 9 släpps nu i november. Mate 9 har Android 7.0 Nougat och Huaweis egna skin EMUI 5.0 vilket åter har en applåda och påminner mer om vaniljandroid.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Dock så kan man, med alla androidmobiler byta launcher enkelt och då får man tillbaka applådan samt kan ställa in lite mer som man vill.

Så om det är enda anledningen till att du är tveksam till huawei, så är det ett icke-problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#1 Antec P280 + Chieftec Nitro 750W PSU, Intel Core I7 2600k @4.8GHz 24/7, Asus P8Z68 Deluxe/Gen3, 16Gb Corsair Vengeance, PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC @ 1120/1570 , Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Honor 8 vs Huawei P9 - Speed Test!
https://www.youtube.com/watch?v=qYadaaYqUAk

Funderar själv på en Honor 8 till min mor som present.
Vill helst inte ha glas på baksidan men hon har haft en Z1 sedan den släpptes och den fungerar fortfarande bra utan skador. Men med en bra FlipCover så borde den vara säker.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Ställer lite följdfråga i denna tråden, efter att ha läst på en del mer. Inte bestämt mig än.

Nämnde i OP att Moto X Force var ett alternativ. Såg den gå för 2990 på CDON för någon vecka sedan. Hoppas på samma prissänkning under Black Friday.

Moto'n har en Snapdragon 810, som verkar vara känd för värmeproblem. Prestandamässigt, verkar den ligga rätt jämt med Kirin 950 (Honor 8). Men grafikprocessorn i Moto'n verkar vara bättre (*).

Dessutom, det slog mig att man kan köra lite små-VR på nya telefoner, vilket skulle kunna vara roligt att testa vid något tillfälle. Har inte lyckats hitta något självklart om hur VR funkar på något av alternativen dock. Är mobil-VR fortfarande en grej?

Så, rent spontant känns det som Moto'n har fördelar mot Huaweis alternativ, om vi bortser från flashigt utseende. Dessutom, större batteri, högre upplöst skärm och "rent" Android.

Tl;dr:
Någon som känner till något om Moto X Force, är det ett sämre val om jag får den till samma pengar som Huawei Honor 8 / P9?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?