Permalänk

Går detta bygge? 10k.

Hej, undrar om detta bygge skulle fungera: www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/174544

Om något inte passar eller om något är onödigt så är jag tacksam för hjälpen

Permalänk
Medlem

Tror det blev något fel, får inte fram din varukorg :/

Permalänk

Inte jag heller.

Permalänk
Skrivet av f1skarN:

Tror det blev något fel, får inte fram din varukorg :/

Skrivet av SuperFlugan:

Inte jag heller.

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/174544 där är den, tog bara url:en rätt av först bara xP

Permalänk
Skrivet av Raketbomben:

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/174544 där är den, tog bara url:en rätt av först bara xP

Chassit är endast på lager hos leverantören, så tänk på att det blir längre leveranstid,
samma med LED-slingan
Grafikkort var en fyndvara som är slut så välj något annat GTX 1060.
Minnen är slut, välj några andra.

I övrigt tycker jag det ser det bra ut

Ett tips, vänta till Cyber Måndag kanske finns något billigt GTX 1060, i5 6600k eller annat.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du absolut ska byta ut nätagget.

850w är alldeles för mycket för det där systemet. Du kan inte köra sli med 1060-kort så du du behöver det inte för framtida uppgraderingar heller.
Plus att Corsairs rm550x/650/750 är bättre kvalite.

Alternativt evga supernova g2 som är lite billigare än corsair rm-serie men som jag förstår det i stort sätt samma kvalite.

Men de har bra pris på corsair rm550x nu vilket är mer än nog för ditt system.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/229429-corsai...

Oxh du behöver en CPU-kylare.
Lycka till.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av SuperFlugan:

Chassit är endast på lager hos leverantören, så tänk på att det blir längre leveranstid,
samma med LED-slingan
Grafikkort var en fyndvara som är slut så välj något annat GTX 1060.
Minnen är slut, välj några andra.

I övrigt tycker jag det ser det bra ut

Ett tips, vänta till Cyber Måndag kanske finns något billigt GTX 1060, i5 6600k eller annat.

Tack för tipsen. Ska fixa de!

Permalänk
Skrivet av Banco:

Jag tycker du absolut ska byta ut nätagget.

850w är alldeles för mycket för det där systemet. Du kan inte köra sli med 1060-kort så du du behöver det inte för framtida uppgraderingar heller.
Plus att Corsairs rm550x/650/750 är bättre kvalite.

Alternativt evga supernova g2 som är lite billigare än corsair rm-serie men som jag förstår det i stort sätt samma kvalite.

Men de har bra pris på corsair rm550x nu vilket är mer än nog för ditt system.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/229429-corsai...

Oxh du behöver en CPU-kylare.
Lycka till.

Ska fixa de! Tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raketbomben:

Ska fixa de! Tackar.

Inga problem. Ha så kul med nya bygget.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

Vilket grafikkort är bäst?

Hej, undrar vilket grafikkort är bäst av dem listande nedanför!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/254168-asus_g...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248926-asus_r...

Sen vet jag inte riktigt om man borde köpa overclocked versionen på inet istället? Grejen är att jag ska låta webhallen bygga om min dator (köper delarna där ifrån). Lista: www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/174580 . Antagligen så måste jag sätta dit grafikkortet själv om jag köper kortet från inet, men det är väl inte så svårt?

Permalänk
Medlem

@Raketbomben
Här är lite tester på kort:
http://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-1060...
http://www.sweclockers.com/test/22680-asus-radeon-rx-480-dual...
http://www.sweclockers.com/test/22547-amd-radeon-rx-480-fran-...

Varför 850W på din PSU? Ditt system kommer dra ca 300W som max. Ta ett med högre kvalite istället.
Du har glömt CPU-kylare

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk

Vilket grafikkort är bäst?

Hej, undrar vilket grafikkort är bäst av dem listande nedanför!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/254168-asus_g...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248926-asus_r...

Sen vet jag inte riktigt om man borde köpa overclocked versionen på inet istället? Grejen är att jag ska låta webhallen bygga om min dator (köper delarna där ifrån). Lista: www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/174576 . Antagligen så måste jag sätta dit grafikkortet själv om jag köper kortet från inet, men det är väl inte så svårt?

Permalänk
Skrivet av riger:

@Raketbomben
Här är lite tester på kort:
http://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-1060...
http://www.sweclockers.com/test/22680-asus-radeon-rx-480-dual...
http://www.sweclockers.com/test/22547-amd-radeon-rx-480-fran-...

Varför 850W på din PSU? Ditt system kommer dra ca 300W som max. Ta ett med högre kvalite istället.
Du har glömt CPU-kylare

Jaha, tackar glömde kylaren :3. Men tror du att Nvidia GTX 1060 3gb OC är värt om man nu köper det på inet istället? Eller kommer ens webhallen bygga en dator utan ett grafikkort?

Permalänk

Att sätta dit ett grafikkort är nog en av de lättaste sakerna som man kan göra när man bygger en dator.
Men har man inte gjort det förr så är det lätt att hitta någon tutorial på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raketbomben:

Jaha, tackar glömde kylaren :3. Men tror du att Nvidia GTX 1060 3gb OC är värt om man nu köper det på inet istället? Eller kommer ens webhallen bygga en dator utan ett grafikkort?

Varför skulle Webhallen inte bygga ihop din dator? GPU finns ju via processorn så de kan göra testar att allt funkar vid leverans

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Raketbomben: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Ny gaming dator 13k

Tjo! Ska köpa en gaming dator, har gjort en lista med alla delar. En på Inet och ena på Webhallen. Vilken är värd och köpa? Något som är fel? Något missat?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9974707/

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/175292
Något man kan dra ner här så det blir lite billigare?

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/175295

Permalänk

@Raketbomben: För den summan skulle jag vara nöjd om jag fick in ett gtx 1070.
Edit: Såg du hade det nu på ena paketet, skulle själv kört på fractial design chassi bra/kvalite chassin. Har hört evga 1070 lider av värmeproblem om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

@Raketbomben
Tycker du ska ta en större SSD disk på minst 250gb, då spelen idag tar fruktansvärt mycket gig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Dator med 1070 eller 1060 för 13k?

Tjo, har gjort en lista med komponenter, hade varit schyst om någon kunde göra en lista på delar för cirka 13k med ett 1070 kort.
Annars hade jag gjort en lista med 1060 kort här : www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/175694 Bör man satsa på ett 1060 kort istället då man får bättre delar som processor m.m? Mvh David

Permalänk
Medlem

@Raketbomben: hej vad ska du spela/göra på den och vad har du för skärm ?

Permalänk
Skrivet av GzXboom:

@Raketbomben: hej vad ska du spela/göra på den och vad har du för skärm ?

Jag tänkte spela spel som Arma 3, csgo, rust, h1z1 och förmodligen nya spel då jag kommer få en bättre dator än min förra potatis
Jag har en 144hz, 1MS skärm Asus Predator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raketbomben:

Tjo, har gjort en lista med komponenter, hade varit schyst om någon kunde göra en lista på delar för cirka 13k med ett 1070 kort.
Annars hade jag gjort en lista med 1060 kort här : www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/175694 Bör man satsa på ett 1060 kort istället då man får bättre delar som processor m.m? Mvh David

Skulle helt klart gå för ett 1070 och kanske en 6600K om du måste gå ner lite i pris.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Klockad i5 och 1070 alla dagar i veckan om du ska spela

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Eller 6700k med 1060 om du planerar ett byte av grafikkort inom en överskådlig framtid. 1060 är egentligen inte så dålig ifrån början för den delen.

Argument för det: 1060 kommer nog hålla ett relativt bra andrahandsvärde, så vid ett byte kommer du få igen pengarna.

Det händer en del nästa år ifrån båda hållen, vilket kan röra om lite i grytan.

Men främsta är att 6700k är mer framtidssäkert, vissa spel, och det kommer fler är nästan optimerad för 8 trådar. Med andra ord kommer i7an fungera bättre i spel hur man än klockar i5an, då den är "fysiskt" begränsad helt enkelt i det sammanhanget.

Nu är jag inget proffs, långt ifrån men det är typ dessa slutsatser jag har kommit fram till i mina inköp.

Edit: Fast å andra sidan så är det inget problem för dig att skaffa en 6700k sen om det skulle vara så då det är samma socket såklart. 6600k är nog inte omöjlig att sälja heller som begagnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Eller 6700k med 1060 om du planerar ett byte av grafikkort inom en överskådlig framtid. 1060 är egentligen inte så dålig ifrån början för den delen.

Argument för det: 1060 kommer nog hålla ett relativt bra andrahandsvärde, så vid ett byte kommer du få igen pengarna.

Det händer en del nästa år ifrån båda hållen, vilket kan röra om lite i grytan.

Men främsta är att 6700k är mer framtidssäkert, vissa spel, och det kommer fler är nästan optimerad för 8 trådar. Med andra ord kommer i7an fungera bättre i spel hur man än klockar i5an, då den är "fysiskt" begränsad helt enkelt i det sammanhanget.

Nu är jag inget proffs, långt ifrån men det är typ dessa slutsatser jag har kommit fram till i mina inköp.

Edit: Fast å andra sidan så är det inget problem för dig att skaffa en 6700k sen om det skulle vara så då det är samma socket såklart. 6600k är nog inte omöjlig att sälja heller som begagnad.

Om jag inte minns helt fel så kan det vara så att en I7a kan vara sämre i flera spel då den har hyperthreading vilket gör så den verkar ha flera tråda men det har i verkligheten bara 4. hursom helst så kan det bli så att spelet inte vet vad den ska göra med alla "trådar" vilket ger en FPS loss (extremt liten" men den finns på många spel speciellt äldre). Sen är 6700K en grym processor men är inte riktigt värd 1000 kr mer om man bara ska spela. 1060 tror nog bara folk kommer ha bättre andrahandsvärde (jag kan visserligen inte spå in i framtiden men tror att den kommer sjunka precis som alla andra eventuellt att 1070 kommer hålla sig lite bättre då den ligger på en sweetspot i kraft.
Jag tycker inte man ska tänka på spara pengar till nästa uppgradering eller snåla in på ngt, lägger du mer nu så blir man både väldigt nöjd och får en riktigt fet dator och sist men inte minst så får man mer pengar när man säljer den.

Min slutsats är iaf ska man ha en 6700K så ska man ta en 1070. Vill man ha en 6600K så kan man ta en 1060 eller 1070, detta är inget som är baserat på prestanda utan detta blir mer "värt" kan man säga
Men som du sa, jag är inte heller en "expert" men har god erfarenhet av både 6600K och 1070.

Mvh Paddglutt

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Nån som har bättre koll får gärna rätta mig, min slutsats av alla tester och diskussioner jag har läst är att i6700k är bättre på allt utan undantag. Nu låter det väldigt svart på vitt, och ibland skiljer det inte mycket.

Men som sagt, det är ju bara informationen jag har tagit del av. Jag har garanterat missat nåt. Rätta mig gärna

Edit: Måste nog vika mig lite och säga att 6600k ändå är mer prisvärd beroende på hur man ser på det, och ärligt så slår ett 1070 högre än ett 1060.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Om jag inte minns helt fel så kan det vara så att en I7a kan vara sämre i flera spel då den har hyperthreading vilket gör så den verkar ha flera tråda men det har i verkligheten bara 4. hursom helst så kan det bli så att spelet inte vet vad den ska göra med alla "trådar" vilket ger en FPS loss (extremt liten" men den finns på många spel speciellt äldre). Sen är 6700K en grym processor men är inte riktigt värd 1000 kr mer om man bara ska spela. 1060 tror nog bara folk kommer ha bättre andrahandsvärde (jag kan visserligen inte spå in i framtiden men tror att den kommer sjunka precis som alla andra eventuellt att 1070 kommer hålla sig lite bättre då den ligger på en sweetspot i kraft.
Jag tycker inte man ska tänka på spara pengar till nästa uppgradering eller snåla in på ngt, lägger du mer nu så blir man både väldigt nöjd och får en riktigt fet dator och sist men inte minst så får man mer pengar när man säljer den.

Min slutsats är iaf ska man ha en 6700K så ska man ta en 1070. Vill man ha en 6600K så kan man ta en 1060 eller 1070, detta är inget som är baserat på prestanda utan detta blir mer "värt" kan man säga
Men som du sa, jag är inte heller en "expert" men har god erfarenhet av både 6600K och 1070.

Mvh Paddglutt

Du får inte sämre prestanda i spel utav hyperthreading. Hyperthreading ger ingen extra skjuss i vissa spel då de ej är gjorda för att nyttja flertalet kärnor.

Du har dock rätt i att ett 1060 kombinerat med en 6600K är att föredra när man nyttjar 1080P för spelande, om man räknar prestanda per krona.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Raketbomben: *trådar återigen sammanfogade*

Samma anledning som tidigare och nu rekommenderar jag verkligen att du tar en titt på reglerna.
Jag vill även uppmärksamma §7:

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Raketbomben: *trådar återigen sammanfogade*

Samma anledning som tidigare och nu rekommenderar jag verkligen att du tar en titt på reglerna.
Jag vill även uppmärksamma §7:

Fattar att du drog ihop tråden men, piratkopiering?