Permalänk
Medlem

Det här med att köpa julklapp

Hejsan!

Det är säkert fler än jag som sitter i min situation och kan tycka det är skitsvårt att komma på något bra att ge bort till nära och kära nu i juletider.

I mitt fall gäller det för mig och sambon att hitta en gemensam julklapp till hennes 30-åriga bror och sambo för ett värde av runt 500kr. De arbetar båda två och har de mesta, de köper vad de vill ha helt enkelt.

Så kära sweclockare, har ni några bra, roliga eller smarta tips?

Det är helt okej att låna tråden om ni lider av samma problem:)

Permalänk
Medlem

Hobbys och intressen?

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Det är väl ändå relativt dyra hobbys och intressen, resor, god mat, bra ljud, goa drycker.

Eftersom budgeten är begränsad till runt 500kr så är det svårt att hitta något utefter deras intressen och hobbys. Drycker är dock endast broderns intresse vilket gör att det inte är så kul att ge som en present till dem båda, en flaska äter ju upp hela budgeten dessvärre.

Klurigt det här...

Permalänk
Medlem

Ett bag-in-box vin och någon dyr choklad?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@ngulbrandsen Tycker personligen att julklappar mellan vuxna är som att byta pengar om du får en hundring av mig så får jag en hundring av dig ok

Varför inte göra något gemensamt istället käka julbord eller liknande.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Testpilot
Skrivet av crew seven:

@ngulbrandsen Tycker personligen att julklappar mellan vuxna är som att byta pengar om du får en hundring av mig så får jag en hundring av dig ok

Varför inte göra något gemensamt istället käka julbord eller liknande.

Detta har jag försökt föreslå till familj/vänner i flera år... Men det är inte "jul" om man inte får samlas och käka jansonssfrästelse, öppna paket och kolla på Kalle Anka är väl summan av kardemumman lite.

Personligen skulle jag hellre att man sparar ihop och kanske åker utomlands en vecka tillsammans, lär inte bli mycket dyrare än det är med alla dessa paket och julskinkor i alla fall.

@ngulbrandsen
Köp något roligt men värdelöst då?

Förra julen köpte jag en massa inlagd potatis i burk och stoppa ner i en låda med Trisslotter. Paketet vägde säket 5 kilo, men dem jag gav det till fick sig ett rejält gott skratt när dem öppnade!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Tycker det är en trevlig tradition med julklappar. Choklad, alkoholhaltiga drycker eller t.ex. presentkort till någon restaurang borde väl passa de flesta vuxna om man inte hittar på något annat. Och det blir ju inte alls samma sak om man köper motsvarande saker till sig själv jämfört med att få det i julklapp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag köpa julklappar till min familj som dom sjävla inte vet om att dom hade gillat/behövt. Tex köpte jag i år en NetCam till päronen så det kan ha koll på deras hund när de är borta

Permalänk
Medlem

Be broder + sambo skriva en önskelista. Så slipper du ge något de inte vill ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Be broder + sambo skriva en önskelista. Så slipper du ge något de inte vill ha...

Men det tar ju bort en stor del av poängen med julklappar om man vet exakt vad man kommer att få. Speciellt när det inte gäller så dyrbara julklappar. Då blir det ju nästan lika tråkigt som att ge dem en 500-kronorssedel i julklapp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Förra året fick min brorsa presentkort på färska brödleveranser till frukosten, det var uppskattat! Den typen av presenter är bra till folk som har det mesta. Annars kan man ju alltid ge en tidningsprenumeration på hifi eller så om det är ett intresse

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Många bra och smarta idéer. Uppskattas! Blir att ta en vända med tjejen så får vi se vart det landar:)

Permalänk
Medlem

Om den goda maten består av faktisk tillagning så är väl en kokbok ett trevligt alternativ?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: Inte alls dumt faktiskt!

Fått mängder med bra tips här nu så det löser sig säkert efter en tripp på stan under morgondagen, tack allihop:=)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll er till topic: "har ni några bra, roliga eller smarta (julklapp)tips?"
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Håller inte med. Lista betyder att man listar flera saker och så kanske man får något av dem. Minns att jag skrev önskelista när jag var mindre. Inte blev jag deppig när jag sedan fick något av det.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ge bort något som du vet att de kan ha nyttja utav, men är tråkigt att köpa själv.
Som min sambo får tex. en ny blender och champangeglas, något hon tjatat om längre och blendern vi har idag är nån billig skit från NetOnNet, nu blir det en finare modell.

Ja kanske inte så romantiskt, men det behöver det inte alltid vara - det viktiga är det uppskattas!

Farsan min får en finare rom specialbeställd på systemet så jag gick ihop med syrran så delar vi den kostnaden. Morsan får ett presentkort på ett spa här i stan med kvällsbuffé.

Priserna är ~1000kr till sambon i år och ~500kr var till mor och far.

Tidigare år har det varit upplevelser som varit mest uppskattat, behöver inte vara så avancerat.
Farsan fick en romprovning i födelsedagspresent en gång, morsan fick ett resturangbesök + biobesök en jul.

Du löser det nog

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har gett upp detta med presenter en aning. Finner inte det roliga i det längre

Köpt en stor, 1m hög, teddy björn till min hund

Liknande fungerar nog till alla. Vem blir inte glad av jätte stora gosedjur?

Permalänk
Medlem

Nu i juletid är en ny och bra brandvarnare aldrig fel, brandvarnare är ju en färskvara och måste bytas var 10 år minst. Kombinera gärna med brandfilt och/eller brandsläckare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Men det tar ju bort en stor del av poängen med julklappar om man vet exakt vad man kommer att få. Speciellt när det inte gäller så dyrbara julklappar. Då blir det ju nästan lika tråkigt som att ge dem en 500-kronorssedel i julklapp.

En önskelista behöver ju inte nödvändigtvis innehålla bara 1 pryl, med fördel innehåller den flera så spänningsmomentet kvarstår.
Även om den primära funktionen med en önskelista är att veta att man inte bara sätter eld på den där 500lappen.

Permalänk
Medlem

Underkläder, strumpor går alltid åt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Förra året fick min brorsa presentkort på färska brödleveranser till frukosten, det var uppskattat! Den typen av presenter är bra till folk som har det mesta. Annars kan man ju alltid ge en tidningsprenumeration på hifi eller så om det är ett intresse

Bra idé, men tyvärr står detta på hemsidan:
"NYBAKAT TILL DÖRREN FÖR PRIVATPERSONER KOMMER ENDAST GÄLLA UNDER 2016 SEDAN AVSLUTAR VI DETTA FÖR ATT FOKUSERA ENBART MOT FÖRETAG."

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

@Piece of Cake:

Hoppas, det såg jag inte, men det lär ju finnas fler företag som har samma tjänster.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Listor tycker jag personligen inte är det roligaste att få när man skall ge bort något, även om det gör det enklare givetvis. Men blir inte en lika stor överraskning vilket tar bort lite av de roliga i att ge imo.

I slutändan landade vi i ett sällskapsspel och en bättre flaska vin, blir nog bra. Dessutom kanske man kan få njuta att spelet själv någongång:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Be broder + sambo skriva en önskelista. Så slipper du ge något de inte vill ha...

Finns inte en jävel som skriver önskelista längre, inte jag heller, för jag köper det jag vill ha själv så blir det inte fel. Detta blir ju ett problem i vår familj då inte en jävel vet vad de ska köpa och ingen kommer på något att lägga till på listan.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Själv så slutade jag köpa julklappar till familjen för typ en evighet sedan, julen idag är inget annat än ett jävla kommersiellt jippo och jag tycker det finns viktigare saker med jul att stressa över vad man ska ge varandra.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Själv så slutade jag köpa julklappar till familjen för typ en evighet sedan, julen idag är inget annat än ett jävla kommersiellt jippo och jag tycker det finns viktigare saker med jul att stressa över vad man ska ge varandra.

Bra skrivet!

Verkar tyvärr bara bli fler och fler av dessa konsumtions-orgier i och med Halloween (där man övergett att gå till kyrkogården för att hedra sina släktingar), Black friday, Cyber monday med mera.

http://www.aktuellhallbarhet.se/en-kopfri-dag-kop-mindre-lev-...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|