Permalänk
Medlem

Ny dator skall inhandlas under BF

Hej, har länge funderat på att byta ut min speldator mot en bättre men har alltid sagt " Nej det är för tidigt, du köpte ju datorn för något år sen bara".

Såg nu att de flesta delarna är 5 år gamla.
https://gyazo.com/430c1c358d513afb4488594749476553

Jag vill nu byta upp mig, skulle nog säga att jag vill ha det mesta nytt, vad ska jag hålla utkik efter under BF imorgon?

Jag har köpt till 16GB Ram sen förut men då nya moderkort endast tar DDR4 så antar jag att jag får köpa det nytt. SSD har jag köpt i efterhand och HDDn tar jag ifrån denna dator till min nya.

Räcker min khüler till en nyare processor? Eller ska man gå på en luftkylning istället?

Letar även efter ett cleant chassi, härdat glas vore rätt nice då jag ev. vill installera vit LED som jag kan styra av och på.

Har även ett ASUS R9 280 atm, men även det ska väl bytas ut antar jag.

Permalänk

Är det inte mer värt att satsa på en komplett dator om du har så gamla delar? Exempelvis en Kühler är kanske lite overkill om du inte ska överklocka, å om du överklockar är det en än större anledning att ömsa dator, tycker jag.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

@Role_Model:

Men om jag kan använda min Kühler till den nya processorna så betyder det väl att jag kan spara in någon krona på den biten? Hårddisken / SSDn tänker jag spara än så länge för att jag har ingen större lust att flytta mina filer än eller installera nytt Windows för den delen heller. Det gör jag lite längre fram.

Permalänk
Medlem

Installera om Windows får du nog räkna med om du ska ha nya prylar. Risken för alla möjliga lustiga fel är stor annars.

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar har du för uppgraderingen?

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

@miscann:

Jag vill hålla det till en rimlig nivå, så mellan 7k-9k, allt över känns som en fet overkill.

Jag vill mer ha ett förslag på vilka delar jag ska hålla koll på imorgon så man vet vad man ska hugga direkt.
Sedan kan jag sitta och pilla själv med vilka fläktar o sånt skit jag ska ha. Förmodligen byter jag ut originalfläktarna mot tystare.

Permalänk
Medlem

Halloj, nu satt jag halva natten o letade efter delar men lyckades missa gtx 1070 dealen ifrån Komplett.

Jag har köpt mig en i5 6600K samt MSI Z170A KRAIT GAMING 3X.
Jag köper förmodligen ett 1070 på cyber monday.

Det jag behöver nu är chassi, RAM samt nätdel

Jag har tittat på denna: https://www.inet.se/produkt/6911979/corsair-rm650x-650w#specs

kommer den att prestera bra? Vill ha en lite starkare så den jobbar på mindre effekt samt tystare.

Kommer även att köra en vattenkylning till processorn ifrån min gamla dator. Det är en äldre kühler.

Skickades från m.sweclockers.com