Permalänk

Köpråd: nätaggregat

Hallå där. Jag önskar tips om ett vettigt och relativt billigt PSU till min burk, då jag misstänker att mitt problem ligger där.

• Hur många watt behöver jag egentligen?

• Någon tillverkare jag bör undvika?

• Modulärt viktigt?

• Hur är det med 80+ bronze/gold etc.?

Ett lågt pris är viktigt, men samtidigt ska det ju inte vara något skräp som riskerar att förstöra upplevelsen eller övriga komponenter...

Tack på förhand
//Peter
---------------------------------------
Datorspecifikationer

CM Storm Scout II Advanced Gaming Svart
Fläktar: 2x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX

Intel Core i5-4670 Processor
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD460

Corsair CX 600M, 600W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2pin P

MSI B85M-E45, Socket-1150
m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, USB 3.0, VGA, DVI, H

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Kit w/2X HyperX Genesis 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240p

Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0

Samsung DVD Writer, SH-224DB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk, B

Seagate Barracuda® 1000 Gb
ST1000DM003-1CH162

Samsung SSD 840-series 250 Gb

ASUS VE278 27" skärm
-------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

Hallå där. Jag önskar tips om ett vettigt och relativt billigt PSU till min burk, då jag misstänker att mitt problem ligger där.

• Hur många watt behöver jag egentligen?

• Någon tillverkare jag bör undvika?

• Modulärt viktigt?

• Hur är det med 80+ bronze/gold etc.?

Ett lågt pris är viktigt, men samtidigt ska det ju inte vara något skräp som riskerar att förstöra upplevelsen eller övriga komponenter...

Tack på förhand
//Peter
---------------------------------------
Datorspecifikationer

CM Storm Scout II Advanced Gaming Svart
Fläktar: 2x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX

Intel Core i5-4670 Processor
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD460

Corsair CX 600M, 600W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2pin P

MSI B85M-E45, Socket-1150
m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, USB 3.0, VGA, DVI, H

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Kit w/2X HyperX Genesis 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240p

Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0

Samsung DVD Writer, SH-224DB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk, B

Seagate Barracuda® 1000 Gb
ST1000DM003-1CH162

Samsung SSD 840-series 250 Gb

ASUS VE278 27" skärm
-------------------------------------------------------------------

så du kört de integrerade gpu:n och det löse sig inte? låter märkligt att agget skulle få datorn och starta om när du sänke lasten (för du tog väl ur grafikkortet). distanser sitter rätt och inte för många (sitter en skruv i varje)?

inga kablar som kommer åt metallen (även kontakten så den inte kommit åt någon skruv) eller kablar som är skadade? sen sitter allt i ordentligt.

detta är budget alternativet i alla fall http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2829939&view=l

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

så du kört de integrerade gpu:n och det löse sig inte? låter märkligt att agget skulle få datorn och starta om när du sänke lasten (för du tog väl ur grafikkortet). distanser sitter rätt och inte för många (sitter en skruv i varje)?

inga kablar som kommer åt metallen (även kontakten så den inte kommit åt någon skruv) eller kablar som är skadade? sen sitter allt i ordentligt.

detta är budget alternativet i alla fall http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2829939&view=l

Ja, jag tog ur kortet. Igår fanns dock problemet med ingen signal till skärmen direkt när jag startade datorn, ingen krasch+omstart.
Distanser? Ledsen, vet inte vad det är...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Gandolforf: 450-550w räcker och blir över. Skulle valt detta nätaggregat, bra pris och runt 200kr billigare än hos t.ex Inet. https://www.komplett.se/product/887165/datorutrustning/natagg...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför folk ska snåla på nätaggregat, visst ett 550w räcker säkerligen men man vill ju endå vara 110% säker på att nätaggregatet inte ligger och maxar hela tiden, att det får lite andrum, håller längre då. Nått man kan spara in pengar på för att ta det bästa exemplet när man köper en dator är ju datorlådan där ibland folk lägger ner tusentals kronor när du kan få ett för bara nån hundralapp som inte påverkar prestandan what so ever och du därefter kan lägga mer pengar på prestandan.

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk

Jag har, som ni förstår, kass koll på hur mycket kraft som behövs.
Jag gjorde ett test på nån sida där man kunde fylla i vilka komponenter
och kringutrustning man använde och få en uppskattning om hur kraftig PSU
man behöver och har väl själv tänkt att jag kanske inte skulle gå lägre än det jag redan har.

Dock snubblade jag på en annan tråd där TS har ett på 280 watt och får svaret att han inte behöver uppgradera det...

Tack för era åsikter, allihop.

//Peter

Permalänk
Medlem

Du klarar dig med 400W men det är skönt att ha lite svängrum. Dels som Tapi0 sa så är det bra med marginal, dels för eventuella uppgraderingar, typ grafikkort. Två budget agg: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2272509 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2370639

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

Hur många watt behöver jag egentligen?

Du kan kolla på Sweclockers recension av GTX 770 för att få lite verkliga siffror. Deras dator drog som mest 410W från väggen med en viss GTX 770-modell, vilket blir runt 370W från nätagget om vi antar ~90% effektivitet. Men det är då med en överklockad 3960X, som drar rejält mycket mer ström än din 4670. Din dator kommer troligtvis aldrig dra mycket mer än 300W från nätagget, så ett nätagg på runt 450-550W vore lagomt.

Skrivet av Gandolforf:

Någon tillverkare jag bör undvika?

Många tillverkare gör både bra och dåliga nätagg, så fokusera mer på specifika modeller än tillverkare.

Skrivet av Gandolforf:

Modulärt viktigt?

Modulärt är mest bekvämligt att ha, det gör det enklare att använda och kan även förbättra luftflödet i chassit genom att inte ha en massa överflödiga kablar som ligger och skräpar. Men så gott som alla nätagg av bra kvalité är modulära nu för tiden ändå, så det är inte direkt något man betalar en massa extra för.

Skrivet av Gandolforf:

Hur är det med 80+ bronze/gold etc.?

80+-klassen talar om hur effektivt nätagget är, och ju effektivare det är dessto mindre spillvärme får man. Så effektivare nätagg är oftast tystare och värmer upp resten av datorn mindre, och är oftast bättre konstruerade över lag (men inte alltid). Skillnaden mellan bronze och gold är t.ex. att bronze ska vara minst 88% effektivt vid 50% belastning, medan gold ska vara 92%. Om din dator då drar 300W från nätagget så blir det alltså från väggen ~341W vid 88% och 326W vid 92%. Ingen jätteskillnad kanske, men det blir ändå 41W vs. 26W att kyla.

Det absolut billigaste nätagget jag kan rekommendera är FSP 500W. Det är ett ok nätagg som kommer driva din dator utan problem, men inte mycket mer. Ett steg upp är FSP Integra M 550W, som enligt enligt Sweclockers är bra. Sen har du redan fått tips på ännu bättre och dyrare nätagg.

Permalänk

Tusen tack allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

Ja, jag tog ur kortet. Igår fanns dock problemet med ingen signal till skärmen direkt när jag startade datorn, ingen krasch+omstart.
Distanser? Ledsen, vet inte vad det är...

Detta är moderkortsdistanser

Sitter innan moderkortet kommer på plats

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Tapi0: Nu har vi ju billig el i sverige, men man ska inte under/överdimensionera för mycket, aggregaten är mer effektiva om dom får jobba lagom mycket. https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus. Utöver det desto effektivare aggregat desto mindre värmeutveckling.

For a given power supply, efficiency varies depending on how much power is being delivered. Supplies are typically most efficient at between half and three quarters load, much less efficient at low load, and somewhat less efficient at maximum load.

Skiter man i dom bitarna och vill vara uppgraderingssäker för en dubbelgpu så är det inte så stor kostnadsskillnad på ett 500W och 1000W'agg så då är det ju bara att fläska på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Förstår inte riktigt varför folk ska snåla på nätaggregat, visst ett 550w räcker säkerligen men man vill ju endå vara 110% säker på att nätaggregatet inte ligger och maxar hela tiden, att det får lite andrum, håller längre då. Nått man kan spara in pengar på för att ta det bästa exemplet när man köper en dator är ju datorlådan där ibland folk lägger ner tusentals kronor när du kan få ett för bara nån hundralapp som inte påverkar prestandan what so ever och du därefter kan lägga mer pengar på prestandan.

Stämmer! Man bör ha minst 2x effekt på nätagget mot vad datorn drar.

Kollade en Dell Core2-duo 2.66 GHz för ett tag sen, 305W nätagg och den drog ca 50W från nätet i idle och kunde gå upp till 90W vid full last. Så gott om reservkraft för att bygga ut, även fast de möjligheterna är mycket begränsade pga få strömkontakter och lite plats i lådan.