Adapter för GameCube på datorskärm?

Permalänk

Adapter för GameCube på datorskärm?

Halloj! Det är så att jag har ett GameCube som jag gärna skulle vilja spela lite äldre härliga titlar som Super Smash, Mario Kart etc. på, men jag har ingen TV utan bara mina datorskärmar, och jag undrar om det finns något sätt att kunna få bild och ljud från GameCuben till dem på något sätt?

Har tittat lite på olika adaptrar men hittar inget som verkar fungera, ex. så har jag hittad adaptrar för projektor men läste att de inte skulle fungera. Finns det någon vänlig själ där ute som skulle kunna hjälpa mig i mitt bryderi?

De skärmar jag har atm är:

En Benq GW2450HM (Hdmi, DVI, VGA, Hörlursutag & Ljud in) och en Benq XL2411Z (VGA, HDMI, DVI).

Tack på förhand!

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk

detta är nog vad du söker
http://www.ebay.co.uk/itm/AV-RCA-Composite-VGA-To-S-Video-Ada...

skäppas från london så lär va hemma på någon vecka till skillnad om du tar någon av de billigare med fri frakt från kina där det brukar ta minst 30 dagar typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness:

Hmm ser riktigt nice ut Klarar den komponent (tror jag det heter?) in och vga ut? Verkar ju som att den tar S-video in, behöver man adapter från komponent till det? Läste lite men kom inte riktigt fram till ett konkret svar.

Tack för det snabba svaret!

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk

Just den jag länkade tar composit och s-video.

Vill du ha för komponent får du kolla någon annan box.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: Ah oki, tack!

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk
Medlem

Vad du vill ha är något som konverterar en RGB-signal till VGA, det ger bästa möjliga bildkvalitet.

Vissa gamla GC klarar förvisso att trycka ut komponentsignal, och därmed också 480p, men kabeln du behöver till det innehåller ett proprietärt D/A-omvandlarchip, är superovanlig, och kostar knark. Ingen har lyckats replikera den så vitt jag vet. Komposit ser ut som skräp på LCD, och S-video är inte heller någon höjdare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Vad du vill ha är något som konverterar en RGB-signal till VGA, det ger bästa möjliga bildkvalitet.

Vissa gamla GC klarar förvisso att trycka ut komponentsignal, och därmed också 480p, men kabeln du behöver till det innehåller ett proprietärt D/A-omvandlarchip, är superovanlig, och kostar knark. Ingen har lyckats replikera den så vitt jag vet. Komposit ser ut som skräp på LCD, och S-video är inte heller någon höjdare.

håller med om att kabeln till den digitala bildutgången på tidiga GC är svindyr plus att alla titlar inte stöds i Pal enheterna med digitalutgången .

oftast bättre att köpa en gammal Wii konsoll för några hundralapper begagnat med komponentkabeln i det läget.

wii
https://www.blocket.se/malmo/Nintendo_Wii_med_alla_sladdar_sa...
500:-

komponentkabel till GC
https://www.amazon.com/Nintendo-GameCube-Component-Video-Cabl...
~3000:-

anledningen att de är dyra är som sagt att ingen lyckat reverse enginera kabeln och gjort 3e part kablar samt att det är ganska sparsamt med titlar som fungerar ihop med den utanför japan så den sålde ganska dåligt så pass att t.om nintendo valde att ta bort den digitala utgången på de sista revisionerna.

men visst har du den redan kör på

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du inte får igång gamecuben på ett bra sätt, så kan jag rekommendera emulatorn Dolphin istället: https://sv.dolphin-emu.org/ Emulerar de allra flesta spel felfritt, och du kan själv ändra upplösning, AA och liknande för att få ännu bättre bild. Rekommenderas starkt!

Permalänk

Var försiktig med dom där kinakablarna/konverteringsboxar, långt ifrån alla klarar av konverteringen även om dom utlovar det. Testade ett par varianter utan framgång var lättare att köra via ett Wii istället.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Vad du vill ha är något som konverterar en RGB-signal till VGA, det ger bästa möjliga bildkvalitet.

Vissa gamla GC klarar förvisso att trycka ut komponentsignal, och därmed också 480p, men kabeln du behöver till det innehåller ett proprietärt D/A-omvandlarchip, är superovanlig, och kostar knark. Ingen har lyckats replikera den så vitt jag vet. Komposit ser ut som skräp på LCD, och S-video är inte heller någon höjdare.

Aha okej, mjo det känns ju inte som en bra väg att gå då.

Skrivet av Rouge of Darkness:

håller med om att kabeln till den digitala bildutgången på tidiga GC är svindyr plus att alla titlar inte stöds i Pal enheterna med digitalutgången .

oftast bättre att köpa en gammal Wii konsoll för några hundralapper begagnat med komponentkabeln i det läget.

wii
https://www.blocket.se/malmo/Nintendo_Wii_med_alla_sladdar_sa...
500:-

komponentkabel till GC
https://www.amazon.com/Nintendo-GameCube-Component-Video-Cabl...
~3000:-

anledningen att de är dyra är som sagt att ingen lyckat reverse enginera kabeln och gjort 3e part kablar samt att det är ganska sparsamt med titlar som fungerar ihop med den utanför japan så den sålde ganska dåligt så pass att t.om nintendo valde att ta bort den digitala utgången på de sista revisionerna.

men visst har du den redan kör på

Jo kanske lättare att köra wii, har ett hemma hos föräldrarna men inte i lägenheten atm.

Skrivet av SeeKer3Million:

Om du inte får igång gamecuben på ett bra sätt, så kan jag rekommendera emulatorn Dolphin istället: https://sv.dolphin-emu.org/ Emulerar de allra flesta spel felfritt, och du kan själv ändra upplösning, AA och liknande för att få ännu bättre bild. Rekommenderas starkt!

Låter ju minst sagt tilltalande! Hur fungerar det med latens etc. om man kör med adapter för gamecube-kontroll? Vill lira melee så vill helst inte ha för mycket av den varan.

Skrivet av TheLastStory:

Var försiktig med dom där kinakablarna/konverteringsboxar, långt ifrån alla klarar av konverteringen även om dom utlovar det. Testade ett par varianter utan framgång var lättare att köra via ett Wii istället.

Tack för tipset, hade ju varit sådär att vänta flera veckor på något som inte fungerar

Tack allihop för era snabba och bra svar!

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness @Slowbro's Bro:

Jo, att köra på en Wii är förstås också ett bra alternativ, men skulle gissa att en YPbPr-VGA-konverter är dyrare än en RGB-VGA-dito. Den senare behöver väl egentligen bara dubbla syncsignalen.

Fördelen med att köra på en Wii är att man får 480p i de titlar som stödjer det. Dessutom finns det ju väldigt avancerade softmods till den, tror att man kan ladda det mesta även i GC-väg från USB-HDD idag om man vill det. Skönt att slippa böka med skivor.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!