Formaterade datorn men inga drivrutiner installerades. Internet funkar ej. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Formaterade datorn men inga drivrutiner installerades. Internet funkar ej. Hjälp!

Hej allesammans!

Formaterade precis om min dator efter 3 år, det var dags nu... Gick tillväga som vanligt via ett USB minne och installationen gick bra men när allt var klart och jag var inne i på skrivbordet i Windows 10 och försökte använda internet stod det att jag inte kunde använda internet då jag inte hade några nätverksdrivrutiner.

Blev ju minst sagt lite problematiskt att hämta nätverksdrivrutiner utan internet :/

Letade i halvpanik efter mina skivor från MSI som jag fick vid köpet av datorn som innehåller "Drivers & Utilities" och tryckte in dem i ROM-spelaren och blev lättad när jag såg att det fanns "LAN-drivers" som innehöll "Killer Network Drivers". Tryckte på att installera dessa men fick då ett felmeddelande som löd: "Your hardware is not supported on this Windows version. The installation can not continue".

Så nu har jag lite småpanik kan man minst sagt säga.. Har ingen annan dator som jag kan ladda ner drivrutinerna på från internet och bränna över till en CD-skiva eller något utan är rätt så fast..

Finns det något jag kan göra?

Jättetacksam för all hjälp!

Vänligast,
Gurr

Permalänk
Medlem

@Gurriish:

Hur stor är filen?
Ladda ner till den enhet (mobilen?) du skriver ifrån och för över till datorn.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem

Dra hem till en polare och ladda hem drivisar och lägg på usb pinne.

Eller om du har annan windows verison på skiva eller usb som du skulle installera och ladda hem drivisar där igenom eller om du har en ubuntu live cd.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Gurriish:

Hur stor är filen?
Ladda ner till den enhet (mobilen?) du skriver ifrån och för över till datorn.

Har ingen aning hur stor filen är. Skriver just nu från en Macbook och är osäker på vilken nätverksdrivrutin det är jag behöver (har aldrig laddat ner den innan, senast jag installerade fungerade det via CD-skivan jag fick från MSI)...

Skrivet av bärplockaren:

Dra hem till en polare och ladda hem drivisar och lägg på usb pinne.

Eller om du har annan windows verison på skiva eller usb som du skulle installera och ladda hem drivisar där igenom eller om du har en ubuntu live cd.

Tack för tipset, har en Macbook som inte har en ROM-spelare men den har ju en USB-port så jag tänker spontant att jag behöver borde kunna ladda ner nätverksdrivrutinerna på Mac:en och lägga in på USBt.

Behöver då bara ta reda på vilken nätverksdrivrutin som jag ska ha antar jag?

Permalänk
Rekordmedlem

Egentligen ska du vara glad att du inte installerade Killernic, försök undvika det och välja bara drivrutinen i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hej och tack för ditt svar!

Ber om ursäkt för min okunnighet men vad menar du med att jag bör undvika killernic? Vad är det?

Håller just nu på att ladda ner den översta filen här för att lägga in på USB minnet: http://rivetnetworks-public.sharepoint.com/

Är det just det som du menar att jag bör undvika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

"Har ingen annan dator som jag kan ladda ner drivrutinerna på från internet"

"Skriver just nu från en Macbook"

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Lite stressad sorry hahaha!

Permalänk
Medlem

@Gurriish
Leta upp vad du har för moderkort, vad modellen heter, och gå sen in på MSI:s hemsida och sök efter drivrutinerna där.

KillerNIC: https://en.wikipedia.org/wiki/Killer_NIC

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurriish:

Ber om ursäkt för min okunnighet men vad menar du med att jag bör undvika killernic? Vad är det?

Håller just nu på att ladda ner den översta filen här för att lägga in på USB minnet: http://rivetnetworks-public.sharepoint.com/

Killernicmjukvaran är ökänd för att den ofta strular och sällan innebär nån fördel, namnet Killernic har blivit en marknadsföringsfloskel på ungefär samma sätt som att kalla saker med halvdan kvalitet för gaming för att kunna sälja dem dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Gurriish:

ja det är den han menar. vissa har haft problem med mjukvaran som installeras ihop med drivrutinen att den läcker minne och därför kan fylla upp ramminnet.

Själv aldrig råkar ut för detta men ska vara ett relativt välkänt problem.

Här hittar du endast drivrutinen från deras hemsida
http://www.killernetworking.com/driver-downloads/category/oth...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Stort tack för hjälpen mina vänner och jag ber om ursäkt för att jag var lite stressad och svarade väldigt flummigt.

Jag tror jag är på rätt väg, men har en sista fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med trots att detta inte är Mac-forumet. Jag har laddat ner drivrutinen på min Macbook nu men jag kan inte föra över den till USB-minnet. Kan flytta den mellan mapparna på Mac:en men inte in i USB-minnet av någon anledning. Någon som vet hur jag kringgår denna problematik (precis införskaffat Mac:en)...

Stort tack ännu en gång för er snabba hjälp!

Permalänk
Skrivet av Gurriish:

Stort tack för hjälpen mina vänner och jag ber om ursäkt för att jag var lite stressad och svarade väldigt flummigt.

Jag tror jag är på rätt väg, men har en sista fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med trots att detta inte är Mac-forumet. Jag har laddat ner drivrutinen på min Macbook nu men jag kan inte föra över den till USB-minnet. Kan flytta den mellan mapparna på Mac:en men inte in i USB-minnet av någon anledning. Någon som vet hur jag kringgår denna problematik (precis införskaffat Mac:en)...

Stort tack ännu en gång för er snabba hjälp!

Tror minnet ska va formaterat i FAT eller nåt sånt för att fungera på både Mac och PC. Testa dig fram i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Fungerar det inte att högerklicka i enhetshanteraren och söka efter drivrutinerna på CD-skivan?

Permalänk
Rekordmedlem

Problemen med att minnet inte funka på en Mac är troligen att du ha ett olämpligt filsystem på det. exFAT kan vara ett lämpligt filsystem om du ska ha extern lagring som flyttas mellan olika system, FAT - FAT32 är däremot inte så bra idag då de är gamla filsystem med många begränsningar som numera är lätta att stöta på och NTFS är direkt olämplig för alla typer av usbminnen även om de bara används i win eftersom det är journalförande och skriver väldigt mycket till även externa minnen.
https://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT

Visa signatur